Ексголова "Укравтодору" збився зі шляху: хто такий Новак і які наслідки його затримання

21 липня, 10:33

Віталій Рябошапка Віталій Рябошапка

Славомір Новак затриманий за підозрою в корупції. Міф про чесних зарубіжних фахівців руйнується на очах

Головною новиною понеділка стало затримання в Польщі ексміністра транспорту цієї країни, колишнього в.о. керівника "Укравтодору" Славоміра Новака. Справа, яку Національне антикорупційне бюро України, Спеціалізована антикорупційна прокуратура і Центральне антикорупційне бюро Польщі спільно розслідували з осені минулого року, обіцяє бути не тільки гучною, але і мати певні політичні наслідки в Україні.

Затримання і обшуки

Реклама

Звичайно, українські правоохоронні структури і раніше тісно співпрацювали з західними колегами: одним з перших яскравих і гучних прикладів такої співпраці можна назвати справу експрем'єра Павла Лазаренка. Однак, мабуть, вперше правоохоронці спрацювали настільки синхронно та злагоджено. Крім того, як зазначають в НАБУ, це перший в історії нашої країни випадок, коли особливо тяжкий корупційний злочин розкрито зусиллями міжнародної спільної слідчої групи.

Вранці в понеділок в ЗМІ з'явилася інформація про затримання польськими правоохоронцями ексміністра транспорту Польщі, колишнього в.о. керівника "Укравтодору" Славоміра Новака і ще кількох осіб, підозрюваних в корупційних діях. Трохи пізніше стало відомо, що НАБУ і САП проводять обшуки в структурах "Укравтодору" в Києві та Львові. Точно такі ж обшуки в цей же час проводили польські правоохоронці за адресами, пов'язаним з фігурантами справи. Загалом обшуки були проведені на 50 локаціях в двох країнах.

Після полудня голова НАБУ Артем Ситник і в.о. керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Максим Грищук дали брифінг для журналістів, в ході якого розкрили деякі деталі справи .

Спільна справа

З'ясувалося, що антикорупційні органи Польщі і України почали розслідування щодо дій колишнього керівника "Укравтодору" і групи осіб незалежно один від одного.

"Антикорупційне бюро під наглядом Спеціалізованої антикорупційної прокуратури вело кримінальне провадження стосовно посадових осіб "Укравтодору". А саме було встановлено, що низкою осіб була створена злочинна організація, діяльність якої була спрямована на розкрадання коштів міжнародних організацій, які виділяли гроші для ремонту доріг в Україні", – розповів на брифінгу Артем Ситник.

Реклама

За його словами, оскільки українські антикорупційні органи тісно контактують з польськими колегами, вони швидко з'ясували, що в Польщі паралельно розслідується практично аналогічна справа.

"Оскільки у нас є давні тісні стосунки з польськими колегами, в листопаді минулого року була створена спільна міжнародна слідча група. До її складу були включені представники НАБУ, Антикорупційної прокуратури України та антикорупційної прокуратури Польщі. Надалі це розслідування проводилося синхронно. Сьогодні фактично відбулася реалізація матеріалів, напрацьованих в рамках проваджень в Україні та Польщі. На сьогодні притягнуто до кримінальної відповідальності чотири особи, низка осіб затримані, в тому числі екскерівник "Укравтодору", – розповів Артем Ситник.

Українські правоохоронці не стали розкривати подробиць справи. Зазначивши, що корупційні дії починалися на території України, а закінчувалися на території Польщі.

"На цей момент слідчі дії тривають, ми не можемо оприлюднити всю інформацію. Епізоди, які ми відпрацьовуємо, стосуються подій 2016-2019 років. Один з епізодів: коли компанії, які здійснювали ремонт доріг, з тієї чи іншої причини не могли в термін закінчити роботи , виконуючий обов'язки голови "Укравтодору" висловлював пропозицію, що за певну винагороду він може продовжити терміни, допомогти уникнути штрафних санкцій", – розповів в.о. керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури Максим Грищук.

За його словами, для отримання "винагороди" підозрювані розробляли "цікаві" схеми:

"У Польщі створювалося підприємство, і за рахунок неправомірної вигоди, яка передавалася або через третіх осіб, або готівкою, поповнювався статутний капітал цього підприємства. Таким чином вони не лише отримували неправомірну вигоду, а й легалізували кошти", – розповів Максим Грищук.

Ще одна схема полягала в тому, що компаніям, які виконували ремонт доріг в Україні, пропонувалося створити спільне підприємство. Надалі в.о. голови "Укравтодору" планував очолити наглядову раду цієї компанії.

"Це вершина айсберга – то, що ми можемо оприлюднити на цей момент", – зазначив Максим Грищук.

Хто такий Славомір Новак

Славомір Новак під час однієї з робочих поїздок на посаді керівника "Укравтодору". Фото: ukravtodor.gov.ua

Підозрюваний у скоєнні корупційних дій Славомір Новак досить відомий в Польщі. Свою політичну кар'єру розпочав ще в 90-х, будучи студентом, і з часом зумів стати успішним політиком і державним діячем. Більша частина кар'єри була пов'язана з партією "Громадянська платформа", яка перебуває нині в опозиції. Новак чотири рази обирався до польського парламенту. У 2007-2009 роках був державним секретарем і головою політичного кабінету прем'єр-міністра Дональда Туска. Потім перейшов на роботу до офісу президента Броніслава Коморовського, ставши держсекретарем зі зв'язків з урядом і парламентом.

Реклама

2011 року, коли Польща спільно з Україною активно готувалися прийняти чемпіонат Європи з футболу, був перекинутий на вкрай важливий інфраструктурний напрямок – до міністерства транспорту, будівництва і морської економіки. Саме Новак відповідав в Польщі за підготовку транспортної інфраструктури до прийому Євро-2012 і за реалізацію великих автодорожніх проектів, що фінансуються в тому числі європейськими фондами.

Втім, робота на цій посаді стала піком кар'єри Новака. 2013 року вибухнула низка скандалів. У листопаді 2013 року окружна прокуратура Варшави подала до Генпрокуратури Польщі клопотання про позбавлення Новака імунітету. Правоохоронці мали намір висунути міністру звинувачення в подачі недостовірної декларації про майно (міністр нібито "забув" задекларувати дорогий годинник). На тлі скандалу Новак подав у відставку, Дональд Туск, який був тоді прем'єр-міністром, прийняв її.

Наступного року у Польщі розгорівся гучний "касетний" скандал: тижневик Wprost опублікував незаконне прослуховування вищих посадових осіб Польщі. Серед фігурантів прослушки був і Славомір Новак. Згодом організатори прослушки були притягнуті до кримінальної відповідальності. У польських ЗМІ фігурували версії про їх зв'язки з російськими спецслужбами. Ці скандали поставили хрест на політичній кар'єрі Новака в Польщі (він навіть на певний період був відсторонений керівництвом "Громадянської платформи" від партійної діяльності). Хоча кримінальних наслідків ексміністр уникнув, провадження стосовно Новака були припинені 2015-го.

А вже восени 2016-го на запрошення тодішнього міністра транспорту та інфраструктури Володимира Омеляна Новак очолив "Укравтодор". Під час перебування керівником, по суті, всього українського автодорожнього господарства, були розпочаті "великі" ремонти доріг. Практикою стали норми, які здавалися громадянам України "по-європейськи правильними". Втім, вони такими і були. Наприклад, підряди на ремонт доріг укладали лише з компаніями, які давали багаторічні гарантії на якість. Неякісно відремонтовані дороги підрядники переробляли за свій рахунок (і прецеденти були). При Новаку була розроблена комплексна програма розвитку доріг та Програма безпеки на дорогах. Все – за європейськими стандартами.

Читайте також: Українські дороги і Славомір Новак: що встиг зробити польський реформатор за три роки

Славомір Новак під час однієї з робочих поїздок на посаді керівника "Укравтодору". Фото: ukravtodor.gov.ua
Реклама

Проте, як повідомили українські правоохоронці на брифінгу в понеділок, перші епізоди протиправної діяльності в.о. керівника "Укравтодору" в Україні датуються вже груднем 2016 року.

"У жовтні 2016 року він був призначений. А вже в грудні 2016 року відбулися перші розмови, зафіксовані слідством, які інкримінуються як пропозиція або вимагання коштів. І події ці тривали фактично до осені 2019 року", – зазначив Максим Грищук.

"Немає пророка в своїй вітчизні". В чужій теж

Слідчі дії ще ведуться, вину підозрюваних (або ж її відсутність) визначить суд. Проте українські спостерігачі вже зараз говорять про можливі наслідки нинішніх подій. Так, наприклад, всі опитані сайтом "Сьогодні" експерти зазначають, що скандал в будь-якому випадку вдарить по "міфу" про бездоганну чесність і професіоналізм іноземців.

"Історія показує, що, на жаль, запрошення до України іноземців – до держкомпаній або на держпосади – не завжди виправдано. У нас існувало уявлення, певний міф, що такі люди за визначенням не схильні до корупції. Виявилося, на жаль, ні. Корупція можлива", – зазначив в коментарі сайту "Сьогодні" політолог Володимир Фесенко.

Він додав, що Україна розчарувалася в міфі про іноземців.

"Пік цієї ілюзії – "Немає пророка в своїй вітчизні" – був у 2014-2015 роках. Потім це минуло. Не скажу, що зовсім – була друга хвиля, пов'язана в тому числі з Новаком. Але сприймали прихід іноземців вже без ажіотажу, з певною стриманістю. Виявилося, недарма. Якоїсь революції ці іноземні фахівці не зробили. Але ось цей випадок може ще сильніше зруйнувати міф, що зарубіжні фахівці зовсім не корумповані. Не думаю, що треба повністю відмовлятися від їх допомоги або роботи в Україні, впадати в крайності. Але треба контролювати так само, як і вітчизняних фахівців", – каже Володимир Фесенко.

Як зазначає політолог, професор Києво-Могилянської академії Олексій Гарань, сам факт, що людина успішно працювала в своїй країні і мала успіхи, не означає, що вона продемонструє таку ж ефективність в Україні.

"Тут треба дивитися не на те, іноземний це фахівець чи вітчизняний. Треба дивитися на ефективність. Ми бачили приклади неефективної роботи західних фахівців. Хоча бачили і приклади, коли іноземні представники працювали дуже добре і давали нам дуже хороші результати", – каже політолог.

"Загроза для наглядових рад"

У свою чергу політолог Максим Джигун зазначив в коментарі сайту "Сьогодні", що нинішня ситуація, цілком ймовірно, буде використана певними силами в Україні в своїх інтересах.

"Сьогодні західні фахівці представлені, в тому числі, в наглядових радах держбанків, зокрема, "Привату", держкомпаній, таких як "Нафтогаз України". На мій погляд, там вони працюють ефективно. Але, безумовно, в Україні є певні сили, яким не подобається цей західний нагляд, які хотіли б від нього позбавитися. Їм не потрібні незалежні інституції в держкомпаніях і банках. І я не виключаю, що нинішня історія буде використана такими силами, щоб вдарити по позиціях зарубіжних членів наглядових рад в різних компаніях і банках. Це, звичайно, негативний момент. Тому що не можна за одним або навіть декількома випадками робити узагальнення. Є кадрові помилки, і їх не уникнути. Але в інших випадках – в тому ж "Приваті" – іноземні фахівці дають дуже хороший результат", – говорить Максим Джигун.

Трохи про "політичний дах"

Стосовно ж інших можливих наслідків історії в Україні, то про них політологи говорять скупо, зазначаючи лише, що багато що залежить від остаточних результатів розслідування.

"Можливо, це справа якимось чином обіграватиметься новою владою. Оскільки Новак працював в Україні за попередньої влади, вказуватимуть на це. Але це більше такі політтехнологічні речі ", – каже Олексій Гарань.

У свою чергу Володимир Фесенко зазначає, що питання про "політичний дах" ексголови "Укравтодору" рано чи пізно будуть порішені – хоча б на політичному рівні.

"Рано чи пізно виникне питання: чи був політичний "дах". Мені складно уявити, що в Україні, а тим більше в такій організації як "Укравтодор", обійшлося без політичного прикриття. Але, з іншого боку, я можу допускати, що західним фахівця просто дали максимальну свободу дій і не втручалися. У будь-якому випадку питання виникнуть, хоча б на рівні навколополітичних дискусій. Прикривав його хтось в Україні чи ні? Який був інтерес "політичного даху", якщо він був? І, думаю, НАБУ має бути готове через якийсь час давати відповіді на ці запитання", – зазначає Володимир Фесенко.


Подробиці про затримання екскерівника "Укравтодору" дивіться в сюжеті "Сьогодні":

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти