Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Володимир Шульга

Проректор Харківського національного університету внутрішніх справ, доктор історичних наук

"Мрія" є лише одна, але треба бути реалістами

21 травня, 09:36

Гучний псевдоскандал з українським Ан-225 "Мрія" трішки вщух. Особисто мене обурила політизація того факту, що український гігант задіяно у допомозі по всьому світу під час пандемії, та те, що багато хто намагався закидати "Мрію" звинуваченнями у контрабандних перевезеннях, тощо. Це безглуздо та ницо, якщо говорити в контексті авіації, особливо на фоні того, що літак та команда фахово виконують свою роботу. Але наразі мова не про це.

Останніми днями з’явилося багато "ініціаторів", котрі намагаються всілякими методами проштовхнути у суспільство ідею створення ще одного такого літака, як Ан-225 "Мрія", мовляв, це би реанімувало і ДП "Антонов", і дало можливості для застосування новітніх розробок у цьому літаку (адже будувати пропонують за новітніми технологіями, а не за старими, звісно), та й престижу б додало.

На перший погляд – ну просто таки геніальна ідея! Ну, що б, здавалося, може бути простіше: виділили кошти з бюджету, задіяли вітчизняних ІТ-фахівців, розробників, металургію, і так далі – і збудували оновлену "Мрію".

Реклама

Проте це лише на перший погляд. Згадайте лише, яке майбутнє пророкували українському автомобілю "Таврія", які були потуги зі створення новітньої моделі і таке інше. І чим закінчилось? Та тим, що доки наші створювали "Славуту", по всьому світу було створено десятки схожих, але більш надійних та комфортабельних моделей у цій ціновій категорії. Як наслідок – Український ЗАЗ програв, адже перш ніж створювать умовну сучасну ракету, треба створити сучасний завод з виготовлення сучасних ракет. А на старій кузні викувати ракету не вийде. Буде або хоч і якісно, але дуже дорого і невчасно, або швидко, але неякісно. І всерівно дорого.

Аналогію з українським автомобілем я провів не випадково. І не для того, щоб сказати, що "Таврія" чи "Славута" – то погані автівки. Зовсім ні. Я до того, що у кожного високотехнологічного засобу та виробу є своє застосування та свій сегмент у використанні людиною. І якщо ще на початку 90-х років минулого століття "Запорожець" був таким собі "Фольксвагеном", себто народним автомобілем СРСР, то справжні Volkswagen у той час робили величезний ривок вперед в плані технологій.

Те ж саме і з авіацією. Колись Радянський Союз міг собі дозволити створити таке диво інженерії, як Ан-225 "Мрія". Щоправда його створення почалося вже на "початку кінця" СРСР, але гроші знайшлися. І на той час він коштував сотні мільйонів доларів.

Але навіщо? Невже просто хотіли похизуватися? І так, і ні…

Реклама

По-перше, Ан-225 був створений, перш за все, для потреб радянської космічної програми для транспортування вантажів, зокрема, космічних кораблів багаторазового використання "Буран" і компонентів ракетної системи "Енергія". Літак може перевозити також великогабаритні вантажі іншого призначення, які можуть розміщуватись як у фюзеляжі, так і "на спині".

А разом із досягненням цієї мети, радянські "номенклатурники" у 1985 році намагалися довести, що можуть "перегнати Америку", яка створювала Boeing 747SCA – літак зі схожими завданнями, тобто для транспортування космічних човників.

То чи потрібна нам нова "Мрія"? Знову ж таки: і так, і ні.

В тренді
Венедіктова звинуватила САП у безпорадності і вимагає розслідування резонансних справ

"Ні" – оскільки створення нового схожого літака обійдеться державі у фантастичну суму. Якщо вірити директорові ДП "Антонов" Олександру Донцю, то навіть переобладнання існуючого Ан-225 обійдеться державі мінімум у 460 мільйонів доларів. А створення нового – навіть не рахували. Адже не всі комплектуючі (наприклад, колеса та резина для них) виготовляються в Україні та виготовляються в принципі.

Реклама

Але питання не лише у грошах та престижі. З огляду на те, що сьогодні в Україні не існує, як такої, масштабної програми для освоєння космосу і перевозити космічні човники до Байконуру не потрібно, то і літак, який витрачає шалені ресурси та потребує шалених витрат, навряд чи потрібен.

Зараз мені можуть заперечити, мовляв, "Мрія" доставляла по усьому світу велетенські вантажі, постійно б’є рекорди і таке інше. Так. Все це є. Але цим наш літак і чудовий – тим, що він єдиний у світі, його можна використовувати та підтримувати у належному стані. Адже доки ми будуватимемо нову "Мрію", світ зміниться та більше не потребуватиме таких літаків…

"Так" – тому що замовлення такого масштабу справді могло би оживити ДП "Антонов", українську інженерію, ІТ-галузь і таке інше. Гроші, вкладені у такий проект, могли би стати чудовим поштовхом для розвитку багатьох напрямків української індустрії.

Проте, якщо заради майбутнього обирати між "статусом рекордсмена" та "практичністю у розвитку", напевно варто робити вибір на користь другого.

А щодо відродження ДП "Антонов", то є інші шляхи і методи. Наприклад, держзамовлення виробництва літаків для авіапідрозділів МВС, що вже зроблено. Ще один – це плідна співпраця з іноземними інвесторами для модернізації вже існуючих моделей багатоцільовго призначення, які не потребують надзвичайних "переробок". Нагадаю, що окремі моделі Ан – це унікальні літаки, що не потребують ані спецалізованих злітних смуг, ані інфраструктури, легко переформатовуються із вантажних на пасажирські перевезення.

І, зрештою, третій шлях. Шлях, про який вже говорилося і знову говориться. Це – створення національного авіаперевізника, який би використовував виключно літаки "Антонова".

На мій погляд, не можна віддавати перевагу якомусь одному зі шляхів, а необхідно розвивати усі три шляхи.

А наразі просто прошу: давайте не будемо принижувати українську "Мрію" якимись ницими плітками про контрабанду чи чимось схожим. Всі ці оборудки – то справа відповідних органів. А ми повинні знати, що Україна – авіаційний гігант, який наразі ніяк не прокинеться від постійних "хвороб". Тому "Мрія" має стати символом не апогею, а поштовху для майбутнього, зовсім іншовекторного сучасного розвитку української авіації. Банально? Можливо. Проте цілковито реально.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...