Боротьба за 20 млрд грн. Чим загрожує тінь на ринку АЗС українцям і Україні

Ринок нафтопродуктів залишається непрозорим, незважаючи на спроби влади навести лад. Чому не виходить і скільки через це втрачає держава?

Боротьба з нелегальним бізнесом на ринку АЗС все більше нагадує крилатий вислів: у самураїв немає мети, є тільки шлях. За останні чотири роки силами СБУ, прокуратури, податкової і поліції уряд провів сотні рейдів по паливному ринку заради амбітної мети: виявити схеми з ухилення від сплати податків на АЗС і припинити підпільне в країні виробництво дизеля і бензину.

Сурмити про перемогу поки рано. За оцінкою Нафтогазової асоціації України, незважаючи на спроби силових структур відбілити ринок, він все ще непрозорий. Кожен п'ятий, проданий в країні літр бензину – фальсифікат, і мало не кожна друга АЗС – учасник податкових "скруток".

Як працює в Україні ринок АЗС, скільки держава втрачає через схеми несумлінного бізнесу і як це впливає на споживача?

Звідки взялася тінь

Процвітання тіньової частки на паливному ринку – проблема не нова. Перші "нелегальні АЗС" з'явилися на роздрібному ринку нафтопродуктів у 2015 році. Причиною цього стало введення акцизного податку на роздрібний продаж пального і економічна криза, яка спричинила за собою падіння платоспроможності громадян.

Розвиток тіньової частки ринку можна оцінювати по-різному – залежно від року, регіону і старань силових структур його відбілити. Наприклад, до кінця 2019 року, незадовго до того, як президент Володимир Зеленський доручив припинити діяльність усіх нелегальних АЗС в Україні, частка "тіньовиків" оцінювалася в 30-50% в залежності від регіону.

"Тіньова частка на паливному ринку – історична проблема. На початку 2020 року влада непогано почистила ринок. Багато "бочок" і нелегальних АЗС було демонтовано. Через рік багато з них повернулися назад, але на перший план вийшла інша проблема – фальсифікат, який головним чином продають легально працюючі АЗС ", – вважає директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.

Що це означає? За словами комерційного директора держкомпанії "Укргазвидобування" Сергія Федоренка, у відповідь на швидкий розвиток в Україні нелегальних АЗС багато легальних автозаправок почали працювати "в сіру" – практично за тим же принципом, що і "нелегали".

Щоб конкурувати за споживачів АЗС середнього класу (так звані дискаунтери) впровадили практику торгівлі пальним повз каси, оптимізації податків і зниження витрат при виробництві нафтопродуктів на шкоду якості.

"Як тільки нелегальні АЗС призупинили свою діяльність, споживач пішов до заправок "економсегмента" або "сірих" АЗС, де вартість пального за рахунок оптимізації податків практично та ж, – додає Федоренко. – Так, у дискаунтерів з'явилася конкурентна перевага над "білим" і прозорим бізнесом".

Сірі схеми і нелегальне виробництво

Опитані експерти і учасники ринку відзначають: наймасштабніша проблема сьогоднішнього ринку – це нелегальне виробництво нафтопродуктів на 20 міні-НПЗ і торгівля пальним повз каси на 40% АЗС країни.

За оцінкою Консалтингової групи А-95, понад 20% нафтопродуктів в Україні – фальсифікат, при виробництві і продажу якого виробник не сплатив до держбюджету ані акциз, ані ПДВ. Приблизно цей же обсяг палива продається на АЗС як мінімум двічі – перший раз за готівку в обхід касового апарату, а в другий – за документами для легалізації продажів і оптимізації податків реальним сектором економіки.

"Скрутки" і нелегальне виробництво були і раніше, але не в таких масштабах. Ця проблема "розрослась" у 2020 році, створивши велику "сіру пляму" на ринку нафтопродуктів", – говорить президент Нафтогазової асоціації України Неля Привалова.

Щорічний збиток від подібних схем – до 20 млрд грн: 4 млрд грн – від підпільного виробництва на міні-НПЗ і 15 млрд грн – від продажу пального на АЗС повз касові апаратии, кажуть у профільній асоціації. Ця цифра порівнянна з витратами державного бюджету країни на дотації аграрному сектору у 2020 році.

