segodnya.ua
4 роки Майдану


Спогади фотографа про буремні події зими 2013-2014


Текст: Ігор Рець
Фото: Анастасія Лесик
Фото 2013-2014: архів Олександра Заклецього
Олександр Заклецький
Професійний фотограф, працює в українських та міжнародних виданнях. 1-го грудня 2013-го він разом з колегами був на вул.Інститутській, де постраждав від дій "Беркуту". Ми зустрілись на Інститутській, аби згадати події, які розгортались тут 4 роки тому.
Олександр згадує, що 1-го грудня від дій правоохоронців постраждали 48-50 журналістів.Проте з цих десятків людей зголосилися про це розповісти, а не замовчувати, лише 7 чоловік.
"Налякані були, або те, що називається "внутрішньо-корпоративні вимоги" не дозволяли цього робити. Наприклад з Reuters Глебу Гаранічу, йому ж досталося ще 28-го, йому розбили голову. Але, я так розумію, є якісь внутрішні стандарти

Реально заявити про побиття тоді зголосилося 7 людей. Більше всіх із тих семи дісталося Жені Малолєтке (Євген Малолєтка - відомий український фотограф, у 2015-му - автор перших фотографій з місця аварії Малазійського Boeing, - прим.ред). У нього там і черепномозкова травма була, і рука була зламана. А я відбувся досить легко, хоча техніки тоді побили на дуже серйозну суму. Це я тоді робив репортаж для журналу «Країна»".

Олександр Заклецький
Фотограф
1-го грудня на Майдані Олександр опинився ввечері. Він бачив, що правоохоронці провокували учасників протесту.


"Вже був вечір. О п'ятій чи шостій я приїжджаю, майдан лютує, там біля мільйона людей. З іншого боку стоять на Інститутській ці "беркути". Причому "Беркут" дуже дивно себе поводить, тобто, вони то вибігають вперед , то забігають назад. При чому, щоб розлютити натовп, коли вибігають вперед, ще починають у нього кидатися не тільки світлошумовими гранатами, але й навіть просто цеглою. В мене це на фото є. Провокують. Звичайно, через деякий час отримують «отвєтку» від натовпу, хтось натовп намагається заспокоїти, кажучи що "ні-ні-ні, не робіть цього, це провокація, не ведіться на провокацію, у нас мирний протест". Але який же ж той мирний протест, після того, що всі бачили що робилося. Те, що кажуть, що люди, ті хто кидали у ментів каміння, коктейлі – то провокатори - ні, то вже накипіло. Накипіло так, що вже нікуди.

Коли події на Банківській, Інститутській розпочалися, вони всі в розпалі - це вже не перша хвиля явно була. Ми з колегами під парканчиками підійшли спостерігати за цим театром бойових дій".



Олександр Заклецький
Фотограф
Початок протистоянь на Майдані та перші барикади
"Театр бойових дій виглядав цікаво. Перша лінія - це були хлопці з внутрішніх військ, без щитів, яких просто виставили натовпом, стінкою. А "беркута" ховалися за ними.

Дуже багато було моїх колег, тому що зрозуміло було, що це найголовніша подія в країні. Ми стояли збоку, обвішані фотоапаратами. По нам було видно, що ми не протестанти, не бунтарі. Це було ближче до сьомої.

Відбувається черговий наступ беркутів, ми від нього ховаємося в закуток за брамою. Беркути ідуть в атаку, після цього ми дістаємо свої "корочки", говоримо, що ми журналісти. А там був якийсь хлопець-ВВшник, дуже смиканий, таке враження що його нагодували стимуляторами. Тому що людина навіть у стані шоку так себе не веде. Він кудись побіг".

Олександр Заклецький
Фотограф
ПЕРШІ БАРИКАДИ
"Самі хлопці-протестуючі зробили подвійний ланцюг між Банковою та Інститутською і сказали, що вони не пустять нікого нападати і провокувати. Потім весь цей натовп сплинув назад, на Майдан. А на Майдані почали будувати перші барикади"
"Після того приходить кремезний дядька зі свинячими очима. У нього була досить сучасна маска, типу як протигаз, такий повно-лицевий, з великим сектором. Ми йому показуємо посвідчення, кажемо, що ми журналісти. а він каже: "Несколько ребят у меня пострадало, вы су*и, у меня еще ответите!" - и ушел.

І потім раптом вриваються "беркути" і починають гасити усіх підряд, всіх журналістів, намагаючись зірвати з шиї камеру, розбити. Налітають на мене , б'ють під колінку, кричать: "На землю,су*а, на землю" . Після того намагаються зірвати з мене камеру, у мене їх дві було. Коли розуміють,що камери просто так я ім не віддам, вони починають бити мене, намагаючись зламати ключицю і бити знизу ногою, щоб зламати камеру.

Один підбіг, інший підбіг, третій підбіг. Побіг кудись далі, повернувся, знов намагався камеру розбити. Мене врятувало те що пішла нова хвиля наступу хлопців, так званих "провокаторів". Вони відбігли, і я за цей момент встиг ретивуватися через паркан спілки письменників, а там стояла ще певна кількість журналістів, абсолютно очманіла від того, що вони побачили. Я кричав, що обережно, вони б'ьють журналістів. І втік на Інститутську, де мене зустрів Павло Коробчук, інші друзі. І я вже звідти почав дзвонити, повідомляти про те що беркут, міліція б'є журналістів. В цей час була ще одна хвиля атаки, і хлопці, які залишалися там біля будинку письменників - їх теж там побили, розтрощили камери, і все це на очах у інших телевізійників, все це йшло у прямий ефір. В мене склалося враження, що їх довго хтось накручував проти журналістів

Самі хлопці-протестуючі зробили подвійний ланцюг між Банковою та Інститутською і сказали, що вони не пустять нікого нападати і провокувати. Потім весь цей натовп сплинув назад, на Майдан. А на Майдані почали будувати перші барикади".



Олександр Заклецький
Фотограф
Звернулися до лікарні, там зробили рентген, пані, яка робила рентген, сказала, що в мене міцні кістки. Почав роздивлятися, що в мене з апаратурою. Вона була досить у плачевному стані, проте один з фотоаппаратів таки далі працював. Плюс там була побита оптика, причому оптика дуже дорога. я рахував, у цілому побили мені апаратури більше ніж на 2000 доларів.
Оскільки я тут же все це опублікував, я подзвонив в усі редакції, опублікував свою заяву. До поліції я не збирався звертатися напряму, тому що, по великому рахунку, нащо я буду йти до тих бандитів, які мене били, жалітися на їх власну діяльність. Через певний час мене викликали у прокуратуру по цій справі, яка була створена. По ній проходило досить багато журналістів. В мене вже було декілька адвокатів. Я пішов, дав покази. Був слідчий експеримент з камерою. На цьому події скінчилися і почалася тяганина, яка триває декілька років. По цій справі проходить аж пара людей, суд весь час переносять з одного в інший, то він був у Шевченківському, потім у Дарницькому, потім взагалі у Дніпровскьому. Весь час тривають підготовчі засідання, де обговорюються процесуальні засідання. Я вважаю, що це робиться для того, щоб цю справу забовтати і забути про неї.


"ЛЮТІ ГАСЛА"
ХУДОЖНИК ЗГАДУЄ, ЯК МИСТЕЦТВО ВПЛИНУЛО НА ПРОТЕСТ
"Коли вийшли, ми зрозуміли що все надто серйозно. Вийшло багато людей, але з досить одноманітними гаслами. Якщо ви пам'ятаєте Майдан 2004 року, ви зрозумієте, що українці схильні до якоїсь європейської карнавальної культури, і тому вирішили - а чому б нам це все не перетворити на певний такий жарт. Внести якусь буфонаду, бо інакше це все занадто сумно.

Мало того що сумно, при цьому дуже безглуздо, саме тому що дуже серйозно. Власне тоді були написані ці гасла, які з одного боку були провокативні, але, з іншого боку, були всім зрозумілі. Там "овощ созрел", "лютуємо" "люте гасло" , тобто всі могли вставляти туди свої свої сенси, які хотіли.

Відомий анекдот: Радянській союз, людина ходить і роздає пусті папірці, до нього підходять товарищі у штатському і питають навіщо він роздає пусті папірці, а він каже: "а навіщо, люди, і так все зрозуміло!". І так все було зрозуміло, але хотілося усьому цьому придати модерну, якось постмодерного движняка. Хлопці це зробили".

Тоді ж був створений один з цих плакатів, який досить не дає москалям спокійно спати: "Я дєвочка, я не хочу в таможенный cоюз, я хочу кружевные трусики і в ЄС". Цей плакат був створений мною, ідея слогану була моя, намалював його Олекса Ман, модель, якій дістається більше всього прокльонів, була Оля Значкова - чудова дівчина, театаральний критик за фахом.

барбакан
Форпост нової української культури
"Барбакан - це фортефікаційне укріплення перед основною брамою фортеці. Питання в тому що ми це не розглядали, як серйозне укріплення. Ми розглядали це як форпост нової української єстетики, як форпост нової української культури. На одній стороні цього естетичного важіля був Барбакан з його малюнками, а з іншого боку була садиба Пшонкі і Межигір'я".

Олександр Заклецький
Фотограф
Сергій Жила, архитектор, написав: "Друзі, цей двіжняк надовго, треба якось окопуватися. Треба мати свою точку збіру, де можна відпочити, погрітися". Він в одній з архитектурних программ спроектував конструкцію, зібрану з піддонів і стружкової плити. Десь числа 20-го ми прибігли з шурупокрутами. Ми цей барбакан збудували години за дві. В той же день він почав жити мистецьким життям. Друзі-художники почали носити свої роботи. Там почалися навіть майстер-класи для дітей. Почалися літературні читання, поетичні читання. Там моментально почало пульсувати життя. Андрій Гончарук, який з кінця дев`яностих років займався поліграфією, за власний рахунок надрукував великі плакати з малюнками Єрмоленка, Семисюка і Мана, це було повішено на стіни Барбакану, і було його визитівкою. Цей двіж став цікавий не тільки пересічним мітингувальникам, але й мєнтам. Приходили "тіхарі", крутили головою, і не могли зрозуміти, що це за люди, що їм потрібно, і чому вони тут стоять.

Це був осередок справжньої демократії, свободи, і всезагальної любові. Ти відчував, коли був на Майдані, що є купа людей, яка тебе любить, яка готова за тебе померти. І ти готовий померти за них. І люди настільки відважно йшли на смерть через те, що далі не могли жити без цього почуття. Вони були готові віддати душу і тіло за цю свободу і любов, якою дихав Майдан.
18-20 лютого
Зрозуміло було, що єдиний вихід протриматися - це палити покришки і таким чином стримувати наступ
18-го я вдома лежав. Дуже погано почувався, втома. Прибіг на Майдан ввечері, коли Майдан вже відступав. "Беркути" коли наступали, використовували "тактику вижженої землі". Йшла стіна вогню, за нею стріляли, і йшов "Беркут". З Інститутської намагався прорватись водомет. Але водомет не був розрахований на такі низькі температури. І єдине що зміг зробити водомет - це затушити інший водомет.

Все було залите вогнем. Зрозуміло було, що єдиний вихід протриматися - це палити покришки і таким чином стримувати наступ. В ніч 18-19 захопили консерваторію і розквартирувалися там. Дивовижне враження,коли там на вулиці йдуть бої, а тут люди відпочивають. Якийсь хлопець, я пам`ятаю, дуже обережно, з повагою до інструмента грав на роялі.
19-го продовжилися бої. "Беркут" стояв під самою стелою, але люди не здавались. З 18 на 19 я був свідком того, як підпалили будинок Профсоюзів. Звідті, із-за стіни вогню, у вікно третього поверху стали стріляти із ракетниці. Один раз, другий, третій.
На четвертий раз ракетниця пробиває скло, туди залітає ракета, в неї дуже велика температура горіння, і якщо підняти кадри хроніки, то видно, як конусом розповзається з цього вікна по поверхах ця пожежа. Це спеціально з того боку "Беркут" стріляв, хотів спалити будівлю, що й зробив. Кажуть, що була пожежа на верхніх поверхах. Можливо, але полум'я з верхніх поверхів не розповсюджується конусом.
20-те число, весь Будинок Профсоюзів у вогні, тривають сутички, і 20-го зранку мені дзвонять і кажуть, що на зв'язку буде радіо Мальти, і просять нікуди не йти, залишатися на телефоні. Дзвонять з радіо Мальти, і я в прямому ефірі англійською мовою коментую, що відбувається тут. А вже під вечір вибираюся сюди. На Майдані дуже страшна ситуація. Люди в шоці, але вони не збиралися відступати. Декілька днів був незрозумілий шок. Коли по місту розгулювали тітушки, громили машини, і раптом вся київська спільнота організувалась на горізонтальних звязках. І 22-го числа всі жартували, що кияни грають в гру "знайди тітушок".


шолом, у якому був вимушений працювати фотограф, нині став експонатом "останньої барикади"
Єдине, чого жалкую, що тоді, на хвилі шоку, люди не затримали "беркутів", які втекли до себе в частину. Їх можна було оточити і не дати їм вийти. Було відомо, куди вони втекли, і їх можна було затримати. Практично ніхто не сів. Більшість "беркутів" або далі продовжує служити, або втікли в Росію. Може когось посадять, заради сміху. Знайдуть "стрілочника", і те навряд чи.

Позитивним є те, що українці навчились гуртуватись. З'явився волонтерський рух. Люди зрозуміли, що є такі самі свідомі люди, яким можна довіряти. Негативним є те, що не довели до кінця. Революцію не було закінчено. Просто поміняли одних олігархів на інших. Які абсолютно не мають намірів змінювати систему.

Весь час Майдану я не вдягав символіки, не брав у руки каміння. Я грав за правилами. Був фотографом, писав, але не був комбатантом. Дуже складно зберігати нейтралітет до людей, які хочуть тебе вбити. Я про "беркутів". Я не був комбатантом, адже розумів, що це підставить моїх колег. Я не міг брати в руки зброю, адже розумів, що це одразу дасть привід виправдовувати будь-які злочини проти журналістів.