Соцдопомогу за статусом хочуть замінити допомогою за рівнем доходів: що це означає

Експерти кажуть, що доведеться міняти все, включаючи систему оподаткування

Наступний етап реформування соціальної сфери в Україні передбачає перехід від надання соціальної допомоги за статусом до державної допомоги за рівнем доходів. Про це нещодавно заявив міністр соціальної політики Андрій Рева.

"Монетизація субсидій створила передумови для уніфікації всіх видів державної соціальної допомоги та прийняття відповідного законодавства в цьому напрямку. Це призведе і до збільшення адресності допомоги, і до поліпшення адміністрування, і до зменшення бюрократизації. Але головне, в першу чергу мова йде про основні принципи призначення допомоги, а саме про критерій, який повинен бути єдиним – доходи громадян. Якщо доходи низькі – людина повинна отримувати допомогу.

Реклама

Зараз у нас допомога надається не за ознакою доходів, а за статусом. Це призводить до того, що гроші отримує не той, хто потребує допомоги, а той, хто має певний соціальний статус. Тому ми бачимо завдання соціальної політики та наступний крок реформ в соціальній сфері в переході від системи державної допомоги по статусу до єдиної уніфікованої системи державної допомоги за рівнем доходів громадян", – сказав міністр.

Така заява – заявка на серйозну зміну самої системи розподілу соціальної допомоги, яка принципово не змінювалася в Україні з радянських часів. Про що, власне, мова?

Незважаючи на те, що в уряді постійно підкреслюють, що соціальна допомога надається або має надаватися тільки малозабезпеченим, нужденним людям, в українському законодавстві закріплений принцип надання допомоги за статусом, тобто за належністю людини до однієї з соціальних груп, про яких піклується держава: пенсіонери, люди з інвалідністю, одинокі матері, "чорнобильці" тощо. Хоча далеко не всі представники тієї чи іншої категорії пільговиків знаходяться в однаково тяжкому становищі.

Реклама

В Україні налічується кілька десятків одних тільки видів соціальної допомоги. Ще більше категорій громадян мають право на пільги, зокрема з оплати житлово-комунальних послуг. Крім того, до "статусних" соціальних виплат відносяться і "спеціальні" пенсії (чиновників, депутатів, суддів тощо).

Перехід до системи соціальної підтримки людей виходячи з їх рівня доходів передбачає, що основним критерієм отримання матеріальної допомоги будь-яких видів з бюджету буде виключно матеріальне становище громадянина. Правда, навряд чи такі зміни відбудуться одномоментно і найближчим часом. На відміну від багатьох галузей, які знаходяться в процесі реформування, стратегія реформування соціального захисту ще не оприлюднена. Тому зміни, які відбуваються в цій сфері, сприймаються як точкові і непередбачувані.

Втім, навіть за точковими змінами, що відбуваються останнім часом, можна сказати, що перехід від "статусної" системи соцдопомоги до допомоги за рівнем доходів повільно, але відбувається і зараз.

Реклама

Як розповіла експерт з питань пенсій, член Громадської ради при Мінсоцполітики, керівник "Інституту цивільних свобод" Галина Третьякова, одним з кроків в цьому напрямку стала відмова від т. зв. "спеціальних" пенсій.

"Більшість статусних, тобто спеціальних пенсій були скасовані в 2017 році. Хоча залишилися, наприклад, статусні пенсії суддям, прокурорам, деяким іншим категоріям, яким пенсії нараховуються не за загальною формулою, а на підставі окремих законів. Розмір "статусних" пенсій не зменшиться. Але, на відміну від трудових пенсій, які нараховуються на загальних підставах, "статусні" пенсії індексуватися не будуть. Тобто якщо щороку в березні для більшості пенсіонерів сума їх виплат буде індексуватися на коефіцієнт "50х50" (50% інфляції і 50% темпів зростання фонду заробітної плати), то пенсії вчених, держслужбовців, суддів тощо не будуть рости. І так буде відбуватися до тих пір, поки їх пенсії не зрівняються з трудовими, які нараховуються за загальною формулою. А коли зрівняються – ці люди будуть користуватися такими ж правами на пенсію, як всі. Якщо ж людина, яка отримує пенсію по статусу, вважає, що вона менше, ніж звичайна трудова, вона може звернутися до відділення Пенсійного фонду, і там їй можуть перерахувати пенсію на загальних підставах. Якщо вона виявиться більше, людина може відмовитися від спеціальної пенсії і отримувати пенсію на загальних підставах", – розповідає Галина Третьякова.

Фото: Facebook/Галина Третьякова

Тепер в Міністерстві соцполітики хочуть відійти від статусів не тільки в питаннях пенсій, а й в питаннях соціальних виплат. Зокрема, субсидій.

Наприклад, закон "Про бібліотеки і бібліотечну справу" ст. 30 говорить: "Працівникам бібліотек, які працюють в сільській місцевості і селищах міського типу, а також пенсіонерам, які раніше працювали в бібліотеках ..., держава забезпечує безоплатне користування житлом з опаленням і освітленням у межах встановлених норм". В Україні на сьогоднішній день налічується понад 20 таких категорій громадян, які мають пільги на оплату житлово-комунальних послуг, іноді до 90 і навіть 100%.

"У нас є категорії населення, які через свій статус взагалі не платять за комунальні послуги, їх витрати покриваються за рахунок місцевого або державного бюджету. Тобто вони отримують соціальний захист не тому, що у них немає грошей, а через статус. І це потрібно змінити докорінно", – вважає Третьякова.

Однак окремими нормативними актами або навіть законами ситуацію змінити не вдасться, переконана експерт. Адже міняти необхідно саму парадигму соціальної допомоги. Включаючи систему оподаткування.

"Ми до цих пір живемо в деформованій парадигмі радянських часів, з деформованими економічними теоріями. І вченими, і світовою практикою доведено, що падіння доходів домогосподарств на суму понад 40% сприймається будь-яким домогосподарством як катастрофа. В цьому випадку домогосподарства не встигають швидко адаптуватися до нових умов: що потрібно купувати менше їжі, довше носити одяг, можливо, поставити машину на прикол. Тобто людина буде завжди незадоволена, поки не буде отримувати на пенсії дохід, рівний 60% від тієї суми, яку отримувала під час роботи. Це так званий коефіцієнт заміщення, і він повинен дорівнювати 60%. Зараз держава намагається вирішити цю проблему точково. Там проіндексує пенсії, тут виплатить 1000 грн.  А насправді потрібен новий механізм", – говорить експерт.

Зокрема, розроблено механізм, який передбачає зменшення оподаткування домогосподарств і одночасно зменшення державного регулювання в питаннях соціальної допомоги.

"Сьогодні оподатковується вся сума доходів домогосподарств. А можна звільнити від оподаткування домогосподарства на суму, рівну середній зарплаті. На сьогодні це близько 9,5 тис. грн. Це повинен бути неоподатковуваний мінімум. І сім'я сама повинна перерозподіляти ці гроші. Наприклад, в сім'ї є двоє працюючих, дитина і бабуся, яка не працює, а господарює і дивиться за дитиною. Чому ми не можемо звільнити матір і батька від оподаткування на суму 9 тис. грн на кожного члена домогосподарства, і сказати, що домогосподарство має саме розподіляти ці субсидії. А податком обкладати тільки суму понад цей мінімум. Натомість сьогодні ці гроші забирають, перерозподіляють, утримують армію чиновників, які вирішують, кому і скільки виділити, пишуть звіти", – каже Галина Третьякова.

Що ж стосується пенсійного забезпечення, на думку експерта, не важливо, яку модель візьме за зразок Україна – скандинавську, континентальну або будь-яку іншу. Принципово, щоб пенсійне забезпечення відповідало світовій практиці, яка включає 5 ступенів, або колон.

0-й рівень – соцзабезпечення людей, які не мають трудового стажу, на рівні реального прожиткового мінімуму.

1-й рівень – солідарна пенсійна система.

2-й – обов'язкові накопичення, які робить переважно роботодавець або ж працівник.

3-й – добровільні накопичення, які робить працівник.

4-й – система соціального утримання, або паліативної допомоги для людей пенсійного віку.

"Держава повинна чесно сказати, що основна ваша пенсія – це 2-й і 3-й рівні пенсійної системи, тобто ваші накопичення. А завдання держави – запропонувати перелік фінансових інструментів і захистити право власності на накопичення людей", – каже Галина Третьякова.

Нагадаємо, раніше ми розповідали, як через суд домогтися підвищення пенсії.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,24
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
28,97
59,99
57,99
57,99
28,98
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,21
51,06
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63863.48

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3115.11

Litecoin (LTC)

82.55

Ripple (XRP)

0.52

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти