Блоги
Владимир Шульга

Американська мрія, або Коли розмір має значення

Владимир Шульга

Проректор Харьковского национального университета внутренних дел, доктор исторических наук

Коли науково-технічний прогрес робить черговий крок уперед, коли людство досягає нових вершин у розробці високотехнологічних речей, коли наукова думка сягає… 

Не хочеться продовжувати увесь цей ряд патетики. Адже ми живемо не у 19 столітті, і виголошувати якісь промови щодо здобутків у галузі високих технологій – то вже навіть не нудно, а безглуздо. А коли мова заходить про авіацію – то тим більше.

Реклама

Здавалося б, що нового може вигадати людина, опанувавши, себто вивчивши та навчившись підкорювати закони аеродинаміки? Літаки, створені півтора століття тому, відрізняються від сучасних хіба що способом виготовлення, матеріалами, та всіляким комп’ютерним високотехнологічним програмним забезпеченням. А принципово – це все ті ж машини, що є важчими за повітря, але здатні літати. Адже закони аеродинаміки діють не залежно від того, з чого зроблено фюзеляж літака: з ясеня чи новітнього вуглецево-дюралієвого композиту.

Даруйте за такий ліричний відступ із невеликим присмаком роздратування. Але мене дуже сильно здивували той пафос та незрозуміла радість, особливо в українських ЗМІ (при всій моїй повазі до шановних журналістів), коли я побачив цілий ряд публікацій про те, що у США запустили "найбільший у світі транспортний літак Stratolaunch Model 351".

Реклама

Stratolaunch Model 351. Фото: Stratolaunch Systems Corp

Поясню чому. По-перше, запуск цього літака – не така вже й визначна подія, оскільки цільову придатність того гіганта ще треба довести на практиці. Бо політ у кілька миль над пустелею Мохаве – ще не означає, що ця "штукенція" взагалі здатна на щось більш серйозне.

По-друге, вживаючи термін "найбільший", напевно варто було б розібратися у величинах. Адже горизонтальна довжина, чи то пак, розмах крила, – не є константою та не визначає величину літака. Наприклад безмоторний одномісний спортивний планер має розмах крила більший, аніж сучасний винищувач, а тим більше такий, що має функцію зміни геометрії крила. Але планер – не більший за винищувач.

Реклама

І по-третє, але найголовніше. А коли ви читаєте про "найбільший новий літак", що ледве встиг злетіти, – вам, друзі, не спадає на думку, що найбільшим офіційно визнаним, таким, що повноцінно функціонує, літаком у світі є український Ан-225 "Мрія"!

І ось саме цей факт – на рівні підсвідомої недовіри та разом із тим на рівні усвідомленого патріотизму, мені не дає спокою. 

Поясню свою позицію. 

Читаючи про "американське авіадиво", я майже не зустрів у публікаціях згадки чи порівняння цього Stratolaunch Model 351 із Ан-225 "Мрія". Проте дякую тим журналістам та новинарям, котрі не полінувалися, та зазирнули куди треба.

Так от про "найбільший літак" та параметри, за якими вимірювалась ця "найбільшість".

Ан-225 "Мрія". Фото: AFP

Як я вже казав вище, банальні порівняння нічого не дадуть. Наприклад розмах крила у Stratolaunch Model 351 більша, ніж у "Мрії" на 28,5 метра. Але фюзеляж менший на 11 метрів. А здатність нести вантаж та об’єми вантажу залежать саме від цього.

Тепер щодо вантажу. Американське "диво" Stratolaunch Model у плані вантажопід’ємності абсолютне не відрізняється від "Мрії". Обидва літаки можуть підняти вантаж у 250 тон. 

АЛЕ!!! Американський літак здатен здебільшого "чіпляти" великий вантаж зовні та підіймати його. Адже фюзеляж його не призначений для завантаження всередину. 

Кількість та потужність двигунів у американського та українського гігантів майже тотожна. Висота польоту – теж. А от дальність польоту американського літака, скажімо, із вантажем у 200 тон яка? Невідомо. А "Мрія" може подолати з таким вантажем 4,5 тисячі кілометрів на одній "заправці". 

А яка має бути мінімальна злітна смуга для Stratolaunch Model 351? Теж не відомо. А для Ан-225 це всього три кілометри щільного покриття. А ще є такі нюанси, як опір боковому вітру при зльоті, горизонтальне навантаження та інше. 

Зрештою, цей американський гігант і був створений лише для того, аби виводити ракети на орбіту, підіймаючи їх первинно на висоту в 10 кілометрів. А український Ан-225 – це вантажний авіагігант багатоцільового призначення.

Не хочу, друзі, щоб у вас склалося враження, ніби я насміхаюсь над американським літаком. Зовсім ні. Як я вже казав вище, все велике визначається у порівнянні. І Я поважаю розробку американських авіаконструкторів. Просто я хочу, щоб ані ми, ані хто інший не забували, що "Мрія" – три десятки років є визнаним офіційно найбільшим транспортним літаком у світі. І якщо хтось каже, що американський Stratolaunch Model 351 став більшим – це не так. Адже Ан-225 – має велику кількість світових рекордів у перевезення вантажів під час надскладних умов та доставку великогабаритних вантажів у місця з надскладними злітно-посадочними умовами. А ще є рекорд по тривалості та дистанції перельоту із надважким вантажем. І таких прикладів багато.

Я не вважаю себе абсолютним фахівцем в авіабудуванні. Але є факти, якими не можна нехтувати. Тому ще раз: Stratolaunch Model 351 – безперечно досягнення. Але до того, як цей літак стане справді легендарним, яким є Ан-225 "Мрія" вже протягом 30 років, має пройти час, випробування і таке інше.

І на моє глибоке переконання – будь-яке нове досягнення в авіабудуванні – це безперечно велична та знакова подія. Тому вкотре наголошую: коли ми говоримо про світову авіацію, не слід забувати, що Україна – це держава із потужним авіабудівельною промисловістю, яка сьогодні отримала новий поштовх для розвитку. І не варто нехтувати цим, коли ми згадуємо про авіацію в цілому.

Реклама на segodnya.ua Реклама
Все новости
Последние новости
Показать еще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорит президент Украины
Больше заявлений Зеленского
ВСУ: главное
Подробнее
Помощь во время войны
Больше новостей
Love is...💙💛
Путешествуй по Украине
В поиске трудоустройства
Найти работу!
🏠 Квартирный вопрос
Новости недвижимости
"Разом нас багато"
Нас не подолати
🚘 Актуалка для владельцев авто
Что еще нового?
Кулинарный мастер-класс
Что приготовить?
⚽ Фан-сектор
Болей за футбол!
Be in Techno Trends
Следить за новостями
⭐ Срачи прилетели
Больше скандалов
🔮 Предсказания & Гороскопы
Что еще говорят звезды?
Валюта
Курс доллара в кассах банков (покупка/продажа)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрэксимбанк Укрэксимбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Универсал Банк Универсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
Герої не вмирають!

Позывной "Депутат". Сергей Компаниец - старшина роты 93-й отдельной механизированной бригады "Холодный Яр". Воевал на передовой с 2014 года. Ребята называли 47-летнего старшину "батей", потому что он помогал и учил каждого. Погиб в бою под Изюмом, прикрывая побратимов. Его 16-летний сын пошел учиться в военный колледж…

История героя
Рейтинг цен
Сколько стоит жилье в новостройках Киева (грн за м²)
1
Печерский Печерский
90 592
2
Шевченковский Шевченковский
57 791
3
Оболонский Оболонский
54 494
4
Подольский Подольский
51 178
5
Голосеевский Голосеевский
46 989
6
Святошинский Святошинский
36 659
7
Днепровский Днепровский
35 882
8
Дарницкий Дарницкий
35 881
9
Деснянский Деснянский
35 364
10
Соломенский Соломенский
31 688
Прогноз 🔑
Рейтинг популярности
Наши спортсмены в Instagram
1
Василий Ломаченко Василий Ломаченко
2157К
2
Александр Усик Александр Усик
1698К
3
Александр Зинченко Александр Зинченко
1660К
4
Андрей Шевченко Андрей Шевченко
1150К
5
Владимир Кличко Владимир Кличко
1021К
6
Элина Свитолина Элина Свитолина
871К
7
Андрей Лунин Андрей Лунин
658К
8
Виталий Кличко Виталий Кличко
515К
9
Дарья Белодед Дарья Белодед
496К
10
Юлия Герасимова Юлия Герасимова
449К
У кого самый большой прогресс
ЗАПРАВКИ
Топливо сегодня
95+
95
ДТ
ГАЗ
51,40
49,40
50,90
26,39
51,50
49,21
49,48
26,60
52,59
50,59
50,70
26,71
52,99
51,22
51,40
26,15
53,68
52,29
53,38
27,79
56,99
54,99
54,99
28,10
56,99
54,99
54,99
28,14
57,49
53,85
53,99
26,80
58,99
56,99
55,99
27,98
-
48,72
48,61
26,00
статистика
Курс криптовалюты сегодня

Валюта

Цена, usd

Bitcoin (BTC)

52004.86

Binance Coin (BNB)

353.46

Dogecoin (DOGE)

0.09

Litecoin (LTC)

69.06

Theta (THETA)

1.2

Haute Couture
Расписание Fashion Weeks

Париж. Франция

3 – 7 июля

Париж. Франция

Маями. США

14 – 21 июля

Маями. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 сентября

Нью-Йорк. США

Лондон. Англия

16 – 20 сентября

Лондон. Англия

Милан. Италия

20 – 26 сентября

Милан. Италия
Детали модных показов
Выбор украинцев 🚘
Какие новые легковые авто покупали в июне
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Подробнее
Love is... 💙💛
За что мы любим Винницу
Водонапорная башня

Водонапорная башня

Фонтан «Roshen»

Фонтан «Roshen»

Вареники с вишней

Вареники с вишней

Double-decker

Double-decker

Отель «Савой»

Отель «Савой»

Посетить город после победы

Нажимая на кнопку «Принять» или продолжая пользоваться сайтом, вы соглашаетесь с правилами использования файлов cookie.

Принять