Щомісяця ціна на газ буде змінюватися: що приніс українцям меморандум з МВФ

18 червня, 07:00

Олександра Романюк Олександра Романюк

Що записали в меморандумі про тарифи, податки, пенсійний вік і борги

Останнім часом основною інтригою в питанні про нову кредитну програму МВФ для України був текст Меморандуму про співпрацю. У тому, що Україна отримає цей кредит, було мало сумнівів. Набагато більше дискусій ішло на тему умов, які потрібно виконати, щоб траншів було більше, ніж один. Ще до засідання Ради директорів МВФ раз у раз спливали подробиці про "драконівські" пункти Меморандуму, згідно з якими в Україні нібито будуть урізати пенсії і ще більше піднімуть пенсійний вік, введуть зовнішнє управління у різних галузях і посилять податковий тиск. У керівництві країни, втомившись спростовувати домисли, пообіцяли опублікувати повний текст документа відразу після того, як буде винесено рішення щодо України. І 11 червня офіційний переклад Меморандуму з'явився на сайті Кабміну – треба зауважити, вперше за такий короткий час.

Реклама

Скажемо відразу, в цьому документі практично не виявилося несподіванок – якихось запланованих змін, про які б не говорилося раніше.

"Цей Меморандум готувався дуже швидко, і в ньому дуже багато умов, які були раніше. Він фактично повторює Меморандум, який підписував Гройсман у 2018 році", – коментує президент Українського аналітичного центру Олександр Охріменко.

За словами експерта, більшість пунктів Меморандуму взагалі мало зрозумілі і малоцікаві більшості людей.

"Там багато уваги приділено змінам у банківському нагляді, в правосудді. Це теж дуже старі вимоги. Є багато нюансів, що стосуються банківського капіталу – як його формувати, як вибити борги з тих банків, які закрилися. Це те, що населення взагалі не стосується", – говорить Олександр Охріменко.

І, менше з тим, ряд положень Меморандуму стосується саме широкого кола людей. Розповімо про них докладніше.

Зобов'язання щодо комуналки

Головно пункти Меморандуму, які зачіпають інтереси широкого кола українців, стосуються комунальних послуг і входять до розділу "Реформи енергетичного сектору". Зокрема, вже з 1 липня має істотно змінитися система формування тарифів на газ. Українська сторона бере на себе зобов'язання встановити для населення ринкову ціну на газ, яка буде формуватися "як середнє значення спот-цін природного газу на добу вперед на хабі TTF на період з 1-го по 22-й день місяця плюс вартість транспортування і ввезення в Україну". Тариф на газ буде змінюватися щомісяця залежно від коливання цін на ринку.

Реклама

"Протягом кількох робочих днів у районі 22-го дня кожного місяця НАК "Нафтогаз" буде публікувати оптову ціну. Ми зобов'язуємося системно застосовувати цю схему ціноутворення, яка базується на ринкових принципах, без будь-якої верхньої граничної цінової межі" , – йдеться в Меморандумі.

"З 1 липня будуть скасовані попередні постанови уряду, і ціна на газ буде розраховуватися за середньою ціною в Європі. Тариф на наступний місяць будуть встановлювати, виходячи із середньої ціни на газ. Звичайно, будуть рахувати в доларах, потім переводити в гривні, додавати ПДВ, транспортні та інші націнки. І кожен місяць ціна на газ буде змінюватися. Не буде ніяких доплат, ніяких дотацій від держави. Якщо ціна у світі падатиме, то і в Україні теж падатиме, ростиме у світі – ростиме і в Україні. Це дійсно радикально нове для України", – говорить Олександр Охріменко.

Інший економіст, президент інвестиційної компанії "Універ" Тарас Козак, вважає такі зміни логічними.

"Ми в Україні звикли, що газ має бути дешевим. Хоча ми його імпортуємо. Чомусь щодо бензину ні в кого питань немає, бензин завжди продавався за ринковою ціною, і ніхто не вимагав, щоб він коштував 20 копійок. Так і з газом має бути. Тому вимога щодо того, що газ має продаватися за ринковою ціною, – це нормальна вимога. Інша річ, що повинні бути вище зарплати, щоб люди могли платити ринкову ціну за газ", – говорить він.

Крім тарифів на газ, зазнають також змін тарифи на опалення. Однак вони будуть змінюватися тільки раз на рік.

"До кінця серпня 2020 року всі тарифи на опалення, які перебувають під юрисдикцією НКРЕКП і місцевих органів влади, будуть переглянуті й офіційно прийняті для повного відображення вартості газу і негазових витрат... Починаючи з опалювального сезону 2020-2021 років тарифи на опалення будуть переглядатися і встановлюватися мінімум один раз на рік до початку опалювального сезону для забезпечення адекватного відображення вартості газу і негазових витрат (включаючи капітальні витрати) у тарифах на опалення", – йдеться в Меморандумі.

З огляду на те, що ціни на газ на світовому ринку нині досить низькі, найбільші ризики підвищення ціни полягають саме в уточненні капітальних витрат. Якщо мова йде про модернізацію мереж, які в Україні сильно зношені, підвищення тарифів може виявитися досить істотним.

Реклама

Втім, прем'єр-міністр України Денис Шмигаль стверджує, що перегляд тарифів не обов'язково означає їхнє збільшення:

Також уже в наступному опалювальному сезоні варто очікувати більш високих штрафів за несвоєчасну оплату комунальних послуг. У Меморандумі йдеться про намір вирішити питання заборгованості за комунальними платежами і підвищити платіжну дисципліну домогосподарств.

"Ми розробимо адекватні інструменти для підприємств теплопостачання для забезпечення стягнення платежів з домогосподарств (в тому числі через більш високі штрафи і спрощене законодавство)", – йдеться в документі.

"У Меморандумі дійсно прописано, що уряд бере на себе зобов'язання зменшити борги за комунальні послуги. З одної сторони, вони хочуть посилити штрафні санкції, які зараз фактично не діють, з іншої сторони, боржникам будуть пропонувати реструктуризацію, а з третьої сторони, вони хочуть розширити можливості колекторських компаній, щоб, якщо виникатимуть нерозв'язні ситуації, можна було вибивати борги" , – пояснює Олександр Охріменко.

Структурні маяки

Як уже говорилося, нова кредитна програма МВФ розрахована на 18 місяців. Кошти – 5 млрд доларів – мають надійти в Україну чотирма траншами. Рішення про кожен наступний транш МВФ буде ухвалювати з огляду на те, наскільки виконуються критерії ефективності та структурні маяки програми. Контроль виконання запланований на 1 вересня, 1 грудня 2020 року, потім на 15 травня і 15 жовтня 2021-го.

Структурних маяків у програмі зазначено 9. Коротко назвемо їх з датами виконання в хронологічному порядку:

  1. Розробити плани скорочення "поганих" кредитів державних банків – до кінця червня 2020 року.
  2. Переглянути тарифи на опалення і розробити спрощену процедуру заміни постачальників домогосподарствами – до кінця серпня 2020 року.
  3. Сформувати нові організаційні структури і системи для реформованих Державної податкової служби і Державної митної служби – до кінця вересня 2020 року.
  4. Посилити корпоративне управління на держпідприємствах, у т. ч. прийняти новий корпоративний статут для НАК "Нафтогаз України", відповідно до корпоративних принципів OECP – до кінця вересня 2020 року.
  5. Внести зміни в закон про Фонд гарантування вкладів фізосіб, щоб удосконалити механізм ліквідації банків і повернення активів, – до кінця жовтня 2020 року.
  6. Внести зміни в закон про Вищу раду правосуддя, які дадуть змогу поліпшити процес відбору членів ВРП і гарантують їхню бездоганну репутацію і доброчесність – до кінця жовтня 2020 року.
  7. Прийняти зміни до закону про банківську діяльність, які заповнять прогалини в ефективності корпоративного управління згідно з Базельською принципами, – до кінця листопада 2020 року.
  8. Державна податкова служба та Державна митна служба повинні діяти як два окремі юридичні особи з центральними і територіальними офісами, а обласні та інші підрозділи ДПС, ГТС і Державної фіскальної служби припиняють свою діяльність – до 1 січня 2021 року.
  9. Державна аудиторська служба України за участю зовнішніх незалежних аудиторів проведе перевірку цільового використання бюджетних коштів Фонду боротьби з COVID-19 – до кінця березня 2021 року. Сам фонд проіснує максимум до 31 грудня 2020 року.

Інші реформи

Реклама

У Меморандумі йдеться і про інші реформи, які планується проводити під час дії кредитної програми МВФ. А також про те, яких кроків уряд України буде уникати в цей період. Перелічимо лише деякі з них.

  • Реформувати податкову систему, зокрема, шляхом розширення податкової бази та зменшення можливостей ухилення від сплати податків. Подальша мета – перехід від прямого оподаткування до непрямого і до оподаткування багатства. Протягом дії програми українська сторона зобов'язується не вводити нових податкових пільг (крім пов'язаних з COVID-19), включаючи вільні економічні зони, пільгові ставки тощо.
  • До кінця вересня 2020 року разом з експертами МВФ розробити схему добровільного декларування майнового стану та незадекларованих доходів.
  • Не вводити нові спеціальні пенсії і пільги, утриматися від подальшого дискреційного збільшення пенсій ("особливих пенсій"), утриматися від зниження ефективного віку виходу на пенсію.
  • Консолідувати чинні програми допомоги (соціальні) в схему гарантованого мінімального доходу (ГМД), збільшивши при цьому розмір програми.
  • Проводити закупівлю основних лікарських препаратів, залучаючи авторитетні міжнародні організації. З 2020 року закупівля ліків буде проводитися централізовано через новостворене держпідприємство "Медичні закупівлі України" з використанням системи ProZorro.
  • Продовжити оптимізацію кількості навчальних закладів початкової та середньої освіти, збільшити капітальні витрати на оновлення будівель і необхідну інфраструктуру в школах. Реформувати навчальні програми. Змінити структуру зарплат вчителів. В університетах зарплата викладачів буде прив'язана до результатів.
  • Стимулювати малий і середній бізнес працювати, використовуючи загальний режим оподаткування. Не розширювати критерії спрощеної системи оподаткування. Розробити способи обміну податковою інформацією з місцевими бюджетами для поліпшення збору податків.
  • До кінця вересня 2020 року буде скасована система планових перевірок, податковий аудит базуватиметься на аналізі ризиків.
  • Рівень інфляції буде утримуватися на рівні 5% +/- 1%.
  • Прагнути до скорочення державної частки в банківському секторі. Група Світового банку вже затвердила кредит Укргазбанку, конвертований у власний капітал. До кінця жовтня 2020 року також будуть забезпечені всі умови для входження ЄБРР в капітал Ощадбанку.
  • Зменшити частину старих непрацюючих кредитів (NPLs) у держбанках.
  • До кінця червня буде створено частковий гарантійний фонд для фінансової підтримки малих фермерів шляхом надання портфельних кредитних гарантій. Буде розроблений порядок передачі державної землі в комунальну власність.
  • До 1 січня 2021 року буде створено систему держмоніторингу, засновану на зв'язках інформації з кадастру, реєстру і фіскальної служби.
  • До кінця листопада будуть внесені зміни в закон про приватизацію, щоб продовжити мінімум на 3 роки строк, коли великі підприємства можна продавати відповідно до законодавства Великої Британії.
  • До кінця 2020 року будуть оголошені тендери на продаж принаймні 2 великих держпідприємств.

Економічний експерт Тарас Козак вважає, що виконання умов Меморандуму – насамперед в інтересах самої України.

"Так, Україна ніколи не виконувала повністю умови меморандумів, тому що у нас ніколи не було довгострокової реформаторської більшості. МВФ нас просто підштовхує в напрямку реформ. І що менше умов, то це гірше для України. Бо що менше умов МВФ ми виконуємо, то довше будемо залишатися "банановою" країною. Є умови – треба їх виконувати, треба ставати нормальною, цивілізованою країною. А прагнення "пропетляти між краплями" призводить до того, що ми посідаємо останнє місце в Європі", – вважає Тарас Козак.

Всі подробиці в спецтемі Пенсійна реформа

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти