Бензин в Україні має коштувати значно дешевше: три причини

З року в рік українські автомобілісти після чергової заправки залізного коня очікують, що наступна обійдеться дорожче

Бензин в Україні – невиправдано дорогий. Це вам скаже мало не кожен автолюбитель. Велика частина палива в країну потрапляє з-за кордону, за валюту. І коли гривня на початку року підскочила до 28 за долар – ціни на заправках моментально зросли. Минуло півроку – долар опустився нижче 26, і ціни в світі на нафту впали, а цифри на стелах АЗС не змінилися.

Реклама

8 гривень, 15, 20, 27. З року в рік українські автомобілісти після чергової заправки залізного коня очікують, що наступна обійдеться дорожче. Ну, або стільки ж, якщо пощастить. Шукати більш доступне паливо – тільки даремно бензин палити. Нас так довго переконували, що долар подорожчав або нафта підскочила. Однак тепер кажуть, що на валютному і нафтовому ринках все спокійно.

"Не дурні ж комерсанти, і водії. Вони бачать, що нафта впала, вони бачать, що курс гривні зміцнився. Він істотно зміцнився, особливо в перші дні літа – ми всі бачимо обмінники, курси міжбанку", – говорить Олександр Сіренко, аналітик консалтингової компанії UPECO.

Але чи так вже й добре, коли заправки синхронно підвищують ціни? Або коли паливо, куди не ткнути – коштує майже до копійки однаково? Збіг? – дивується споживач. Або, може, змова? Давайте розбиратися.

Реклама

Тільки третина продаваного в Україні палива – вітчизняне. Решта завозиться з-за кордону. За валюту. А значить, ціна бензину залежить не тільки від того, скільки коштує нафту на світовому ринку, а й від коливань курсу гривні до долара.

Сировина дешевшала в березні, квітні і травні.

З початку квітня нацвалюта зміцнювалась. Цей процес тривав і в травні.

Реклама

Здавалося б, маємо як мінімум два фактори, через які ціна бензину на автозаправках, повинна була впевнено знижуватися. Але не тут-то було.

У першій декаді квітня ціна не тільки не знизилася – навпаки, платити за популярне паливо довелося більше. Безглуздість якась.

І правда. Тільки валюта різко подорожчає, автозаправки, недовго думаючи, піднімають ціни на паливо і утримують їх, варто навіть гривні зміцнитися або нафти подешевшати. Чому? І чи можна вважати таку гру – ринковою?

Як вважає керівник консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн, реагувати на фактори, що впливають на вартість бензину, українським продавцям – просто немає сенсу. Мовляв, і так куплять.

Але в Антимонопольному комітеті України спокійні: претензій ніхто не висловлював. Поки.

А чи тільки в Україні так неохоче реагують на стабілізацію валюти і здешевлення сировини?

Журналісти дослідили польський ринок.

Він, як і вітчизняний, представлений великою кількістю автозаправок різних компаній. Єдина відмінність: Польща бензин не імпортує, а продає в сусідні країни. Правда, проводиться паливо з російської нафти.

"Близько 10 відсотків загального експорту російської нафти споживає Польща", – говорить Павло поправити, радник Інституту енергетичних досліджень.

Ринок, можна сказати, є російським. Але це – конкурентоспроможний ринок, ринок, на якому Росія не диктує свої ціни. Ціни утримуються на світовому рівні.

Тут конкуренція – не порожнє слово. На п'ятачку в 10 кілометрів можна зустріти заправки однієї і тієї ж мережі. І ціни скрізь будуть різними.

"Важко уявити собі ситуацію, коли в Гданську чи Жешуві ціна бензину протягом двох місяців не змінювалася. Я впевнений, що ця ситуація в Польщі неможлива. А навіть якщо б і трапилась, то державні структури, що займаються антимонопольною діяльністю, вже давно зацікавилися б нею. І, в разі змови, на гравців були б накладені штрафи", – говорить Бартоломей Савіцький, журналіст порталу BiznesAlert.pl.

Місцеві органи, що перешкоджають можливим домовленостями між гравцями, вухо тримають гостро. З реакцією торговці не зволікають. З кінця квітня паливо на польських АЗС подешевшало в середньому на 10%. І цей процес триває.

"Ринок реагує протягом декількох днів. Як тільки з'являється тренд до зниження, паливо на станціях починає дешевшати", – говорить Марек Нехцял, Голова Установи охорони Конкуренції і Споживачів (Польща).

А в Україні? Як швидко реагують продавці на зміни на світовому ринку?

"Європейські трейдери працюють більш ритмічно, і більш динамічно реагують на зміни. І нам дійсно потрібно застосовувати цей досвід. Є кілька країн в Європі, де ціна на стелі змінюється щодня", – говорить Олександр Сіренко, аналітик консалтингової компанії UPECO.

Марек Нехцял – керівник польської держструктури з охорони конкуренції і споживачів – такого собі аналога українського антимонопольного комітету – згадує: те, що відбувається зараз на українському ринку нафтопродуктів, Польща переживала до вступу в Євросоюз. Пояснення тут – одне.

"Недостатня конкуренція. На такому ринку один з гравців, довго тримаючи високі ціни, через якийсь час може дізнатися, що в разі їх зниження, він займе більшу частку на ринку", – говорить він.

Може, у мережевих операторів в Україні дійсно є підстави утримувати високі ціни на паливо?

Давайте розберемося на прикладі столичних заправок – за якими цінами купують, а потім продають бензин?

Ось, наприклад, дві популярні мережі – ВОГ і ОККО. Ще недавно обидві пропонували популярний дев'яносто п'ятий за 26 гривень 99 копійок.

Але минулого тижня синхронно знизили вартість на 50 копійок.

ВОГ закуповувала паливо по 21,50. Різниця з роздрібною ціною склала 4,99 грн. Або 23%.

А мережі ОККО імпортне паливо обійшлося в 21 гривню 30 копійок. На кожному проданому літрі мережа заробляла понад п'ять гривень. Маржа трохи не досягла 25%.

Притому, що для європейської норми прибутку навіть 5% – забагато.

Що ж робити в такій ситуації? Або автомобілістів все влаштовує?

Доктор економічних наук Олексій Плотніков упевнений: ціни несправедливі.

"Водії йдуть у зріджений газ. Масово. Результати квітня, попередні результати травня показують, що продовжують втрачати автолюбителя, то, хто заправлявся бензином, оператори українські продовжують його втрачати", – говорить Олександр Сіренко, аналітик консалтингової компанії UPECO.

Журналісти звернулися до великих і популярних мереж автозаправних станцій із запитом – прокоментувати місяцями не мінливі ціни і можливе узгодження дій між собою.

Відповіді не було.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,55
53,04
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,20
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,16
51,05
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

66436.97

Dogecoin (DOGE)

0.16

Ethereum (ETH)

3248.46

Litecoin (LTC)

87.01

Ripple (XRP)

0.55

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти