Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Лякаюча цифровізація: чи є життя без трудових книжок

17 жовтня 2019, 07:51

Олександра Романюк

Працівники не вірять електронним реєстрам, а експертів бентежать стислі терміни реалізації реформи

/ Фото: Анастасія Іскрицька, Сьогодні

Реклама

Кабінет міністрів оголосив про початок викорінення "паперових процесів" в органах влади, тобто паперового документообігу. Причому не тільки в центральних органах влади. І одними з перших під прес реформ потрапили трудові книжки.

Вперше про намір скасувати трудові книжки міністр Кабінету міністрів Дмитро Дубілет згадав ще 18 вересня. "Трудові книжки повинні, нарешті, піти в історію", – написав він тоді на своїй сторінці в Фейсбуці. А недавно міністр повідомив перші подробиці. За його словами, вже запущені в роботу законопроект і акти Кабміну, які скасують обов'язковість трудових книжок. Їх планується прийняти ще в нинішньому році. Більш того, в уряді розраховують до нового року ще й "запустити все технічно", як написав у Facebook Дмитро Дубілет.

В результаті такої реформи трудові книжки вилучати й утилізувати ніхто не буде. Вони залишаться у людей на руках або у кадровиків. Кожна людина зможе як і раніше фіксувати інформацію про своє працевлаштування трудовою книжкою, досить буде попросити про це роботодавця. Однак заповнення і подача трудових книжок не будуть обов'язковими.

"В електронних реєстрах держави дані про трудовий стаж всіх українців з 2000 року є і так. Для розрахунку пенсій або інших соціальних виплат вже використовуються саме ці дані", – пояснив міністр.

А ось дані про стаж до 2000 року доведеться або вносити в електронний реєстр самостійно (користуючись електронним цифровим підписом або банківською ідентифікацією), або таку роботу буде виконувати організація-роботодавець.

Якщо ж при працевлаштуванні роботодавець зацікавиться досвідом роботи свого потенційного співробітника, інформацію про стаж можна буде отримати в електронному вигляді як виписку з реєстрів – знову-таки, за допомогою електронного цифрового підпису або BankID. Однак пред'явлення такого документа при прийомі на роботу не буде обов'язковим.

"Зберігати трудову книжку як носій інформації зовсім буде потреби. Якщо хтось все ж захоче "колекціонувати" інформацію про свій стаж в трудових книжках, забороняти ми це, звичайно, не можемо. Можна все так же просити свого роботодавця робити в ній записи і ставити штампи. Але ні ви, ні роботодавець це тепер не зобов'язані робити", - пояснив Дмитро Дубілет.

Що може бути замість трудової книжки?

Українці сприйняли ідею скасування трудових насторожено. Вони побоюються, що не зможуть проконтролювати записи в реєстрі і там будуть можливі помилки. Побоюються, що в реєстрах про сплату податків не будуть відображені всі їхні трудові досягнення (подяки, нагороди тощо). Нарешті, що електронні реєстри і дані, які в них містяться, можуть страждати від кібератак та інших зловмисних дій. і це далеко не повний перелік тривог.

Однак у багатьох розвинених (і не дуже) країнах паперові трудові книжки вже давно залишилися в минулому. Їх давно замінили електронні реєстри та виписки з них. Причому разом з цим виникли і нові системи контролю за веденням реєстрів і перевірок достовірності інформації.

У тих країнах, де немає трудових книжок, важливих кадрових документом вважається "Історія працевлаштування" (Employment record). Фактично це виписка з реєстру. Її можуть видавати різні організації. Наприклад, в Італії таку довідку можна замовити в місцевому бюро з працевлаштування, в США – в Адміністрації соціального забезпечення або Службі внутрішніх доходів. У Великій Британії такими питаннями відає Управління з питань податів і митних зборів, причому заявку на "Історію працевлаштування" можна як подати особисто, так і попросити адвоката або податкового агента.

В Україні ідея скасування трудових книжок теж виношувалася вже давно. Ще в 2015 році Міністерство економрозвитку (його тоді очолював Айварас Абромавичус) подавало до Верховної Ради законопроект про скасування паперових трудових книжок і переведення їх в електронний вигляд. На тій же підставі, що і зараз: вся інформація про трудовий стаж є в базах Пенсійного фонду, і Фонд може просто давати виписки з особової справи платників єдиного соціального внеску. Тоді цей закон не був прийнятий, і ось тепер до цієї ідеї повернулися знову.

Експерти: потрібні гарантії

Опитані нами експерти сходяться на думці, що скасування паперових трудових книжок – безумовно, справа потрібна. Однак вони звертають увагу на різні нюанси, які необхідно врахувати при переході на електронний документообіг. І застерігають, що занадто стислі терміни реалізації такої ідеї можуть привести до помилок в реалізації задуманого і нових проблем для працюючих українців.

Наприклад, соціолог Андрій Єременко вважає, що процедура отримання електронних "замінників" трудових книжок повинна бути простою і зрозумілою, щоб люди не втратили відчуття захищеності.

"Люди втомилися від складнощів, пов'язаних з бюрократією. Вони хочуть значного спрощення цих процедур, але при цьому хочуть гарантій. І це дві грані цього процесу. Подивіться, наскільки позитивно була сприйнята поява Центрів адміністративних послуг. Але трудові книжки дають людям, особливо старшого віку, відчуття безпеки. Вони бачать в них папір, з яким потім прийдуть до Пенсійного фонду, і за ним їм нарахують пенсію. Тому, щоб скасування паперових трудових книжок не викликало соціальних проблем, потрібно запропонувати людям якийсь простий спосіб, щоб людина могла при необхідності швидко отримати довідку про те, де вона працювала, скільки тощо. Щоб людина відчувала, що вона як і раніше в безпеці", – попереджає Андрій Єременко.

Представники кадрових служб вважають озвучені терміни запуску нових процесів занадто оптимістичними і відзначають, що такі серйозні зміни повинні включати в себе стадію експерименту, або тестування.

"Ініціативи, які зараз озвучені – про скасування трудових книжок і про переведення інших документів в сфері HR в електронний вигляд – це все потрібні ініціативи. Те, як процеси, пов'язані з працевлаштуванням, відбуваються в нашій країні зараз, давно морально застаріло і потребує осучаснення. Але озвучені терміни – кілька місяців – на мій погляд, занадто оптимістичні. Це досить трудомісткий процес, який має багато складнощів, і є побоювання, що через стислі терміни ми отримаємо все в досить сирому вигляді. Наприклад, поки незрозуміло, як буде відбуватися процедура внесення досвіду роботи до 2000 року в існуючі реєстри. Крім того, крім відпрацювання процедури, потрібен час і на її тестування. Тобто це процес необхідний, потрібний, але хотілося б, щоб терміни на його реалізацію закладалися більш реалістичні", – каже керівник експертно-аналітичного центру "hh.ua|grc" Юлія Дрожжіна.

Глава Асоціації малого і середнього бізнесу Руслан Соболь вважає, що "перехід в цифру" буде сприяти детінізації в сфері підприємництва, однак звертає увагу, що бізнес поки не зовсім готовий беззастережно "виходити з тіні". Принаймні поки чітко не розуміє перспектив.

"Перехід в "цифру"- відмінна ініціатива, і це потрібно робити! Питання тільки в тому, чи спрацює це швидко, за 6-8 місяців, як це прогнозує Дубілет. Не можу розділити його оптимізму. Справа в тому, що наша державна і адміністративна машина влаштована таким чином, що фонди між собою не контактують. Це загальний, глобальний продукт цифрового уряду. В першу чергу потрібно втілювати його, а вже потім – в рамках даного продукту – документообіг переводити в "цифру". А сюди входять і трудові книжки, і лікарняні листи, відпускні листи, декретні, і всілякі звіти. Але в тих адміністративних умовах, в яких Україна знаходиться зараз, мені здається, що це завдання майже нездійсненне. Хоча починати цю ініціативу потрібно! Як і потрібно бути готовими до того, що цей процес затягнеться на більш тривалий період.

Не можна говорити, що від даного переходу бізнес тільки виграє або тільки програє. Однозначно, що цифровий процес – повне освітлення бізнесу. Дані будуть видні відразу всім службам: від фіскальної до Пенсійного фонду. А, як показав процес фіскалізації, бізнес не до кінця готовий виходити з тіні на світло, поки не зовсім ясні його – бізнесу – перспективи. Тому ініціативній групі потрібно готувати заявлений продукт таким чином, щоб він був цікавий не тільки представникам бізнесу, але і спільноти в цілому. Державне адміністрування має нести не каральну, а рекомендаційну функцію. І я б не став різко відмовлятися від звичних всім трудових книжок на користь цифрових. У нинішніх умовах це фурору не викличе, зате може привести до певної плутанини. Але, безумовно, переводити країну в смартфон – треба пробувати", – каже Руслан Соболь.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...