Приватні потяги і тарифи: що хочуть зробити з залізницею в Україні

Згідно з Угодою про Асоціацію з ЄС, Україна до 2022 року має створити конкурентні умови на залізниці

Якщо у "Укрзалізниці" з'являться конкуренти, розвиток залізниці в країні отримає новий поштовх. Для цього депутати повинні ухвалити новий закон про залізничний транспорт. Наразі "Укрзалізниця" – монополіст в залізничних перевезеннях: компанія сама перевозить пасажирів і вантажі, утримує всю інфраструктуру. Водночас, в поодинці держпідприємству складно виконувати всі завдання: так, наприклад, рівень зносу локомотивів і вагонів досяг 90-95%.

Наприсічня депутати внесли до парламенту законопроект №9512 – він писався спільно з Міністерством інфраструктури.

Реклама

Що пропонує законопроект

Якщо парламент прийме законопроект, в Україні зможуть працювати приватні залізничні перевізники. Зараз це забороняють чинні норми. Сама ідея не нова – приватних перевізників хочуть пустити на залізницю з 90-х років. А 2009-го в країні з'явилася Державна цільова програма реформування залізничного транспорту на 2009-2019 рр. У ній також говорилося про створення конкуренції. Однак програма так і залишилася програмою.

Асоціація з Європейським Союзом повинна прискорити реформу. Згідно з угодою про Асоціацію, Україна повинна привести залізницю до стандартів ЄС. І ці умови прописані в законопроекті № 9512.

Одна з них – допуск на залізницю приватних перевізників.

Реклама


Фото: www.flickr.com

"Укрзалізниця" залишиться власником залізниці і перевізником. Просто паралельно з нею зможуть працювати приватні перевізники.

При цьому держава не повинна втручатися в тарифи на перевезення пасажирів або вантажів – зараз їх затверджує Кабмін. Для цього "Укрзалізниця" повинна відмовитися від перехресного субсидування. Сьогодні пасажирські перевезення збиткові через низькі тарифи, які покриваються за рахунок вантажних перевезень. Замість перехресного субсидування перевізник зможе розрахувати беззбитковий тариф. Але це не означає, що пасажир платитиме повну вартість квитка. Уряд укладатиме з залізничною компанією договір на пасажирські перевезення і компенсуватиме частину тарифу. 

Реклама

А щоб працювати на залізниці, перевізник повинен буде отримати ліцензію. Роботу залізниці контролюватимуть Міністерство інфраструктури і Національна комісія з держрегулювання в сфері транспорту. Саме комісія буде розробляти і затверджувати методику формування тарифу на доступ до шляхів, плата за користування шляхами мусить йти на підтримку і розвиток магістралей.

Читайте також: Залізничні вокзали хочуть віддати бізнесу: у що вони перетворяться

Нові потяги будуть, якщо...

Парламент уже намагався пустити приватників на залізничні колії. У жовтні 2018 року Верховна Рада намагалася проголосувати за законопроект №7316 – він практично повторює новий законопроект. Але тоді депутати провалили голосування.

Однак того дня в Раді була низька явка, тому законопроект не набрав голосів, пояснює Оксана Затворницька, старший економіст Центру економічної стратегії. Тоді проголосували проти або утрималися чотири депутати, а підтримали законопроект – 202. Щоб відправити проект на доопрацювання, теж не вистачило голосів. Тому довелося писати новий.

"Законопроект про залізничний транспорт може бути проголосований до кінця цього року, і як воно буде – ніхто прогнозувати не може... Щодо залізниці пріоритет №1 – запуск приватної тяги і продовження формульного ціноутворення на паливо", – заявив міністр інфраструктури Володимир Омелян в американській торговельній палаті.


Фото:  mtu.gov.ua 

Однак до ухвалення закону в "Укрзалізниці" запустять пілотний проект з приватними перевізниками на неприбуткових ділянках залізниці.

Якщо у "Укрзалізниці" будуть конкуренти, то і держкомпанія, і приватні підприємства  боротимуться за клієнта і пропонувати більш швидкі поїзди і нові вагони. Наприклад, зараз власник вантажу змушений боротися за користування залізницею, оскільки в "УЗ" не вистачає ні вагонів, ні локомотивів.  

"Законопроект №9512 – новий проект, викладений відповідно до Директив ЄС. Серед його переваг – розширення вантажної бази залізничних перевезень, можливість отримати приватні інвестиції в оновлення рухомого складу, конкуренція за власника вантажу і доступ до інфраструктури. Але є і потенційні ризики, пов'язані із забезпеченням рівного доступу перевізників до залізничної інфраструктури: для цього треба буде створити як інструменти для прийняття рішень, так і незалежний транспортний регулятор", – відзначає Оксана Затворницька.

Конкуренція може бути і на пасажирських перевезеннях. Держрегулятор складе і  регулюватиме правила і критерії якості перевезень. З іншого боку, буде чітке зобов'язання держави платити різницю між цінами на квитки і беззбитковим тарифом. Однак компенсація може виявитися непрацюючою. За чинними законами, держава повинна компенсувати "Укрзалізниці" перевезення пільговиків – однак держкомпанія нічого не отримує. Також немає і співфінансування купівлі нових електричок місцевими органами влади – хоча в законі все це є. Якщо держава не виконуватиме свої зобов'язання, тоді приватники можуть не зайти в пасажирський сектор.

В "Укрзалізниці" побоюються нерівних умов

Без рівних умов "Укрзалізниця" може програти, впевнений керівник держкомпанії Євген Кравцов. У УЗ вже є негативний досвід з допуском приватних вантажних вагонів. Його наслідки усунули тільки через 15 років.

"У чому була проблема? Була допущена приватна власність на вагони. Але для "Укрзалізниці" залишили державні регульовані тарифи, а приватні тарифи не регулювалися – там була вільна ринкова ціна. В кінці 2017 роки ми мали фантастичну ситуацію, коли ціна тарифу використання вагонів "Укрзалізниці" в добу сягала 80 гривень, а той же вагон приватного власника – 800 грн. Компанія дуже істотно недоодержувала за рухомий склад і не могла інвестувати в оновлення. Ми не могли будувати програму з кредитування цього напрямку бізнесу. Тільки торік була скасована ця дискримінація. З ринковою вартістю перевезення вантажного вагона "Укрзалізниця" почала отримувати близько чотирьох мільярдів гривень", – розповів Євген Кравцов в інтерв'ю сайту "Сегодня".

Також перед запуском конкуренції на залізниці треба вирішити питання фінансування пасажирських перевезень. Це збитковий тип перевезень, який покривається вантажними. Минулого року збитки досягли 12 млрд грн.

"У чинному законі "Про залізничний транспорт" передбачено, що держава фінансує всі капітальні витрати на оновлення пасажирського рухомого складу. Але держава виділила за 28 років Незалежності нуль гривень. Формула, прописана в поточному законі, повністю не працює. А ми вимагаємо, щоб в законі були дуже прямі жорсткі умови, за якими держава зобов'язана це робити щороку автоматично і без обговорення", – додає Кравцов.

Також, перед запуском приватних перевізників повинен бути перехідний період, вважають в "Укрзалізниці", щоб компанія встигла перебудувати свою модель роботи і правила.

Нагадаємо, раніше ми розповідали, які послуги можуть отримати пасажири "Укрзалізниці".

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,55
53,04
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,20
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,16
51,05
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

66757.45

Dogecoin (DOGE)

0.16

Ethereum (ETH)

3229.06

Litecoin (LTC)

85

Ripple (XRP)

0.55

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти