Блоги
Владимир Шульга

Чому нападник на Мустафу Найєма легко втік з України та чому поліція у цьому не винна

Владимир Шульга

Проректор Харьковского национального университета внутренних дел, доктор исторических наук

Підозрювана у нападі на Мустафу Найєма, людина, яку розшукувала поліція, вже за дві години після інциденту вилетіла з України через аеропорт "Бориспіль".

Нападника на Найема ідентифікували завдяки соцмережам, активістам та журналістам. І доки поліція Києва його оголошувала у розшук, зловмисник, чи то пак, підозрюваний, просто втік, абсолютно вільно пройшовши через службу авіаційної безпеки (САБ). Чому? Тому що система авіаційної безпеки не працює за такою схемою, як "ідентифікація зловмисників через соцмережу". А як же вона працює та в чому ж тоді проблема?

Реклама

А проблема в тому, що служба авіаційної безпеки України ще на початку 90-х років була передана зі структури МВС до приватних структур, оскільки були дуже великі нарікання на роботу тогочасної міліції. Та й не вписувалася тоді міліція зі своїми застарілими методами в прогресивну структуру авіації.

Але разом із цією "реформою" Україна отримала дуже велику проблему. Вона виражається, зокрема, не в тому, що нинішня САБ в Україні здійснюється у приватний спосіб, із задіянням приватних структур. А в тому, що ця приватна структура НЕ МАЄ ЖОДНОГО ДОСТУПУ до баз даних та облікових розшуків МВС, СБУ, Прикордонслужби чи Інтерполу. Не має – від слова зовсім.

Робота нинішньої служби авіаційної безпеки здійснюється та оплачується за рахунок аеропортового збору при покупці квитків і так далі. Тобто простими людьми. І за оплачувану роботу вони мають право вимагати її якість! Що і як робить САБ – питання відкрите. Але завдання САБ в першу чергу виявляти підозрілих особистостей, потенційних чи вже реальних зловмисників. Тобто тих, хто не має права виїхати з України, а тим більше в’їздити до України.

Реклама

Адже прикордонники, котрі вже після служби авіаційної безпеки проводять перевірку, можуть не випустити або не впустити до України лише тих осіб, котрі порушують законодавство України, стосовно котрих є певні рішення спецслужб, наприклад СБУ, чи за рішенням суду, і ці особи є в базі прикордонників.

Роблячи невеличкий ліричний відступ у релеватності теми, зазначу, що напередодні фіналу Ліги Чемпіонів, що відбудеться в Києві, складається взагалі непередбачувана, складна та потенційно небезпечна ситуація. Оскільки в числі вболівальників, котрі будуть приїздити до України, я переконаний, є величезна кількість людей, які є в базах того ж таки Інтерполу, в місцевих базах правоохоронців європейських країн. Це футбольні фанати-хулігани, котрі є так званими "небажаними елементами" для перетину кордону, оскільки несуть потенційну небезпеку правопорядку. Але їм не заборонено перетинати кордон України, оскільки немає постанови суду чи рішення СБУ.

Якщо, наприклад, взяти таку країну, як Ізраїль, котра теж фактично знаходиться в стані війни, то там існують потужні та жорсткі умови авіаційної безпеки. І таких "небажаних візитерів" миттєво ідентифікують в аеропортах, вимагаючи надати всю детальну інформацію про те, де вони проживатимуть, які місця чи футбольні матчі планують відвідати і таке інше. І ця інформація передається до правоохоронних органів.

Реклама

А в Україні? В Україні все набагато складніше. Точніше – простіше. От, до речі, у мене є інформація, що останнім часом СБУ часто проводить так звані ситуативні експерименти. Якщо коротко, то співробітники спецслужб перевіряють надійність служби авіаційної безпеки, проносячи в аеропортах до літаків вибухівку. 

Так от: лише в аеропортах Борисполя та Харкова співробітники САБ виявляють цю вибухівку, та й то – лише у 50% (!!!) випадків. У решті аеропортів – відсоток такого виявлення дорівнює нулю. Уявляєте? Із понад десятка українських аеропортів, майже всі – це просто "канали для терористів".

Тобто владі нарешті треба зрозуміти, шо наші громадяни, котрі сідають у літак, можуть лише сподіватися на Господа, оскільки про безпеку мова не йде.

Повертаючись до початку допису. Те, що підозрюваний у побитті Найема вільно втік з України – це лакмусовий папірець ситуації з безпекою в аеропортах та повна її невідповідність до авіабезпеки, яка існує у тій таки Європі чи США.

У світі існують жорсткі правила авіаційної безпеки в аеропортах. Навіть якщо там працюють приватні охоронні структури,  то вони дуже тісно співпрацюють із правоохоронними органами. Настільки тісно, що навіть інколи взаємодія відбувається швидше, аніж між підрозділами правоохоронних органів.

У США, наприклад,  працює система розпізнавання обличь служби авіаційної безпеки, яка має взаємодію не лише з поліцією, а й ФБР та ЦРУ. І якщо хтось із правопорушників намагається покинути США чи в’їхати на територію, то шансів у нього немає. До речі, структури авіабезпеки у США, у переважній кількості аеропортів, теж приватні.

Чи варто казати, що в Україні такої системи не існує навіть у "Борисполі"?

Та що там розпізнавання обличь. А кругові сканери? Де ви їх бачили в українських аеропортах? Я веду до того, що вся система авіаційної безпеки за роки перебування у приватному секторі просто застаріла, як морально, так і технологічно. Звичайно, на новітнє обладнання для САБ потрібні кошти, інвестиції, зміна законодавства.

Питання ж не у системі біометричного контролю, що зараз працює. Адже вона працює стосовно тих, хто вже є в базі "заборони" у прикордонників. Але ж є маса людей, котрі знаходяться під так званою "жовтою карткою та можуть бути потенційно небезпечними для правопорядку.

Та й справа, зрештою, не в Найємі. Адже будь-хто з простих громадян може потрапити в таку ситуацію. Це через те, що Мустафа Найєм народний депутат та відомий журналіст – інцидент отримав резонанс. А 99,9% схожих випадків просто не афішуються.

І тому, коли сьогодні лунають закиди, що, мовляв, правоохоронці такі-сякі, проґавили зловмисника, випустили з країни, то питання, в першу чергу, особливо нардепові, треба задавати самому собі та своїм колегам по парламенту. Адже в Україні досі навіть НЕ ІСНУЄ Закону про аеропорти. А питання авіаційної безпеки – це одне з перших, що має бути прописано в цьому законі. Оскільки за існуючої моделі звинувачувати правоохоронців просто безглуздо. Доки вони шукали зловмисника та ідентифікували його через соцмережі, той залишив Україну, а служба авіабезпеки просто випустила його, банально не знаючи, хто він такий.

Нинішня система авіабезпеки, яка, повторюю та наголошую, – не має доступу до жодної з баз правоохоронців, оскільки за законом, як приватна структура не має на це права, – це не просто анахронізм. В умовах фактичної війни в Україні цю систему необхідно докорінно змінювати. І не просто змінювати, а й значно покращувати у кілька разів по відношенню до сьогодення, в тому числі й матеріально, оснащуючи новітніми високотехнологічними системами. Можливо, знову передати до структур МВС. Адже створити нову патрульну поліцію "з нуля" – вийшло! Тому, переконаний, вийде і у системі авіабезпеки.

Переконаний, що якби заходи з авіаційної безпеки у "Борисполі" здійснювались правоохоронцями Нацполіції, то шансів у нападника на Найема втекти майже не було б.

Реклама на segodnya.ua Реклама
Все новости
Последние новости
Показать еще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорит президент Украины
Больше заявлений Зеленского
ВСУ: главное
Подробнее
Помощь во время войны
Больше новостей
Love is...💙💛
Путешествуй по Украине
В поиске трудоустройства
Найти работу!
🏠 Квартирный вопрос
Новости недвижимости
"Разом нас багато"
Нас не подолати
🚘 Актуалка для владельцев авто
Что еще нового?
Кулинарный мастер-класс
Что приготовить?
⚽ Фан-сектор
Болей за футбол!
Be in Techno Trends
Следить за новостями
⭐ Срачи прилетели
Больше скандалов
🔮 Предсказания & Гороскопы
Что еще говорят звезды?
Валюта
Курс доллара в кассах банков (покупка/продажа)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрэксимбанк Укрэксимбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Универсал Банк Универсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
Герої не вмирають!

Позывной "Депутат". Сергей Компаниец - старшина роты 93-й отдельной механизированной бригады "Холодный Яр". Воевал на передовой с 2014 года. Ребята называли 47-летнего старшину "батей", потому что он помогал и учил каждого. Погиб в бою под Изюмом, прикрывая побратимов. Его 16-летний сын пошел учиться в военный колледж…

История героя
Рейтинг цен
Сколько стоит жилье в новостройках Киева (грн за м²)
1
Печерский Печерский
90 592
2
Шевченковский Шевченковский
57 791
3
Оболонский Оболонский
54 494
4
Подольский Подольский
51 178
5
Голосеевский Голосеевский
46 989
6
Святошинский Святошинский
36 659
7
Днепровский Днепровский
35 882
8
Дарницкий Дарницкий
35 881
9
Деснянский Деснянский
35 364
10
Соломенский Соломенский
31 688
Прогноз 🔑
Рейтинг популярности
Наши спортсмены в Instagram
1
Василий Ломаченко Василий Ломаченко
2157К
2
Александр Усик Александр Усик
1698К
3
Александр Зинченко Александр Зинченко
1660К
4
Андрей Шевченко Андрей Шевченко
1150К
5
Владимир Кличко Владимир Кличко
1021К
6
Элина Свитолина Элина Свитолина
871К
7
Андрей Лунин Андрей Лунин
658К
8
Виталий Кличко Виталий Кличко
515К
9
Дарья Белодед Дарья Белодед
496К
10
Юлия Герасимова Юлия Герасимова
449К
У кого самый большой прогресс
ЗАПРАВКИ
Топливо сегодня
95+
95
ДТ
ГАЗ
53,60
53,09
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,24
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
28,97
59,99
57,99
57,99
28,98
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,21
51,06
26,81
статистика
Курс криптовалюты сегодня

Валюта

Цена, usd

Bitcoin (BTC)

64262.76

Binance Coin (BNB)

606.92

Dogecoin (DOGE)

0.15

Litecoin (LTC)

83.59

Theta (THETA)

2.32

Haute Couture
Расписание Fashion Weeks

Париж. Франция

3 – 7 июля

Париж. Франция

Маями. США

14 – 21 июля

Маями. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 сентября

Нью-Йорк. США

Лондон. Англия

16 – 20 сентября

Лондон. Англия

Милан. Италия

20 – 26 сентября

Милан. Италия
Детали модных показов
Выбор украинцев 🚘
Какие новые легковые авто покупали в июне
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Подробнее
Love is... 💙💛
За что мы любим Винницу
Водонапорная башня

Водонапорная башня

Фонтан «Roshen»

Фонтан «Roshen»

Вареники с вишней

Вареники с вишней

Double-decker

Double-decker

Отель «Савой»

Отель «Савой»

Посетить город после победы

Нажимая на кнопку «Принять» или продолжая пользоваться сайтом, вы соглашаетесь с правилами использования файлов cookie.

Принять