Продолжая просмотр сайта, вы соглашаетесь с тем, что ознакомились с обновленной политикой конфиденциальности и соглашаетесь на использование файлов cookie.
Соглашаюсь
Новости Сегодня
Сделать стартовой
27,98
31,9
УКР

Андрій Скіпальський

Український центр контролю над тютюном, ГО «Життя», експерт Реанімаційного Пакету Реформ

Нікотиновий тест для депутатів

мнение
Нікотиновий тест для депутатів //smm0.ollcdn.net/img/article/7201/20_main.jpg //smm0.ollcdn.net/img/article/7201/20_tn.jpg Андрій Скіпальський

31 травня світ відзначає День без тютюну. У державах, де працює Всесвітня Організація Охорони Здоров’я, відбуваються заходи для актуалізації теми "золотого геноциду" – тютюнової епідемії. І поки в розвинених країнах політики боряться з курінням, в Україні доводиться боротися з політиками, які захищають інтереси сигаретних лобістів.

Упаковка, котру б не хотілося купити

Цьогорічний тренд – створення "стандартизованої упаковки", яка б зменшувала привабливість сигарет. Така тютюнова обгортка може бути тільки базового оливкового кольору із великими графічними попередженнями про шкоду куріння. Австралія запровадила "стандартизовану упаковку" ще 2012-го і за останні три роки поширеність куріння там зменшилася з 19,4% до 17,2% дорослого населення.

Україна тоді проявила себе не з найкращого боку: уряд розпочав  ганебну судову суперечку у Світовій організації торгівлі проти Австралії. І лише під тиском громадськості і міжнародної спільноти українських цигаркових лобістів вдалося побороти. У червні 2015 року уряд вийшов із цієї суперечки, яка визнана фактом корпоративної корупції.

А Європа продовжує боротися. Кілька тижнів тому тютюнові корпорації програли черговий судовий процес у Лондоні проти "стандартизованої упаковки". Тепер у Ірландії, Великобританії, Франції та Словенії запроваджують ще жорсткіші правила пакування цигарок, як інструмент захисту та інформування громадян про шкоду куріння. Невдовзі цю ініціативу підтримають і в Туреччині та Угорщині.

З 20 травня у всіх країнах ЄС запроваджені нові норми захисту громадян від тютюну, згідно з Директивою 2014/40/ЄС та Рамковою конвенцією ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ ВООЗ).

Європа – проти тютюну, Україна – проти тютюнових лобістів

В Україні за останні 10 років рівень поширеності куріння зменшився з 37% до 25% щоденних курців. Але  позитивна тенденція торік зупинилася. І для подальшого поступу у боротьбі за здоров’я українців потрібні нові прогресивні заходи.

У березні цього року відомі лікарі, громадські діячі та майже сто народних депутатів підписали "Маніфест за Україну без тютюну", в якому одним із пунктів є запровадження "стандартизованої упаковки". В парламенті зареєстровані анти-тютюнові законопроекти, які потребують підтримки та політичної волі. Наприклад, законопроект № 2820 "Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров'я населення від шкідливого впливу тютюну" (надалі – 2820), який запроваджує прогресивні заходи зі зменшення привабливості сигарет: нові збільшені графічні попередження, заборона використовувати смакові добавки, регулювання е-сигарет та підвищені стандарти звітності корпорацій.

Але дискусія щодо цього законопроекту скочується в формалізм, закритість та корпоративний лобізм, який необхідно побороти.

Хто відстоює "відстійні" норми?

Історія законопроекту №2820 тягнеться ще з 2015 року. Цей документ – доопрацьована версія проекту закону №2430, який розробляли на основі положень новітньої Директиви 2014/40/ЄС та Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ ВООЗ). Законопроект вносить суттєві зміни у сферу презентації, продажу та виробництва тютюнових виробів в Україні з метою зменшення поширеності куріння.

Але "завдяки" тодішньому голові Комітету з питань податкової та митної політики Роману Насірову, № 2430 з порушеннями процедури завели в непрофільний податковий комітет, щоб там його і поховати. В цей час нардеп Геннадій Кривошея реєструє альтернативний законопроект № 2430-1, який запроваджує Директиву 2001/37/ЄС старого зразка.

З формальної точки зору, саме Директиву 2001/37/ЄС С01/3імплементувати Україна на той час, але з точки зору охорони здоров’я та здорового злуду, така ініціатива є неефективною, бо ніяк не посилює законодавство, ба навіть погіршує.

Щоб уникнути зв’язку з проектом Кривошеї, № 2430 відкликають, автори доопрацьовують і реєструють № 2820. Цього разу законопроект потрапив у Комітет з питань охорони здоров’я і таким чином уникнув зв’язку із недолугим №2430-1. Але, як виявилося, тимчасово.

Нова голова податкового комітету Ніна Южаніна включилася у боротьбу проти №2820,  пробувала змінити рішення апарату ВРУ та змінити профільний комітет. Але подібної процедури не існує.

Лобісти працюють через регламентний комітет, який на засіданні приймає рішення про рекомендацію розглядати законопроекти №2820 та №2430-1 як альтернативні.

Опоненти тепер апелюють, що законопроекти №2820 та №2430-1 знову пов’язані і мають виноситися у зал разом на перше читання. На цьому можна було б і порозумітися та надати можливість депутатам у залі визначитися, який законопроект потрібен Україні.

Але такого розвитку подій боїться індустрія. Тому №2430-1 припадає пилом в податковому комітеті. За бездіяльності голови комітету Ніни Южаніної, №2820 може і не потрапити у зал без висновку її комітету на №2430-1. На момент публікації статті цього висновку не було більше 14 місяців!

Законопроект є, а ходу немає?

Отож, маємо законопроект №2820, який реально робить сигарети значно менш привабливими та урівнює українців у цьому питанні з мешканцями країн ЄС. За оцінками ЄС, подібні норми здатні врятувати сотні тисяч життів. Законопроект №2820 готовий до першого читання, підтриманий ВООЗ, МОЗ, чисельними українськими та міжнародними організаціями.

Тим паче, за формальними ознаками законопроект може потрапити в зал і без прив’язки до 2430-1, оскільки рішенням профільного комітету підтриманий та включений до порядку денного народних депутатів.

Україна є стороною РКБТ ВООЗ з 2006 року. Сторони Конвенції визнають, що тютюн є унікальним продуктом, вживання якого призводить до передчасної смерті, тому він має жорстко регулюватися державами–сторонами РКБТ ВООЗ.

Сторони Конвенції визнають, що існує непримиримий конфлікт корпоративних інтересів тютюнової індустрії з інтересами громадського здоров’я, тому взяли на себе зобов’язання вживати заходів для недопущення втручання тютюнової індустрії та її представників в політику охорони здоров’я.

Тому обов’язок народних депутатів та представників уряду, які працюють для українського народу та за кошти платників податків, – стояти на сторожі громадського здоров’я та не допускати втручання тютюнової індустрії в політику охорони здоров’я.

Свідченням цього може бути розгляд та підтримка №2820 на пленарному тижні, який символічно починається 31 травня – у Всесвітній день без тютюну!

Если вы нашли ошибку в тексте, выделите её мышью и нажмите Ctrl+Enter
Орфографическая ошибка в тексте:
Послать сообщение об ошибке автору?
Сообщение должно содержать не более 250 символов
Выделите некорректный текст мышкой
Спасибо! Сообщение отправлено.
Загрузка...
Загрузка...
Загрузка...