Поки в США Трамп хвалиться як йому вдалося вплинути на нову угоду ОПЕК +, в Україні продовжують падати ціни на паливо. За словами директора консалтингової групи "А-95" Сергія Куюна, основна роль в зниженні цін сьогодні належить так званим "дискаунтерам" – це мережі АЗС, що працюють в нижньому ціновому сегменті. Абсолютним рекордсменом стала одна з житомирських мереж, знизила на вихідних ціну на дизпаливо відразу на 1,1 грн / л – до 18,70 грн / л.
"Дискаунтери не тримають великих запасів, купують "з коліс"нафтопродукти на оптовому ринку, де ціни першими реагують на зовнішню кон'юнктуру, наприклад, дизпаливо вже коштує дешевше 15 грн/л, – зазначив Сергій Куюн. – Маржа дозволяє їм перетягнути клієнтуру конкурентів в умовах повсюдного падіння продажів. На цінову політику дискаунтерів має величезний вплив розростається тіньовий сегмент ринку. Ціни ДТ на нелегальних АЗС знаходяться нижче 18 грн/л.
У січні зусиллями Кабміну сотні "бродячий" заправок були закриті, але як тільки на перший план вийшли проблеми з коронавірусів, а закупівельні ціни на паливо різко знизилися – "тінь" повернулася. Витрати у них мінімальні: немає легально оформленого персоналу, немає касових апаратів, не кажучи про дотримання карантинних заходів. Плюс поступове "обміління" кишень споживачів, які шукають паливо дешевше".
У той же час, за словами експерта, великі мережі, змушені тримати 2-4-тижневий запас палива, не можуть собі дозволити такого різкого зниження цін в силу падіння продажів. Але мимоволі їм доведеться повзти слідом за дискаунтерами.
Заступник директора Науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев також відзначив, що на тижні найактивніше знижували ціни трейдери нижнього цінового сегмента. Перш за все це помітно в глибинці, де трохи брендових мереж або їх зовсім немає.
"Великі компанії зараз зазнають великих збитків і тому всіляко намагаються сповільнити зниження цін, тому що кожен зайвий день з більш високою ціною мінімізує їх втрати, – аналізує Геннадій Рябцев. – Антимонопольний комітет за фактом лише імітує діяльність, але там, схоже, теж розуміють, що "чиста" арифметика не працює: якщо продажі знижуються, а постійні щоденні зарплати у брендових мереж залишаються незмінними, це означає, що в кожному проданому літрі палива частка цих витрат стає все більше. За останні пару тижнів вони виросли оціночно з 2,5 до 3 грн в кожному літрі".
За словами аналітика ринку скрапленого газу Артема Куюна, газ дешевшав тому, що за тиждень ще знизилися ціни в роздробі.
"За моїми розрахунками, роздрібна ціна 7,50 грн/л – це продаж "в нуль", – говорить Артем Куюн. – Плюс ще 1,5 грн/л, це 9 грн/л, це "дно". Але до нього треба підійти, використавши дорожчі березневі запаси, реалізація яких йде з трудом через падіння продажів в зв'язку з карантином. Тому зараз справедлива ціна 9,2-9,3 грн/л".
Детальніше про те, що прямо зараз відбувається на ринку палива і до чого це може привести, читайте в матеріалі: Нелегали диктують свої правила: що відбувається на АЗС і якими будуть ціни
Чи може коронавірус передаватися через приватний транспорт? Як його правильно дезінфікувати? Дивіться в сюжеті: