Прокрастинація – це поширене явище в сучасному світі. Можливо, наші бабусі і дідусі теж роками відкладали ремонт, місяцями – візит до лікаря, і тижнями не могли написати важливий лист. Але в сучасному ритмі життя зволікання навіть в один день може поставити під удар кар'єру або зірвати важливий захід. Про те, як навчитися все робити вчасно і не відкладати "на завтра" важливі справи, пише likar.info.
Скільки (які) з необхідних за планом справ ви регулярно відкладаєте? Що ви робите замість запланованих справ? Як це може вам нашкодити? Відповіді на три ці запитання допоможуть підбадьоритися і подивитися на вічний аврал як на психологічну проблему.
Процес відкладання зазвичай відбувається автоматично і часто залишається непоміченим. Але залишається думка, що з якоїсь причини висить незакінчена (не розпочата) справа, і ця думка створює напругу. У наявності невротичний симптом.
Класичні причини прокрастинації
- Перфекціонізм – "Краще зробити це ідеально, але ніколи, ніж як-небудь, але сьогодні". Ви відкладаєте вирішення питання тому, що не відчуваєте сил зробити це ідеально. В результаті вам все одно доведеться все зробити, але вже в поспіху, і часто з ще менш задоволеним результатом.
- Депресивний стан. У вас немає сил і бажання що-небудь робити. У цьому випадку, відкладаючи важливі справи, ви набираєтеся моральних сил і енергії, тому що просто виснажені.
- Вам незрозуміла задача, або вона занадто масштабна для швидкого вирішення. У такому випадку включається психологічний механізм захисту.
- Вам страшно щось змінювати. Ви не кидаєте погану роботу, залишаєтеся на поганій найманій квартирі, живете з нелюбом-партнером тільки тому, що боїтеся змін.
Що робити?
- Перш, ніж штовхати себе і називати ледарем, зверніться до психолога. Можливо, ви потребуєте професійної допомоги. Знайти больові точки самостійно дуже складно, тому довіртеся хорошому фахівцю.
- Складіть план на рік. Це допоможе вам визначити пріоритети і приблизно окреслити терміни для всіх важливих справ і подій. Скласти план потрібно обов'язково, і важливо, щоб основні його моменти були закріплені у часових рамках.
- Ведіть щоденник і записуйте там все, що зробили або "не встигли". Якщо ви не зробили щось до певного терміну, не потрібно в наступний період повністю включати ваш борг у план за цей час: це посилить напругу. Коли об'єм обіцянок собі збільшиться, приступити до справи буде ще складніше, і ви тільки погіршите проблему відкладання. Навпаки, такий поворот – сигнал до того, щоб знизити темп. Йдіть до мети маленькими кроками.
- У деяких випадках легше зробити все в один захід. У цьому випадку можна забезпечити собі допомогу на момент виконання завдання або створити умови на короткий час, коли ви можете займатися тільки обраною справою.
- Розбийте велику задачу на кілька маленьких. Поетапність роботи допомагає простіше ставитися до завдання: тепер це не одне складне завдання, а кілька простих. Психологічно така схема сприймається набагато легше.
- Почніть з дій. Ви не зможете поплисти без того, щоб не зайти у воду. Почніть розплутувати цей клубок, потягнувши за одну ниточку. Спробувавши справу "на зуб", ви зможете реально оцінити свої сили і перспективи часу виконання. На практиці часто все виявляється набагато простіше, ніж у теорії.
- Введіть у ваше життя контролера. Буде це реальний персонаж, ваше друге Я, віртуальний друг по переписці або начальник – особливої ролі не грає. Важливо, щоб вам було перед ким звітувати за етапи виконаної роботи. "Звіт" не обов'язково повинен бути у вигляді рапорту: дуже добре допомагає формат "похвалитися" перед подругою. У цьому сенсі також добре діють групи в соціальних мережах за інтересами. Тут також включається дух змагання.
- Не обіцяйте вирішити певне завдання до певного часу. Це варіант вирішення проблеми прокрастинації при сильному опорі, який часто підходить творчим людям. Якщо Ви не виносите тиску з боку, Ви – людина настрою і натхнення – Вам сюди.
- Експериментуйте зі способами вирішення і звертайтеся за допомогою. Можливо, ви неправильно вибираєте шлях вирішення задачі. Поцікавтеся думкою друга або того, хто є для вас авторитетом у цій області. Попросіть про допомогу, зрештою. Може, ви просто не в змозі впоратися з поставленим завданням самотужки. Дозволяйте собі приймати допомогу: це не знизить якість роботи і ваші заслуги, але дуже прискорить і полегшить процес.