Про "п'ятизіркові" школи в Україні та найкращу у світі освіту – інтерв'ю з Володимиром Співаковським

Засновник першого приватного ліцею – про справжню реформу освіти і цілі, які нашій країні потрібно ставити перед собою

Володимир Співаковський – вчений і бізнесмен, письменник і блогер, засновник першої в Україні приватної школи, ліцею "Гранд". Крім усього іншого, Співаковський – невтомний реформатор. На питання "Як?" у нього є улюблена відповідь: "Легко!" Після якого вже йдуть пояснення, пропозиція, ідея. Часто несподівані, з ефектом "вау!", але такі зрозумілі і логічні, що співрозмовнику і справді починає здаватися, що все – "легко". Навіть у вирішенні вічних і нескінченних проблем освіти.

Сайт "Сегодня" поговорив з Володимиром Співаковським про те, як провести результативну освітню реформу, яких цілей і амбіцій не вистачає Україні
.

- Як ви ставитеся до реформи освіти, якапочалася поки що лише в перших класах?

- До реформи освіти я завжди ставлюся позитивно. Яка б вона не була. Тому що перші кроки завжди найважчі і ніколи точно не знаєш, що треба.

Справа в тому, що у батьків і суспільства суперечливі запити. Одним потрібні серйозні школи, іншим – тепличні, одним потрібні платні – іншим безкоштовні, одним важливо щоб поряд з будинком – іншим якість краща. Багато таких речей, які в реформі не так просто організувати. Тому будь-які кроки, спрямовані на поліпшення, це вже добре.

- Значить, ви вважаєте, те, що робиться, – це поліпшення нашої системи освіти?

- Те, що робиться лише кілька місяців, не можна оцінювати. Ні позитивно, ні негативно. Успіх реформи багато в чому залежить від того, які цілі вона переслідує. Середня шкільна освіта піддається критиці у всьому світі, навіть в найрозвиненіших і найбагатших країнах. Навіть в таких, як Японія, США, Норвегія, Фінляндія. Всі незадоволені освітою і всі намагаються її реформувати. Тільки цілі у всіх різні.

Знаєте, яка мета реформування системи освіти в Америці? Щоб Америка була найкраща в усіх напрямках світу і життя. Знаєте, яка мета реформування системи освіти в Англії? Щоб до них в червоні цегляні корпуси приїжджали з усіх країн і залишали 50 млрд фунтів стерлінгів. Яка мета реформування системи освіти в Польщі? Щоб вирівнятися з європейським рівнем, тому що це пов'язано з переміщенням робочої сили і з грантами, які вони отримують від Європейського Союзу. У Фінляндії мета реформ – щоб система освіти стала найкраща в світі. У Сінгапурі – щоб рівень їх економіки став найвищим в світі.

А знаєте, яка мета реформування системи освіти в Україні? Щоб всі здали ЗНО. Ось якщо ви відчуваєте різницю між цілями, ви звідси виведете ті траєкторії, які переслідує реформа системи освіти.

Тому, коли мені запропонували провести реформування системи освіти в окремо взятій Київській області, я тут же погодився. Я беру участь в реформуванні систем освіти в Америці, Фінляндії, Гонконгу, Дубаї. І я взявся реформувати систему освіти в Київській області. Поза державною системою, за допомогою державної системи і на благо державної системи.

Є 3 варіанти реформ. Перший – це так званий косметичний ремонт. Парти поміняти, підручники переписати, пофарбувати стіни, заборонити червоні чорнила ... Другий варіант реформи – істотно поліпшити всі елементи шкільної системи: підручники в інтернеті, вчителі підготовлені, меблі ергономічні, харчування, розвозка дітей. Тобто щоб всі елементи шкільної системи відповідали людському рівню. І третій варіант – зробити систему освіти кращою в світі. Який би ви вибрали?

Реклама

- Третій, звичайно!

- Так всі вибирають. По-перше, тому що привабливо, по-друге, соромно зізнатися, якщо згоден на перший або другий. Тоді наступне питання: а це можливо? Я кажу: "Легко! Була б мета поставлена". У мене повний алгоритм розписаний. І все почало реалізовуватися за допомогою адміністративної, наукової системи, за допомогою підприємництва, місцевих адміністрацій і таких, як я. Ми зібрали команду і багато чого зробили. Зараз все потроху затихає, бо позвільнялися всі, хто сидів нагорі. Але воно дало свої паростки і в інших областях України.

У нашої країни мало що виходить, тому що немає амбіцій. Цілі ставлять дрібні: корупцію подолати, якісь податки ввести. А мета повинна бути висока. Наприклад, щоб у нас 5-10 секторів економіки зайняли по 20% глобального ринку.

- Розкажіть про ваш експеримент в Київській області.

- Ця програма впроваджується вже 3 роки. Коли мене запитали, як я буду вибирати пілотну школу, я відповів: "Легко!". Тільки потрібно, щоб директор школи був мотивований, команда вчителів і батьки учнів. Ми знайшли одну таку школу в Київській області. У селі Путрівка Васильківського району. Мені вдалося створити команду, в яку входили заступник губернатора області, директор департаменту освіти, вчені з Інституту підвищення кваліфікації і 50 людина моєї команди.

Перше, що ми зробили – звичайну жахливу школу перефарбували і красиво оформили зсередини. Частина грошей знайшлася в громаді, частину дали батьки. І дітям захотілося в таку школу йти. У них з'явилася мотивація. Якщо у дитини немає мотивації ходити в школу – звідки візьмуться бажання і старанність?

Потім ми почали вчити вчителів кейс-урокам. Адже реформа – це не тільки перефарбувати. Все незручне, нудне має перетворитися в нормальне, цікаве. Чи це можливо? Легко! Була б мета поставлена.

Я перевернув шкільні уроки на 180 градусів. І назвав такі уроки "кейс-уроки". Ми йдемо від зрозумілого і цікавого. Візьмемо, наприклад, телефон. Що тут є від математики? Контури, цифри. Що є від фізики? Від бізнесу? Від дизайну? Є навіть від літератури, адже sms-ки – це вже мала форма літератури. Що є від хімії? Перш за все батарейка. Ось літієво-іонна. Ось скільки вона тримає заряд? Учитель пише формулу, по якій можна порахувати. Учні запитують: а є інші батарейки? Так є. Кадмієва. Порахували – вона тримає місяць. Але коштує 50 доларів. А ще які є? Графенові, тримають заряд рік. А який найбільш суперовий елемент для батарейок? Торій. Тримає зарядку 500 років. "Напевно, коштує дорого?" - запитують. Ні, справа не в цьому. Торієва батарейка радіоактивна. І в цьому місці учитель посилає головний меседж, який доросла людина повинна посилати молоді. Він каже: "Розумієте, діти, в моєму дитинстві таких гаджетів не було, ми бігали в телефонну будку дзвонити за 2 копійки. Це моє покоління придумало мобілки. А ви поки – тільки користувачі. Але саме тому ми вчимо вас. Чи буде батарейка графенова або торієва, чи буде телефон у вусі або в зубі – ми не знаємо. Це ви повинні зробити те, чого ще в жодних фантазіях не існує.

І домашнє завдання: виберіть найвигідніший пакет мобільного зв'язку серед всіх операторів. Вони думають, що вони просто так роблять, але насправді вони вчаться економити в реальному часі. По мобільному зв'язку, по шоколадкам, по джинсам і т.д. Так 100 кейсів пройшли – і у них не залишиться питань з підприємництва, по економіці, по бізнесу, тому що все вкладеться по поличках.

Це тільки одна з технологій. Ми розробили 500 таких кейсів. Я їх запатентував в бюро патентів в бібліотеці Конгресу США і ми їх виклали на освітній платформі, на яку сьогодні заходять 200 тисяч людей з 12 країн світу, вчаться по ним. Кожен кейс коштує 15 доларів. А для України я зробив безкоштовно.

- І в українських школах теж проводяться такі кейс-уроки?

- Сьогодні понад 800 шкіл в Україні користуються моїми кейс-уроками. Є сайт "Гіпермаркет знань" – там на карті відзначаються заходи.

- А якою, на вашу думку, має бути освіта в Україні? Безкоштовною або платною? Сьогодні багато говорять про те, що наші школи бідні, тому що безкоштовні ...

- Освіта не повинна бути однозначною. Досить нам цієї комуністичної совкової моралі! Повинен бути спектр. Школи можуть бути різні. Я, наприклад, нарахував 20-25 видів. За формою власності можуть бути державні, приватні, акціонерні. Можуть бути дівчачі, вечірні, недільні, з ухилом математичним, біологічним, іноземним і т. д. Можуть бути школи домашні, альтернативні. Держава повинна забезпечити попит на різні види шкіл. А батьки повинні мати можливість вибирати, що підходить їхній родині, їх дитині.

- Яким повинен бути рівень оплати в школах?

- Від нуля до декількох десятків тисяч доларів. Мене навчили в Англії відповіді на це питання. Я одного разу мав можливість жити в родині професорів, де кожен отримує по 70-100 тисяч фунтів стерлінгів. Але у них високі податки, і для них платити 50 тис. за навчання дитини в Оксфорді накладно. Я питаю: "Так навіщо ви віддали в таку дорогу школу?" А вони відповідають: "У нас в Англії не прийнято питати, скільки це коштує. У нас запитують, чи варто воно того".

Це повністю змінює парадигму в голові! Ось у мене приватна школа, ліцей "Гранд". Навчання коштує 11,5 тис. євро в рік, 1000 євро на місяць, по системі "все включено". І за 30 років жоден з батьків не запитав: "А чому так дорого?". І сьогодні "Гранд" за вартістю тільки на 6-му місці. Є в Києві школи ще дорожче. Є плата 15, 20, 28 тис. євро.

Я розробив так звану "систему зірочок". Я її переніс з готельного бізнесу. Що це означає? 3-зірковий готель не гірше 5-зіркового, просто у нього свій набір послуг. Є люди, яких влаштовує тільки 5 зірочок, а комусь цілком достатньо 3 або 1. Кожна людина повинна мати право вибирати. Це не завжди питання грошей. Це питання сервісу, який вам потрібен. Як в їжі: можна захотіти якусь особливу гурманським їжу, а можна любити сало з огірком. Це теж хороша їжа, але дешевша.

Тому, коли ви запитали, якою має бути система оплати – це повинен бути ринок, і на ринку повинні бути всі зірочки, від однієї до семи.

У мене цю систему переймають у багатьох країнах. Тому що там не тільки ціна, там перелік послуг, що має бути в таких школах
.

Реклама

- А гроші за школи "з зірочками" повинні платити батьки учнів?

- Повинна бути нормальна, розсудлива система. Насамперед потрібно визначити, хто є замовниками освіти. Держава, батьки, бізнес, наука, громада, сам учень. Ці замовники і повинні сформулювати, що вони хочуть від освіти. Скласти бізнес-план. У нас така архаїчна і тупа система освіти, тому що вона не чула слова "маркетинг". Коли ви хочете створювати школу, замовники повинні зібратися і обговорити: що повинно бути в цій школі. Басейн хочемо? Хочемо. Спортзал, комп'ютери, лабораторії, дрони – написали по-максимуму. Виявилося, умовно на 15 млн. А держава виділяє лише 10. Тоді є два виходи: скостити свої "хотілки" або доплатити. Бізнес, громада, батьки. Ось вам і фінансова модель.

Більш того, ця модель дозволяє протягом одного дня позбутися корупції.

- Але сьогодні "за зірочки" доплачують в основному батьки.

- Треба повністю змінити модель. Школа повинна управлятися акціонерами – замовниками від системи освіти. Директор школи повинен бути повністю усунутий від фінансових питань, замовники повинні призначити фінансового директора, касира, який відповідає за гроші. І вони повинні самі вирішувати, скільки збирати і куди їх витратити.

Така система існує в Америці, в Японії, Бразилії.

- Ви говорили, що об'їздили 107 країн. В якій з них система освіти хоча б наближена до ідеальної?

- Ще недавно найкращою вважалася фінська система. Зараз вона з'їхала. Найкращою в світі стала південно-східна Азія: Сінгапур, Південна Корея, Японія, Шанхай в Китаї.

Правда, рахують за навчальним ознаками, а це не зовсім правильно. Америка за грамотністю, з математики – на 49-му місці, але вона краща в світі. Нобелівські лауреати, кращі університети – в Америці. Значить, грамотність – ще не все, і навіть математика моя улюблена – ще не все. Значить, треба зовсім інші цілі ставити. І тоді буде зрозуміло, що, якщо країна найкраща – значить, напевно, у неї гарна освіта. Ми теж так можемо. Потрібно тільки правильно поставити перед собою мету
.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Говорить президент України
Більше заяв Зеленського
ЗСУ: головне
Докладніше
Війна в Україні з космосу
Більше новин
🙏 Keep Calm
Допомога під час війни
Більше новин
Хроніка обстрілів
Більше про це
У пошуках роботи
Знайти своє місце!
🏠 Квартирне питання
Новини нерухомості
🚘 Актуалка для автовласників
Що ще нового?
"Разом нас багато"
Нас не подолати
⚽ Фан-сектор
Вболівай за футбол!
Be in Techno Trends
Слідкуй за новинами
⭐ Срачi прибули
Більше скандалів
🔮 Прогнози та гороскопи
Що ще кажуть зірки?
Герої не вмирають!

Позивний “Депутат”... Сергій Компанієць - старшина роти 93-ї окремої механізованої бригади “Холодний Яр”. Воював на передовій з 2014 року. Хлопці називали 47-річного старшину батьком, бо він допомагав і вчив кожного. Загинув у бою під Ізюмом, прикриваючи побратимів. Його 16-річний син пішов вчитись у військовий коледж…

Історія героя
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64639.77

Bitcoin Cash (BCH)

484.11

Binance Coin (BNB)

614.39

Ethereum (ETH)

3151.67

Litecoin (LTC)

84.27

ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,61
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,69
55,25
55,04
27,49
56,90
54,90
54,09
28,04
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
59,99
59,99
28,98
60,99
58,99
57,49
28,98
-
52,47
51,08
26,76
Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡
Валюта
Курс гривні сьогодні

Валюта

Ціна (грн)

Долар США ($)

39.47

Євро (€)

42.18

"Ми з України"
Наш плейлист

PROBASS ∆ HARDI

"Доброго вечора"

PROBASS ∆ HARDI

Макс Барських

"Буде весна"

Макс Барських

Олександр Пономарьов

"Україна переможе"

Олександр Пономарьов

Антитіла

"Топити за своє"

Антитіла

ТНМК и Kozak System

"Мамо"

ТНМК и Kozak System
Співаймо разом!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти