Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Доля Чорноморського морського пароплавства: "Суслова" розрізали, а "Лев Толстой" ледь не затонув в океані

4 листопада 2015, 07:20

Марія Крижанівська

Напередодні розпаду СРСР, ЧМП було найпотужнішим у Європі і мало у своєму розпорядженні 300 суден різних класів, у тому числі 21 пасажирське круїзне судно загальною місткістю 12 тисяч осіб

Турбохід «Максим Горький». Ходив на лінії Гамбург-Нью-Йорк. Фото: facebook.com

Турбохід «Максим Горький». Ходив на лінії Гамбург-Нью-Йорк. Фото: facebook.com

У листопаді виповнюється 230 років від дня народження одного із засновників Чорноморського морського пароплавства (ЧМП) Івана Ралі. Через довгі роки, напередодні розпаду Радянського Союзу, ЧМП було найпотужнішим у Європі і мало у своєму розпорядженні 300 суден різних класів, у тому числі 21 пасажирське круїзне судно загальною місткістю 12 тисяч осіб, яке обслуговувало 14 океанських і 20 внутрішніх ліній. Крім того, ЧМП схиляло універсальними контейнеровозами, танкерами і балкерами. Через роки "Сегодня" вирішила простежити долю кораблів, що колись належали одному з найбільших пароплавств у світі.

В Одеській національній морській академії нам розповіли, що після розпаду СРСР Укрморфлот отримав право розпоряджатися майном ЧМП спільно з Фондом держмайна України. У 1992 році Рада міністрів дозволила Укрморфлоту "міняти прапори, продавати, закладати суду з метою отримання кредитів для фінансування програм поповнення флоту".

У результаті реалізації цього дозволу ЧМП позбулося всіх своїх пароплавів. Так, круїзне судно "Федір Достоєвський" досі в експлуатації, і з 1991 року ходить під багамським прапором. "Трубу з серпом і молотом перефарбували, а замість судна ЧМП отримало від Совкомфлота знецінені практично до нуля акції. Зараз круїзник ходить під ім'ям Astor", – розповів нам голова профспілок ветеранів флоту Микола Колодяжний і додав, що через три роки в затоці Омана його атакували пірати, однак атаку вдалося відбити.

Пасажирське судно "Лев Толстой", закладене на польській судноверфі в Щецині, тепер належить індусам і називається Ocean Life. "У водах Індійського океану під час першого рейсу на маршруті Гоа-Мумбаї лайнер отримав тріщину в корпусі і ледь не затонув. Однак судно відремонтували і воно досі в експлуатації", – говорить Колодяжний.

800px-funchal_kreuzfahrtschiff_maxim_gorkiy_-_1978_1__

Реклама

"Лев Толстой". Судно, закладене в Польщі, тепер у індусів. Фото: facebook.com

А ось старий військовий авіаносець "Київ" продали китайцям, які на швидку руку підлатали корабель і написали на його борту ієрогліфи. "Його теж вдало експлуатували довгі роки", – згадує моряк Леонід Федоров.

В тренді
На Донбасі бойовики знову вдарили з забороненої зброї: де було "гаряче"

Цікава доля і "Михайла Суслова" – зараз теплохід вже не перевозить туристів, а раніше з клінікою і казино на борту він плавав на Кримсько-Кавказькій лінії. Через кілька років його переобладнали в очну клініку, яка працювала навіть у берегів Перської затоки, а після розпаду СРСР медблок опломбували, і судно стало звичайним круїзником. У 1997 році його заарештували в порту Джебель-Алі (ОАЕ), а ЧМП ні з того ні з сього виставили позов на $ 11 млн. У 2001 році нові господарі-американці переобладнали "Суслова" в плавуче казино, а в 2005-му, після банкрутства останніх господарів, легендарний лайнер розрізали на метал.

КОЛИШНЬОЇ СЛАВИ ПАРОПЛАВСТВУ НЕ ПОВЕРНУТИ

На думку експертів, колишньої слави ЧМП вже не повернути. І справа не стільки в неготовності інвесторів вкладати в проект кошти, скільки у відсутності лобіювання лише на рівні держави.

"Не кращі часи переживає вся морська галузь. Судові спори вирішуються в судах Англії, де добре розвинене морське право, судна ходять під зручними й економічно вигідними прапорами, наприклад, тропічних країн. Тому сама наявність кораблів ситуацію не врятує – потрібно вирішувати цілий комплекс проблем", – говорить морський експерт Олександр Никитенко і як приклад нагадує про спробу реанімації "Іллічівського муніципального пароплавства", яке обернулося банкрутством підприємства.

Що стосується ЧМП, після його реорганізації борги пароплавства залишилися при ньому, а от фінансові активи перейшли до новоствореної структури. Процедура санації – комплексу заходів з фінансового оздоровлення підприємства – триває досі.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...