I love Ukraine

Все про Джонсона

Книги на літо

Секс vs сльози

Басейни у Києві

Тиждень моди

Код нації: ТОП стереотипів про українців

Міфи іноземців і нас про самих себе

Зараз наша країна переживає пік національної ідентифікації, а співвітчизники з гордістю підкреслюють свою приналежність до української нації. Але на питання "Що означає бути українцем?" або "Що таке бути нацією?" Може відповісти далеко не кожен. А адже, відповідно до загальноприйнятих енциклопедичним визначенням, нація – це спільнота людей, які через єдину долю знаходять єдиний характер.

Є у кожної нації, крім загальної історії, також і власна ДНК – той унікальний код, який захований в самому простому і, здавалося б, зрозумілою – обереги, казках, піснях. У попередніх публікаціях спецпроекту "Секрет нації" ми писали про коді, "вшити" в мотанки, колискові, писанки, вишиванки, казки і гумор. Цього разу ми з експертами з'ясували, які стереотипи про нашу країну і людей існують в світі.

"Код нації – це "жива матерія" ,"вшита" в державу і народ. Це і менталітет, і асоціації, і образи, і, звичайно ж, стереотипи, – каже засновниця історико-просвітницького проекту "Украінотіпи" Наталія Бурило. – Стереотипи – пряме ототожнення з державою – і глибинним, історичним, істинним "я" нашого народу. Тому в межах нашого проекту ми вивчаємо, які в даний момент є стереотипи про Україну і українську націю, як вони впливають, як з'явилися і чому живуть досі".

"Я виділяю три види упереджень, з якими ми зустрічаємося щодня, – каже засновниця проекту "Мрії Марії" Марина Сенчило. – Перший – стереотипи, які поширені в інших країнах по відношенню до українських символів та культурі. Другий – це наше бажання відповідати тим чи іншим уявленням про нас, коли ми подорожуємо за межі своєї країни або, що особливо цікаво, який вибираємо сувенір з України для жителів закордону. Третій – це наше персональне ставлення і знання традицій".

Вважається, що про Україну та українців активно заговорили в світі після революції 2013-2014 рр. Тоді виникли і нові стереотипи, пов'язані з нашим народом. Ми зібрали старі і нові міфи про нас, для чого поспілкувалися з 4 експертами, 4 українцями і 4 емігрантами в різних країнах. Ми поставили їм одне питання: "З якими стереотипами про українців вам доводилося стикатися?".

Всі як один, в першу чергу говорили про нашу любов до сала – мовляв, ми без нього навіть не снідаємо. Варіантів виникнення цього стереотипу існує кілька. "Населення України було в основному сільським, кожна сім'я тримала не тільки корову, але свиней, – пояснює глава проекту "Українотипи" Наталія Бурило. – Але корова була годувальницею (давала молоко), а свиню відгодовували, щоб продати на ринку. Найдорожче м'ясо купували заможні люди, а найдешевше (в тому числі – сало) селяни залишали собі. За іншою версією, за часів татаро-монгольських набігів загарбники забирали все, крім свинини, яку татари-мусульмани не їли. Тому сало і свинина були чи не єдиною можливістю не вмерти з голоду. Але цей стереотип прилип до українців, як смола, – хоча багато українців сало не їдять".

ПОДАРУНКИ ЯК ДЕМОНСТРАЦІЯ СЕБЕ

Реклама

"Через символічні речі, зокрема подарунки, ми транслюємо себе світові, – каже засновниця проекту "Мрії Марії" Марина Сенчило. – Даруючи матрьошку або булаву, ми демонструємо свою залежність від іншої країни, тому що ці символи не є нашими. Міф про Україну, як країну Чорнобиля, бандитів, повій, селян і працьовитих гастарбайтерів процвітає досі, а зараз до цього сонму додалася ще тотальна корупція. Мало іноземців вважають українців сильними і незалежними. Інша справа – наші друзі, які знають нас і нашу землю, і не дивлячись на всі негаразди, їдуть сюди. Вони готові подорожувати по Україні, оскільки ми маємо цікаву історію і недорогий для них сервіс". Серед популярних подарунків – матрьошки, писанки (іноземці досі так називають будь-який розписне яйце), вишиванки – хоча, знову ж таки, це горде ім'я зараз присвоюється будь-якої сорочки з вишивкою. Також серед популярних стереотипів, з яким за кордоном асоціюється наша країна, – мак. "Насправді це квітка пам'яті і скорботи, – пояснює старший науковий співробітник Національного центру народної культури "Музей Івана Гончара" Марія Пошивайло. – Історично так склалося, що жінка вплітала у вінок цвіт маку, якщо в її родині сталося горе. Зараз же у нас маки на кожному розі – як у вінках, так і на одязі".

На думку експертів, в нашій країні зараз відбувається підміна понять. Ми нехтуємо своїми традиціями, запускаючи підроблені символи на конвеєр і тим самим формуємо спотворене ставлення до української культури всередині країни і за її межами.

Щоб сформувати імідж країни, даруєте іноземцям наше скло і посуд. А ось салом пригощайте вдома.

ЩО ДАРУВАТИ. "У виборі подарунків теж існує етикет, про який, на жаль, ми навіть не замислюємося, – продовжує Марина Сенчило. – Щоб розуміти, що найкраще дарувати іноземцям при приїзді до них в гості, ми проаналізували, що самі іноземці купують, приїжджаючи в нашу країну. Так, іноземець ніколи не купить собі велику тарілку з написом "Київ" або "Україна" – вона йому не потрібна! Але всякий турист із задоволенням купить будь-який посуд ручної роботи. Іноземці дуже цінують ручну роботу, до того ж у них такі речі коштують дорого. Приміром, у нас велика тарілка хендмейд, розписана вручну, коштує тисячу гривень – для українця це дуже висока ціна, для когось навіть ціла пенсія. А для іноземця – всього лише 30 євро! Великим попитом користуються кавові чашки різних майстрів і різних технік – іноземці п'ють багато кави і цінують наш посуд. Навіть глечик для запікання, який можна використовувати в побуті, а не для краси, – ось прекрасний сувенір! Ще іноземці цінують наші ручні роботи зі скла: воно в п'ять разів дешевше знаменитого муранського, а технологія виготовлення одна і та ж. А ось дарувати вишиванку – не комільфо: одяг за кордоном вважається дуже особистим подарунком, таке дарують тільки друзям. Що стосується сала в подарунок, тут потрібно підходити з розумом. Мусульмани свинину не їдять зовсім, а британці називають "фетом", тобто жиром, і практично не вживають. Найкраще салом частувати в Україні". Те ж саме і зі знаменитою "Горілкою з перцем", яку багато хто привозить в дар іноземцям: горілку варто дарувати, тільки якщо іноземець сам попросив вас привезти пляшку. В іншому ж випадку такий подарунок тільки підсилює стереотипи про українців-любителів випити і бурхливі застілля.

Реклама

-1_58

ЛЯЛЬКИ: МАТРЬОШКА vs МОТАНКА

Цікаво, що іноземці нерідко приписують матрьошку українському народу, хоча це – споконвічно російська іграшка.

Реклама

"Історія матрьошки як російського сувеніра налічує майже 150 років, – розповідає засновниця проекту "Мрії Марії" Марина Сенчило. – Оскільки ми всі ці роки були в складі Російської імперії, зрозуміло, що іноземці ототожнюють нас з Росією. Можливо, тому матрьошками завалені всі сувенірні намети – як в Україні, так і за її межами, в місцях "компактного проживання" українців. Всі спроби "замінити" цей стереотип і вилучити матрьошку з українськими символами не матиме особливого успіху – ні символічного, ні комерційного. Простіше і надійніше пропагувати наші, споконвічно українські символи, створюючи нові тренди. Наприклад, українською народною лялькою, оберегом і символом є мотанка. Але порівнювати її з "російською сестричкою" матрьошкою не можна! Це речі різного віку і символізму. До речі, мотанки є і в російській традиційній культурі, але вони набагато менш відомі, ніж матрьошки. Останні – не що інше, як вдало розпіарена творчість майстрів по дереву. Тоді як мотанка – древній оберіг зі своєю глибокою історією і символізмом. Її потрібно знати, де ставити, для яких цілей купувати і так далі".

new_image_179

Лялька-пустушка проти оберега.

Богдана Федун, Франція:

- Будучи 70 років за залізною завісою Радянського Союзу, відлучена від решти світу Україна залишалася загадкою. Я і не думала, що стереотипи про Україну мають настільки глибоке коріння, поки не зіткнулася з цим на власному досвіді. Я вчуся в Тулоні, в вузі, де в основному французи і дуже мало іноземців. У перший день приїзду мене засипали питаннями: "Нічого собі, ти з України! А у вас там дуже холодно, говорять?". Найпоширеніший тут стереотип – про холодну країну. Ще тут думають, що концентраційні табори і ГУЛАГ були насправді в Україні і досі там є. Крім того, тут знають про Чорнобиль: "Україна? У вас кругом радіація! ". Найчастіше запитують, чи їмо ми дині і знаємо, що таке чиста питна вода? Ще французи кажуть, що в Україні величезна кількість красивих дівчат, там смачно годують і красива природа. Думаю, чим більше українців будуть мандрувати світом і презентувати собою Україну, тим менше буде дурних стереотипів.

Марія Поливода, Буффало (Нью-Йорк) США:

- За 25 років, проведених в Іспанії, Португалії та США, я стикалася з такими стереотипами про українців: вони завжди всім незадоволені, вважають, що всі іноземці – тупі, всі винні в їх проблемах, радянська освіта ідеальна, українські діти мудріші американських. При цьому велика частина цих вічно ниючих представників не повертається на батьківщину, продовжуючи працювати і здобувати матеріальний добробут в тій же "тупій" Америці. Але є й інше. Якось, коли я тільки перебралася в Нью-Йорк і гуляла по Манхеттену, я зупинилася біля афроамериканця, який дуже незвично грав на барабані та заробляв гроші. Він запитав, звідки я (мабуть, мій одяг видавав неамериканку), а почувши "Україна" – зіграв різдвяну пісню "Щедрик"! Американці взагалі-то вважають її одвічно своєю, хоча написана вона була українським автором Миколою Леонтовичем.

Лара Путиліна, Рим, Італія:

- В Італії вважають, що українські жінки – або повії, або особи, які думають тільки про гроші. Італійські чоловіки побоюються українок – бояться, що ті можуть зустрічатися з ними тільки через гроші і житло. За 4 роки еміграції я дійсно зустрічала хитрих зарабітчанок, які шукали багатих старичків. Зате багато італійців кажуть, що українці – народ працьовитий.

Юрій Погорєлов, Португалія і США:

- Я емігрував до Португалії 20 років тому, а вийшовши на пенсію, перебрався в США. Так ось можу сказати: я для себе розвінчав "радянський" стереотип слова "закордон". Це не якийсь моноліт, а дуже різнорідна суміш культур і звичаїв, і в кожній іншій країні доводиться розвінчувати певні стереотипи і переучуватися. А ось зустрічі на батьківщині – стереотип: перекинути чарочку "горілки", закусити шматком сала з огірочком, а потім заспівати "Розпрягайте хлопці коні!"

new_image2_179

Очима іноземця. Чарка "горілки", шмат сала, і народна пісня.

Олег Третьяков, Ріо-де-Жанейро, Бразилія:

- 99% бразильців не знають, де знаходиться Україна, чули лише, що вона воює за свою незалежність з РФ. Ще є проблема: для багатьох бразильців все слов'яни з колишнього СРСР – росіяни. Може, в тому числі і тому мої друзі з бразильської поліції та інших офіційних організацій вважають, що всі українці бідні, не хочуть вчити іноземні мови, працювати і асимілюватися.

Олексій Іванков, Чернівці:

- Все більше стикаюся зі стереотипами, які створюють про себе самі українці. Що патріотизм – це вишиванки і національний прапор. А це, за великим рахунком, "шароварщина" – тому що суть патріотизму не в речах, а в діях, вчинках. Новий стереотип – протиставляти себе росіянином і ненавидіти все російське – теж не додає нам позитивного іміджу в світі. Якщо вже й формувати стереотипи, то на основі своїх досягнень і умінні дружити, домовлятися. У світі нас стереотипно сприймають як аграрну країну, яка вирощує соняшник, їсть сало і вміє робити найкращу в світі горілку. І що ще гірше – стереотип про український культ пиятик! Ніби у нас тверезих людей взагалі немає. Тому пропоную створювати позитивні стереотипи, які показують українців як працелюбну націю, яка знає і шанує свої традиції.

Вадим Горянський, Київ:

- Уже став стереотипом факт, що українці не займаються самоосвітою, від того і живуть бідно. Це і зрозуміло: наша система освіти особливо не прагне виховати культурну, розвинену людину. На жаль, це проблема не тільки нашої країни, а й багатьох інших країн. А ще зі стереотипів про Україну я б назвав, на жаль, злодійство і корупцію, пияцтво (причому п'ють як бідні, так і багаті українці) і як його наслідок – слабку волю. Наші люди в більшості своїй не здатні критично мислити і тверезо аналізувати, оскільки це передбачає постійну самоосвіту. Та й нашій країні, схоже, геніальні люди не потрібні. Тому здатні генерувати нові ідеї українці досягають висот за межами своєї батьківщини. На жаль, у багатьох з нас поки що живе рабська натура, і "видавлювати раба" з себе ми будемо ще довго. З хороших стереотипів – у нас дійсно красиві жінки і красива природа.

Володимир Бєглов, Львів:

- Мене найбільше дратує, що українців сприймають як росіян. Якось один іноземець вправлявся в своєму знанні мови і вигукував по черзі то "Слава Україні", то властиве російським і вихідцям з Кавказу: "Давай, до побачення!". Насправді, якщо вийти за межі академічних та інтелектуальних кіл іноземців, з якими я спілкуюся, то все дуже сумно: ніхто не бачить різницю між Україною і Росією, тому що не знає її. Нас поки що не сприймають як самостійну державу.

В'ячеслав Процевський, Харків:

- За кордоном думають, що Україна це країна третього світу, хоча за соціальними і культурними ознаками наша країна – типова середньоєвропейська. Але, думаю, вони судять за рівнем наших середніх зарплат і ВВП. Ще один стереотип – що в Україні процвітає секс-туризм (доводилося чути від сотень турків, які щотижня прилітають з цією метою). Не можна не згадати стереотипи, поширювані пропагандою РФ і поширені в Європі – що у нас процвітає ультраправа ідеологія. Щодо внутрішніх стереотипів: на Заході живуть тільки бандерівці, а на сході – одні сепаратисти, що кожен російськомовний – потенційний зрадник, хоча половина української армії, яка бореться з сепаратистами, розмовляє по-російськи.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Новини шоу-бізнеса
Читати ще
Лайфхаки для життя
Більше хаків
Модно
Ідеї нейл-дизайну
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
Манікюр на літо 2022
1 /2
Більше варіантів
Цитата дня

Після чотирьох місяців війни ніхто з нас не в порядку

Цитата на segodnya.ua
Олена Зеленська Перша леді України
Читати інтерв'ю
Instagram тижня
Акаунт про супергероїв сучасності — ЗСУ
Підписатися
Дивитися фото
Зберегти у закладинки
Haute Couture
Розклад Fashion Weeks

Париж. Франція

3 – 7 липня

Париж. Франція

Маямі. США

14 – 21 липня

Маямі. США

Нью-Йорк. США

9 – 14 вересня

Нью-Йорк. США

Лондон. Англія

16 – 20 вересня

Лондон. Англія

Мілан. Італія

20 – 26 вересня

Мілан. Італія
Подробиці з модних показів

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти