Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

В Україні знову заговорили про легалізацію зброї: що придумали і чи є загрози

26 вересня 2019, 07:23

Анастасія Іщенко

Зараз в Україні зареєстровано близько 1,3 млн одиниць вогнепальної зброї

/ Фото: Pixabay

Тема легалізації вогнепальної зброї в Україні – одна з тих, які постійно спливають в інформаційному просторі і у вітчизняному політикумі. Новий політичний сезон не обійшовся без законопроекту, який повинен врегулювати всі питання, пов'язані зі зброєю. Такий документ подали депутати від партії "Слуга народу", а з огляду на можливості партії влади, можна очікувати, що законопроект дуже скоро приймуть. Сайт "Сьогодні" розбирався, що пропонують в проекті закону про зброю, які зміни очікуються і наскільки це питання актуальне зараз.

Що пропонується в законопроекті

Почнемо з спростування міфів – в суспільстві не припиняється суперечка про легалізацію вогнепалу, але за фактом вогнепальна зброя в Україні легальна (якщо ми говоримо про мисливську зброю), хоча процес її придбання досить тоскний і бюрократичний. В принципі, кожен громадянин, який досяг 18 років, має право придбати холодну, пневматичну і охолощену (призначену для імітації пострілу) зброю, з 21 року можна купити мисливську гладкоствольну зброю, а з 25 років – мисливську нарізну. Недоступним для людей залишається отримання короткоствольної нарізної зброї, тобто пістолетів, револьверів і т.д. І якраз з цього приводу досі розпалюються неабиякі дискусії, адже саме короткоствольну нарізну зброю добре використовувати для самозахисту. Але противники легалізації такого типу зброї побоюються, що після того, як кожен зможе купити собі пістолет, в країні запанує беззаконня.

Крім цього, зараз в Україні немає законодавства, яке б врегулювало обіг цивільної зброї. Так, практично всі види зброї підлягають ліцензуванню, що регламентується наказом Міністерства внутрішніх справ, але детальніших норм в законах немає. Обіг громадянської вогнепальної зброї законодавчо врегульовано у всіх Європейських країнах і в більшості країн пострадянського простору, наприклад, в Білорусі, Молдові, Литві і т.д.

Оскільки в Україні законодавство про зброю відсутнє і легально використовувати її в цілях самозахисту люди не можуть, в країні збільшується кількість нелегальних стволів, які ніде не зареєстровані.

Варто розуміти, що обіг цивільної зброї і просто обіг вогнепальної зброї – це різні речі. Ми вже згадували, що зброя в цілому в Україні легальна, але все це не в контексті самозахисту. А ось поняття цивільної зброї включає купівлю, зберігання і застосування різних типів зброї для самозахисту.

Запропонований законопроект, як передбачається, дозволить українцям купувати короткоствольну нарізну зброю (пістолети, револьвери), суперечки про яку тягнуться ось уже не одне десятиліття.

Андрій Вознюк, адвокат АТ "Клочков і партнери" в коментарі сайту "Сьогодні" розповідає, що за даними "Української асоціації власників зброї", станом на початок 2019 року в вільному обігу в Україні перебувало понад до 5 млн одиниць тільки "легкої" незареєстрованої вогнепальної зброї, і ця цифра продовжує зростати з кожним днем.

"Ще гірша і набагато небезпечніша ситуація з так званим "важким" озброєнням (гранати, кулемети і т.д.), з огляду на кількість такої зброї, яка з того ж сходу країни потрапляє на ринок. Водночас, ситуація з добровільною здачею зброї йде так, що громадяни приносять в органи МВС від 1000 до 2000 одиниць зброї щороку", – каже Вознюк.

Дійсно, ситуацію погіршує і те, що із зони бойових дій на Донбасі останнім часом потрапляє дуже багато не тільки нелегальної зброї, але і різних боєприпасів, а в новинах з'являються сюжети про трагічні НП з бойовими гранатами далеко від лінії фронту.

У пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що зараз, за інформацією МВС, в Україні зареєстровано 1,3 млн одиниць вогнепальної зброї, а ось випадків, коли зброя була використана (в тому числі і з необережності), дуже мало: так, серед усієї кількості злочинів злочини з використанням вогнепальної зброї становлять всього 0,00006%.

"Нормативні акти МВС України, що регламентують обіг вогнепальної зброї в державі, фактично дублюють основні положення колишнього радянського законодавства. Переважна більшість норм є тепер анахронізмом і не регламентує навіть усталені суспільні відносини в сфері обігу зброї. Так, досі немає єдиного державного реєстру власників зброї, не визначені правові підстави діяльності стрілецьких спортивних організацій, немає будь-якої класифікації сучасної зброї тощо", – наголошується в пояснювальній записці.

Саме тому, одне з головних змін, яке передбачає законопроект – це створення в Україні Єдиного державного реєстру цивільної зброї, яким завідуватиме Міністерство юстиції. До реєстру вноситимуться дані про саму зброю, її ідентифікаційні номери, результати перевірок і т.д.

Також документ визначає категорії цивільної зброї і боєприпасів:

  • перша категорія – це пневматична зброя калібру до 4,5 мм і швидкістю польоту метального елемента до 100 м/с; вогнепальна зброя під набій "Флобера" калібру до 4,5 мм і боєприпаси до неї; газова зброя; луки та арбалети з силою натягу тятиви не більше 40 кг; інша зброя, яке не належить до другої, третьої, четвертої категорії і не заборонена в цивільному обороті.
  • друга категорія – довгоствольна вогнепальна гладкоствольна зброя; пневматична зброя калібру понад 4,5 мм і швидкістю польоту метального елемента понад 100 м/с; вогнепальна зброя під набій "Флобера" калібру понад 4,5 мм і боєприпаси до неї, луки та арбалети, не віднесені до першої категорії.
  • третя категорія – довгоствольна вогнепальна нарізна, комбінована вогнепальна зброя і боєприпаси до неї.
  • четверта категорія – короткоствольна нарізна вогнепальна зброя і боєприпаси до неї; короткоствольна гладкоствольна вогнепальна зброя, призначена для стрільби боєприпасами, спорядженими еластичними метальними елементами менш несмертельної дії та боєприпаси до неї.

Зброю першої категорії можна буде використовувати без дозвільних документів, а ось зброю з другої категорії і вище необхідно буде зареєструвати. Також в законопроекті затверджений цілий список зброї, яка заборонена для цивільного використання – це, наприклад, автоматична вогнепальна зброя, вогнепальна зброя, яка зовні імітує інші предмети, і ін.

У документі прописано, що громадяни України, які досягли 16 років, і юридичні особи, керівниками яких є повнолітні особи, мають право набувати у власність і відчужувати цивільну зброю і боєприпаси першої категорії. Громадяни України та юридичні особи мають право набувати у власність і відчужувати цивільну зброю і боєприпаси другої, третьої і четвертої категорії на підставі дозвільного документа.

Посвідчення на володіння зброєю видаватиметься на 5 років, а право на отримання дозвільного документа другої, третьої і четвертої категорії буде у дієздатних, психічно здорових громадян, які не мають судимостей, зокрема, за злочини проти основ національної безпеки України; тяжкі та/або особливо тяжкі умисні злочини проти життя чи здоров'я особи, незалежно від кваліфікації за статтями Кримінального кодексу; злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості особи; злочини проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку.

Громадяни, які мають намір придбати зброю вперше, повинні будуть пройти курси підготовки власників зброї, і після їх закінчення надати відповідну довідку до органу Національної поліції.

Після припинення дії дозвільного документа вся наявна зброя і боєприпаси відповідної категорії підлягають вилученню у власника на підставі мотивованого рішення суду в порядку, визначеному для платного вилучення майна.

Ті, у кого буде право володіти і використовувати зброю, зможуть застосовувати її для захисту себе або інших осіб від кримінальних правопорушень або замаху на їх вчинення, для захисту свого майна і майна інших осіб, для затримання особи, яка здійснює кримінальний злочин, або безпосередньо після вчинення кримінального злочину або під час безперервного переслідування особи, підозрюваної в його скоєнні, і т.д.

Наскільки актуальне це питання

Експерти кажуть, що зараз ця тема актуальна як ніколи. Адже ситуація, коли обіг зброї взагалі не врегульований законом, є юридично неприйнятною. Про це, зокрема, в коментарі сайту "Сьогодні" розповів адвокат Вадим Володарський з адвокатського об'єднання "Кредо".

"Питання на даний момент актуальне, оскільки звичайні громадяни опиняються без зброї перед криміналом. Той, хто спочатку планує злочин, не зупиниться перед нелегальним придбанням зброї. А звичайний громадянин, формально маючи право на необхідну оборону, не має нічого, що можна було б йому (злочинцю) протиставити. Тобто громадянин законослухняний свідомо в гіршому становищі порівняно зі злочинцями. Або, в кращому випадку, має можливість захищатися вдома, але позбавлений такої на вулиці", – пояснює Володарський.

Співавтор законопроекту і адміністратор руху власників зброї "Твій голос вплине" Сергій Кримець каже, що питання власної безпеки завжди було, є і буде актуальним для кожного українця. За його словами, орієнтовний час прибуття наряду поліції на місце події може становити до 10 хвилин – в межах міста, і до 40 хвилин – у сільській місцевості. А найчастіше воно значно більше, не кажучи вже про те, що іноді поліція просто не приїжджає на виклик. Саме тому зброю потрібно, щоб мати шанс все ж дочекатися поліцію живим.

"Цивільна зброя не є заміною правоохоронним органам, але і повністю перекладати відповідальність за своє життя, здоров'я, власність на них – помилка, яка може дорого коштувати. Слід дуже чітко розуміти, що в момент небезпеки поліцейського не буде поруч", – говорить експерт.

Кримець пояснює, що сьогодні весь обіг зброї в Україні регулюється підзаконними актами, зокрема, МВС, в основі яких немає жодного чинного закону, а деякі з них прямо суперечать вимогам Конституції.

В тренді
Постпред РФ в ООН зробив заяву про Україну, що вражає цинізмом

"Де-факто маємо ганебну судову практику притягнення громадян до кримінальної відповідальності за статтею 263 КК (Незаконне поводження зі зброєю, бойовими припасами або вибуховими речовинами караються позбавленням волі на строк від двох до п'яти років. – Ред.) за порушення за фактом не існуючого, не встановленого жодним Законом України порядку володіння зброєю (за якими наразі в Україні засуджено понад 50 000 осіб). Такий стан справ маємо з 2007 року. І питання законодавчого врегулювання обігу зброї давно назріло", – додав Кримець.

Богдан Петренко, заступник директора Українського інституту досліджень екстремізму розповідає, що, якщо говорити про опитування, лише близько 10-15% населення підтримують питання вільного продажу зброї. Але ці 10-15% – це пасіонарна частина суспільства, готова активно відстоювати свої права, тому може здаватися, що їх набагато більше, ніж пасивної більшості противників лібералізації. Також він називає головні чинники, які сформували запит на легалізацію зброї.

"Запит на безпеку. Незважаючи на те, що МВС останні два роки демонструє зниження статистики за кількістю злочинів орієнтовно на 7-10% щорічно, соціологічні опитування показують інші дані. Так, близько 55% киян 2018 року заявили, що вони відчувають загрози власному життю.

Збройне лобі. Зброя – це не дешеве задоволення, навіть економваріанти собі можуть дозволити люди з не менш ніж середніми доходами. У той же час, в Україні живе багато людей, тому може здатися, що лібералізація продажу може дати величезні прибутки тим, хто виробляє зброю.

Хоплофілія. Частині людей просто подобається мати зброю, незалежно від того, чи є реальні загрози їхньому життю, чи ні", – говорить експерт.

Що буде з рівнем злочинності в країні

Адвокат і автор підручника "Вогнепальна зброя: сучасний стан обігу в Україні" Олексій Меше в коментарі сайту "Сьогодні" зазначив, що закон про зброю необхідно було прийняти ще 1991 року. Він додає, що вогнепальна зброя в Україні легалізована, але, на жаль , тільки на рівні підзаконного акту – інструкції Міністерства внутрішніх справ України.


"Не секрет, що люди мають на руках зброю, частина такої зброї оформлена легально, а інша – ні. Переважно нелегальна зброя є у злочинців і представників криміналітету. Такі особи, залежно від їх злочинної спеціалізації, використовують зброю. Її використовують для залякування, погроз і фізичної ліквідації осіб", – каже Меше.

Він пояснює, що таким людям не потрібна легальна зброя, тому що тоді злочинці стануть жертвами, а ті громадяни, у яких буде зброя, втратять статус жертв і зможуть дати відсіч. Адвокат додає, що якщо такий законопроект буде прийнятий, то з часом кількість злочинів знизиться, щоправда, може зрости смертність під час злочинів.

Богдан Петренко в свою чергу пояснює, що насправді у нас немає прикладів, коли введення зброї сприяло б зниженню кількості злочинів. Більшою мірою це залежить від інших факторів, що не стільки силових, скільки соціально-економічних. Саме тому, навряд чи варто очікувати істотної зміни криміногенної ситуації в Україні від легалізації.

"Найімовірніше, зброю купуватимуть переважно ті, хто вже її має. Водночас, це не знизить і кількість нелегальної зброї (українці не здавали її раніше, не легалізовуватимуть і зараз). Ще одне: навіть якщо допустити, що значна частина населення обзаведеться зброєю, це не змусить кримінальних елементів шукати легальні способи заробітку. Вони видозміняться разом з суспільством. Тому частина з них обзаведеться могутнішою зброєю і нападатиме жорстокіше. А інша частина, для якої існують "червоні лінії" щодо вбивства людей, нападатиме на тих, у кого точно немає зброї – пенсіонерів і дітей. Фактично, легальна зброя збільшує відчуття (але тільки відчуття) безпеки в індивідуальному вимірі, але збільшує небезпеку в загальносуспільному вимірі", – зазначив Петренко.

Водночас, співавтор законопроекту Сергій Кримець каже, що досвід країн, де законом врегульовано право на зброю для самозахисту, свідчить про зменшення рівня злочинності. Після ухвалення законів, які дозволили громадянам володіти зброєю самозахисту, кількість тяжких та особливо тяжких злочинів падала в рази.

"Слід розуміти, що зареєстрована зброя не використовується для здійснення умисних злочинів. Зробити постріл зі своєї зброї – це те ж саме, що залишити свої паспортні дані на місці злочину.

Ухвалення закону про зброю на практиці втілить конституційний принцип, згідно з яким громадяни України мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Зараз же ми маємо "касти" людей, яким "можна": депутатів, нагороджених вогнепальною зброєю, співробітників правоохоронних органів, яким закон про Нацполіцію дозволяє мати засоби особистого захисту навіть після звільнення з органів, і всіх інших – кому "не на часі", – каже Кримець.

За його твердженням, крім встановлення єдиних для всіх правил доступу до засобів самозахисту, ухвалення закону приведе до відкриття і розвитку по всій країні мережі закладів (шкіл, тирів, клубів, стрільбищ і ін.) для підготовки власників зброї, що створить додаткові робочі місця.

Нагадаємо, нещодавно новини "Сьогодні" розповідали, як біля одного з супермаркетів Києва затримали іноземця з цілим арсеналом зброї.

Реклама

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...