І якщо зі шкодою нелегального виробництва все більш-менш ясно, то схема з подвійним продажем палива не так очевидна. Як це працює? Експерти і учасники ринку описують схему наступним чином: приїжджаючи на автозаправку, клієнт купує нафтопродукти за готівку або по фіктивному чеку, формуючи тим самим на АЗС не враховану в базі податкової "чорну касу".

Далі, щоб легалізувати продаж, ці АЗС продають крупному споживачеві (аграрію, логісту або будівельнику) документи на вже реалізоване пальне за 10% від вартості палива. За таким принципом, "сірі" автозаправки двічі продають одні й ті ж обсяги нафтопродуктів, за рахунок чого утримують ціни на стелах, залучаючи нових клієнтів.

Тінь розправила плечі

За словами Куюна з А-95, сьогодні, як ніколи раніше нелегальний бізнес на ринку нафтопродуктів відчуває себе зручно. Причина – заборона на перевірку бізнесу в період карантину і послаблення контролю за ринком.

"Зазвичай мешканці тіньового сегмента не хочуть інвестувати в його розвиток, адже цей бізнес можуть закрити в будь-який момент. Сьогодні ми бачимо зворотну картину. Міні-НПЗ нарощують обсяги виробництва, будують нові установки, а станції, що продають паливо із цих підприємств, ширяться по всій країні", – говорить він.

Ситуацію не виправляють ні рейди силовиків, ні обіцянки чиновників відбілити ринок від тіні. За даними Державної фіскальної служби, за перший квартал 2021 року співробітники податкової виявили 7587 порушень на АЗС, сім незаконних виробництв на міні-НПЗ і вилучили 15 712 тон палива на 490,5 млн грн.

Наскільки ці цифри точні? В їх об'єктивність не вірять ані експерти, ані учасники ринку. За словами, Федоренко та Куюна, рейди силовиків на міні-НПЗ, як правило, заводи не зупиняють. "Причина банальна – "дах" місцевих силових структур, органів влади або корупція в судах", – пояснює Федоренко.

Що це означає для споживача? По-перше, "перетікання" клієнтів до "сірих" АЗС скорочує доходи легального бізнесу. Все це своєю чергою підвищує собівартість нафтопродуктів для білої компанії, що в умовах регульованих цін може привести до банкрутства.

По-друге, незважаючи на економію, споживання "поганого" пального може викликати поломку автівки і привести до непередбачених витрат на ремонт, що набагато дорожче, ніж заправлятися на "білих" автозаправках із якісним пальним.

Богдан Магаляс

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Допомога під час війни
Більше новин
Love is...💙💛
Подорожуй Україною
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
"Разом нас багато"
Нас не подолати
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
Кулінарний майстер-клас
Що приготувати?
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
Рейтинг популярності
Наші спортсмени в Instagram
1
Василь Ломаченко Василь Ломаченко
2157К
2
Олександр Усик Олександр Усик
1698К
3
Олександр Зінченко Олександр Зінченко
1660К
4
Андрій Шевченко Андрій Шевченко
1150К
5
Володимир Кличко Володимир Кличко
1021К
6
Еліна Світоліна Еліна Світоліна
871К
7
Андрій Лунін Андрій Лунін
658К
8
Віталій Кличко Віталій Кличко
515К
9
Дар'я Білодід Дар'я Білодід
496К
10
Юлія Герасимова Юлія Герасимова
449К
У кого найбільший прогрес
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,61
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,69
55,25
55,04
27,49
56,90
54,90
54,09
28,04
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
59,99
59,99
28,98
60,99
58,99
57,49
28,98
-
52,47
51,08
26,76
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64211.66

Binance Coin (BNB)

611.14

Dogecoin (DOGE)

0.15

Litecoin (LTC)

83.77

Theta (THETA)

2.43

Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Love is... 💙💛
За що ми любимо Вінницю
Водонапірна вежа

Водонапірна вежа

Фонтан «Roshen»

Фонтан «Roshen»

Вареники з вишнею

Вареники з вишнею

Double-decker

Double-decker

Готель «Савой»

Готель «Савой»

Вiдвiдати мiсто після перемоги

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти