Українці не поспішають узаконювати свої євробляхи: що буде далі

31 січня 2019, 07:27

Олександр Панченко Олександр Панченко

За даними ДФС, розмитнено лише 50 тисяч євроблях з майже двох мільйонів

/ Фото: Анатолiй Бойко

В Україні закінчується пільговий період розмитнення автомобілів на єврономерах, і продовжувати його не планують – після 22 лютого тим, хто хоче законно отримати українські номери, доведеться платити вже не 50%, а 100% акцизного збору, а після 24 травня їздити з єврономерами буде незаконно. За це накладуть штраф у розмірі 170 тис. грн або автомобіль відберуть за рішенням суду. Наразі українці не поспішають узаконювати свої єврокари – за даними Держфіскальної служби (ДФС), розмитнено лише 50 тисяч євроблях з майже двох мільйонів.

Хто вже в законі

Останніми днями розмитнення пішла бадьоріше: якщо в грудні легалізували по кількадесят машин на день, то до кінця січня – вже по кілька тисяч на день. При цьому держбюджет вже поповнено більш ніж на 3 млрд грн. Але за оцінкою гендиректора ВААІД Олега Назаренка, до 22 лютого і навіть до 24 травня, розмитнити всі автомобілі навряд чи встигнуть.

"Згідно з даними ДФС, в Україні з 647 тисяч автомобілів з порушеннями митних правил перебувало понад 300 тисяч євроблях, інші (майже 2 млн штук) не порушували, і перетинали кордон кожні 5-10 днів, – роз'яснив нам Назаренко. – До кінця терміну при нинішніх темпах розмитнять ще близько 360 тисяч таких авто. Але є "пересічники" (жителі прикордоння, регулярно їздять на автомобілях з єврономерами на роботу за кордон), частина яких теж захоче пройти митне оформлення".

І це ще не все. За словами Назаренка, ввезення євроблях через підставних осіб припинилося ще в листопаді, але такі машини завозять щодня нові власники – українці з оформленням на митниці, що також подовжує чергу.

Нардеп Ніна Южаніна, один з авторів законів про пільгове розмитнення, вже підтвердила, що терміни пільгової розмитнення не продовжуватимуть:

"Сьогодні розмитнюється за 4,5-5 тисяч автомобілів на добу. З них 40-50% так званих євроблях, інші – автомобілі, які раніше не заїжджали до України. Ми надали можливість людині пройти митне оформлення і поставити автомобіль на облік. Ті, хто бажає розмитнити авто в установлені строки, встигнуть. Жодних розмов про продовження, перенесення або зміну цих термінів йти не може".

Реклама

Читайте також: Україну накриє нова хвиля "автомотлоху" з Європи – експерти

Проблеми

Щоб змінити єврономери на українські, нашим співгромадянам треба пройти ще і сертифікацію, підтверджуючу, що технічний стан їх автомобіля не створює небезпеки на дорозі. Як роз'яснив нам голова громадської організації "Київ автомобільний" Олексій Мкртчян, в сертифікаційних центрах перевіряють: справність гальм і ходової частини, наявність і справність каталізатора вихлопних газів, роботу всіх світлових приладів, ременів безпеки, відсутність тонування на стеклах.

"Понад 90% машин сертифікацію не пройдуть, зокрема автомобілі з США з червоними, а не жовтими покажчиками повороту, машини з переробленим правим кермом, – каже Мкртчян. – Перевіряючі вимагають відповідності жорстко, що створює передумови для корупції, оскільки відремонтувати машину обійдеться в рази дорожче, ніж дати хабар. "Ціна питання" в Києві – 2-2,5 тис. грн, в регіонах 1-1,5 тис. грн, стільки ж треба сплатити до бюджету за сертифікацію, разом 4-4,5 тис. грн".

В сертифікаційних центрах хабарництво заперечують, стверджуючи, що жоден автомобіль з порушеннями сертифіката не отримає.

Читайте також: "Євробляхи" в законі: експерт назвав два легальних способи обійтися без митних платежів

Що робити тим, хто не хоче платити

Реклама

Для тих, хто не бажає або не може через відсутність грошей узаконити авто, залишається, за словами Мкртчяна, два шляхи: вивезти машину за кордон і там кинути або спробувати продати на запчастини.

"Багато жителів прикордонних областей, які працюють за кордоном, вже так роблять: залишають машину на суміжній території та там їздять на ній, а додому повертаються своїм ходом, – каже експерт. – Але можна продати авто на розбирання. Повністю або подетально. Останнє вигідніше: тільки мотор з іномарки за 1500 євро можна продати за 600-700 євро".

Але це недоступно тим, хто завіз машину особисто, а не через фірму, оскільки після 24 травня за розукомплектування автомобіля на них накладуть штраф 170 тис. грн.

Читайте також: В Україні спростили продаж "євроблях": стали відомі подробиці

Автовласник: "Скрізь вимагають хабарі"

Власники євроблях, які побажали їх узаконити, розповідають, що ситуація набагато гірша, ніж говорять чиновники. Головна проблема – додаткові витрати і побори, що роблять їх "дешеву" покупку невигідною.

"Ті, хто хоче обійтися без брокера, щоб не платити йому 2,5-3 тис. грн, стоять в чергах тижнями. Я найняв брокера і впорався за день, – розповів нам киянин Юрій Пластун. – Тепер – проблема з отриманням сертифікату, що дає право оформити українські номери. Тут теж великі черги. Ті, хто не пройшов сертифікацію, кажуть, що чіпляються до найменшої тріщини на фарі, тонування скла. Але є можливість швидко "вирішити питання" в обхід черги, сплативши вдвічі більше. Поки роздумую – машина в хорошому стані. Якщо і тут давати мзду, в сумі обійдеться дорожче, ніж я купив би таку ж машину в Україні".

Реклама

А ось Максим Хорошков сплатити згоден:

"У моєї тріснуте скло фари, заміна коштує 3,5 тис. грн, і не факт, що не причепляться ще до чогось. Шукаю тих, хто допоможе "домовитися". Великі проблеми у тих, хто поставив газобалонне обладнання в Україні, причому зробив це не на СТО, яка має ліцензію на проведення таких робіт, а у нелегальних "умільців".

Олексій Мкртчян прогнозує масовий продаж підроблених сертифікатів на таке ГБО, щоб машину могли поставити на облік, але це може бути небезпечно, оскільки є ризик вибуху газу в будь-який момент. Назаренко також говорить про факти корупції при сертифікації автомобілів, але головну причину він бачить у скороченні за останні три роки кількості сертифікаційних центрів.

"2015 року, коли не було жодних євроблях, а через автосалони продавалося 46 тис. машин на рік, в Україні працювало 37 сервіс-центрів, зараз їх всього 7. При цьому за 2018 рік населенням куплено 80 тис. нових машин плюс 156 вживаних, плюс євробляхи. Звідси і черги, і побори", – впевнений Назаренко.

Нагадаємо, пільгові умови митного оформлення автомобілів, ввезених на територію України з 1 січня 2015 року, почали діяти з 25 листопада 2018-го і закінчуються 22 лютого 2019-го. До зазначеного дня застосовується ставка акцизного податку з використанням коефіцієнта 0,5.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти