I love Ukraine

Все про Джонсона

Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Сімейний підряд: як кредит на квартиру поклав початок виробництву сливових соусів

Інтерв'ю із засновниками крафтового виробництва сливових соусів "Пан Слива" і "Пані Слива"

Я майже місяць переконувала чоловіка, що у мене виходить пекти смачні пиріжки, хліб, торти і хачапурі. Робила я це все заради того, щоб він в мене повірив і запропонував мені створити свій бізнес. Але поки я продовжую мріяти про глобальне, інші просто беруть і роблять. І ось здається, що взяти і почати – дуже просто, але іноді для цього потрібен життєвий поштовх.

Віталій Павленко і Любов Дроздова прекрасно змогли почати свою справу, одного разу скориставшись пропозицією. Я зустрілася з цією парою і розпитала, як їм вдається займатися основною діяльністю і паралельно готувати смачні сливові соуси.

Реклама

Прослухати повне інтерв'ю з Віталієм Павленком і Любов'ю Дроздовою:

Виталий Павленко и Любовь Дроздова
Виталий Павленко и Любовь Дроздова / Фото: Іван Марчук

Реклама

- Я знаю, що ви займаєтеся виробництвом сливових соусів "Пан Слива" і "Пані Слива". Хочу дізнатися, з чого ж все починалося, якою була передісторія розвитку вашого бізнесу?

Любов: Наша історія про те, що не було б щастя, та нещастя допомогло. Ми почали виробляти соуси, тому що в 2007 році взяли валютний кредит на житло і нам потрібно було розрахуватися з банком. А оскільки долар з 2007 року дуже зріс, а в 2014 році курс став взагалі нереальним, то ми шукали можливість додаткового доходу, крім наших основних робіт. Ми все міркували, що б нам такого зробити, щоб заробити ще грошей.

У "Сільпо" є такий проект як "Лавка традицій". В рамках його Віталік знімав на фото фермерів, виробників, їздив на зйомки по містах України. І одного разу керівник цього проекту в один прекрасний день побачив, наскільки засмучений Віталік з приводу нашої ситуації. Він сказав: "Чому ти замислюєшся, як відкласти гроші? Думай про те, як їх заробити!". І тоді він запитав у Віталіка, що він може робити. Мій чоловік розповів, що ми їздимо до батьків в село, а вони багато всього виробляють, і нам теж подобається цим займатися. Він також додав, що вміє готувати. На це його керівник запропонував спробувати приготувати щось для проекту. Так і виникла ідея готувати соуси для "Лавки традицій".

Реклама

- Але для того, щоб почати, потрібен був хоча б якийсь стартовий капітал?

Віталій: Я зараз всім розказую, що для такого бізнесу можна вигадати три варіанти розвитку. Якщо багато грошей – йти на фабрику заробляти, консервуючи тисячі банок. Якщо мало грошей – зварити вдома каструлю соусу і продати його на ярмарках. І третій варіант – такий, як наш – їхати в село, там дуже багато всього, в тому числі і фруктів, які опадають з дерев, і більшість людей їх не встигають фізично зібрати і переробити.

Нам дійсно пощастило, але немає нічого неможливого

Любов: А Віталік у нас дуже любить готувати і у нього все виходить дуже смачно. Він повністю вдома займається приготуванням. У нас на кухні стоїть величезний стіл і Віталіку за ним подобається влаштовувати кулінарні шоу для наших гостей, які люблять до нас приходити.

Любовь Дроздова: "Наша история о том, что не было бы счастья, да несчастье помогло"
Любовь Дроздова: "Наша история о том, что не было бы счастья, да несчастье помогло" / Фото: Іван Марчук

- Ви говорите, що вам запропонували спробувати почати свою справу. Але якби ви на той момент не працювали з одним з топових українських супермаркетів, чи був би у вас шанс вийти на виробництво і продаж своєї продукції?

Любов: Нам дійсно пощастило. Але зі свого досвіду, я розумію, що насправді не так складно зробити щось подібне, якщо є бажання. Наприклад, я зараз ходжу на курси для молодих виробників, які або хочуть щось робити, або вже роблять і хочуть продавати свою продукцію в "Крамниці традицій". Просто платиш посильні гроші, слухаєш про логістику, цікаві речі про документацію – як і що заповнювати. Прослухавши курс, ти здаєш іспит, потім у них можна продаватися, якщо продукція пройде за якістю і смаком. На курси приходять люди, які діляться своїми кейсами, і також більшість з них починали все робити на своїй кухні. Тому немає нічого неможливого. У нас вийшло трохи навпаки – не ми захотіли, а нам запропонували.

Читайте також:

Віталій: За нас ніхто роботу не робив. Я приніс соус у баночці, всі спробували і сказали: "Ну класно, із м'ясом піде. А можеш зробити 10 тисяч банок?". Так і поїхало.

Любов: Ми спочатку хотіли робити все вдома, почали купувати промислову техніку. Наприклад, купили потужний блендер, але виявилося, що нам ніде стерилізувати 10 тисяч банок. Ми довго намагалися, а потім стало зрозуміло, що самі не зможемо переробити такий обсяг. У підсумку ми знайшли Ніжинський консервний завод і орендували у них на один день виробництво.

Нам хочеться робити те, що ми робимо найкраще

- А як зараз вирішуєте це питання?

Любов: Після досвіду роботи на Ніжинському заводі Віталік поїхав до батьків у село. Тато саме побудував новий гараж. Ось половину його Віталік і зайняв під цех, і разом з друзями його обладнав.

Виталий Павленко: "Мы идем по простому пути"
Виталий Павленко: "Мы идем по простому пути" / Фото: Іван Марчук

- Скільки років ви вже займаєтеся виробництвом соусів?

Віталій: Чотири роки. Але у нас два роки випало. Один рік був неврожай, і ми вчасно не скористалися ситуацією. А в цьому році у нас народилася донечка, тому восени не вийшло займатися бізнесом через сімейні обставини.

Ми не намагаємося гнатися за різновидами, щоб самим в них не загубитися

- Скільки видів соусів ви випускаєте сьогодні?

Любов: У нас зараз три види продукції – два соуси і мариновані сливи.

Віталій: Ми йдемо простим шляхом. Ми не намагаємося зараз гнатися за різновидами, щоб самим в них не загубитися. Нам хочеться робити те, що ми робимо найкраще. Перший соус Ткемалі, який ми робили, такий самий, як робить мама Люби. Його роблять люди в селах, вони замість кетчупу їдять м'ясо зі сливовим соусом. Коли нам запропонували розширюватися в асортименті, то ми, в свою чергу, запропонували те, що можемо робити – мариновану сливу.

- Щоб потрапити на прилавки, потрібно провести лабораторні дослідження продуктів, як ви з цим розбиралися?

Любов: З цим нам трохи допомогла наша Альона.

(Альона Токар, засновниця виробництва карамельної LOL & POP. – Ред.), а потім самі розбиралися. Просто раніше все це було не так складно. Але зараз ми вже переходимо на стандарти Євросоюзу і у нас залишився останній рік, коли з документацією для малого бізнесу все більш-менш просто. Але готувати і так потрібно в спеціальних умовах, має бути відповідне приміщення. Потім продукцію потрібно здавати на аналізи в лабораторію. Там проводиться маса різних досліджень, після чого видається сертифікат.

Любовь Дроздова: "Виталик никогда не стесняется того, что делает"
Любовь Дроздова: "Виталик никогда не стесняется того, что делает" / Фото: Іван Марчук

- Кажуть, що у нас існує безліч бюрократичних моментів, тягучки з дозволами і різними документами. Ви стикалися з цим?

Любов: Ні, ми такого на собі не відчули.

Віталій: Якщо все робити вчасно, не поспішати і заздалегідь планувати, то жодних проблем не буде.

Любов: Зараз, навпаки, все частіше стикаємося з тим, що всі процеси стають простішими. Я зараз не про соуси. Взяти, наприклад, народження дитини. Всі документи оформили за 20 хвилин в інтернеті за допомогою електронного підпису.

- Ви ставите перед собою глобальну мету в розвитку свого бізнесу?

Віталій: Знаєте, за кордоном, в європейських країнах є таке поняття, як середній клас. Там всі живуть однаково. Я хочу, щоб і у нас було якомога більше таких людей. Щоб вони могли катати собі по п'ять тисяч банок на рік, а потім продавати їх по магазинчиках свого міста або села. І щоб цього вистачало для того, щоб поїхати з сім'єю на відпочинок.

- А на які країни в цьому питанні ви рівняєтесь?

Любов: Ми рівняємося, наприклад, на Італію. Там дуже розвинені фермерські господарства і це гордість, коли сім'я щось робить дуже давно і добре. У нас такого немає, цього соромляться. У нас немає духу підприємництва. Це вже зараз стало популярним привчати дітей самостійно заробляти гроші. Я пригадую, як я, будучи дитиною, з татом і бабусею їздила на базар продавати те, що вони самі виростили. Ми тоді моторошно соромилися це робити.

Віталій: А я їду на базар в Черкасах і мені подобається продавати, допомогти дідусеві з села продати вишню. Я із задоволенням це роблю і люди у мене купують.

Любов: У Віталіка є підприємницька жилка і він ніколи не соромиться того, що робить.

- Хто займається дизайном етикеток для вашої продукції?

Любов: Першу етикетку для нас робили "Сільпо". Вона була повністю в їхньому стилі, спеціально для "Лавки традицій". А потім створили власну етикетку. Дуже талановита художниця Наталія Сулима намалювала нам двох персонажів – Пана і Пані Зливу. Дизайном, по суті, я займалася, знаходила для неї референс. Нам ці герої дуже сподобалися. Поки міняти не збираємося, тим більше, що ми маленький крафтовий виробник і не можемо витрачати багато грошей на дизайн етикетки.

Любовь Дроздова: "Мне было страшно заниматься чем-то своим"
Любовь Дроздова: "Мне было страшно заниматься чем-то своим" / Фото: Іван Марчук

- Чи підтримують вас рідні, і чи не було випадків, коли хтось намагався вас відрадити займатися виробництвом соусів?

Любов: Ніхто не відмовляв, але мало хто вірив. І досі мало хто до цього серйозно ставиться, навіть я не настільки серйозно ставлюся до своєї справи. Мені було страшно займатися власним бізнесом. Я знаю, що ходжу на роботу і там у мене є стабільність. Але в той же час, коли нам почали телефонувати люди, питати про соус, говорити, що він їм подобається і пропонувати продавати його в інших містах, то я переглянула свої страхи.

Також читайте ексклюзивне інтерв'ю з менеджером Києва, автором проекту "Шукай!" Юлією Бевзенко.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти