"Я думав, буде гірше": інтерв'ю з радником Кабміну Єжи Міллером про медреформу

Чим реформа медицини в Україні відрізняється від польської, і на які ризики йде наша країна

В Україні медична реформа в самому розпалі. Національна служба здоров'я вже почала платити лікарям первинки гроші за кожного пацієнта. Поки це стосується тільки сімейних лікарів, педіатрів і терапевтів. Попереду ще перетворення спеціалізованої і високоспеціалізованої медицини. Вся реформа розрахована до 2020 року.

Реформа охорони здоров'я – найскладніша з усіх, вважає Єжи Міллер, польський політик, експерт Стратегічної групи радників з підтримки реформ (SAGSUR), що відповідає за напрямок медичної реформи. У Польщі Єжи Міллер більше 20 років пропрацював в держуправлінні, зокрема, був заступником міністра фінансів і очолював Національний фонд охорони здоров'я.

Реклама

Медреформа повинна змінити не тільки охорону здоров'я в країні, а й менталітет, ставлення українців до свого здоров'я, впевнений Міллер.

Чим українська медреформа відрізняється від польської? Скільки будуть отримувати лікарі? Чи доведеться закривати в Україні лікарні? Що може звести нанівець всю медреформу? На ці та інші питання в інтерв'ю сайту "Сегодня" відповів Єжи Міллер.

"Ця реформа – про зміну менталітету лікарів і пацієнтів"

Як ви оцінюєте  старт першого етапу реформи в Україні?

Реклама

- Я думав, буде гірше. Я припускав, що лікаря виберуть 2-3% українців, а в деяких областях вже більше 30%. Не думав, що так буде. Для мене це хороший і несподіваний результат. Я був на одній зустрічі, де було близько 60 лікарів. Вони такі оптимісти, я думав, вони всі будуть озиратися на сусіда і тягнути з реформою. Але навпаки, лікарі хочуть бути першими, вони беруть реформу в свої руки. Це теж для мене показник гарного початку. Але є кілька місць в Україні, де реформа гальмує. Є така область, де ніхто не підписав договір (Сумська область – Ред.). Що там? Інші закони? Ні, те ж саме, такі ж умови. Значить, хтось там гальмує.

Ця реформа – про зміну менталітету лікарів і пацієнтів.

Ця реформа – про зміну менталітету лікарів і пацієнтів. Від кого залежить здоров'я людини – на 50% від самої людини, на 15% від лікаря. Важливо, щоб лікар займався профілактикою. Це ваш путівник в усьому житті: що потрібно робити, щоб довго залишатися здоровим і уникнути хвороб.

У Польщі середня тривалість життя на 7 років вища, ніж в Україні. Але не тільки тому, що ми провели реформу, а й тому, що пацієнти зрозуміли – щоб довго жити, треба змінити своє щоденне життя. Нам допомагав сімейний лікар, не телебачення, не інтернет, тільки сімейний лікар. У нас нормально, коли сімейний лікар запрошує своїх пацієнтів один раз в три-п'ять років на перевірку.

Реклама

У Польщі теж створювали тарифи на всі послуги лікаря?

- У Польщі Національний фонд здоров'я до підписання договору відкриває конкурс. Яка медустанова подасть кращу заявку, з тією підпишуть, яка подасть гіршу – з тією ні. У Польщі договір з Фондом діє рік. Наприклад, є дві лікарні. Одна купила нове обладнання, запросила ще лікарів. Другій теж треба щось поліпшити, інакше з нею не підпишуть договір. У України виходить так, що ціни на послуги в усіх медзакладах однакові. У Польщі – ні. Якщо одна медустанова пропонує послугу за 10 тис. грн, то інша – за 9 тис. грн. Тоді національна служба підпише договір з другою, а першій скаже – ні, ви дорогі. І тому є така самостійна потреба в розвитку. Як це буде в Україні? Потрібно почекати ще рік-два, щоб перевірити, чи добре працює цей алгоритм, або його треба змінити.

У Польщі з зарплати людини 7,5% йде безпосередньо до Національного фонду на медицину. В Україні це загальні податки, які надходять до бюджету, а потім розподіляються в НСЗУ. У чому принципова відмінність?

- В Україні Національна служба охорони здоров'я, в Польщі був і є Національний фонд охорони здоров'я. Яка різниця? Податки, які платить працюючий українець, потрапляють в загальний бюджет. У Польщі вони потрапляють прямо в Національний фонд. Незалежно від політиків. Це дуже важливо. Якщо середня зарплата зростає, наприклад, на 3% в рік, то і Національний фонд зростає автоматично на 3%. І тому в Польщі реформа – це стабілізація кількості грошей. Розвивається країна – розвивається медицина.

Я хотів би вірити, що політики будуть за цим законом з року в рік направляти гроші на медицину. Без цього немає розвитку.

Наприклад, я, як платник податків, до реформи віддавав 32% від зарплати до бюджету. А тепер з них 7,5% йде прямо в Національний фонд. Для робочого нічого не змінилося. Тобто, податки розділилися за алгоритмом: 7,5% до Фонду, а решта – Фіскальній службі. Я не плачу більше. Просто мій податок розділили: податок на медицину, і податки на інші бюджетні витрати.

Я можу сказати, що на початку 1999-го витрати на медицину були в чотири-п'ять разів менші, ніж зараз. В Україні згідно із законом треба, щоб Верховна Рада дала 5% відсотків ВВП на охорону здоров'я. Тобто, фінансування медицини залежить від розвитку ВВП, а не зарплат. Я хотів би вірити, що політики будуть за цим законом з року в рік направляти гроші на медицину. Без цього немає розвитку.

У Польщі реформа запускалася за один день. Чому в Україні вона розтягнута до 2020 року?

- У Польщі медустанови були автономізовані раніше, а у вас ні. І до цього часу є проблема в деяких областях. Якщо подивитися на карту України, скільки автономізованих медустанов у різних областях, то ви знайдете і ті, у кого 30% автономізованих, і такі, де 1-3%.

Про Національну службу здоров'я і корупцію

Національна служба повинна контролювати якість роботи лікаря. Як будуть визначати критерії якості послуг, які надає лікар?

- Національна служба має доступ до медичної документації. Це опис того, як лікар лікує пацієнта, за цими документами можна перевірити, що призначали хворому. Часто лікар лікує-лікує, і не може вилікувати. Так бути не може – це потрібно перевіряти. Але Національна служба здоров'я – не поліцейський. Для цього потрібні статистичні дані. Наприклад, документація лікування всіх хірургів потрапляє в комп'ютер до Національної служби. З електронною документацією можна перевірить алгоритм лікування пацієнта. Якщо лікар відхилився від протоколу лікування, то чому?

Є й інша важлива деталь. Наприклад, лікар починає прийом о 9 годині. Але до 11 ніхто не бачив лікаря на роботі. Це теж якість послуги – тому що пацієнт чекає з дев'яти, а лікаря немає. Такі організаційні моменти теж легко обчислити по електронній системі. Якщо у лікаря кабінет – неможливо, щоб до тебе прийшли в 9, а там закриті двері. Або навпаки – лікар пішов додому не в 19, а в 17. Це не якість послуги, це те, як лікар відноситься до пацієнта.

У Польщі лікар отримує менше грошей, якщо він не вилікував пацієнта в третій або четвертий раз, тобто, у нього знижується ставка.

Але для таких перевірок потрібен великий штат чиновників.

- Ні, все робить комп'ютер. Він аналізує всі сам. Тільки коли комп'ютер виявляє відхилення в лікуванні, лікар, який працює в НСЗУ, аналізує, чи було лікування правильним чи неправильним. Це нормально, що замовник (НСЗУ) перевіряє якість послуг, що отримали пацієнти.

Чи не краще було б задіяти в цій системі страхові компанії, які б незалежно стежили за тим, як лікар лікує пацієнта, не призначив чи зайвих препаратів?

- Національна служба працює як приватне страхування. Ніякої різниці. Тільки приватна страхова має приватні гроші, а НСЗУ – бюджетні. Але права ті ж. Чому приватні підприємства підписують договір не тільки з Національною службою, але і з приватними страховиками? Тому що медицина та ж, немає різниці. До приватної страховки йде той, у кого більше грошей. А тут солідарність. Наприклад, одна людина заробляє в п'ять разів більше, ніж інша. Але отримують вони лікування те ж саме. У приватному медзакладі так не вийде. І це найважливіша різниця.

Виходить, що Національна служба здоров'я та контролює роботу медустанов, і розподіляє гроші між цими медичними закладами. При такій моделі легко створити корупційні схеми.

- Все що робить НСЗУ – відкрита інформація. Всі договори на веб-сайті. Будь ласка, подивіться, скільки отримала та медустанова, або інша. Ціни на медпослуги всюди однакові. Яка різниця? Ніхто не знає, які договори у приватній страховій з різними лікарнями, а вони різні, і це секретна інформація. У Національній службі все відкрито. Корупції немає. Нема такої можливості.

А взагалі страхові компанії будуть якось задіяні в реформі?

- Завжди є частина медпослуг, на які немає грошей. Наприклад, пластична хірургія. У Польщі після онкологічної хвороби, коли потрібно щось вирізати, це можна зробити безкоштовно. Але коли жінка каже, що мені ніс треба більше або менше – за це вона буде платити. Є список такого лікування, яке держава не покриє. У всьому світі у кого більше грошей – у того більше медичних послуг. Розвиток медицини залежить від економіки. Немає більше грошей – неможливо розвиватися.

Про тарифи на медпослуги і медичні кадри

Базовий тариф за пацієнта в Україні – 370 гривень. Чому саме така сума? З чого складається цей тариф?

- Він залежить від кількості пацієнтів, яких може лікувати один лікар. Статистика різних країн світу показує, що в середньому людина півтора рази в рік ходить до лікаря на прийом. Але дитина – близько шести разів, бабуся – три, а студент – менше одного разу. 370 гривень – це середній тариф. Тому є коефіцієнт для різних вікових груп. І тому за дитину лікар отримує 1450 гривень, а за бабусю – 740. До базового тарифу потрібно додавати коефіцієнт кількості прийомів в рік. Крім того, є лабораторні дослідження крові, сечі – вони теж впливають на витрати сімейного лікаря. 370 грн – це тільки початок, щоб лікарі бачили, що раніше отримували 220, а тепер 370 грн. По субвенції у 2017 році виділялося 220 грн на людину. А тепер 370 грн на кількість підписаних декларацій.

І цю суму отримає не лікар особисто, а медзаклад.

- Так. А як медустанову ділить гроші між лікарями – це внутрішнє рішення. І ніхто не може вплинути на це.

А якщо лікар оформить ФОП, то всі гроші отримає на свій рахунок?

- Так.

Тобто, лікарю вигідніше працювати як підприємець?

- І вигідніше, і не вигідніше. Вигідніше в селі, тому що він там один. Але в Києві якщо один лікар захоче кудись поїхати, йому треба шукати заміну. І якщо лікар один, то це його проблема. Тому в містах є ФОПи, але не один лікар, а два-п'ять. Вони побудували такі маленькі підприємства. У Польщі дуже багато приватних лікарів. В Україні це теж буде змінюватися протягом декількох років. Якщо в комунальній медустанові буде хороший менеджер, ніхто не буде звільнятися, всі будуть працювати у нього. Якщо він буде погано розподіляти гроші – від нього підуть.

Як в Україні з медичними кадрами? За офіційною статистикою, в середньому лікарів на первинному ринку вистачає . Але якщо поїхати в невеликий населений пункт, там лікарів уже немає. І вже є міста, в яких немає з ким підписати декларацію.

- Здорові люди не будуть підписувати декларацію відразу. У Польщі люди п'ять років не підписували. Здорова людина не буде спеціально йти до лікаря. Коли захворіє, тоді і підписує. В Україні те ж саме, молодь не підписуватиме. Коли жінка народжує дитину, вона підписує декларацію з педіатром в перші місяці життя дитини.

У всіх країнах Європи з лікарями в селі проблеми. Коли лікар випускається з університету, він хоче працювати в столиці. Село не для молодих лікарів, воно для медиків з досвідом, які побачили все. Наприклад, лікар 50 років вже не хоче працювати в Києві і може поїхати в село, працювати на кілька сіл. У понеділок-середу приймати в одній, в четвер-п'ятницю – в інший. В Україні є ця проблема, і вона буде, як і у всіх інших країнах.

Чи доведеться скорочувати кількість лікарів і закривати лікарні?

- Змінювати, але не скорочувати. У Польщі теж були ліжка, тільки ніхто не знав, навіщо. Тепер всі бачать – утримувати ліжко дорого. Якщо лікарня отримує гроші для лікування пацієнта, а не для ліжка – навіщо на неї витрачати гроші? Лікарні потрібні пацієнти, а не ліжка. Тому медустанова буде розвиватися в такому напрямку, в якому очікує пацієнт. І, наприклад, якщо в лікарні була тільки хірургія і якийсь стаціонарний відділ, зате не було реабілітації, то тепер зроблять і реабілітаційну частину. І це не закриття лікарні, а зміна діяльності, оскільки пацієнт очікує таких послуг. Нічого не буде закрито. Так, є багато будівель лікарень, які вже потрібно зносити, бо відремонтувати їх неможливо. Але це не означає, що лікарі і медсестри залишаться без роботи.

Реформа вторинки, приватна медицина і ризики

Як буде реформуватися спеціалізована допомога: послуги хірургів, офтальмологів та інших лікарів? Вже є якісь напрацювання?

- Реформа вторинки почнеться з січня на рівні амбулаторії. Чому – тому що потрібно розвивати амбулаторію, щоб людину не поклали на стаціонар на ліжко, коли її можна лікувати, не утримуючи в лікарні. І тому з січня почнеться реформа вторинки, але не на всій території України, а тільки в трьох-чотирьох областях. Вторинна медицина складна для реформи. Не потрібно починати перетворення швидко, без досвіду. Але є ризик – в Україні вибори, однак я вірю, що після виборів реформа продовжиться. Це важливо для всіх українців.

Як буде формуватися тариф на послуги лікаря вторинної ланки?

- Тариф залежить від спеціальності лікаря. Наприклад, проведення УЗД коштує дорого. Якщо в лікуванні треба користуватися УЗД, тоді вартість послуги буде вищою. А якщо можна тільки оглянути пацієнта і визначити діагноз – вартість лікування нижча. На вторинному ринку не може бути однієї ставки, наприклад, 370 грн. Це різні ставки, у різних відділеннях.

Це буде ставка також за рік, або за один візит?

- Це буде ставка за візит, але вона в поки в процесі розробки.

Вже зрозуміло, яку частку медичних послуга держбюджет не покриє?

- А скільки буде грошей в 2019 році на медицину? Я не знаю. Міністерство фінансів ще не підготувало проект бюджету – він буде тільки у вересні.

Але те, скільки виділять на медицину, залежить від парламенту, уряду. Чому не вийшло зробити, як в Польщі, і обійти залежність фінансування охорони здоров'я від політиків?

- Кожна країна будує систему так, як хоче. У Польщі так, в Україні по-іншому. Це залежить від політиків.

Як в реформі  братиме участь приватний сектор медицини?

- У Польщі без приватного сектора не було б розвитку медицини. Тому що вони – конкуренти. Вони теж підписують договір з Національним фондом. І пацієнт бачить, як хірург працює в приватній клініці, і як в комунальній. І йде туди, де йому більше подобається. Пацієнт і визначає якість роботи. Конкуренція має позитивний вплив на публічне підприємство. Наприклад, в Польщі були погані умови для породіль. І без приватних лікарень комунальні медзаклади не підтягнули б свій рівень. Так само буде і в Україні.

Тобто, держава буде платити за пологи і приватному пологовому будинку, якщо жінка захоче народжувати саме в ньому?

- Так. І в Україні буде так само.

А яка вигода приватній клініці отримувати гроші з бюджету, якщо у них розцінки на один візит вищі, ніж держава пропонує за рік?

- Це буде рішення приватної клініки. Наприклад, приватна лікарня має 10 пацієнтів в день, а в державних – 100. Вони можуть нічого не робити і брати в два рази більше за візит, або взяти більше пацієнтів за меншим тарифом і в сумі заробити більше. А поки пацієнтів в приватних клініках не так багато, не всі українці заробляють 100 тис. на місяць.

Мене все ж більше хвилює питання, чому в Україні не вийшло створити незалежне від політиків фінансування? Все-таки це хтось просунув?

- У нас це була найважливіша частина реформи. Тому що в 90-х роках була ця залежність (від влади – Ред.), і ми вже не вірили політикам, що вони з року в рік будуть збільшувати фінансування на медицину. Тому у нас сказали: "Ні, не треба, щоб політики впливали на кількість грошей на медицину". Ми всі зі своєї зарплати платимо податки, і ми хочемо, щоб частина цих податків прямо потрапляла до Фонду. Треба подивитися, як буде в Україні через рік. Якщо буде погано – будь ласка, можна перейти на польську модель.

Але така залежність може зіпсувати всю реформу

- Так. Я згоден, на жаль.

Які ризики ще можуть бути при реалізації медреформи.

- Ризиків багато. Це серйозна реформа, на результати якої треба дивитися тільки через 2-3 роки. А в 2019-му вибори. Якби вибори були в 2025-му році, можна було б сказати: "Вони робили реформу, і що зробили? Нічого", або навпаки: "Дивіться, пройшло тільки п'ять років, а вже який результат!".

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Допомога під час війни
Більше новин
Love is...💙💛
Подорожуй Україною
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
"Разом нас багато"
Нас не подолати
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
Кулінарний майстер-клас
Що приготувати?
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
Рейтинг популярності
Наші спортсмени в Instagram
1
Василь Ломаченко Василь Ломаченко
2157К
2
Олександр Усик Олександр Усик
1698К
3
Олександр Зінченко Олександр Зінченко
1660К
4
Андрій Шевченко Андрій Шевченко
1150К
5
Володимир Кличко Володимир Кличко
1021К
6
Еліна Світоліна Еліна Світоліна
871К
7
Андрій Лунін Андрій Лунін
658К
8
Віталій Кличко Віталій Кличко
515К
9
Дар'я Білодід Дар'я Білодід
496К
10
Юлія Герасимова Юлія Герасимова
449К
У кого найбільший прогрес
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,55
53,04
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,20
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,16
51,05
26,81
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

66630.32

Binance Coin (BNB)

607.73

Dogecoin (DOGE)

0.16

Litecoin (LTC)

86.8

Theta (THETA)

2.48

Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Love is... 💙💛
За що ми любимо Вінницю
Водонапірна вежа

Водонапірна вежа

Фонтан «Roshen»

Фонтан «Roshen»

Вареники з вишнею

Вареники з вишнею

Double-decker

Double-decker

Готель «Савой»

Готель «Савой»

Вiдвiдати мiсто після перемоги

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти