Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Як прищепити дитині правильне ставлення до грошей

30 травня 2015, 12:00

Ряполов Костянтин

І навчити їх заощаджувати і примножувати

Уміння поводитися з грошима дуже важливе.

Уміння поводитися з грошима дуже важливе.

Реклама

Кожному з нас доводилося чути, як старше покоління дорікає своїх нащадків у марнотратства, невмінні поводитися з грошима і правильно розпоряджатися доходами. Щоб не виникало подібних ситуацій, а діти цінували гроші, які в них вкладені, підростаюче покоління потрібно навчати фінансової грамотності, причому якомога раніше. До Дня дітей (1 червня) педагоги та фінансисти розповіли "Сегодня", як прищепити дитині правильне ставлення до грошей і навчити їх заощаджувати і примножувати.

ЗГІДНО З ВІКОМ

"Нам часто задають питання, з якого віку треба починати вчити фінансової грамотності. Ми відповідаємо, що таке навчання починається тоді, коли ви вперше даєте дитині в руки монетки", – розповідає співавтор і директор бізнес-школи для дітей та підлітків "Дітки-монетки , голова Асоціації нового економічного утворення Сергій Біденко. Робити це варто з того віку, коли дитина перестає знайомитися з усіма предметами на смак, – з тієї причини, що гроші далекі від стерильності і є зосередженням різних інфекцій. У віці до 5 років діти зазвичай за допомогою батьків знайомляться з грошима як з фізичними об'єктами, мовляв, є така річ, як монетки, і така, як купюри. Батьки пояснюють, що гроші підлягають обміну на речі – якщо ми хочемо щось отримати, ми повинні віддати натомість грошики. Діти до 5 років ще не розуміють відмінності між грошовими величинами, того, що монети можуть дати менше, ніж банкноти. Ну а як тільки вони набувають базове уявлення про гроші, з ними можна грати в ігри, в яких мається на увазі, що купюри "старше" монет, "відпрацьовувати" процес обміну грошей на інші блага.

До 8 років діти ще не здатні планувати витрати на тривалий період.

З 6 ДО 8 РОКІВ. Дітей вже вчать практичного поводження з грошима. "Вони навчилися розуміти різницю між грошовими величинами, щоб мати можливість зробити елементарну покупку в магазині, – розповідає Сергій Біденко. – Треба їм пояснити, як скласти потрібну для придбання суму. У цьому віці вже можна здійснювати прості покупки". У цей же період можна вчити дітей, що гроші можна зберігати, накопичувати. Хоча треба усвідомлювати, що вони ще не здатні планувати свої витрати на тривалий період. І тому говорити про заощадження у віці 6-8 років немає сенсу. Більш того, якщо маляті дати гроші, які він не витрачає, то найчастіше дитина ще не розуміє, що робити з цими надлишками, він їх просто накопичує, а потім в один день все спускає. "У цьому віці потрібно навчити головному принципу: що ми спочатку заробляємо, а потім витрачаємо, не навпаки. Що згодом призводить до легкого відношення до кредитних зобов'язань, – говорить Біденко. – Пояснюємо, що у товарів є ціна. Завжди потрібно думати, скільки це коштує і чи потрібно мені це зараз".

У 9-11 РОКІВ. Оскільки настає період усвідомлення власного "я" і себе в суспільстві, у фінансовому плані ставляться нові завдання: вміння робити покупки, порівнюючи товари. Що дешевше, що дорожче, що якісніше, гарантійний термін і так далі. "Важливо також дати дітям розуміння взаємозв'язку між часом і грошима, – радить Сергій Біденко. Що ми можемо заощадити час, але витратити більше грошей. І навпаки. Поїхати на маршрутці або громадському транспорті". У дитини в цьому віці також формується уявлення про зароблених грошах. Він вже може спробувати щось зробити і відчути, як це – заробляти. Також діти вже повинні вміти зводити баланс своїх доходів і витрат. Розуміти, скільки у них грошей і на що вони їх витрачають.

У 12-14 РОКІВ. Вчимо планувати витрати і заощадження. У цьому віці дитина вже в змозі планувати свої короткострокові витрати. Розуміє, що гроші можна відкладати для того, щоб накопичити на щось більше. "Але поки він ще не здатний до довгострокового планування і вибудовування свого бюджету як частини сімейного. Це завдання для більш дорослих підлітків", – стверджує Біденко.

У 15-16 РОКІВ. Вони вже повинні вміти економити, витрачати і вкладати. Розуміти зв'язок між цілями і заощадженнями. "Ми формуємо у них уявлення про гроші як інструменті досягнення якихось своїх цілей, – говорить Сергій Біденко. – Більше потрібно залучати підлітка в домашню економіку, давати можливість заповнювати якісь квитанції для оплати. Щоб він бачив, як взагалі формується видаткова частина бюджету".

АБО НАВІТЬ РАНІШЕ

"Учити дитину, як поводитися з грошима, потрібно починаючи з чотирьох років. Перше, що повинно у нього з'явитися, – це гаманець і скарбничка, – розповідає незалежний фінансовий консультант Руслан Юрків. – Батьки повинні чітко пояснити, що в гаманець ми кладемо гроші, які беремо в магазин, ми їх витрачаємо. А в скарбничку ми збираємо на певні цілі".

Наявність у дітей своїх грошей позбавляє від хворобливих випадків, спостережуваних нами в магазинах. Коли дитина плаче, потім впадає в істерику, намагаючись домогтися від батьків покупки смаколика або дрібнички, який вона вподобала. "Чому так відбувається? – запитує Руслан Юрків. – Тому що у нього є тільки один шлях придбання чого б то не було – отримати від батьків. Він чітко знає, що якщо вони не куплять, то більше не буде шансів отримати те, чого хочеться". А коли у дитини є свій гаманець з грошима, у нього з'являється можливість купити самому. І якщо навіть у даний момент з собою гаманця немає, батьки пояснюють, що придбавши цю іграшку, будинки з його накопичень заберуть стільки-то грошей. "Тебе це влаштовує?". З цього ж віку можна привчати до кишенькових грошей.

РЕГУЛЯРНО. А починаючи з шести років гроші варто давати вже раз на тиждень регулярно, навчаючи ними розпоряджатися. Потрібно показати, що за рахунок того, що ти не всі гроші витрачаєш, а відкладаєш в скарбничку, можеш зібрати на те, що ти хочеш. "Наприклад, моя старша дочка (їй дев'ять років) за накопичені гроші недавно купила собі планшет. А торік – велосипед, – розповідає Юрків. – Треба привчити дитину ставити мету, щоб вона на свої бажання збирала сама". Дітям постарше – 10-12 років – гроші даються два рази на місяць. Після 12-ти – раз на місяць.

ЯК ГАРТУЄТЬСЯ ПІДПРИЄМЕЦЬ

Навичка дитини ставити фінансові цілі (нехай для початку самі наївні) і домагатися їх реалізації дуже важлива. Повною мірою ним володіє далеко не кожна і доросла людина, від чого і виникає більшість особистих проблем з грошима. Але ще важливіше те, звідки беруться гроші, поповнюють скарбничку дитини, – чи то це тільки те, що дали батьки (або подарувала бабуся на свято), чи то ще й плоди особистих свідомих зусиль юного фінансиста.

БІЗНЕС ЛЕДІ. "У мене дочка на 8 років попросила хом'яків, – розповідає Руслан Юрків. – Подарували. Тварини народжуються раз на півтора місяця, по 5-6 штук. Вона їх продає, в середньому хом'ячок йде за 20 грн. Це вже бізнес". Крім того, юна леді плете з гумок популярні зараз в дівчачої світі браслетики і продає в школі по 5-10 грн за виріб. "Якби я щось в школі продавав, мене б мама вбила, – сміється Руслан Юрків. – А я ще їй підказую: подивися, скільки коштують гумки, тобто яка собівартість виробу, скільки ти часу витратила, у скільки оцінюєш свою працю?"

При правильному ставленні постановка фінансових цілей не тільки розвиває дисципліну споживання, але і проявляє і загартовує підприємницькі якості. "Часто буває, що дитина виростає, а батьки йому: чому ти сидиш на шиї, не йдеш заробляти, нікуди не рухаєшся? А хто дав їй навички заробляти, хто привчив бути ініціативним? Час змінився, а ми ще виховуємо дітей по-старому", – говорить Юрків.

Всі подробиці в спецтемі Тема тижня: Антикриза. Правила виживання для українців

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...