Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

В Україні прийнято новий закон про держслужбу: ключові положення, оцінки і прогнози експертів

10 грудня 2015, 16:30

Денис Скворцов

Політики втратять тотальний контроль над міністерствами, а перші позитивні зміни будуть помітні вже в кінці наступного року, вважають експерти

Закон про держслужбу близький до ідеального, вважають експерти. Фото: соцмережі

Закон про держслужбу близький до ідеального, вважають експерти. Фото: соцмережі

Систему державної служби в Україні чекають серйозні зміни.

Сьогодні, 10 грудня, Верховна Рада прийняла в другому читанні і в цілому законопроект № 2490 "Про державну службу".

Рішення підтримав 261 народний депутат. 104 голоси дав "Блок Петра Порошенка", 81 – "Народний фронт", 22 – "Самопоміч", 17 – "Батьківщина", Радикальна партія Ляшка – 1, 2 – "Опозиційний блок", 1 – група "Відродження", 13 – група "Воля народу", 30 – позафракційні.

У першому читанні закон був прийнятий ще в квітні 2015 року, проте розгляд його в другому читанні постійно відкладався. Спочатку передбачалося, що закон набуде чинності з 1 січня 2016 року, однак у підсумку, якщо підпише президент, закон набуде чинності з 1 травня 2015 року.

Як повідомив голова Верховної Ради Володимир Гройсман, цей закон дасть можливість побудувати систему, в якій почнуть формуватися професійні кадри в сфері державного управління. За його словами, за кілька років функціонування цієї системи Україна отримає нову і якісну державну службу.

Серед іншого закон № 2490 вводить:

  • конкурси на всі посади державної служби;
  • розділення політичних посад і посад державної служби. Закон виводить з держслужби політиків – тобто депутатів і міністрів, а також їх помічників, радників, прес-секретарів, обслуговуючий персонал;
  • перелік причин для звільнення чиновника і заборона для вищої категорії держслужбовців бути членами політичних партій;
  • збільшення зарплати чиновникам і зменшення частки премій і доплат у структурі оплати праці держслужбовця;
  • введення 3 категорій посад, замість існуючих на цей момент 7-ми: "А" – вищий корпус держслужби, "Б" – керівники структурних підрозділів та "В" – решта держслужбовців.

У результаті закону з'явиться нова посада – державний секретар. Саме він буде призначати керівників апаратів міністерства.

У результаті закону створять комісію з питань вищого корпусу держслужби. До неї увійдуть представники Верховної Ради, АП, Кабміну, Національних агентств та громадськості (не менше ¼ від загального складу). Комісія буде вибирати чиновників категорії "А". Решту держслужбовців виберуть в результаті конкурсу, який проведуть самі керівники.

Реклама

Політиків відокремлять від державної служби

Експерти високо оцінюють прийнятий законопроект. Як повідомив Сегодня.ua менеджер робочої групи з реформи публічної адміністрації реанімаційному Пакета Реформ Микола Виговської, в разом тексті законопроекту вдалося зберегти всі кращі напрацювання у сфері реформи держслужби.

"На щастя, вдалося зберегти всі ключові позиції, які ми хотіли зберегти, тому ми оцінюємо текст, як близький до ідеального. Вдалося все відстояти. Погані правки не пройшли", – сказав він.

За словами експерта, законопроект містить ряд важливих норм, які суттєво вплинуть на систему державної служби в Україні. "Ключові моменти: конкурси на всі посади, включаючи вищі і повна деполітизація вищих чиновників (категорія А), а також заборону на членство в політичних партіях і заборона на долі в керівних органах політичних партій чиновників категорії Б і В. Також розділення політичних і адміністративних посад. Вводиться посада держсекретаря в міністерствах. Це буде державний службовець, який буде вибиратися на прозорому конкурсі і при зміні Кабінету міністрів він буде продовжувати керувати апаратом міністерства. Крім того, топових чиновників категорії А буде вибирати спеціально створена комісія з формування державної служби, яка на третину складатиметься з представників громадськості. Громадськість вперше в історії України отримає реальний вплив на призначення топ-посад у державі", – розповів він.

Директор інституту глобальних стратегій Вадим Карасьов. У свою чергу, вказав, що головний позитив від цього закону – це відділення політики від державної служби.

В тренді
Зустріч "Нормандської четвірки" в Парижі: всі подробиці, фото і відео

"Для будь-якої країни дуже важливо розділити політику та економіку. А в самій політиці розділити адміністративну сферу і політичну сферу. Держслужба функціонує на основі меритократичних принципу (за принципом заслуг), тому дуже важливо, щоб держслужбу очолювали професіонали своєї справи. Політики – експерти і професіонали у всьому. Але державний апарат потребує не просто в професіоналах, а в експертах вузького галузевого секторального профілю, без цього державна служба неефективна. Цей закон дає можливість відокремити адміністративний апарат від політичної системи. Політики приходять і йдуть і, якщо чиновників будуть міняти разом з політиками ніяка держава нормально не запрацює", – сказав він Сегодня.ua.

При цьому експерт нагадав, що будь-який український політик, стаючи міністром, будь-яка партія, заходячи в парламент, тягла за собою цілу зграю помічників, консультантів експертів, які потім займали місця в міністерствах і разом з політиками потім йшли. "Тому державний апарат міністерства постійно лихоманило", – пояснив він.

Реклама

Чому так довго тягнули і коли чекати змін

Микола Виговський зазначає, що законопроект відповідно до коаліційної угоди мали ухвалити ще в кінці 2014 року але це рішення постійно відкладалося.

"Це кінець ери політичної корупції в Україні, великі політичні партії розуміють що призначення за квотним принципом вже не пройдуть. Коли керівники фракцій коаліції вирішували, хто і скільки вигідних посад займають від кожної фракції і мова не йшла ані про професіоналізм, ні про управлінської досвіді", – пояснив він зволікання у прийнятті.

Вадим Карасьов також вважає, що з боку політиків було опір у прийнятті цього закону. "Тепер міністри, які делегують партії на пости в результаті виборів, матимуть менше контролю над міністерствами. Тепер у них дуже обмежені можливості для того, щоб тягне за собою різного роду помічників, знайомих і призначати їх на ключові посади в міністерстві", – сказав він.

Ще одна причина за його словами – це суперечки щодо того. за якою моделлю повинна будується нова державна служба. "Це складний процес. Ніяк не могли визначитися, яка модель повинні бути американська – неоліберальна, або континентальна з досить сильним державним апаратом відокремленим від політики", – сказав він, зазначивши, що в підсумку вибір був зупинений на континентальній німецької моделі.

За словами Миколи Виговського, перші результати від реформи держслужби можна буде очікувати вже наприкінці наступного року. "В цілому позитив почне відчуватися до кінця 2016 року, а на повну закон запрацює в 2017-2018 році, коли піде оздоровлення та на середній і на низовій ланці. Цей закон не матиме моментальної дії, але він закладає базу для оздоровлення держслужби в Україні", – сказав він.

Раніше в інтерв'ю Сегодня.ua глава Нацагенства з держслужбі Костянтин Ващенко прогнозував, що реформа держслужби повинна завершитися до 2018-2019 році. "За підсумком в органах виконавчої влади залишиться тисяч 150 державних службовців, і тисяч 200 працюватимуть в органах місцевого самоврядування", – сказав він.

Крім того, за його словами, закон про держслужбу не вирішує всіх проблем. "Сьогодні ми повинні розглядати в комплексі і новий закон про держслужбу і про службу в органах місцевого самоврядування та з протидії корупції і про Кабінет міністрів та центральних органах влади, який також знаходяться в процесі розробки. Все це повинно створити нову систему державного управління", – сказав він.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...