Реформа "Укрзалізниці" знову забуксувала. На цей раз – на призначенні нового складу наглядової ради, без рішень якої провести реформу неможливо. На сьогоднішній день повноваження 6 з 7 членів НС УЗ припинені. Для бізнесу і експертів це добра новина, оскільки робота колишнього складу НР була провальною майже за усіма напрямками. Однак намір Мінінфраструктури повернути до наглядової ради звільненого блогера Лещенка викликає багато запитань. Під час перебування членом НР УЗ він відповідав за боротьбу з корупцією, але з цим завданням не впорався. Згідно зі звітом ТСК ВР, у 2020 році втрати залізничного монополіста від корупції склали не менше 8 млрд грн.
Лояльність Лещенка до діючої влади не має бути головним критерієм його повернення в УЗ. Уряд повинен відмовитися від послуг людей, які не мають потрібних професійних знань і досвіду для роботи в наглядовій раді "Укрзалізниці". Утримання таких людей дуже дорого коштує Україні.
Ось лише декілька фактів, що ілюструють вкрай неефективну роботу попереднього складу НС УЗ. По-перше, наглядова рада своїм рішенням заборонила правлінню запроваджувати будь-які структурні перетворення компанії. Саме таким чином було заблоковано поділ УЗ на кілька самостійних філій, на чому наполягали в Євросоюзі і Кабінеті міністрів. Без реформи стало неможливим провести фінансове оздоровлення УЗ.
Саме НР скасувала пролонгацію кредитного договору з ЄБРР на будівництво і оновлення вагонного парку. В результаті було заблоковано інвестиційну програму "Укрзалізниці", а державі довелося виплатити 85 млн грн комісії за невикористаний кредит.
Незважаючи на повний провал реформи компанії та хронічні збитки, наглядова рада УЗ не забувала платити собі високі зарплати. Минулий 2020 рік залізничний монополіст завершив зі збитками 11,7 млрд грн, в першому півріччі 2021 року збитки склали ще 1,4 млрд грн. Проте, весь цей час члени НР УЗ отримували зарплати в межах 300-600 тис. грн на місяць. Схоже, що за рахунок державної компанії члени наглядової ради відчували себе як вельможі: в минулому році на їх харчування було витрачено 2 млн грн, а на авіаперельоти – 5 млн грн.
При цьому, згідно зі звітом ТСК ВР, кожне п'яте запротокольоване засідання наглядової ради УЗ в реальності не було проведено. Це дуже схоже на службовий підлог, тому я вважаю, що цим питанням повинні зайнятися правоохоронні органи.
Повернення Лещенка – це, по суті, повернення до усіх гріхів старого складу НР. Закликаю уряд якомога швидше призначити до наглядової ради УЗ професіоналів і почати структурну реформу компанії. Це стане першим кроком до порятунку української залізниці.