Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Ринок палива в Україні чекають зміни: ціни на АЗС різко зміняться

24 листопада, 07:19

Олександр Панченко

Експерти кажуть про зростання попиту на газ і прогнозують можливість підвищення на нього акцизів

/ Фото: Wikipedia

Реклама

Українські автомобілісти все більше економлять на витратах на паливо, хоча менше їздити не стали, стверджують експерти ринку нафтопродуктів. Перш за все це стосується бензину – його споживання впало в рази за рахунок зростання ринку скрапленого газу. Яким буде паливний ринок в наступному році і чого чекати від цін на АЗС, з'ясував сайт "Сьогодні".

Наші експерти: директор Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн, аналітик ринку скрапленого газу Артем Куюн і замдиректора Науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев.

Тенденції семирічки

На прохання "Сьогодні" аналітики "А-95" надали нам результати своїх досліджень ринку пального з 2013 по 2019 рік.

Як видно з інфографіки, сумарне споживання всіх видів палива – бензин, дизпаливо (ДП), зріджений газ (LPG) – в цьому році нарешті має перевищити рівень 2013 року після різкого падіння у 2014-15 роках. Його причина в тому, що за кризові 2014-15 рр. гривня знецінилася більш ніж втричі, це сильно вдарило по кишенях автомобілістів і змусило їх економити на поїздках і шукати альтернативи.

Такою альтернативою для власників автомобілів з бензиновими двигунами став LPG-газ, він же автогаз, що коштував в окремі періоди 2014-15 років в 3,5 рази дешевше за бензин. Витрати на установку газобалонного обладнання (ГБО) становили 300-450 євро залежно від його якості, а термін окупності ГБОскоротився в ряді випадків (якщо багато їздити – Авт.) до півроку.

Цим, за словами Артема Куюна, і пояснюється стрімке зростання попиту на автогаз: якщо в 2013 році його було продано всього 893 тис. т, з них більше половини українського виробництва, то в 2017 році вже в 1,8 рази більше, або 1 млн 587 тис. т. За підсумками 2019 року очікується двократне зростання до 1 млн 820 тис т. Це майже стільки ж, скільки споживається в Україні бензину – 1 млн 850 тис. т в 2018 році. У 2013 році споживалося 3 млн 471 тис. т, або в 1,9 рази більше, в 2017 році – 2 млн 14 тис. т, або в 1,3 рази більше за LPG газ. При цьому імпорт газу складе близько 80% від обсягу його споживання.

Також альтернативою традиційним авто стають електромобілі,хоча їх недоліком є дорожнеча.

А ось ринок ДП має зовсім інший вигляд: після просідання на 10% в 2014-15 рр. він вже в 2016-му практично відіграв падіння і надалі тільки зростав. За прогнозами, в 2019 році дизпалива буде продано 6 млн 830 тис. т, або на 14% більше за 2013 рік. Сергій Куюн пояснює таку відносну стабільність тим, що ДП в основному використовує промисловий сектор: залізниця, вантажний автотранспорт і міжміські автобуси. Тобто, вантажі та пасажирів перевозити треба в будь-якому випадку, просто тарифи стали вище. Також свій внесок в динаміку використання ДП вніс і приватний сектор: більшість придбаних машин, особливо б/в, їздять на дизпаливі. Досить поглянути на парк так званих "евроблях".

Диверсифікація: у кого скільки купуємо

На сьогодні український ринок палива виглядає таким чином: бензин – 18%, ДП – 65%, LPG – 17%. Порівняємо з 2013 роком: бензин – 34%, ДП – 58%, LPG – 8%.

Нинішній рік також став знаковим в перерозподілі джерел надходження нафтопродуктів в Україну. Перш за все це пов'язано з падінням поставок російського ДП по трубопроводу через введення мит. Джерел постачання залишилося п'ять, але частка кожного змінилася і часом набагато. Головним імпортером стала Білорусь – 39,3% (+ 6%), далі РФ – 26,9% (-17,1%), морем з далекого зарубіжжя поставляється 14,7% (+ 9,2%), Литва + Польща – 8,2% (+ 2,4%). Нарешті, українського палива стало 10,7% (-1,5%). При цьому на ДП припадає 90% імпорту, на LPG – 80%, на бензин – 50%, в основному це преміальні сорти з Білорусі та Литви. У РФ ми бензин не купуємо.

Бій з "тінню"

Окремо варто розглянути ситуацію з тіньовим ринком нафтопродуктів (див. Інфографіку).

Як бачимо, за сім років обсяги "бодяги" зменшилися майже в 8 разів. Чому – див. в статті "Бродяжі" заправки: економія або збитки для гаманця. Особливо це стосується ринку підробленого бензину, він скоротився в 9,3 рази. Тобто якщо в 2013 році 42% продаваного бензину було "паленим", а в глибинці його частка доходила до 80%, то в 2019-му псевдобензина залишилося лише 8,6%. І тепер треба серйозно "попотіти", щоб залити в бак незрозуміло що. Підробленого ДП стало нині менше в 6 разів завдяки тому, що в кінці 2018 року держава і трейдери "оголосили війну" так званим "волоцюгам" – нелегальним заправкам. А ще в середині 2018 року псевдодизеля було лише в 1,9 рази менше, ніж в 2013 році.

Однак, за словами експертів, проблема залишається серйозною, особливо це стосується нелегальних продажів зрідженого газу, "бочки" з яким в окремих регіонах, включаючи Київську область, стоять мало не під кожним парканом.

Чому газ може стати дорожче, а бензин дешевшим

Зростання споживання автогазу боляче вдарило по українських виробниках бензину, які почали боротися за споживача не зовсім ринковими методами. Так депутатське лобі в Раді намагається перерозподілити податкове навантаження на нафтопродукти, різко піднявши ставки акцизів на LPG та ДП і знизивши на бензин.

За оцінками експертів Консалтингової групи "А-95", в разі реалізації цієї пропозиції ціна автогазу може зрости на 2,8 грн/л, або до 15 грн/л. Бензин може подешевшати на 1,4 грн/л (А-95 до 27 грн/л). Податок на дизпаливо пропонується залишити без змін, щоб не вдарити по промисловості. Переробники кажуть, що зміни дозволять збільшити споживання вітчизняного бензину і зупинити зростання споживання скрапленого газу, який переважно імпортується. Також збільшаться надходження до бюджету.

Експерти в цьому не впевнені.

"Наростити споживання бензину дуже важко, попит на цей вид палива падає у всій Європі. Після напливу в Україну б/в транспорту з Європи перекіс убік дизпалива збільшився", – говорить Артем Куюн.

За його оцінками, після ухвалення цих ініціатив, в кращому випадку споживання скрапленого газ знизить темпи зростання, а в гіршому – перейде в так зване плато (рухатиметься з темпом +/- 1-2% на рік). Артем Куюн вважає, що навіть якщо бензин стане понад привабливим, то помітне збільшення попиту можна очікувати в перспективі 5-7 років.

Експерт пояснив, що в розвинених країнах люди змінюють автомобіль раз на 2-3 роки, порушуючи питання вибору палива. У нас це відбувається раз в 5 років і рідше. А більшість автомобілів, які купуються з бензиновим двигуном, переобладнуються на газ впродовж півроку-року.

Геннадій Рябцев упевнений, що українські виробники могли б збільшити свою присутність на ринку бензину, якби знизили ціни.

"Років п'ять тому літр бензину українського виробництва коштував на 2-3 грн дешевше за імпортний, зараз різниця в ціні мінімальна, а то й однакова. В результаті споживач голосує гаманцем, вибираючи привізне паливо", – зазначив Рябцев.

Прогнози на 2020 рік

Експерти кажуть, що ринок палива вийшов на докризовий рівень і споживання в 2020 році буде рости далі. Сергій Куюн оцінив зростання в 2-3% (200-300 тис. Т на рік). Провідна роль, за його словами, залишиться за ДТ, так як автопарк України поповнюється в основному за рахунок дешевих дизельних машин з Європи. Що стосується бензину і автогазу, то багато чого буде залежати від того, чим закінчаться дебати з приводу акцизів.

"Основна інтрига – чи ухвалять депутати закон про перегляд акцизів, – говорить Сергій Куюн. – Якщо ухвалять – зростання ринку автогазу зупиниться, ні – продовжиться, але більш повільними темпами, ніж у 2019 році (очікується до 7% – Авт.)".

Геннадій Рябцев нагадав, що закон про Держбюджет на 2020 рік вже ухваленийі доходи від акцизу на паливо розраховані за діючими ставками.

"Це означає, що в першому півріччі вносити до держбюджету якісь зміни в плані коригування ставок акцизів не можна, тому можна прогнозувати, що тенденції споживання збережуться", – стверджує Рябцев.

А ось ціни на паливо в наступному році, за його словами, залежатимуть тільки від курсу гривні до долара, так як серйозних змін котирувань нафти, від яких залежить ціна нафтопродуктів, Рябцев не прогнозує. Нагадаємо: здешевлення гривні на 10 копійок підвищує ціну літра нафтопродуктів на 7-8 копійок. З огляду на те, що в держбюджеті-2020 закладено середньорічний курс долара 27 грн/$ (зараз він 24,2 грн/$), зі сказаного експертом можна зробити висновок: за літр палива, можливо, доведеться в наступному році викласти на 1,5-2 грн більше, ніж зараз.

Нагадаємо також, що нещодавно в Україні набув чинності закон, за яким водіїв штрафуватимуть за перевезення дітей без автокрісел:

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...