На паливо для автомобілів хочуть ввести високі мита

Подорожчання нафтопродуктів витягне з кишень українців 40 млрд грн

В кишеню пересічного автомобіліста знову хочуть залізти. І не тільки в кишеню автомобілістів, але і всіх українців, оскільки мова йде про значне підвищення ціни палива, яка, як відомо, присутня в ціні будь-якого товару або послуги.

Цього разу ініціаторами стали українські держструктури, які займаються видобутком нафти і газу і виробництвом нафтопродуктів. Вони запропонували ввести мита на імпортні дизельне паливо і скраплений автомобільний газ.

Реклама

Чим викликана така ініціатива, хто насправді від цього виграє, а хто програє, з'ясував сайт "Сегодня".

Звідки "ростуть ноги"

Історія з підвищенням мит почалася ще взимку, коли "Укртатнафта", "Укрнафта" і примкнула до них "Укргазвидобування" подали спільну заяву-скаргу до Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі (МКМТ) при Міністерстві розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства з вимогами провести антисубсидіарне розслідування. І за його результатами ввести мито на імпорт дизельного палива і скрапленого автомобільного газу з РФ.

Компанії хочуть, щоб ввели імпортні мита в розмірі 8,46% в цьому році з подальшим збільшенням їх щороку – до 25,4% з 2024 року. Основним доводом виробників є демпінг з боку російських експортерів завдяки державній підтримці. Остаточне рішення про підвищення мит приймає Кабмін, якщо МКМТ рекомендує їх підняти. Якщо не рекомендує, то питання на засідання уряду не виноситься.

Реклама

Про спробу підвищення мит на паливо також читайте в матеріалі " На паливному ринку України розгорається скандал через мита: що буде з цінами".

Днями МКМТ повинна була винести своє рішення за скаргою, і воно, за наявною інформацією, було негативним – в скарзі відмовити як безпідставній. Докладні аргументи, підкріплені розрахунками та висновками експертів, – нижче. Але коротко – заява спрямована на подальше зниження конкуренції на українському ринку нафтопродуктів, посилення на ньому позицій групи "Приват", контрольованої одним відомим олігархом.

Фахівців назвали "посібниками окупантів"

Лобістам олігарха, серед яких були народні депутати, вдалося, підключивши ЗМІ, заблокувати винесення рішення Міжвідомчою комісією про відмову у введенні мит і проведення розслідування.

Реклама

На членів комісії (рівень – заступники міністрів, держсекретарі, які розуміють підґрунтя проблеми) навісили ярлик "посібників окупантів" і "захисників країни-агресора". Це спрацювало, прийняття рішення відклали.

У фахівців є вагомі підстави вважати, що під ура-патріотичними гаслами можливо продавлювання іншого рішення – ввести мита. Тепер слово цифрам і експертам ринку нафтопродуктів.

Що зараз відбувається на ринку

Як роз'яснив нам директор "Консалтингової групи" А-95 "Сергій Куюн, Україна залишається імпортозалежною країною: в 2019 році імпорт дизпалива склав 88% в національному балансі, скрапленого газу – 78,5%.

"Вимоги закрити ринок лобіюються вельми нерозумно, шляхом придумування фейків, наприклад, про демпінг російських НПЗ, – констатував Сергій Куюн. – Тим часом цифри говорять про інше: митні ціни на російське дизпаливо в 2017-2019 рр. були вищі за світові: у 2017 році на 16 дол./т, в 2018-му – на 22 дол./т, у 2019-му – на 27 дол./т. У разі, якби закупівельні ціни були нижчими від світових, ось це був би демпінг".

Нині українські компанії забезпечують всього 14% ринку дизпалива – це 1 млн т. Дизельне паливо, яке випускається кременчуцькою "Укртатнафтою", затребуване в Україні, але його не вистачає. "Укртатнафта" має плани щодо збільшення переробки нафти в 1,5 раза – з 3-3,5 млн т до 5 млн т. Проте терміни поки неясні, потрібні додаткові роботи і серйозні інвестиції для відновлення потужностей.

Не краща і ситуація зі зрідженим газом: свого, як і раніше, недостатньо, доводиться купувати з переплатою.

Що буде, якщо ввести мита

Результатом запровадження мит на російські дизпаливо і зріджений газ стане підвищення цін на ДТ на внутрішньому ринку і збільшення витрат споживачів, упевнені експерти ринку нафтопродуктів. Уже при миті 8,46% на ДТ з Росії його імпорт припиниться. В такому разі де ми візьмемо 2,5 млн т дизпалива, яке зараз купуємо в РФ? Перш за все, в Білорусі, де його роблять з російської нафти. Тобто "патріотично" будемо стимулювати поставки не російських нафтопродуктів, а російської нафти. Частка білоруського імпорту зросте з нинішніх 35% до 60% українського ринку.

Не викликає сумнівів, що білоруси ціну знову піднімуть. У минулому році підняли, щойно було введено 3,75%-ве спецмито на трубопровідні поставки дизпалива з Росії. Це автоматично перейшло на стели АЗС. Постраждали не російські трейдери, а українські споживачі дизпалива, включаючи Міноборони, "Укрзалізницю" і звичайних громадян. Невже Кабмін знову хоче наступити на ті ж граблі?

Потрібно розуміти, що якщо подорожчає імпортоване з Росії ДТ, то ДТ українського виробництва і імпортоване не з Росії теж підніметься в ціні, підтягшись до ціни імпорту з РФ. Це призведе до додаткового сплеску інфляції.

Введення мит на російський скраплений газ аж до пропонованих 25% від вартості не матиме для ринку ніяких наслідків, крім пропорційного зростання ціни в роздробі. Система поставок залишиться колишньою через відсутність альтернативи російському імпорту. При цьому ціни на автогаз і так ростуть "семимильними кроками".

"З урахуванням високої імпортозалежності в Україні вибудувана єдино правильна система постачання нафтопродуктів: ринок максимально відкритий, забезпечена підвищена конкуренція між зовнішніми і внутрішніми постачальниками, і це гарантує оптимальну ціну. Запропоноване введення мит зруйнує цю конструкцію, призведе до зростання цін і підвищить ризики збоїв у забезпеченні паливом", – вважає Сергій Куюн.

Навіщо це "Привату"?

Монополізація поставок і, як наслідок, зростання цін на нафтопродукти – це коротко про програму, що реалізується приватівцями.

Сергій Куюн нагадав, що Кременчук за потужністю може сам закрити всі потреби країни в моторних паливах. Але для цього треба інвестувати. Однак набагато простіше заробити грошей, нічого не вклавши, а піднявши ціни для споживачів.

Конкуренція на паливному ринку України зараз дуже слабка – імпортне ДТ продається в Україні з додатковою націнкою в 20 дол./т у порівнянні з іншими країнами. А в разі введення імпортного мита ця націнка буде ще на 70 дол./т вища. Все це заради того, щоб контрольований групою "Приват" Кременчуцький НПЗ міг ще більше заробляти.

Що втратять від мит держава і споживачі

Наслідком для держави і для споживачів буде загальне подорожчання безпосередньо палива на 11 млрд грн. в цьому році. За оцінками "А-95", тільки на першому етапі введення мит зростання цін на дизпаливо складе мінімум 1,1 грн/л, на скраплений газ – 0,55 грн/л. Оскільки паливна складова є в будь-якій продукції і послузі, загальні додаткові витрати підприємств і громадян тільки в цьому році складуть близько 40 млрд грн.

Держава і люди втратять ці гроші, а дехто всім відомий отримає надприбуток за рахунок додаткових витрат держави і громадян.

Удар під дих аграріям і обороні

Споживання дизпалива в Україні – 7 млн т, ДТ, що імпортується з Росії, становить 36%, або понад 2,5 млн. т. Основні споживачі: населення, армія, сільгоспвиробники, транспортні компанії. Це ті, хто постраждає, якщо буде введено імпортне мито на ДТ.

Сильний удар припаде на незахищені верстви населення, які користуються економічними автомобілями на дизпаливі. А також на малий і середній бізнес, який і без того перебуває в критичному становищі через карантинні обмеження.

Техніка української армії працює на дизпаливі, його подорожчання призведе до того, що з держбюджету, який недоотримує планові доходи через карантин, доведеться платити додаткові гроші, щоб армійська техніка могла працювати, а наші військові – протистояти країні-агресору. Тому підвищення мит – це удар по обороноздатності країни.

З галузей економіки особливо складно доведеться аграріям, а Україна дуже залежить від обсягів експорту сільгосппродукції. Через підвищення витрат на дизпаливо наша агропродукція стане неконкурентоспроможною на зовнішніх ринках. Агроекспорт впаде, різко знизиться надходження валюти в країну. Через це девальвує гривня і зросте інфляція.

Не вперше

Зауважимо, що спроба домогтися преференцій собі за рахунок всіх інших – далеко не перша з боку гурппи "Приват".

У березні 2018 року "Укртатнафта" подавала в Мінекономіки заяву з вимогою ввести обмеження на імпорт нафтопродуктів. Заяву не було прийнято.

У серпні 2019 року було введено імпортне мито на трубопровідні поставки ДТ з Росії, наслідком чого стало зростання його ціни на внутрішньому ринку України.

У грудні 2019 року "Укртатнафта" пропонувала підняти акциз на скраплений газ. Відповідну правку в законопроєкт №2317 вносила депутат Василевська-Смаглюк, яка раніше довгий час працювала на телеканалі "1+1". Її ініціатива передбачала зростання акцизу на автомобільний газ в 2,7 раза, що призвело б до зростання ціни на нього на 5 грн/л. Тоді правка не пройшла.

Група "Приват" володіє єдиним працюючим нафтопереробним заводом України, контролює найбільшу мережу АЗС в Україні. Монопольне становище групи "Приват" на ринку зазвичай призводить до проблем для споживачів. Прикладами є одночасне закриття групою "Приват" всіх своїх заправок у 2014 році (спроба натиснути на Кабмін). Аналогічний випадок мав місце в 2008 році, коли були закриті всі заправки групи "Приват" в Дніпропетровській області.

У 2018 році підприємство "Дніпроазот", що входить до групи "Приват", зупинило виробництво рідкого хлору, будучи його монопольним виробником в Україні, що поставило всі водоканали країни на грань зупинки.

Тепер знову група "Приват" намагається посилити своє монопольне становище на ринку нафтопродуктів.

Висновки

Експерти впевнені: якщо буде запроваджено мито на імпорт дизпалива і зрідженого газу, держава і громадяни країни понесуть додаткові витрати, а згадані приватні компанії отримають надприбуток. Тому не можна у жодному разі допустити прийняття антидержавного і антинародного рішення про введення мит.


Про те, до чого призведе введення мит на імпортне паливо, також дивіться в сюжеті "Сьогодні":

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,24
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
28,97
59,99
57,99
57,99
28,98
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,21
51,06
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64551.66

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3157.19

Litecoin (LTC)

83.52

Ripple (XRP)

0.53

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти