Тетяна Острікова

Народний депутат України

Зниження акцизу на вживані іномарки

мнения

24 Октября 2016, 15:11

З 1 серпня запрацював закон № 1389, яким тимчасово до кінця 2018 року знижено акцизи на імпортні б/у авто. Невдовзі будемо підсумовувати перший квартал успішної роботи першого (і, нажаль, поки що, єдиного) Закону, який захищає кишеню українського автолюбителя від надмірних зазіхань так званого вічизняного автопрому та великих компаній імпортерів-монополістів. Цей закон майже викреслив "акциз" з величезного податкового навантаження на будь-яке вживане авто, яке ввозитиметься Вами в Україну.

А поки що, аналізуючи інформацію Державної фіскальної служби щодо кількості "свіжо пригнаних" автомобілів, митниць, де вони були оформлені, а також щодо додаткових надходжень бюджету, ми з колегами згадуємо увесь той шалений спротив парламентського лобі автоімпортерів, яке багато років змушувало мільйони українців купувати продукцію китайського автопрому за ціною європейського авто середнього класу. І альтернативи тому не було. Звісно ж, моєю  стратегічною метою, як народного депутата України, є зниження податкового навантаження при імпорті на всі автомобілі (ті, що відповідають взятим Україною міжнародним зобов’язанням), з метою приведення цього навантаження до рівня хоча б країн-сусідів – Польщі, Литви, Словаччини. Це справедливо по відношенню до наших громадян та вирішить проблему черг на пунктах пропуску, які створюються машинами на іноземній реєстрації (іх називають "транзитні" або "тимчасово ввезені"), власники яких зараз вимушені перетинати кордон задля відмітки та їздити по колу раз на 5-10 днів. Таку місію та завдання ми маємо на 2017 рік, а в 2016 році Рада зробила перший крок у цьому напрямку: надала українцям можливість самостійно обирати: йти в салон та купувати нову машину  низького класу або за ті ж гроші ввезти вживану кілька річну автівку з Європи.

Для тих, хто вболіває за власного товаровиробника зауважу, що я так само, як і ви, виступаю за те, щоб автомобілі гарної якості відомих світових брендів (наприклад, Tesla, Mercedes, Тойота тощо) вироблялись в Україні, щоб сюди прийшли міжнародні інвестори, побудували заводи, створили робочі місця, щоб зменшився імпорт, а збільшилось власне виробництво. Крім того, я всією душею прагну побачити ті часи, коли вітчизняні автомобілі стануть носіями сучасних стандартів технологічності, дизайну, потужності та безпеки, або хоча би стандартів безпеки середини 2000-х років. Але ми ж всі розумні люди, і все розуміємо, чи не так?

Противники зниження акцизів на авто використовували аргумент, що у простих людей немає грошей іздити по Європах за машинами. Їм можу заперечити: "В кого зараз немає – той заробить! Заробить, коли держава перестане душити власних підприємців складним адмініструванням податків, великим навантаженням на фонд оплати праці, поборами і хабарями."

Отже, на хвилі позитиву наводжу кілька цифр, які Вам варто знати. За два місяці дії закону про зниження акцизів на імпортні б/у авто в Україну було ввезено 8000 таких автомобілів, а до бюджету при їх розмитненні власниками було сплачено більше 300 мільйонів гривень податкових платежів. Черги, які сформувались на кордоні перед початком роботи Закону потроху розтягуються. Так, якщо в серпні митники пропускали в Україну 40 машин на добу, то у вересні 200+. Сподіваюсь, мої колеги – противники податкової лібералізації, так само, як і я мають доступ до податкової статистики, і знайдуть можливість іі вивчити. Зауважте, це дані тільки за перші два місяці роботи нового Закону. Українці не довіряють державі та не вірять, що вона може зробити щось хороше для них, тому абсолютна більшість людей ще придивляється до нових правил і вичікує зручного для себе моменту.

Минулого тижня спілкувалась на цю тему з своїм сусідом. Він є яскравим прикладом успішної реалізації вищевказаного закону, випробував його дію на "власній шкурі". На одному з провідних німецьких інтернет-ресурсів (www.mobile.de) мій сусід (назвемо його Едік) обрав собі б\у авто –  Mazda cx-5, 2014 року, з об’ємом двигуна 2.2 літри, турбодизель. Едік телефоном дізнався інформацію про машину, яка його зацікавила, домовився про надіслання електронною поштою додаткових фото та техпаспорту. Уважно їх вивчив, його все влаштувало, тому на його прохання продавець з німецького Автохаузу надіслав електронною поштою рахунок на сплату завдатку. Його розмір становить 200-500 Євро в залежності від класу та ціни конкретного авто. Машина була за ним зарезервована на 14 днів. Далі Едік домовився зі знайомими "гонщиками", щоб пригнали авто з Німеччини до українського кордону. Іх послуги коштують в середньому 300-500 євро. Після огляду ними машини наживо, сусід сплатив її повну вартість банківським переказом. Цікава деталь: в більшості випадків в  державах ЄС повертають покупцеві ПДВ по факту вивезення машини за кордон ЄС.

Після цього Едік потягом доїхав з Києва по польського міста Дорохуськ, і разом з "гонщиками" заїхав в Україну. Раніше, до нашого закону, він мав сплатити 5000 Євро акцизу за розмитнення такої машини. Зараз – лише 720 Євро. 

Причому, зовсім не обов’язково мати знайомих гонщиків – подібні послуги вже запускають деякі українські банки: клієнт обрав машину, дав розпорядження своєму банку, поїхав на кордон за нею. Це значно спрощує і витрати і ризики. І це доводить, що нова система працює і має значний попит серед громадян, бо нові банківські послуги, спрямовані на певний сегмент клієнтів (в даному разі – на автолюбителів) – це найкращий показник актуальності на ринку.

Отже, закон працює, навіть не зважаючи на законодавчі рудименти у вигляді необхідності отримувати сертифікат, який підтверджує вартість. Автолюбителі скаржаться, що за 1500 гривень протягом 10 днів якийсь інститут видає довідки про те, що заявлена митна вартість (а простіше, вказана в документах ціна) авто є справжньою, а також, що в автомобілі відсутні російські деталі. В законі дійсно вказано, що він не розповсюджується на авто, ввезені або вироблені в країні-агресорі – Російській Федерації. Але, вводячи таку норму в Податковий кодекс, ми не мали на увазі необхідності перевіряти кожну машину на наявність в ній російських деталей. Фахівці говорять, що країна виробництва авто зашифрована у відповідних цифрах номеру кузову. Щодо митної вартості, то контролювати правильність її визначення повинна митниця, і робити це вона повинна абсолютно безкоштовно для людини, яка розмитнює машину. Дивуюсь, невже ДФС не може придбати та роздати митникам ті довідники з цінами машин, якими користуються експерти втаємниченого інституту? Чи це одразу ж стало чиїмось "кишеньковим" бізнесом: мовляв, Ви там на митниці відправляйте всіх клієнтів до нас, а за нами –  не заржавіє?   

Ще один дозвільний документ – сертифікат відповідності – потрібно оформити в одному з 6ти держпідприємств, найчастіше звертаються в ДП "ДержавтотрансНДІпроект", м. Київ, пр. Перемоги, 57. Тільки уявіть собі, за Ваші гроші (близько 1500 грн.) український чиновник визнає, що фари ввезеної Вами з Європи двохрічної Мазди чи трьохрічного Опеля світять не гірше, ніж фари великого дива українського автопрому. Вони стверджують, що наші фахівці мусять сертифіковувати кожну завезену автівку. Кожну з сотен і тисяч мазд, тойот, мерседесів та інших автівок, які кожен день перетинають кордон, що їх оглянуть сертифіковані специ і дадуть висновок,  чи відповідає машина українським стандартам якості. Ліквідація двох вищевказаних документів і пов’язаних з ними поборів – наше наступне невелике завдання, як парламентарів. Ухвалили закон – треба контролювати, як він виконується.

Але навіть із цими залишками дріб’язкових поборів, спротивом старої системи, Закон працює на людей і на наповнення бюджету. І це безумовний доказ того, що в більшості питань, які зарегульовані численними нормативами, держава повинна мінімізувати свою роль, йти шляхом лібералізації законодавства на користь ринкового саморегулювання. 

А тим часом нагадую, що Закон за чинної редакції працюватиме тільки до 31 грудня 2018 року. Тому не варто зволікати, адже машину можна завезти лише раз на рік, а продати лише через рік. І поки Ви вичікуєте, Ваші сусіди вже обирають собі комфортний, якісний та безпечний європейський автотранспорт.

P.S. Заздалегідь прошу вибачення у власників вітчизняних автомобільних виробів. Ми з колегами лише хотіли забезпечити Вам можливість вибору та придбання більш якісного авто за ті ж гроші. 

Если вы нашли ошибку в тексте, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter

Загрузка...
Загрузка...