Наступного року в прокат вийде перший український фільм про супергероїв. Уже місяць режисер Василь Москаленко разом з великою командою працюють над його створенням. "Apple-Man" – саме так називається фільм. Але нічого спільного з "айфонами" і Стівом Джобсом він не має. Це комедійний бойовик про супергероя "Людину-яблуко", який є чимось на кшталт українського Дедпула.
"Apple-Man" – перший у світі фільм, який знімає робот, синхронізований з віртуальним світом. Цю технологію українці застосували для виробництва повнометражної картини раніше, ніж голлівудські студії.
Дивно, що почалося все з короткометражки, яку Василь Москаленко зняв на карантині у власній спальні. Завдяки креативному підходу до зйомок фільм отримав резонанс в соцмережах – і сподобався самій Дженніфер Еністон. Кореспондентам сайту "Сьогодні" для проєкту Smart Talk вдалося зазирнути за лаштунки знімальної "кухні" і поспілкуватися з Василем Москаленком.
- Давай повернемося в часи карантину. Як взагалі з'явилася ідея створити короткометражку "Apple-Man"?
- Згадаймо умови, в яких ми перебували під час карантину. Дозволялося збиратися не більше двох людей і строго рекомендувалося не залишати квартиру. Зняти фільм в подібних обставинах – це виклик. А виклик – це завжди цікаво. Ми з оператором Володимиром Кратіновим виконали роботу, у якій за звичайних розкладів мало бути задіяно кілька десятків людей. І хоча багато режисерів знімали проєкти на карантині, ми перші, хто замахнувся на жанр супергеройського кіно. Саме тому новина і розлетілася в зарубіжних ЗМІ: ніхто й уявити не міг, що такий проєкт можна зняти в кімнаті площею 14 квадратних метрів.
- Подивившись трейлер "Apple-Man", мені здалося, що це стьоб на відомі голлівудські блокбастери типу "Людина-павук" тощо.
- Слово "стьоб" носить негативний відтінок. Фільм "Apple-Man" – це швидше комедійна алюзія. Данина поваги MARVEL і DC Comics, чиї фільми дали мені можливість придумати унікального персонажа.
- А чому така назва – "Apple-Man"? Перше, що спадає на думку – це "людина-IPhone".
- У кожного фільму – навіть якщо це експериментальна короткометражна комедія – повинна бути надідея. У випадку з проєктом "Apple-Man" цей бій правильного і неправильного харчування в свідомості людини. А яблуко – символ здорового правильного харчування.
Що стосується компанії "Apple"... Якщо чесно, протягом створення проєкту я ні разу не думав, що фільм викличе асоціації з "айфонами" або "макбуками". У нас мова – про звичайнісіньке яблуко. А назва фільму "Людина-Яблуко" – це алюзія на подібні проєкти у "Марвел" за тиом "Людина-Мураха", "Жінка-кішка", "Людина-павук" і так далі.
- Загалом, на карантині ти зняв короткометражку, не виходячи за межі своєї квартири...
- Це було в моїй спальні. Ми перевернули моє ліжко, витягли з кімнати всі меблі, а стіни заклеїли чорною плівкою.
- Сусіди не скаржилися, що ви галасуєте?
- Один раз уночі у нас впав штатив, і це було дуже голосно. Думаю, сусіди почули. Але ніхто не скаржився. А в принципі, ми знімали все дуже скромно і тихо.
- Скільки тривали зйомки?
- Знімали 8 днів. Удвох – разом з оператором Володимиром Кратіновим.
- Читала, що бюджет короткого метра – 1 долар. А костюми, інвентар, антураж? Адже це теж все коштує грошей.
- Бюджету не було взагалі. Історія про 1 долар – це більше рекламний хід, так гарніше звучить. Практично весь реквізит, який ви бачите у фільмі, знаходився в моїй квартирі. Дещо я взяв у друзів.
- "Менше людей, більше яблук". Моя улюблена фраза з вашої короткометражки. Чим вона закінчується?
- Всі фільми про супергероїв закінчуються перемогою супергероїв. І наш "Apple-Man" – не виняток. Добро перемогло.
- А чим закінчилася історія з Дженніфер Еністон? Вона лайкнули в Instagram пост з трейлером "Apple-Man". У відповідь ти зняв кліп, де "людина-яблуко", тобто ти, пропонуєш Дженніфер головну роль у своєму фільмі. І як?
- Я зв'язався з її агентом, відправив своє відео. Йому сподобалося, і він пообіцяв показати його Дженніфер. Але після цього він не писав, та й я не нагадував. Мені здається, це непрофесійно і нав'язливо щодня писати: "Друже, ну що там, вона подивилася?".
- А чому зважилися знімати повноцінний фільм про "Apple-Man" на 90 хв.?
- Мене надихнули відгуки про проєкт. Коли бачиш, що твій фільм викликає у людей інтерес і співпереживання, що глядачі хвилюються, хочуть знати, чим все закінчиться, – стає ясно, що потрібно продовження. Але знімати ще один короткий метр – це тупикова історія. Короткометражний фільм не має комерційного потенціалу, його не можна запустити в широкий прокат в кінотеатрах. Необхідний повний метр.
- Скільки героїв у повному метрі? У короткому ти ж сам зіграв всі 12 ролей.
- У повнометражному фільмі я граю тільки одну роль. А всього у нас 14 основних персонажів і пару десятків другорядних.
- Як довго йдуть зйомки і коли твій фільм буде в прокаті? Як вважаєш, українському глядачеві картина зайде?
- Це неможливо передбачити. Я зроблю все, щоб виправдати надії людей, яким сподобався короткометражний фільм. Але "зайде" чи ні – вирішувати глядачам. Зйомки тривають майже місяць. Прокат ми плануємо на листопад 2021 року.
- В минулому році на фестивалі WORLDFEST у США твій фільм "Синтетична любов" став найкращим короткометражним фільмом у жанрі хоррор. Ви отримали PLATINUM REMI AWARD. Раніше такі ж нагороди отримували Стівен Спілберг і Джордж Лукас. Чому саме хоррор? І як стався цей перехід від хоррора до комедійної алюзії?
- Фільм "Синтетична любов" – це радше трилер або чорна комедія, а не хоррор. Але чомусь журі фестивалю вирішили інакше, вони змінили категорію... Чесно кажучи, я не фанат хоррорів, але наразі це єдиний жанр, який, знявши в Україні, можна просунути на міжнародний ринок. Є величезна аудиторія, яка дивиться фільми жахів.
Мені однаково цікаво знімати як хоррори, так і супергеройське кіно. Але якщо говорити про фільми, які я люблю, – це добрі високохудожні фільми. Мій улюблений фільм – Forrest Gump. Напевно, це кіно для мене – ідеальне поєднання жанрів. Тут і трагікомедія, і ромком, і драма, і магічний реалізм. Це, насправді, далеко від хоррорів і коміксів.
- Ну, є такі штуки, які і актори, і режисери роблять, щоб заробити. А є кіно, в якому і режисери, і актори розкриваються.
- Я взагалі нічого не роблю, щоб просто заробити. Мені завжди має подобатися те, що я знімаю. Плюс, я повинен розуміти, що проєкт, над яким я працюю, дає мені професійне зростання. Я не фанат хоррорів, це правда. Але це дуже цікавий жанр. Деякі елементи цього жанру дуже корисно освоїти будь-якому режисеру. Наприклад, це саспенс. Щоб навчитися майстерно ним володіти, потрібно зняти 2-3 жанрових фільми. Фільм жахів – це наука, як правильно налякати глядача. З боку здається, що жанр хоррор – це ріки крові, монстри, "скрімери". Але це не так. Створення фільму жахів – це насамперед глибоке розуміння людської психології. Потрібно знати, як викликати у глядача емоцію страху – адже він прийшов до кінотеатру саме за цим. В цілому мені цікаво експериментувати з будь-якими жанрами. Напевно, єдиний жанр, який мені поки якось взагалі не подобається, – це підліткова комедія.
- Короткометражку "Apple-Man" ти знімав англійською. В українському дубляжі "людина-яблоко" говорить голосом Бреда Пітта. Супергероя озвучив Андрій Твердак – офіційний голос голлівудського актора в українському прокаті. Повний метр буде озвучувати він же?
- Вірно, короткий метр в українському дубляжі озвучував Андрій Твердак. Але в оригіналі ми знімаємо англійською. І використовуємо американських акторів – як в кадрі, так і для озвучення. Наприклад, над коротким метром працював Стівен Ештон Френк. Він, до речі, озвучував персонажів для MARVEL. Зараз ми теж будемо залучати американських акторів, один навіть буде грати на майданчику.
- Тобто фільм знімається більше на західну аудиторію? Повезете на фестивалі в США і Європу?
- Повеземо на фестивалі по всьому світу. Ми знімаємо його англійською, дублювати будемо на українській. Але я хочу, щоб цей фільм був однаково зрозумілий для всіх – і в Україні, і в США, і в Китаї.
- Український кінематограф останнім часом теж показує непогані результати. Я маю на увазі картини, які знімаються за бюджетні гроші. Що сподобалося особисто тобі? Що ти подивився з інтересом?
- Чесно кажучи, я не експерт в українському кіно. Останнім часом я дивлюся або класику кінематографа, або суто жанрові фільми за тематикою, з якою працюю.
- Що б ти порадив дивитися початківцям кінематографістам?
Можливо, це дивно прозвучить, але всі найбільші блокбастери – це класні підручники для режисерів, сценаристів і продюсерів. Ті ж "Аватар", "Титанік"... Багато хто скаже: та ну, "Титанік" – це попса. Примітивна любовна історія: кораблик потонув, і жінка плаче. Але це дуже грамотно зроблений фільм. Він зрозумілий кожній людині, а при цьому зачіпає багато серйозних проблеми і має художню глибину. Там дуже все правильно збалансовано.
Людині, якщо вона хоче займатися режисурою всерйоз, важливо дивитися фільми, що стали комерційною класикою. У блокбастерів потрібно вчитися тому, як вибудовувати історію, щоб вона була зрозуміла глядачеві. Якщо освоїти це мистецтво, то можна розповідати будь-які сюжети – хоч про доказ великої теореми Ферма. Ви зможете донести думку до глядача, не змусивши його нудьгувати.
- Ну, мені здається, інформаційний простір зараз настільки перенасичений, що здивувати чимось глядача дуже складно.
- Те, що простір перенасичений інформацією, для хорошого фільму не проблема. Люди його будуть дивитися. Тому що хороших фільмів – одиниці.
- Всі ми так чи інакше до чогось прагнемо. Яка у тебе мрія? Взяти Оскар? Золотий глобус?
- Нагороди – це не самоціль. Безумовно, отримати "Оскар" і "Глобус" – це неймовірно круто, оскільки це означає, що професіонали найвищого рівня визнали твою роботу. Але насамперед мені б хотілося зняти фільм, завдяки якому про український кінематограф заговорили б в усьому світі.
- Кого з голлівудських акторів ти запросив би знятися у своєму фільмі? Всі знають, умовно, Бреда Пітта, Анджеліну Джолі. Але серед українських акторів теж багато не менш талановитих, хоч і не таких популярних.
- Справа не в тому, популярний актор чи ні. А в тому, чи відповідає він певній ролі. Чи дозволяє йому акторський діапазон зіграти того чи іншого персонажа. Чи готовий він змінюватися заради певних завдань. Так що вибір актора – це трохи складніше, ніж просто рішення по типу "О, Бред Пітт популярний, класний, я його візьму".
- Він же вже старий...
- Та ну... Він чоловік в самому розквіті сил. Легенди не старіють. І він приголомшливий актор дуже широкого діапазону. Але особисто мені найбільше подобається, як він грає божевільних персонажів. Я б взяв його на роль психопата. А якщо говорити в цілому – я б, напевно, хотів попрацювати з усіма великими акторами сучасності.
Нагадаємо, Оскар за кращий фільм у лютому 2020 року одержав південнокорейський фільм "Паразити":