Концесійні дороги: в Україні розпочинають будівництво якісних, але платних доріг

В Україні немає ресурсів для будівництва нових доріг. Але траси можуть будувати приватні інвестори і брати плату за проїзд

Україна займає 137-ме місце з 144 в рейтингу якості доріг від The World Economic Forum. Один із шляхів поліпшити дороги – побудувати платні траси. А першими платними дорогами в Україні можуть стати траси, побудовані на умовах концесії.

Концесійні дороги – це нові траси, побудовані з нуля приватним інвестором. Компанія, яка зробила дорогу, може брати з водіїв плату за проїзд. Така дорога якісніша, вона скорочує шлях на 50-100 км з одного пункту до іншого, крім того на автобані дозволяється вища швидкість руху.

Реклама

При цьому концесійна дорога може будуватися тільки паралельно існуючій безкоштовній альтернативі. Законодавчо в Україні дозволено будувати дороги приватним інвесторам. Однак українські умови невигідні для бізнесу. Закони потрібно міняти.

Сайт "Сегодня" дізнався, чи потрібні Україні платні дороги і чи вигідні вони водіям.

Платними можуть стати дві-три дороги

Щоб концесійна дорога окупила себе, потрібно 25-30 років. І на такій трасі повинен бути потік з 18 000-20 000 автомобілів. З таким трафіком в Україні існує всього кілька автобанів.

Реклама

Зараз концесійні дороги можна будувати за двома маршрутами: Київ-Біла Церква та Львів-Краковець, говорить радник голови "Укравтодору" Олександр Кава. Також у відомстві розглядають можливість зробити по концесії дорогу зі Львова до Мукачева.

Вартість концесійної дороги Київ-Біла Церква становитиме приблизно 300 млн доларів, оцінює Кава. Якщо тендер проведуть цього року, то будівельні роботи можуть розпочатися 2019-го. Оскільки дорога концесійна, за неї заплатить інвестор. А потім протягом 25-30 років стягуватиме оплату за проїзд, тим самим покриє свої витрати.

"Поки ми розглядаємо два варіанти. Перший – це дорого від Львова до польського кордону. Друге – це нова дорога Київ-Біла Церква, за умови, що стара дорога стає безкоштовною альтернативою. І третій варіант, який ми тримаємо в голові, – це нова дорога , яка дозволить за дві години доїжджати від Львова до Мукачева", – говорить Кава.

1273664
Фото: архів

Реклама

Поки що точних досліджень трафіку на українських дорогах немає, зауважує Тарас Бойчук, голова проектного офісу SPILNO при Міністерстві інфраструктури. Тому зараз не можна сказати, за яким маршрутом в Україні вигідно будувати концесійну дорогу. Але до кінця року розрахунки будуть – вивченням потоку автомобілів на українських трасах займається Світовий банк.

"Кілька разів намагалися зробити концесійною дорогу Львів-Краковець, можливо, там достатній трафік, але потрібно дочекатися дослідження Світового банку. Досі ніхто такого дослідження не робив. Є припущення, але потрібні реальні цифри. На це потрібен рік. Колись рахували трафік на дорозі Одеса-Рені, але його виявилося мало. Тому дорогу відновлювали через публічні закупівлі", – зазначає Тарас Бойчук.

Буму будівництва нових платних доріг в Україні не буде. В країні немає трафіку, який дозволить бізнесу прокласти і окупити трасу.

"У всіх країнах концесійні дороги становлять менше одного відсотка від мережі доріг. Просто концесійні дороги дозволяють зменшити час держави на будівництво нових доріг. Але це не панацея, оскільки основний тягар ремонту доріг лежить на державі", – додає Кава.

Нових доріг не буде без нового законодавства

Для того, щоб побудувати дороги в партнерстві з інвестором, Україні потрібно змінити законодавство про концесії.

Один із законопроектів на цю тему, проект закону №6766, вводить поняття гарантії. Держава гарантує виділення землі під будівництво дороги, а компанія зобов'язується побудувати на цій ділянці автобан. Відповідно до законопроекту, уряд гарантує компанії, що потік автомобілів на дорозі буде на рівні, який забезпечить прибутковість проекту. Якщо потрібного трафіку не буде, держбюджету доведеться компенсувати збитки. Платною трасою 25-50 років володітиме тільки компанія-будівельник. Потім дорога перейде державі. При цьому концесіонер може брати гроші за проїзд по своїй дорозі. Також компанія може заробляти на своїй придорожній інфраструктурі: заправках, СТО, кафе, кемпінгах і так далі.

"Ключова зміна – це введення в законодавстві гарантії трафіку, плюс чітке визначення того, що таке альтернативна безкоштовна дорога, раніше цього не було. Також в проекті закону говориться, що держава повинна сприяти консолідації земельних ділянок", – говорить Олександр Кава.

Ще один пакет законопроектів розробило Міністерство інфраструктури спільно зі Світовим банком. Поки що він отримує останні узгодження, каже Тарас Бойчук. У лютому проект буде зареєстрований в парламенті і отримає номер.

Ці проекти дозволять будувати концесійну дорогу державі в партнерстві з бізнесом і використовувати три різні моделі оплати за користування нею.

"Будуть можливі три варіанти оплати за проїзд концесійною дорогою. Перший, коли платить тільки водій. Таких проектів буде мало. Переважно буде мікс, коли водій платитиме стільки, скільки може заплатити – це визначатиме Кабінет міністрів. Кабмін встановлюватиме тарифну сітку. Це робиться, щоб захистити людей від високих цін. Тоді, наприклад, водій платить долар, а різницю – все, що не вистачає, – за рахунок Дорожнього фонду. Можливий варіант, коли не буде безкоштовною, але оплачуватиметься винятково з Дорожнього фонду", – зазначає Тарас Бойчук.

О плата і підрахунок трафіку відбуватиметься за рахунок безконтактних карток і відеоспостереження, каже експерт. Так, щоб потрапити на турецьку платну дорогу, потрібно мати безконтактну картку. На такій дорозі встановлені камери спостереження. Так безконтактно фіксується автомобіль і з банківського рахунку водія моментально знімаються гроші. Жодних шлагбаумів немає.

Замість нових доріг – реконструкція старих

Рзгорнути масштабне будівництво доріг з "нуля" неможливо. Це занадто дорого. Вигідніше інвестору реконструювати існуючу дорогу. В законопроектах Кабміну передбачено, що держава може передати під концесію існуючу дорогу. При цьому повинна бути альтернативна безкоштовна дорога тому ж маршруту.

"Я думаю, в Україні більший потенціал не будівництва нових доріг, а відновлення за процедурою концесії існуючих, можливо їх розширення. Потрібно мати на увазі, що у нас є Дорожній фонд, але там поки 47 млрд гривень. Цих грошей недостатньо, щоб дозволити собі європейські дороги. В Україні великий потенціал відновлення та експлуатації доріг на підставі приватно-державного партнерства. З нуля дорога – це дуже дорого, а ось відновлення – це привабливіше для інвесторів", – коментує Тарас Бойчук.

1256561

Фото: Е. Перепелиця

У такому випадку інвестор отримує від держави дорогу, відновлює її і на протязі певного проміжку часу обслуговує її. Траса може стати платною за однією з моделей, яка пропонується законопроектом. Все залежатиме від масштабності проектів.

Альтернативні безкоштовні дороги не прийдуть у занепад, щоб забезпечити необхідний трафік на концесійній, запевняє керівник проектного офісу. Всі траси міжнародного і державного значення мають гарантоване фінансування з Дорожнього фонду. Саме під ці типи доріг і робитимуть концесійні проекти. Держава несе за них відповідальність.

"Безкоштовна альтернатива ремонтуватиметься. У водія просто буде вибір: поїхати по дорозі зі швидкістю 130 км, або поїхати альтернативною дорогою зі швидкістю 70 км. Людина повинна розуміти, вона доплачує за швидкість. Для деяких людей важливий час. Час – гроші. Власне, така мотивація використовувати дорогу", – зазначає експерт.

Нагадаємо, раніше сайт "Сегодня" писав, які дороги відремонтують в Україні 2018 року.

Зазначимо, президент України Петро Порошенко наприкінці минулого року заявив, що завершити будівництво всієї траси "Одеса-Рені" планується 2018 року.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,55
53,04
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,15
55,01
27,63
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,17
51,02
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

66172.73

Dogecoin (DOGE)

0.16

Ethereum (ETH)

3178.26

Litecoin (LTC)

84.42

Ripple (XRP)

0.54

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти