I love Ukraine

Все про Джонсона

Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Як реставрують зброю для музеїв: у кабінетах, що нагадують хімічні лабораторії і в домашніх умовах

Аматори відновлюють зброю ВВВ, професіонали вибирають мечі та вази

Заходячи в музеї чи оглядаючи приватні колекції, ми мимоволі зупиняємося і милуємося зброєю, виставленою там. Тонке різьблення або травлення, відточена кромка холодної і витонченість замків вогнепальної. Але мало хто замислюється, скільки часу і сил витрачено на те, щоб ця зброя (чи інші металеві предмети: вази, ікони, медальйони, палітурки) отримала нинішній вигляд. Кореспонденти "Сегодня" поговорили з людьми, які "в домашніх умовах" відновлюють зброю, і експертами Національного науково-дослідного реставраційного центру України і дізналися про те, чому професіонали рідко працюють зі зброєю Другої світової і як безцінна ваза стає... бічним склом автомобіля.

ВІДНОВЛЕННЯ . Якщо ставити за мету відновлення предмета, це можна робити і в гаражі. Тому предметами часів ВВВ займаються навіть "любителі".

Реклама

- Дивись, – Степан показує мені шматок металу, що віддалено нагадує ніж, – ось з таким можна працювати. Звичайно, якщо він наскрізь проіржавів або в корозії, тоді можна і не братися.

По клику – большое изображение.

Кабінет. Схожий на кабінет хімії та слюсарну майстерню.

Реклама

Процес відновлення нескладний, але тривалий. Потрібно очистити лезо від накипу та іржі, розглянути всі нерівності і прибрати їх. Це все робиться механічним способом. Після чого вирівнюється рукоять і починається другий етап шліфування – спочатку грубішим напилком, потім все дрібнішим і дрібнішим. І ось на цьому етапі ти розумієш, що в руках у Степана – повноцінний німецький багнет-ніж. Рукоять робиться з підручних матеріалів (дерево, пластик). Далі – вороніння. Лезо покривається особливим складом і стає чорним. Насправді весь цей процес займає тижні, зате в результаті виходить відмінний ніж. На українських сайтах оголошень такі продаються від 500 грн до кількох сотень доларів – залежно від стану.

НЕ СТЕРТИ ІСТОРІЮ . Професіонали відразу проводять риску: відновлення – це не реставрація. Завдання реставрації – зберегти предмет та історію, пов'язану з ним, тому навіть щербини на шаблях або сліди від куль на статуях намагаються не чіпати.

По клику – большое изображение.

Реклама

Шаблі і меч. На рукояті однієї шаблі – Георгій і Михайло.

"У Чернігівському музеї, – каже завідувач науково-дослідного відділу реставрації творів з металу Національного реставраційного центру України Віктор Голуб, – є срібний потир. І його край розрубаний. Уявіть собі – його можна вирівняти, спаяти, очистити і відновити. Але історія... історія вже буде загублена. Те, що будить фантазію людини: як його розрубали, хто це зробив, чи були сутички всередині церкви або іншого святого місця. Наше завдання в цьому: підкреслити художні особливості, забезпечити збереження і не стерти історію. Коли ми реставрували Андрія Первозванного з київського Подолу, знайшли в ньому сліди від куль. За часів громадянської війни хтось використовував його як мішень. І ми зберегли ці сліди.

У відділі "металістів", як називають їх колеги, працюють три людини. Завідувач відділу Віктор Голуб, який закінчив Національну академію мистецтв в 1997 році; Олександр Орищак, родом з тієї ж альма-матер, але випустився в 2005-му і випускниця Уральського училища прикладного мистецтва Олександра Головченка. Вона – старожил, працює тут 20 років. Чоловіки – 18 і 10 років відповідно. І через їхні руки проходять експонати з багатьох музеїв України. Гучний "меч Святослава", який знайшли на Хортиці. Срібна шата кіота Чудотворної ікони Чернігівської Троїцько-Іллінської Богоматері, яку реставрували два місяці, ночуючи на роботі, не маючи можливості навіть розкласти всі елементи в невеликих кімнатках. Експонати з колекції графа Лянцкоронського, раритети старого Києва і багато іншого. За рік через їхні руки може пройти до 170 об'єктів, але це рідкість (якщо доводиться працювати з нумізматикою). У середньому ж один художник-реставратор працює з 4-6 складними об'єктами на рік, іноді виїжджаючи працювати в музеї.

По клику – большое изображение.

Меч вікінга. У чорноземі знахідки зберігаються дуже погано.

Робочі місця художників-реставраторів нагадують одночасно кабінет зубного лікаря, лабораторію хіміка, слюсарну майстерню, склад археолога і ювелірну крамницю: набори надфілів сусідять з ювелірними штихелями, перемежовуються зі скальпелем, пінцетами, викрутками, пляшечки з реактивами стоять над точилом і токарним верстатом, поруч висять молотки і плоскогубці.

- Реставратор – це і хімік, і історик, і біолог, і художник, і конструктор, і ще безліч професій. Деякі реактиви готуємо самі, частину інструментів – свої. Пропадаємо на блошиному ринку, щоб знайти потрібні речі, – сам інструмент, потрібна гайка, болт, матеріал для відновлення – наприклад, для рушниць. Звичайно, кожна зміна записана в паспорт об'єкта та його легко видалити. Ось, наприклад, стоматологічний набір. Ми його заточуємо, пристосовуємо для певних видів робіт.

- А скільки наборів інструментів потрібно реставраторові?

- Це навіть не тисяча і одна дрібниця, це набагато більше. Якщо закупити все обладнання та інструменти, це обійдеться в сотні тисяч доларів. Це і витяжні шафи для роботи з реактивами, і лазерні установки, – Віктор Миколайович щось згадує, сміється. – Але на якість роботи це не впливає. В Італії проводили лазерну очистку скульптури Давида Донателло. Це зайняло півтора роки і обійшлося в 200 тис. євро. Ми б впоралися за кілька місяців і набагато дешевше.

- А як ви працюєте? Реактиви, кислота, луг?

- О ні. Іноді, звичайно, доводиться використовувати і хімію, але... – Віктор Миколайович піднімає меч з клеймом Ульфберта Х століття. – Часто буває таке, що більша частина меча мінералізована і зберігається тільки завдяки корозійній кірці. Якщо використовувати реактиви, він розсиплеться. Тому ми робимо ніжну, дбайливу механічну очистку – під мікроскопом, міліметр за міліметром, зберігаючи вигляд предмета, максимально близький до оригінального.

По клику – большое изображение.

Візантійська ваза IV століття. Її різали на блешні для риболовлі.

Для зразків холодної зброї, які нещодавно надійшли в реставрацію – меча Х ст. і двох шабель ХVIII ст. – розробляється методика реставрації. На кістяному рукояті однієї з шабель збереглися різьблені зображення Святого Георгія і Архистратига Михаїла, а на лезі – тонка в'язь травлення. У сусідній кімнаті Олександра Головченко дбайливо очищає напис на лезі із зображенням Стефана Баторія – короля польського і великого князя литовського. На ньому вже видно інкрустований сріблом портрет короля і читається частина напису – Victoria (перемога). У мікроскоп це видно чітко.

- Олександро, а як ви стали займатися реставрацією? Я розумію, чоловіки, ми всі любимо метал і зброю.

- Я теж люблю, – сміється Олександра і пояснює, що закохалася в свою справу ще під час навчання.

- Скажіть, а містика в роботі присутнє? Прокляті речі?

- До речей ми ставимося нейтрально. Намагаємося зберегти їх. Іноді думаєш: ось шабля, вона зрубала безліч голів, несла зло. Але зараз вона несе не зло, а історію. Інструменти іноді в хованки грають, – сміється Віктор Миколайович. – Буває і в іншій кімнаті знаходимо – особливо, якщо дуже захоплюємося. Невеликі відкриття трапляються. Надійшов якось хрест, Італія, XV століття. Розібрали, а там прямо під зображенням Святого Франциска Ассизького мощі. А в штирі – фрагмент листа ХІХ століття, хоча це могла бути прокладка, хрест вже реставрували. Була в роботі булава – в ній знайшли лист. Щось про війну і підпис: "Цілую тобі, ангеле мій...". Зустрічаються позначки аукціонів і клейма – ми їх не видаляємо, це теж частина історії.

По клику – большое изображение.

Команда в зборі. У колекції відреставрованої зброї.

- А предмети Другої світової часто трапляються?

- Загалом, немає. В першу чергу ми намагаємося рятувати унікальні високохудожні зразки зброї. У музеях України їх дуже багато. Наприклад, в Ізмаїльському історичному музеї імені А. С. Суворова була відреставрована значна колекція різних видів зброї. З речами Другої світової є дві крайності: або вони в поганій, археологічній схоронності, або в хорошому стані: рушниці, автомати, пістолети, ножі – змащені, вичищені. Тільки стовбури пропиляні варварськи, але це вже на совісті міліції, яка ставить такі вимоги.

Ми переходимо в кабінет Віктора Миколайовича, де він показує справжні скарби – Чернігівський музей передав на реставрацію предмети з поховання вікінга біля села Шестовиці. Це сумочка-ташка і меч Х ст. Коли сумочку просвітили рентгеном, виявили на ній гравірованого грифона. Але стан поганий – через склад ґрунту. У чорноземі археологічні знахідки зберігаються погано.

- А ось – наші вази. З Сумського музею, – Віктор Миколайович показує дві частини великої вази. – Ми й не знали, що в Україні є подібні предмети. Передали із Сумського музею. Візантія, IV століття. Таких у світі – лічені одиниці.

Я беру вазу в руки. На ній – сцена з Троянської битви. Плаче над тілом Гектора Пріам, гордо підноситься Ахіллес. Нижче – сцена полювання. Вище – чоловік і хлопчик, які пасуть биків і кіз. Друга ваза більш ціла, але, якщо перша викарбувана, друга виконана в техніці гравіювання і черні.

- За розповідями, першу вазу знайшли в 1960-х роках. Чоловік викопав на городі. "Зберігав" вдома. Ось, бачите, сліди від ножиць? – Голуб показує розрізи на безцінному предметі. – Він відрізав шматки на блешні для риболовлі. І дна немає. Як нам розповіли, хтось із його знайомих чи то купив, чи то виміняв, чи то випросив дно цієї унікальної вази, щоб прикрасити бічне скло на автомобілі...

Крім ваз у Віктора Миколайовича в роботі два унікальні окладу Євангелій – гетьманів України Івана Мазепи та Петра Калнишевського. А на черзі – безліч предметів, які очікують чуйних рук майстрів.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти