Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.
Прийняти
Головна Сьогодні
Ексклюзив

Продюсерка фільму "Номери" – про те, як показали фільм Сенцову на телефоні в колонії, кастинг і процес зйомок

Весь процес зйомок обговорювалося з Олегом Сенцовим у листуванні

Продюсер фільму "Номери" Анна Паленчук
Продюсер фільму "Номери" Анна Паленчук
Фото: прес-служба

Український фільм "Номери" режисерів Олега Сенцова і Ахтема Сеітаблаєва вперше покажуть 18 лютого 2020 року під час спеціальних показів, присвячених ювілею Берлінського міжнародного кінофестивалю ("Берлінале").

Сьогодні.Lifestyle дізналися у продюсерки фільму Анни Паленчук про зйомки картини за відсутності Олега, акторський кастинг і фестивальні плани.

Продюсер фільму "Номери" Анна Паленчук
Продюсер фільму "Номери" Анна Паленчук
Фото: прес-служба

Перш, ніж говорити про сам фільм, хотілося б дізнатися, де Ви познайомилися з Олегом?

У 2012 році під час Одеського міжнародного кінофестивалю. Я тоді працювала в команді фестивалю і відповідала за професійну секцію "Пітчинг". Олег подав нам сценарій свого другого фільму "Носоріг" і його відібрали для участі. Особисто ми зустрілися на Одеській кіностудії під час знайомства всіх учасників індустріальної секції.

Спів-режисером Сенцова став Ахтем Сеітаблаєв. У той період він тільки вийшов зі знімального процесу "Захара Беркута". Як виникла його кандидатура?

Коли Олег попросив мене продюсувати театральну постановку, я довго не наважувалася, оскільки театр не моя стихія і кожна театральна постановка – це складний процес. Але я написала Олегу, що займуся п'єсою, позаяк це було для нього важливо і я хотілося підтримати його і морально, і фінансово. Коли я зробила розрахунки, зрозуміла, що кожна театральна постановка має досить не великий глядацьке охоплення, а мені, як кінопродюсеру, все-таки цікавіше працювати з широкою аудиторією. Я подумала, що треба б зняти саму постановку, але потім уявила пересічну театральну київську сцену і відмовилася від цієї ідеї. Так я вирішила, що треба перенести все в павільйон і побудувати там "кіношні" декорації, або навіть піти по шляху фільму "Догвілль".

Олег не відразу погодився режисуввати цю вже кіношну постановку. На пітчингу Одеського кінофестивалю в 2018 році я оголосила, що Олег буде режисером сам. Він тоді голодував, з'явилися польські партнери. У нас з ним була налагоджений приголомшливий зв'язок через його адвоката, який їздив до нього з різними пропозиціями по операторам, художникам – постановникам і так далі. Тоді, в липні 2018 року, я вірила, що його випустять і він сам втілить свій режисерський задум. Але час минав, ми подалися на фінансування, Олег продовжував перебувати в колонії, виникло багато питань, які треба було вирішувати тут і зараз. І я, звичайно, розуміла, що без режисера-постановника на знімальному майданчику нам не впорається. Олег попросив відправити йому варіанти режисерів, яких можна було б залучити. Я до цього говорила з Ахтемом, оскільки давно його знала – його фільм "Хайтарма" ми показували на різних днях українського кіно.

Так, Ахтем був зайнятий на "Захарі", де теж працював з американським режисером. Олег з чотирьох режисерів вибрав Ахтема, написавши коментар "мій кримський брат". Якщо чесно, я знала, що це буде Ахтем, бо є те, що їх об'єднує більше ніж режисура – Росія анексувала їх будинок, рідний для нас Крим.

Ахтем не відразу погодився. Я приїхала на майданчик "Захара" і дала йому прочитати лист Олега, там де він пише про нього. Ахтем продиктував листа Олегу і тільки після того, як вони знайшли опорні точки, всі сказали остаточне "так".

Процес підготовки до зйомок, та й під час них ви весь час вели листування з Олегом. Наскільки це гальмувало процес? Як довго доставляли листи Олегу до РФ і звідти сюди і хто їх передавав?

Коли ми тільки почали підготовку проєкту, я вела комунікацію з Олегом сама. Часто мені здавалося, що цілими днями я тільки те й робила, що писала листи або розбирала його почерк. По мірі підключення людей до творчої команди, вони самі стали писати листи. Це було можливим завдяки системі ФСВП-лист. Ми відкрили електронний рахунок і вся група мала можливість безпосередньо комунікувати з ним. Я ж тільки давала кожному інструктаж "як написати так, щоб лист пройшов цензуру". Олег відповідав оперативно. Але часто листи приходили із затримкою.

Оскільки це електронна система, лист Олега (скан написаного від руки) відправлялося на мейл тієї людини, яка написала лист. І у нас було спеціальне групове листування, де ми ділилися відповідями Олега. Часто ми зустрічалися всі разом і читали вголос його листи. І у нас була течка, куди ми всі листи складали і давали читати тим, хто підключився до проєкту. Оскільки почерк у Олега, м'яко кажучи, не самий розбірливий, наша асистентка Олена весь час розшифровувала листи Олега та у нас були надруковані копії.

Продюсер фільму "Номери" Анна Паленчук
Продюсер фільму "Номери" Анна Паленчук
Фото: прес-служба

Часто листи, ескізи або кольорові кастинг-презентації передавав адвокат. Наші друзі роздруковували всі документи у Москві і віддавали йому. Іноді це були дуже смішні історії, коли наші матеріали все ж опинялися у адвоката Дмитра Дінзе через п'ять рукостискань.

Ви передавали Олегу відзнятий матеріал? Розкадрування або відео? Як це вдалося зробити?

Олег спочатку написав, що подивитися фільм у нього не буде можливості. Але мені, як продюсеру, було вкрай важливо показати йому результат того, що вийшло. Спочатку ми розкадрували всі сцени, надрукували в крутій друкарні, щоб зберегти всі нюанси матеріалу і передали цей документ Олегу. Оскільки в колонії під час підготовчоого періоду він затверджував декорації, костюми, реквізит, все, що було в кадрі, для нього там не було нічого принципово нового.

Потім ми купили маленький проектор і передали адвокату до Москви. Але керівництво колонії не пропустило проектор і флешку. А потім, влітку, в день мого народження 11 липня, Дмитро Дінзе показав Олегу фільм на телефоні, куди ми його завантажили. Це стало можливим, оскільки спростилося законодавство в РФ і адвокат на побачення з ув'язненим міг взяти з собою таку техніку.

Як проходив кастинг чи за конкретними акторами вже були закріплені конкретні ролі.

Кастинг проходив дуже довго. За нього повністю відповідала надійний соратник Олега, кастинг-директор Анастасія Чорна. Вона з Олегом працює давно і вони говорять однією мовою. На кастингу завжди був Ахтем, він особисто знав практично всіх акторів. Були актори, яких Олег спочатку бачив у ролі. Наприклад Віктора Андрієнко, який грає Нулі. Маші Смолякової довелося погладшати, щоб відповідати ролі.

Всіх акторів затверджував Олег. Ми навіть записали акторські візитки на диск, підписали неіснуючою назвою фільму і відправили його Олегу. З іншими фільмами. Олег часто говорив про те, що диск з фільмами йому так і не віддають. Якби віддали, Олег б побачив би акторів на екрані.

Всі актори проходили кастинги, потім проби, потім парні проби. Потім у нас дуже довго були репетиції. Я дуже вдячна кожному з акторів за зроблену титанічну роботу.

П'єсу "Номери" називали пророчою і містичної. У чому схожість фільму з п'єсою і в чому відмінності?

Театральна постановка дуже сильно відрізняється від фільму. Тамара Трунова – геніальний театральний режисер, яка взялася за втілення п'єси в театрі, переписала текст і змінила художню концепцію. У театрі все відбувається в цирку. Там інша енергетика, оскільки театр – це живий організм.

Фільм же ми знімали повністю відповідно до тексту п'єси. Скажу, що вдалося просто шедеврально перекласти текст українською, ми працювали над цим кілька місяців, відточували кожне слово, тому що не могли з Олегом затвердити український варіант – в колонії в Заполяр'ї ніхто б не дозволив передати Олегу матеріали українською мовою.

"Номери"
"Номери"
Фото: прес-служба

Театральна постановка досі йде в ефірі каналу "Культура". Я дуже рада, що UA: Суспільне відзняли на кілька камер наш спектакль і до цього часу телевізійний глядач може насолодитися плодом творчості Олега і нашої багатомісячної роботи.

Фільм "Номери" міжнародна публіка зможе оцінити на майбутньому Берлінському кінофестивалі. А український глядач в кінотеатрах і на телебаченні вже в цього року.

Після повернення Олега вносилися якісь правки? Адже картина вже була відзнята повністю.

Ні. Він не вніс жодної правки.

Символічно, що ще в минулому році на "Берлінале" влаштовували флешмоб #FreeSencov, а тепер там відбудеться прем'єра його картини ...

Так. Це символічно. Я дуже вдячна колегам, які просто не зупинялися і постійно нагадували світовій громадськості про Олега. Мене захоплює їх солідарність.

Хто поїде представляти фільм на "Берлінале"? З Олегом Сенцовим, Ахтемом Сеітаблаєвим обговорювали?

Поїде і Олег, і Ахтем. І деякі актори. Також буде композитор Мілош Єліч, оператор Адам Сікора, режисер монтажу Ярослав Камінський, сподіваюся буде і художник-постановник Кирило Шувалов. І продюсери теж будуть. На жаль, ми не можемо вивезти всю творчу групу, так було б здорово ще раз всім зібратися разом! Тому що кожен, хто працював на проєкті, вклав душу і наш результат – це заслуга всіх, всієї нашої команди, якій я дуже і дуже вдячна.

"Номери"
"Номери"
Фото: прес-служба

Чи плануєте спільні проєкти з Олегом?

Зараз я вивчаю сценарну майстерність у Ванкуверской кіношколі. Я переїхала жити в Канаду на час свого навчання і мені цікаве зараз серіальне виробництва для великих стрімінгових платформ і фільми для масової аудиторії. Можливо, наші творчі шляхи з Олегом ще перетнуться.

Нагадаємо, раніше ми поговорили з режисером "Номерів" Ахтемом Сеітаблаєва про роботу над фільмом.

Читайте найважливіші новини в Telegram, а також дивіться цікаві інтерв'ю на нашому YouTube-каналі.

Новини партнерів

Популярні статті

Новини партнерів