Брудна, прокурена машина з водієм-хамом за кермом і хрипким шансоном з динаміків.
Таксі викликали? Прошу! Що приїхало – на тому і в дорогу. Так часто буває. Можна просити чек і доводити правоту, але хто так робить? Одиниці.
А в тій же Європі – в сусідній Польщі – на виклик таксі можуть надіслати навіть вертоліт. І, до речі, ціна не така космічна, якщо вже дуже потрібно. Журналіст якраз повернувся з Польщі і розповість – чим відрізняється тамтешнє візництво від українського. А заодно пояснить – як і чим захищатися від безпардонності і хамства.
Сьогодні ринок таксі в Україні майже не контролюється. Ніким. Стати водієм може хто завгодно – були б права і автомобіль на ходу.
"Ринок африканський, тому що закон є про автомобільний транспорт, є ліцензійні умови, які повинні виконуватися, але ніхто це не контролює. Просто повна анархія на ринку", – говорить Геннадій Попов, водій таксі.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
Що таке належні умови – журналісти вирішили дізнатися в сусідній Польщі.
Яцек Трояновський. Таксистом у Варшаві працює третій рік.
"Робота нормальна. Сама їзда, звичайно, нудна, але зустрічаються різні люди, з якими іноді подовгу розмовляю", – розповідає він.
"Бомбил" в Польщі немає. Щоб стати таксистом, потрібно знати закон і працювати за правилами.
"Водійські права і сертифікат з іспиту – про знання міста та положень, що стосуються таксистів.
Повинен бути включений таксометр, не можна їздити з пасажиром без приладу", – продовжує таксист.
Є таксометр, значить повинен бути і чек.
І тільки спробуй не видати його в Польщі.
За невидачу чека штраф - до п'яти тисяч злотих.
З польськими колегами згоден і український таксист – Геннадій. Немає чека? Немає і оплати.
"Касир зобов'язаний видати покупцеві чек. Ви купуєте телевізор, наприклад. Вам не видали чек – все, у вас ніяких гарантій, що можете його повернути протягом 14 днів", – говорить він.
А у нас буває навіть так, що диспетчер озвучив одну суму, а водій по приїзду назвав більшу. Скільки платити в такому випадку?
Гаразд би конфлікти вирішувалися мирно. Але, буває, що таксист займається бєспрєдєлом.
А трапляється й навпаки: бешкетують самі пасажири.
Схоже, у служб таксі немає яких-небудь серйозних вимог не тільки до водіїв, а й до машин. За пасажиром може приїхати іржаве, старе, а часто і несправне таксі. Про яку якість послуг взагалі може йтися?
Останнім часом масово таксують володарі так званих "євроблях". А це вже порушення кількох законів.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ
"Машини – дешеві. Контролю – жодного. Відповідальність йде за декількома кодексами: митний забороняє комерційну експлуатацію автомобілів, які в транзитному режимі, на тимчасове ввезення, Укртрансбезпека не видасть ліцензію на автомобіль з іноземною реєстрацією. Це неможливо в принципі", – говорить Геннадій Попов, водій таксі.
У Польщі така ситуація неможлива в принципі.
"Ви ж бачите – машина нова, чиста, тут немає неприємного запаху. Не старше двох років. Лізинг триває два роки. Після цього терміну автомобіль повертається власнику. А ми отримуємо нову машину", – говорить Яцек Трояновський, водій таксі.
За автомобіль Яцек щомісяця виплачує майже третину свого заробітку.
"Припустимо, заробляю десять тисяч. Три тисячі віддаю за автомобіль, залишається 7. З цих семи 80% відсотків залишається мені – виходить п'ять шістсот. Уже з них сплачую податки і оплачую страховку. Тисяча двісті злотих щомісяця", – пояснює він.
Тобто чистий заробіток польського таксиста – три-чотири тисячі злотих. Це близько 22 тисяч гривень.
Геннадій – з тих таксистів, хто працює за правилами: з таксометром, шашечками і якісним обслуговуванням. До таксі прийшов ще за радянських часів – у вісімдесят дев'ятому. Відтоді – тримає марку.
"Було опитування серед таксистів, ніби як проголосували за мене, що я, за версією порталу Таксопорт, був визнаний найкращим таксистом України", – говорить він.
Так скільки ж заробляє приблизний водій таксі в Україні?
Візьмемо середню цифру 1500 за зміну. 30000 реально валового доходу.
За вирахуванням всіх податків і відрахувань, амортизаційних витрат і комісій, на руках залишається 30%. Близько 10 тисяч гривень. Таких свідомих водіїв в Україні – одиниці. А значить, держава недоотримує мільярди гривень до бюджету.
Навести порядок на ринку таксі повинен законопроект, розглядом якого обіцяють зайнятися вже в жовтні.
"Там є дієвіші важелі на нелегального перевізника. Там вже притягатимуть до відповідальності диспетчерську, яка підключає нелегала до перевезень", – говорить Геннадій.
А поки в Україні тільки замислюються про те – як би впорядкувати ринок перевезень, в сусідній Польщі як таксі можна викликати вертоліт.
Оскільки це поки що експеримент, то і коштує задоволення не дорого – 20 злотих за 15 хвилин. Це близько ста п'ятдесяти гривень.
Не на вертольоті, але теж з шиком, можна покататися і у нас.
А значить, нехай і повільно, але ринок таксоперевезень все ж змінюється.
Раніше повідомлялося, що в Україні дорожчають поїздки на таксі.