На запитання відповідає Отець Олександр, протоієрей Запорізької єпархії УПЦ.
Порадьте, як уникати конфліктів в соцмережах? – Маріанна, Київ
- Кажуть, люди, які в реальному житті тихі, стають в інтернеті просто некерованими. Віруючій людині це недозволено. Навіть, якщо у тебе гаряча кров, потрібно спілкуватися спокійно і рівно. Ми несемо відповідальність перед Богом за кожне слово, сказане як у реальному житті, так і в інтернеті. Фраза: "Що написане пером, не вивезеш і волом" відноситься і до комп'ютерного тексту.
У мережі більшу частину займає гумор, фотожаби, меми, в тому числі зачіпається церковна тематика. Як на них реагувати? Чи можна жартувати на релігійні теми? – Вікторія, Київ
- Іронізувати і жартувати – це нормально. Самоіронія – своєрідне дзеркало, в якому ти дивишся на себе через призму доброго гумору. Людина може сміятися над собою, якщо є така потреба, але не над ближніми. Однак іронія на таїнства церкви – це гріх. Мені дуже подобається такий приклад самоіронії віруючого: "По звичайному початку, молитвах і умовлянні, пастир, звертаючись до того, хто кається, глаголить: "Скажи мені чадо: Блог ведеш з благословення отця духовного (аще ієрей – з благословення архієрейського) або самочинно? Заради чого ведеш – заради марної людської слави чи заради слави імені Божого? Слова єпископські на кощуни не використаєш чи що? Не постиш картинок мерзотних, страшних або блудних? Єретиків або безбожників в френдах не маєш чи що? Заради блогу не залишив сім'ю, обов'язків церковних в нехтуванні? Не флудиш? Чи не баниш ти ближнього безвинно, через неприязнь? Не схильний до троллінгу?"
Чи може онлайн-трансляція замінити ходіння до церкви? – Валерій, Житомир
- Церкву не можна замінити нічим! Якщо людина не прикута до ліжка, то привід подивитися або поспілкуватися онлайн є не що інше, як потурання ліні. Є те, що людина може знайти тільки в храмі, і ніде більше. Якщо людина вже скуштувала благодаті – помолилася в храмі, побула наодинці з Богом, то вона це запам'ятає на все життя. Молитву в храмі і участь у таїнствах нічим не можна замінити, і це не забувається. Буває всяке – можна поспілкуватися по інтернету, випросити поради у батюшки, але відпускати гріхи по інтернету ніхто не буде. Інтернет-спілкування може бути початком духовного шляху, але щоб очистити серце і душу, потрібно ходити в храм, сповідатися, причаститися. Те, що користувачі мереж вважають сповідями, описуючи своє життя в інтернет-спілкуванні, – лише відкриття помислів і пристрастей. Це непогано, але воно не замінить сповіді і причастя. Таїнства здійснюються тільки в храмі.
Мене іноді просять в інтернеті помолитися. Це означає, що я на службі згадаю людину у своїй молитві в церкві. Зараз з'явилися віртуальні церкви і каплиці. Але використовувати їх можна тільки для пошуку потрібної інформації – календаря богослужінь, свят, скачування збірників аудіо- або відеофільмів духовного плану. Якщо ви пристрастилися до перегляду богослужіння онлайн, то в душі вашій відбудеться десакралізація – спрощення до примітивізму дуже важливих і глибоких духовних процесів. А лінь посилить все це.
Читайте також:
- У Києві стався другий випадок жорстокого вбивства священнослужителів за кілька днів
- Річницю Хрещення Русі святкували до пізнього вечора
- У Сумській області через удар блискавки згоріла дерев'яна церква XVII століття – ДСНС
- У Києво-Печерській лаврі чудотворним іконам вклонилися понад 100 тис. віруючих
- Порошенко вклонився чудотворним іконам Богородиці у Києво-Печерській лаврі
- Митрополит Онуфрій під час хресної ходи вшанував пам’ять загиблих українців на Майдані