"Українці відвикли від річок": чому в країні зникають пасажирські теплоходи

У порівнянні з 1990 роком українці користуються водним транспортом на 98% менше

Ще на зорі Незалежності по Дніпру ходили "Ракети" з Києва до Канева, Черкаси, Чорнобиль. Вони ходили по Прип'яті і Десні. Із Запоріжжя по воді можна було дістатися в Дніпро, з Херсона і Миколаєва – до Одеси.

За 27 років пасажирські перевезення річками скоротилися в 40 разів. В основному залишилися туристичні маршрути по Дніпру і кілька переправ в Херсонській, Запорізькій і Миколаївській областях.

Реклама

Чи зможуть ще користуватися українці теплоходами як транспортом, дізнався сайт "Сегодня".

Куди поділися "Ракети"?

28 років тому річковий транспорт обслуговував 18 млн пасажирів. Теплоходи "Ракета", "Полісся" та "Комета" були найпопулярнішим річковим транспортом. Вони буквально летіли над водою на підводних крилах, розганяючись до 60-80 км /год, а й споживали більше 100 літрів пального на годину.

Реклама

З 1992 року потік перевезень почав падати, а теплоходи поступово зникати з Дніпра, Дунаю, Прип'яті і Десни. З 2016 річковими перевезеннями скористалися 400 тис. Пасажирів. Це 2% від 1990-го року.

Справа в тому, що річкові перевезення стали невигідними.

___08Фото: А. Бойко

Реклама

При СРСР по Дунаю ходили теплоходи з Ізмаїла в Одесу, Вилкове та ще в Румунію і Болгарію. В "Українському Дунайському пароплавстві" підрахували, що якщо відновити маршрут від Ізмаїла до Одеси, то вартість квитка складе 500 гривень. При цьому квиток на автобус коштує 180 грн.

"Цей вид перевезень завжди був дотаційним, зараз він тим більше був би збитковим. Двигуни на "крилатому" флоті не економічні, при сьогоднішній вартості пального використання даного виду перевезень нерентабельно", – пояснює глава правління "Українського Дунайського пароплавства" Дмитро Чалий.

Тому регулярні пасажирські річкові перевезення в Україні в занепаді. За 27 років пасажирський флот розікрали і розпродали. Сьогодні на плаву – усього 150 судів, тоді як в 1991 році їх було 2500.

Нещодавно тільки дві компанії в Україні почали їх відроджувати – "Нібулон" і "ПоліссяONE". Але, в цьому році "ПоліссяONE" не змогло запустити регулярні рейси, а для "Нібулона" рейси "Нова Каховка-Херсон-Гола Пристань" і прогулянкові в Миколаєві – цей проект соціальний, тобто збитковий.

"Українці відвикли від річки"

За роки Незалежності українці відвикли від річкового транспорту, каже підприємець, власник човнів на підводних "крилах" Дмитро Власов.

"Нове покоління зовсім не розуміє, як це судно летить над водою. Раніше були катери із Запоріжжя в Дніпро, з Херсона і Миколаєва до Одеси і це було швидше наземного транспорту. Але зараз це дорожче, і ніхто не заплатить більше, ніж за маршрутку", – говорить він.

З цієї ж причини не вигідні регулярні маршрути з правого на лівий берег Києва. Хоча за часом це було ви вигідніше – "Ракета" здатна доставити пасажирів з одного берега столиці на інший за 10-12 хвилин. Швидше можна хіба що вертольотом. Однак вартість буде як при поїздці на таксі через витрати палива.

Інші катери ходять повільніше, але за вартістю доступнішим. А щоб поїздка була дешевше проїзду в метро, потрібно 200 пасажирів на одну ходку судна. Але це утопія. Знайти 200 пасажирів на короткі регулярні рейси нереально, нарікає підприємець.

Але це не єдині проблеми. Річкові перевезення в Києві обмежені інфраструктурою.

"У нас немає місць висадки та посадки по Києву. Це тільки річковий вокзал на Поштовій або біля станції метро Дніпро. Це дві обладнані стоянки для суден. Оболонь має обмеження по проходу суден. На Лівому березі взагалі немає місць висадки та посадки", – додає підприємець.

Дмитро Власов також намагався запускати річкові перевезення і по Україні. Проблеми всюди однакові: немає попиту та стикувань з іншими видами транспорту.

"Навіть в Києві біля річвокзалу мало зупиняється транспорту. У Черкасах є тролейбуси і автобуси, але їх мало. Так само в Херсоні. У Дніпрі вже навіть зупинки немає, а в Запоріжжі сам вокзал нічого не являє собою. Так само саме в Кременчуці та Миколаєві", – розповідає підприємець.

Коли Дніпро знову стане "дорогою"

Пасажирські перевезення можуть відродитися, вважає Ярослав Пилипчук, експерт з економічного аналізу та транспортну інфраструктуру Українського інституту майбутнього.

__26Фото: А. Бойко

Але цей вид транспорту повинен стати конкурентним з наземним: автобусами, залізницею.

"За часом річка програє. Значить річка повинна бути набагато комфортніша і тариф повинен бути конкурентоспроможним. Єдиний спосіб відродити пасажирські річкові перевезення – створити тариф менше нинішнього і збільшити комфорт перевезень. Але все одно цю будуть або короткі перевезення, або туристичні", – говорить експерт.

Зараз собівартість пасажирських перевезень надзвичайно висока. Для прикладу: теплохід на підводних крилах типу "Полісся" споживає 105 літрів дизельного палива на годину. Час проїзду з Києва до Канева (приблизно 150 км по Дніпру) становить 3.5 години. Пасажиромісткість "Полісся" – 55 осіб, таким чином, при вартості дизельного палива 28 грн /літр на одного пасажира припадає 28 * 105 * 3,5/55 = 187 грн. Якщо врахувати інші витрати перевізника: амортизацію судна, ремонт і техобслуговування, зарплату персоналу, бункерування на стоянках і в доках під час зимового сезону, шлюзування і лоцманських послуг, витрати зростуть як мінімум удвічі. Якщо закласти мінімальну рентабельність, то вартість квитка з Києва до Канева складе близько 400 грн. Для порівняння, автобусом з Києва до Канева можна дістатися за 110-120 грн.

Перш за все теплоходам треба міняти старі двигуни, вважає Дмитро Чалий. Але цей вид транспорту не окупить себе.

"Без участі інвесторів жодна державна компанія не зможе відродити флот. Держава також має сприяти розвитку пасажирських річкових перевезень. Наприклад, надати податкові канікули, зменшити рівень портових зборів на строк, поки" крилатий "флот не почне працювати на беззбиткове рівні. Тільки на таких умовах відродження пасажирських річкових перевезень в Україні можливо. Це в інтересах держави, так як зменшиться навантаження на автомобільні дороги, на деяких напрямках відпаде питання дефіциту залізничних квитків", – вважає Чалий.

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,07
54,99
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,80
51,11
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63467.98

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3053.73

Litecoin (LTC)

81.18

Ripple (XRP)

0.51

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти