Життя київського трамвая: Водії дають імена вагонам, побоюються собак і ловлять закоханих

Історія і сучасність дивовижного столичного транспорту

Київський трамвай – це унікальний транспорт. Якщо не враховувати швидкісної лінії, що з'єднує залізничний вокзал і край Борщагівки, він ніби застиг у часі – червоно-жовті вагони, які не змінювалися вже десятки років, втомлені колії, маршрути, що потроху закриваються. Одна моя подруга називає його "абсолютно знедоленим транспортом з романтикою марґінесів" – і з цим, мабуть, варто погодитися, адже останнім часом дедалі більше ліній закривається, а наявні ледь-ледь ремонтуються. "Сегодня" покаталася на трамваях і дізналася, як змінилася культура, кого бояться водії і скільки доводиться стояти в пробках.

- Зараз більшість водіїв трамваїв – жінки, – говорить Олександр з Подільського депо. Ми їдемо на 14-му трамваї, від Контрактової до Автогенного заводу. На вулиці різкий вітер, холодно, часом виглядає сонце. Людей мало. – Чоловіки йдуть. Хто в підземку, хто на залізницю. Там платять більше, та й комунікації з пасажирами менше. Залишилися тільки ветерани, ті, хто довго працював. Так десь з 1995 року. І правильно – у жінок реакція більш розвинена, та й прив'язуються вони, кажуть: "Ми без трамвая жити вже не можемо". Це на парових і кінних були мужики, але там і робота важка була...

Реклама

snik2433_7517962__

Історія. Олександр Шарафан показує минуле. Фото: Сергій Ніколаєв

...Перший трамвай з'явився в Києві в 1891 році. Лінія була невеликою – від нинішньої "Либідської" до нинішнього "Республіканського стадіону". Пізніше її продовжили Хрещатиком до Європейської площі. Це була конка, так що в ролі тяглової сили використовувалися коні. У рівних місцях – чотири, на підйомі – шість. Їзда була вкрай важкою, тому тварини швидко вибивалися з сил і гинули. Тож невдовзі конку замінив паровий трамвай, який, втім, теж довго не протримався – він шумів, сипав іскрами, лякав людей і палив дамам сукні.

Реклама

- Найбільша проблема – машини. Їх дуже багато. Буває, зупиняться прямо на рейках, включать габарити – а ти стій, чекай, поки він поїде. Днями так кілька годин простояли. До п'ятдесяти затримок в день через машини. Ще проблемна ділянка – вулиця Глибочицька. Тут підйом, трамвай йде юзом, не може піднятися, якщо рейки покриті снігом і льодом. Зараз нам щастить – рейки на Глибочицькій чисті, трамвай йде рівно.

snik2440_7517963__

На Подолі. Зараз дорога чиста, але часто вона забита машинами. Фото: Сергій Ніколаєв

Реклама

...Спочатку люди боялися дивовижного транспорту, тому перед паровим трамваєм, який котився в Пущу, скакав вершник і сурмив у ріг. А до дачного сезону готували спеціальний "лінійний вагон" – з дахом, але без вікон. Оскільки всі місця між лавками були завалені мішками і сумками, зовні була набита спеціальна планка, по якій пересувався кондуктор.

- Зараз є наказ – забезпечити всі маршрути кондукторами, – розповідає начальник маршруту Володимир Котляр, який приєднався до нас на "Лук'янівській". Тут людей стало значно більше, з'явилися стоячі. Жінка-кондуктор поступово забезпечує квитками всіх. – Пробували без них, але водій не справляється, виручка не збирається, адже кожні півтори гривні – це наша зарплата. Але робота складна і небезпечна, особливо вечірні зміни – до бійок доходить, настільки люди не хочуть цю дрібницю платити. І п'яних багато.

snik2549_7517965__

Кондуктор. Небезпечна професія, особливо ввечері. Фото: Сергій Ніколаєв

...Професія водія трамвая до революції була вкрай престижною. Спочатку туди брали тільки чоловіків (бо робота важка). У них була сяюча чиста форма, вони знали іноземні мови і мали освіту. І звичайно, подавали дамам ручку при вході і виході. Протрималося це, втім, недовго.

- За 11 років, що я працюю, все змінилося на гірше, – говорить Котляр. – Я водив трамвай раніше. Буває, зміну відробиш – і ледь стримуєшся. Люди забули, що таке "трамвайна перевага". Особливо водії "крутих" машин і маршруток – підрізають, можуть зачепити. Ми вчимо своїх водіїв, мовляв, поступися дурневі дорогу, передбач.

Трамвай вже практично забитий, але котиться жваво. Дорога, на щастя, чиста.
- Взагалі, трафік посилився. Років п'ять тому, пам'ятаю, водій виїхав в 3:00 з Контрактової – і тільки у вісім прибув на Автогенний. Пробки, суцільні пробки. Буває, стояти доводиться від двох до шести годин – через незаконне паркування в основному...
- А скільки зміна займає?
- Від шести до восьми годин. Колись були дванадцятигодинні, але їх заборонили. Люди і так втомлюються. Особливо у вечірню зміну...
- Багато проблем?
- Багато. Криміналу багато. Кишенькові злодії ті ж. Був випадок, коли водій перед ними двері закрив – ну, давно їздить, вирахував – так його підстерегли і ножем штрикнули. П'яні теж стараються. Підходить компанія: "Тут зупини!". Водій не має права цього робити. Так його витягли і побили. Є такі, що на рейки лягають. Колись на Щекавицькій їду – лежить чоловік, в красивому білому костюмі. Я його – він дружків викликав, оточили машинами. На щастя, обійшлося.
- А більш веселі історії є?
- Ну, як веселі... – Володимир замислюється. Трамвай покидає "Берестейську". – Є трамваї-двійники. Так ввечері, – ми, звичайно, ніби як права не маємо, але і вибору теж, – якщо їде без кондуктора водій, другий вагон блокує. І якось підходить до такого водія пасажир і каже, мовляв, дивися, у тебе в закритому вагоні хтось є! Той на зупинці пішов дивитися – а там хлопець з дівчиною... хм... скористалися ситуацією.
- Багато трамваїв розписані графіті...
- О, так. Таке зустрічається. Діти бавляться. Ми, природно, ловимо, викликаємо батьків, щоб оплатили фарбування вагона – а це тисяч сім-вісім гривень. Буває, звичайно, просяться – не дзвоніть батькам, самі відмиємо... Іноді камінням кидаються – одного разу осколки поцілили в обличчя водія. Батьки оплатили лікування в підсумку.

snik2596_7517987__

Проблемні автомобілі. Дуже часто підрізають трамваї, а то й намагаються втиснутися між ними. Фото: Сергій Ніколаєв

СИДІЛИ КІЛЬКА ДІБ. Ми майже під'їжджаємо до кінцевої. Там ненадовго виходимо – водії можуть пообідати, поспілкуватися, просто подихати свіжим повітрям. Згадують різне. Наприклад, два роки тому, коли Київ замело снігом, водіям трамваїв довелося несолодко.

- Електрика і сніг – погане поєднання, – сміються вони. – Деякі стояли в снігу близько тижня, визволяли по три-чотири дні, вагони горіли. Люди чергували прямо в трамваях, керівництво розвозило чай та бутерброди. Ну а як залишиш – один так кинув на кінцевій, повернувся і побачив повністю розмальований трамвай без дзеркал... Ночували, змінювалися добу через добу.
- А прикмети є погані?
- Є. Якщо водій збиває собаку – на 2-3 дні від роботи відсторонюється. Тому що не до добра.

1_29

На кінцевій. Водії усувають дрібні проблеми, прибирають і розмовляють про життя. Фото: Сергій Ніколаєв

ЛАСТІВКА І ЦИГАНИ. Ми переходимо в 15-й трамвай, який їде від автогеном до Старовокзальної, де знайомимося з Альоною – вона возить пасажирів вже 12 років.
- Це моя Ластівка, – ласкаво погладжує поручень. – Вони ж у нас живі. Хто золотком кличе, хто ластівкою, хто як до хлопчика звертається, хто як до дівчинки. У мене ось – Ластівка. Кожен день їжджу, чотири кола, вісім разів туди-назад... Кожен стичок знаю, кожен світлофор, можу вести з закритими очима – а все одно цікаво. Тому що за кожним оборотом нові люди, нові пасажири.

Кабіну Альона прикрасила по-своєму – сама пошила затишні шторки, до приладової панелі прикріплені монети – долар, євро та рубль. Мовляв, на багатство, їх Альона купила на Андріївському узвозі. У рік Коня висіла конячка, яку потім змінила коза.

2_29

Кабіна. Монети "на багатство", іконки – щоб охороняли. Фото: Сергій Ніколаєв

...У світі існують двоповерхові трамваї. У Києві теж був подібний проект під назвою "Імперіал", але далі проекту справа не пішла (приблизно 1900). Втрутилася... церква. І заборонила подібні витівки, адже при підйомі на другий поверх дами могли оголити щиколотку, що суперечило всім моральним і духовним принципам.

- Люди розлютилися... Біжить – почекаєш, а "спасибі" не почуєш. Увечері ніхто платити не хоче. Виходжу квитками – а у відповідь: "Ти хто?". Я, кажу, водій. А мені – "так сідай і їдь".
- Ви в другу зміну працюєте?
- Так, ввечері. Небезпечна зміна, звичайно. Цигани заходять – на Лук'янівській і Берестейській. Якось зайшли, я дівчині кричу: "Дивись за сумкою!". Вона забарилася – а гаманця вже немає. Хоча я намагаюся не втручатися. Можуть почекати, поки одна буду їхати в порожньому вагоні – і все... Звичайно, я можу за себе постояти, але якось не хочеться. Хоча совість не дає мовчати. Їхав якось молодий чоловік, поставив кульочок поруч і заснув. Зайшли двоє, схопили кульок – і ходу. Я вийшла, буджу його, а він – да ладно, і далі спить. А на Лук'янівці дядька обчистили, вийшли – і махають мені ручками, мовляв, тихо себе веди...

... Десь у 1912-14 році в Києві відбулося власне "Велике пограбування" – за кілька десятків років до британського "Великого пограбування потягу". На кінцевій в Пущі-Водиці молодий чоловік, мабуть, студент, смикнув за мотузку гальма, зупинив склад, з лісу сипонули його подільники та пограбували всіх пасажирів.

- А з машинами як?
- Складно. Раніше водіїв громадського транспорту поважали. А зараз зневажають. Якось їде назустріч джип і фарами блимає, мовляв, уступи дорогу. А я ж на трамваї! Я зупинилася, вийшла, стала поруч – думаю, якщо вріжеться, то нехай вже. Але об'їхав...

...13 червня 1892-го відкрився регулярний електротрамвай, який їхав з Європейської до Контрактової і обходився киянам у п'ять копійок за тарифну ділянку. Трамваї каталися по всьому Києву, навіть по крутому спуску вулиці Круглоуніверситетській. Мало того, і в Бровари люди могли їздити по рейках – правда, на бензиновому трамваї. Зараз же "найбільш екологічний" повільно вмирає – хоча вагони потроху ремонтують і обіцяють відкрити нові напрямки. Наприклад, з'єднати лівий і правий берег по Подільсько-Воскресенському мосту. Але до цього ще дуже довго...

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

66365.84

Bitcoin Cash (BCH)

505.79

Binance Coin (BNB)

607.88

Dogecoin (DOGE)

0.16

Ethereum Classic (ETC)

28.2

Litecoin (LTC)

85.08

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,55
53,04
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,20
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,16
51,05
26,81
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Вони нас підтримали
легенди спорту

ВЕЙН ГРЕЦЬКІ. Ми всі згодні, що це безглузда війна. Ми всі бажаємо всім в Україні всього найкращого та молимося за них.

ПЕЛЕ. Я надсилаю свою солідарність народу України. Я молюся і прошу Бога, щоб запанували мир, свобода та любов

ДОМІНІК ГАШЕК. Кожен дорослий у Європі добре знає, що Путін – божевільний убивця, і що Росія веде наступальну війну проти вільної країни та її народу.

ПАОЛО МАЛЬДІНІ. Ніхто не очікував побачити війну на європейській землі, ми хочемо бути на боці народу України.

КЛАУДІО ТАФФАРЕЛ. Дорогі друзі, українці! Наразі весь світ стежить, хвилюється та обурений тим, що відбувається в Україні. Бажаю, щоб на вашу землю якнайшвидше повернувся мир.

1 /2
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.59

Євро (€)

42.26

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти