Чим унікальна компанія NOVUS і які зміни її очікують
11 років на українському ринку
ДО ДНЯ НАРОДЖЕННЯ NOVUS ПРО ДОСЯГНЕННЯ КОМПАНІЇ ТА ПЛАНИ НА МАЙБУТНЄ РОЗПОВІЛИ ЇЇ ТОПМЕНЕДЖЕРИ
11 років тому в Україні вперше з'явилися світлі, просторі супермаркети, що принесли європейські стандарти в український продуктовий ритейл. Вони яскраво виділялися серед українських магазинів і супермаркетів просторими площами, оформленими в одній стилістиці, різноманітністю товарів і незвичним для українського споживача високим сервісом. Сьогодні просторі магазини сприймаються буденно. У будь-якому з них можна придбати заморські товари та екзотичні фрукти. А для міського покупця заскочити у супермаркет за смачною випічкою і готовими стравами на обід або вечерю - звичайна справа, що спрощує побут.

І вже мало хто пам'ятає, що однією з перших принесла такий формат в Україну компанія NOVUS (входить в литовський холдинг BT Invest).
А розпочала роботу компанія в Україні в 2009 році, з відкриття кількох магазинів – перший в Рівному і 2 в Києві. На відміну від більшості інших торгових мереж, компанія будувала свої магазини з нуля, оскільки будівель, що підходять під формат мережі, на той час в Україні просто не було. Сьогодні NOVUS – одна з найбільш успішних торговельних мереж, що динамічно розвивається, налічує десятки магазинів загальною площею 220 000 кв. м, надає роботу понад 5000 співробітників і пропонує українським споживачам понад 50 000 найменувань товарів.

У жовтні компанія NOVUS святкує день народження. Ми поспілкувалися з топменеджерами компанії і дізналися про досягнення, секрети успіху та плани на майбутнє.

Марк Петкевич

Генеральний директор NOVUS

– У чому секрет успіху компанії NOVUS?

– Те, що NOVUS сьогодні успішна, стабільна та перспективна компанія – це результат роботи професійної команди, яка створює затребуваний і якісний продукт. Ефективність роботи команди в тому, що ми розуміємо, що за кожним процесом стоять в першу чергу люди. Ми зуміли об'єднати однодумців, які живуть цим проектом, – це професіонали своєї справи, які інтуїтивно розуміють покупця, проживаючи разом з ним процес покупки. Клієнтоорієнтованість, націленість на результат, постійне вдосконалення процесів – це і є ті секрети, які роблять нашу команду ефективною, а нашу мережу затребуваною і улюбленою покупцями.

– Чи є в історії компанії якісь значущі події, успішні історії впровадження, розповідь про які можна почати так: «Вперше в Україні...»?


– Одне з таких «вперше» – це відкриття перших світлих, комфортних магазинів. Ми активно почали створювати їх у 2009 і 2010 роках. І це розбудило український ринок ритейлу, змусило всіх заворушитися і розвиватися.
– Що відрізняє NOVUS від інших мережевих супермаркетів? Які особливості роблять ваші магазини привабливим для людей?

– Я думаю, наші клієнти цінують те, що магазини нашої мережі пропонують тільки свіжі і якісні продукти. У нас великий асортимент в різних товарних групах, отже все необхідне можна купити в одному місці. А це дуже важливо, враховуючи темп життя і постійний дефіцит часу у сучасних людей. Ще, звичайно, зручність і комфорт самих магазинів.

– Якою ви бачите компанію NOVUS, скажімо, через 5 або через 10 років? Яких цілей хотілося б досягти?

– Наша мета – постійно розвиватися і бути в п'ятірці лідерів на ринку, на якому ми працюємо. А в перспективі я бачу NOVUS компанією №1 не тільки по товарообігу, а й по перевагах, лояльності покупців. Я хочу, щоб NOVUS називали улюбленим магазином.

– Нещодавно повідомлялося, що компанія NOVUS придбала мережу магазинів Billa. Як вдається зберігати стабільність, та ще й розширювати бізнес в період кризи?


– Головне – мати мету і не змінювати її. Наш пріоритет – це постійний розвиток, що зумовлює розширення мережі, правильні інвестиції. Важливо грамотно керувати ризиками і при будь-яких обставинах продовжувати працювати, дотримуючись усіх правил і домовленостей. Ну і, звичайно, команда. Я пишаюся нашою згуртованою командою і тією атмосферою, в якій ми всі працюємо.
– Назвіть найголовніший здобуток компанії у 2020 році.

– У цьому році наша компанія, як і весь світ, зіткнулася з викликом, невідомим раніше нашому суспільству і бізнесу. Проте команда змогла мобілізуватися, продемонструвати свою згуртованість і взяла на себе відповідальність за безпеку наших клієнтів. Це допомогло успішно подолати кризу.

У цей непростий рік у нас було багато досягнень, і яке з них головне – навіть важко сказати. Ми придбали магазини мережі Billa, масштабували торговельну мережу, в процесі будівництва наш «зелений» розподільний центр. Незважаючи на кризу, нам вдалося збільшити товарообіг і середній чек.
Олексій Панасенко
Операційний директор мережі NOVUS

– У чому особливість магазинів NOVUS? Що відрізняє їх від конкурентів?

– У фокусі нашої компанії - завжди турбота про клієнтів. Саме тому наші магазини мають зручні під'їзди, великі парковки, комфортні зали зі зрозумілою навігацією і розташуванням товарів. Ну і звичайно, великий асортимент і продукцію високої якості. Нашим символом, нашою фішкою стало власне виробництво. Продукція, що продається під торговою маркою «Майстри смаку», довела, що готова їжа, куплена в магазині, може бути такою ж смачною, як і приготована вдома. Покупці вже переконалися, що м'ясо і риба, придбані в наших магазинах, завжди свіжі, а хліб - теплий і з усіма улюбленою хрусткою скоринкою.

– Як коронакриза відобразилася на успіхах компанії? Як змінилася поведінка ваших покупців?
– Безумовно, частота відвідувань магазинів покупцями дещо знизилася, змінюються споживчі уподобання. Це загальні тенденції ринку. Люди намагаються менше виходити з дому, бувати в громадських місцях, в тому числі в магазинах. Купують більше запакованих товарів. Основним критерієм вибору місця покупки стала безпека. Але ми зробили ставку саме на безпеку наших магазинів для клієнтів і змогли забезпечити її: навчилися швидко приймати правильні рішення, ефективно працювати дистанційно і піклуватися про безпеку не тільки клієнтів, але і колег. У період карантину NOVUS став еталоном безпеки серед роздрібних мереж України.

– Ви згадали про масштабування мережі. Які формати магазинів NOVUS зараз існують, та чи роздумуєте ви про нові формати?

– Сьогодні NOVUS представлений в різних форматах. Це гіпермаркети, супермаркети, магазини формату «експрес». Ми й надалі будемо розвиватися збалансовано в різних форматах для забезпечення стабільності нашого бізнесу.
– Розкажіть, будь ласка, про ключові планах компанії, які допоможуть NOVUS вийти на новий рівень.

– Ми постійно шукаємо нові шляхи і рішення для розвитку. Зараз наша основна мета - збільшення частки ринку і зайняття лідируючих позицій в Київському регіоні. Саме досягненню цієї мети буде присвячена наша робота в найближчі роки. Для цього ми трансформуємо нашу діяльність відповідно до вимог часу і клієнтів. Впроваджуємо нове програмне забезпечення, покращуємо ланцюжок поставок, розширюємо мережу магазинів.
Дарина Іванченко
Комерційний директор NOVUS

– В цьому році NOVUS оголосив про будівництво нового розподільчого центру, який обіцяє бути унікальним та інноваційним. У чому його унікальність?

– Зараз ми будуємо інноваційний розподільний центр площею понад 40 тис. кв. м, який буде «зеленим», тобто відповідатиме принципам екологічного будівництва Building Research Establishment Environmental Assessment Method (BREEAM).

Компанія NOVUS буде першою, хто встановить безфреонові та безаміачні системи охолодження. Це дозволить скоротити час доставки продукції зі складу до магазинів, оптимізувати логістичні процеси і більш повно задовольняти потреби клієнтів в різноманітних і якісних товарах.

– Сьогодні багато великих мереж пропонують покупцям власний імпорт. Чому? Які товари власного імпорту пропонує NOVUS і що у вас є такого, чого немає у конкурентів?
– Сьогодні власний імпорт NOVUS - це близько 5000 товарів в 56 категоріях. Більше 300 брендів, частка яких у продажу перевищує 7% від усього товарообігу.

Купуючи імпортні товари в NOVUS, покупець не переплачує за бренд, але при цьому має широкий вибір перевіреної якісної продукції різних категорій з різних країн. Причому ми відбираємо товари у виробників з певною цікавою історією.

Найбільш широко у нас представлений асортимент імпортних вин - тихого та ігристого. Різноманітний асортимент сирів, хамонів, м'ясних виробів, оливкового масла, кави, оливок, маслин, сухих сніданків. Широкий вибір кондитерських виробів, рибної консервації, снеків, заморожених морепродуктів і риби.
Ніна Орловська
Фінансовий директор NOVUS

Чи можна сказати, що NOVUS це компанія, яка дотримується європейських стандартів ведення бізнесу?

– Звісно! NOVUS сповідує прозорі європейські стандарти у всій своїй діяльності, у всіх процесах. Ми дотримуємося усіх вимог українського законодавства і платимо податки до бюджетів в повному обсязі, тим самим допомагаючи нашій державі підтримувати економічну стабільність.

NOVUS також дотримується європейських стандартів безпеки роботи магазинів і власного виробництва. Ми маємо впроваджені стандарти HACCP та ISO 9001, щороку проходимо аудит і підтверджуємо якість сертифікатами, що говорить про високі стандарти всіх процесів і технологій в наших магазинах.

Слоган нашої компанії – «NOVUS вартий довіри». Надійність, прозорість і виконання своїх зобов'язань – основна цінність компанії. Ми прозорі і відкриті. Ретельно підходимо до вибору партнерів і підрядників.
Для вибору підрядників ми використовуємо тендерний майданчик, отже нашим партнером може стати будь-яка компанія, чий продукт відповідає високим стандартам NOVUS. Ми розуміємо, що саме ми несемо відповідальність перед нашими покупцями за кінцевий продукт, який стоїть на нашій полиці.

– Нещодавно повідомлялося про те, що NOVUS підписав кредитний договір з ЄБРР. Розкажіть, навіщо потрібен цей кредит? Що в результаті отримають українці?

– Дійсно, в такий турбулентний період – під час карантину і очікування глобальної фінансової кризи – ми продовжуємо активно розвиватися і нещодавно підписали кредитний договір з ЄБРР на суму 100 млн доларів. Це стало знаковою подією для нашої компанії. Кредитні гроші будуть використані на будівництво нового логістичного центру і на розширення мережі – будівництво нових магазинів NOVUS. Наше основне завдання - забезпечити наших покупців якісним і широким асортиментом в просторих, красивих магазинах, де дотримуються високих європейських стандартів обслуговування.
Вітаутас Ільгевічюс
Директор департаменту ланцюгів поставок
– Розкажіть про розподільні центри Novus. У чому їх функціонал для компанії?

– Розподільні центри NOVUS виступають керуючою структурною ланкою логістичної системи в компанії, перед якими стоїть мета оптимізувати товарні потоки і підвищити ефективність бізнесу. Перш за все розподільні центри виконують управління товарними потоками і їх розподіл. Це своєрідний буфер, де завжди є додаткові товарні запаси, щоб не допустити дефіциту, усунути дефіцит товару в необхідній торговій точці і тим самим запобігти різким перепадам і коливанню в сторону товарного дефіциту, а значить і втратам у виторгу. Друга важлива функція РЦ - складська. Товарні запаси у нас в основному зберігаються не в магазині, а в розподільному центрі, де вартість зберігання істотно менша.

– Чому злагоджена робота РЦ так важлива для повноцінної роботи компанії? Як вам вдається правильно організувати цей процес?

– Налагодженість бізнес-процесів усередині розподільного центру безпосередньо залежить від системи управління колективом. І тут важливо правильно сформувати і мотивувати команду на шляху до досягнення мети.

Грамотна побудова системи логістики розподільного центру дає можливість знизити рівень витрат, а іноді й навіть отримати прибуток на кожному етапі.

Ми також працюємо з постачальниками, зокрема, домовляємося про можливість отримання оптових знижок. Отже від роботи співробітників РЦ багато в чому теж залежить кінцева ціна на той чи інший товар.

Ну і ще одна важлива функція розподільних центрів – централізований контроль за якістю продукції. Оскільки значна частина продукції зберігається в РЦ, ми стежимо за термінами придатності і за дотриманням умов зберігання продукції, яка продається в NOVUS.
Олександр Кабанов
Заступник генерального директора з управління активами

– Ходять чутки, що найближчим часом компанія NOVUS переїжджає в новий офіс. Це правда?

– Найближчим часом - в грудні 2020-го – у нас дійсно запланований переїзд в новий центральний офіс. Це буде наш власний офіс. Адміністративний центр NOVUS плануємо розташувати на чотирьох поверхах бізнес-центру «Ретровіль», побудованого компанією «Столиця Груп», яка, як і NOVUS, входить в міжнародний холдинг BT Invest.

Це сучасна споруда, яка побудована з сучасних матеріалів із застосуванням енергозберігаючих технологій: систем кондиціонування, вентиляції з рекупірацією повітря. Вона також забезпечена сучасними системами інженерних комунікацій. Загальна площа приміщень, яку буде займати NOVUS, складе близько 4500 кв. м.

– Які зручності будуть передбачені для співробітників в новому офісі?

– На кожному поверсі є кухня, оснащена за останнім словом техніки, з окремою зоною барних стійок.
Також на кожному поверсі передбачені гардероб, кава-поінти, фонбуси (кімнати для розмов по телефону), зона відпочинку та open space. Є комфортні кімнати для переговорів і сучасні конференц-зали. Одним словом, все, що можна тільки собі уявити в сучасному офісі. Плюс - система контролю доступу, відеоспостереження, сучасна охоронна система.
Сергій Гуляєв
Директор по маркетингу

– Яка ключова місія у NOVUS?

– Наша місія – зробити процес покупок зручним, доступним і корисним для кожного з нас. NOVUS – саме той магазин, де продукти свіжі і якісні, сервіс продуманий, а клієнти відчувають себе комфортно.

– Чи плануєте розвивати програми лояльності для клієнтів і як саме?

– Звичайно, ми прагнемо ще більше відповідати очікуванням і потребам наших клієнтів, тому працюємо над глибокою персоналізацією пропозицій і комунікацій. У планах - розробка мобільного додатку, на базі якого ми будемо розвивати програму лояльності і додаткові сервіси.

Турбота про клієнтів і постійне прагнення бути кращими допомагають NOVUS залишатися одним з лідерів українського ритейлу і з кожним роком покращувати свої позиції. Сьогодні магазини NOVUS кожен день відвідують понад 130 тис. гостей. І ми бажаємо компанії, щоб це число зростало, а магазини радували покупців ще більш широким асортиментом і новими сервісами.
Юлія Назарець
HR-директор NOVUS

– Скільки людей працюють у вашій компанії? Які якості обов'язково повинні бути у потенційних співробітників NOVUS і кому ви точно відмовите в працевлаштуванні?

– У торговельній мережі NOVUS працюють більше 5000 осіб – це співробітники торгових центрів, розподільних центрів, різних підрозділів офісу.

Залежно від позиції, яку повинен зайняти кандидат, і вимоги, і підходи у нас різні. Так, при підборі персоналу для магазинів для нас найбільш важливими є клієнтоорієнтованість кандидата і його бажання вчитися і розвиватися професійно. Для офісних співробітників, крім фахових знань і навичок, важливі відповідальність, орієнтація на результат, системне мислення, командний дух та інноваційність. А для керівних посад обов'язковий високий показник розвитку емоційного інтелекту.

Крім цього, всі наші співробітники повинні розділяти цінності компанії, працювати однією командою на загальний результат.
І нам вдалося сформувати таку команду, якою ми пишаємося. Саме завдяки нашим співробітникам нам вдається оперативно реагувати на виклики, швидко змінюватися і при цьому залишатися улюбленим магазином для наших клієнтів.

Зі свого боку, компанія дбає про навчання і розвиток своїх співробітників і завжди готова допомогти їм вирішити проблеми. Так, з минулого року працює корпоративний університет NOVUS BUSINESS ART (NBA), завдяки якому ми поглиблюємо професійні знання і прокачуємо практичні навички адміністративного складу магазинів. Лінійний персонал під час адаптаційного тренінгу навчається стандартам обслуговування клієнтів. Крім цього, в корпоративному університеті є напрям NOVUS EXPERT HUB - занурення в роботу суміжних підрозділів, яке допомагає виявити складні моменти у взаємодії і разом сформувати план ефективної комунікації.
Важливим є те, що 80% навчання проводять внутрішні експерти – наші ж співробітники. І 30% вакансій компанії закриваються внутрішніми кандидатами.

Керівництво компанії завжди відкрите до діалогу. Крім того, є корпоративний портал, де будь-який співробітник може задати питання керівництву і отримати відповіді на хвилюючі питання.

Як роботодавець NOVUS стабільний, надійний, турботливий, чує і розуміє свій персонал, підтримує корпоративні традиції, сприяє професійному зростанню та кар'єрному розвитку співробітників.
Я вітаю всю команду NOVUS з днем народження компанії. Хочу побажати нам бути активними, ініціативними, залученими професіоналами. Постійно покращувати свої знання та вміння, йти в ногу з сучасними інноваціями. Кожному на своєму місці виконувати свою роботу з великою відповідальністю, зберігаючи людську душевність і тепле ставлення до наших покупців.