Однією з ТОП-тем тижня, що минає, стала озвучена головою Мінінфраструктури Володимиром Омеляном ініціатива скасувати як мінімум залізничне, а то і автобусне сполучення з Росією у відповідь на провокації РФ в Азовському морі. Які аргументи для такого серйозного кроку навів міністр, що відповіли в Росії і як наслідки скасування потягів до РФ оцінюють експерти – в дайджесті "Сегодня".
Омелян уже неодноразово виступав за скасування залізничного сполучення з Росією. Як пояснював міністр, в питанні залізничного сполучення з Росією є дві складові – вантажна і пасажирська. За його словами, також "вестиметься розмова" і з автобусними перевізниками.
"З пасажирського у нас є єдиний російський потяг, що курсує у напрямку Кишинів – Москва і кілька українських, які прямують до Москви. Після аналізу, проведеного "Укрзалізницею", ми будемо готові прийняти урядове рішення відповідного характеру", – розповідав раніше Омелян.
А 16 серпня міністр повідомив про те, що був підписаний якийсь "історичний документ" щодо залізничного сполучення з Росією. Що це за документ, Омелян, втім, не уточнив.
"Сьогодні підписав один історичний документ. До Москви ходитимуть тільки ведмеді, як в старі добрі часи", – повідомив голова Мінінфраструктури.
Міністр пояснив, що масштабне обмеження транспортного сполучення з РФ стане частиною комплексу заходів у відповідь на дії Росії в Азовському морі.
"Міністерство інфраструктури вже напрацювало контрзаходи, які запропонує найближчим часом. І я сподіваюся, Кабмін їх підтримає. ...Ми вважаємо, що в умовах війни про будь-яку співпрацю з РФ йтися не може. Дії України повинні бути жорсткими та адекватними", – сказав Омелян.
Голова Мінінфраструктури також висловив упевненість в тому, що відомство діє в інтересах українців.
"Ми убезпечимо українців, які все ще на власний ризик їздять до РФ, де є можливість бути викраденим, потрапити в лапи ФСБ або інших правоохоронних органів РФ. По-друге, і це ключове:якщо ми воюємо, то нічого туди їздити", – вважає Омелян.
Міністр транспорту РФ Євген Дітріх, в свою чергу, заявив, що в разі, якщо Україна скасує пасажирське залізничне сполучення з Росією, російська сторона вживе "відповідні заходи".
Разом з тим, від такого рішення української сторони в російському Мінтрансі не чекають ніякого ефекту, крім дискомфорту для подорожуючих.
"Насамперед такого роду заходи спричинять неможливість громадян Росії і України користуватися послугами транспорту. Крім незручностей і дискомфорту, це нічого іншого не спричинить", – підкреслив російський міністр.
Ідею Омеляна підтримав і перший заступник представника президента України в Криму Ізет Гданов.
"Припинення залізничного сполучення з окупантом – правильне рішення Мінінфраструктури, також необхідно невідкладно розглянути припинення автобусного сполучення", – зазначив Гданов.
Разом з тим, експерти сумніваються в доцільності таких ініціатив. Політолог Руслан Бортник вважає, що ймовірність перекриття пасажирського сполучення між країнами висока, і пов'язує це з наближенням виборів, однак зазначає, що це згубно позначиться на економіці.
"Заборона тільки потягів буде вигідною для автобусних і автоперевізників. А якщо заборонять і те, й інше, то в плюсі буде Білорусь – вона отримає частину нашого транзиту", – вважає Бортник.
За оцінками, "Укрзалізниця" втратить від 1,5 до 2,5 млрд грн на рік. Транспортні експерти, в свою чергу, впевнені, що заборона ніяк не зменшила пасажирообіг.
"Між країнами велика кількість культурних та родинних зв'язків ...Люди пересядуть на автобуси в прикордонних регіонах, інші літатимуть з Києва до Москви з пересадкою в Мінську", – пояснив директор Центру транспортних стратегій Сергій Вовк.
Нагадаємо, українці відвідують Росію досить часто. За даними Держстату, 2017 року до РФ з'їздили понад 4 млн українців – це 16,5% від загального числа подорожуючих за кордон. Найчастіше українці відвідували тільки Польщу (10 млн осіб).
З тих, хто відвідав Росію 2017 року, українськими потягами скористалися 774,3 тисячі осіб, в зворотному ж напрямку кордон перетнули 807 тисяч. Ще 147,1 тисячі українців подорожували на молдавських потягах, а 93 тисячі осіб на них і поверталися. Всього між Україною і Росією курсує 18 українських потягів і чотири молдавських.
Зазначимо, з жовтня 2015 року Київ ввів заборону на польоти російських авіакомпаній, транзит військових вантажів і вантажів подвійного призначення.
Росія, в свою чергу, заборонила польоти українських авіакомпаній до міст Росії.