Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Святкуємо Різдво 25 грудня: чому по-іншому неможливо

28 листопада, 07:37

Віталій Рябошапка

Яке свято "правильне", повинні визначити самі парафіяни

/ Фото: Pixabay

Реклама

Коли українцям святкувати Різдво? 25 грудня – як це роблять парафіяни більшості православних церков світу, або ж 7 січня? За місяць до одного з найулюбленіших усіма свят питання знову актуалізувалося в ЗМІ. У Православній церкві України не виключають, що святкування 25 грудня можливе – але в майбутньому і тільки в тому разі, якщо цього захочуть самі парафіяни. Як перенести святкування Різдва, які ще свята торкнеться цей перенос, розбирався сайт "Сьогодні".

Днями в українських медіа поширилася "сенсаційна новина": предстоятель Православної церкви України митрополит Епіфаній заявив, що Різдво можна святкувати за Григоріанським календарями 25 грудня.

"Більшість помісних православних церков святкують Різдво за новим, григоріанським календарем. І ми можемо це робити в майбутньому, якщо це буде сприймати український народ. Якщо християни в Україні почнуть святкувати Різдво 25 грудня, незабаром можна буде і говорити про зміни в Церкві", – цитують Епіфанія ЗМІ.

Відзначимо, що першоджерело інформації нам відшукати не вдалося. Втім, в ПЦУ не заперечують, що питання дати святкування можна розглянути. І саме в озвученому порядку: спочатку "попит", потім "пропозиція".

Які є календарі

Але спершу нагадаємо, чому одні громадяни України відзначають Різдво 25 грудня, інші – 7 січня.

Наразі в християнстві застосовуються три календарі. Найдавніший (запроваждений в 45 році до н.е.) – Юліанський. Оскільки придумали його в давні часи, він досить неточний – з часом дати "збиваються". За цим календарем живуть і святкують сьогодні шість автокефальних православних церков: Російська, Єрусалимська, Сербська, Грузинська і, з недавнього часу, Польська та Православна Церква України. Також за Юліанським календарем живуть Українська греко-католицька церква та Українська православна церква Московського Патріархату.

Другий календар – набагато молодши і набагато точніший. Це Григоріанський календар, за яким живуть більшість католиків світу (разом з ними й українські римо-католики – не плутати з греко-католиками), а також православні у Фінляндії. Запроваждений він у 1582 році і зараз його використовують більшість країн світу як світський календарь.

Нарешті, третій календар – Новоюліанський – найновіший. Його запровадили у 1923 році як "православну відповідь" "католицькому" Григоріанському календарю. Зрозуміло, найсучасніший календар ще точніший. За цим календарем живуть 9 автокефальних православних церков: Константинопольська, Олександрійська, Антіохійська, Румунська, Болгарська, Кіпрська, Елладська, Албанська, Чеських земель і Словаччини. На даний момент Новоюліанський календар повністю збігається з датами з Григоріанським. Швидше, за все, Митрополит Епіфаній у своєму коментарі мав на увазі перехід саме на цей календар. Але, або він обмовився, або ЗМІ неправильно інтерпретували слова предстоятеля ПЦУ.

Так коли ми насправді святкуємо?

Скажемо парадоксальну річ: перенести святкування Різдва на 25 грудня неможливо. Лише тому, що всі християнські церкви і так святкували і святкують його 25 грудня. Так само й українські православні церкви. Родзинка у тому, що, коли у нас, за нашим світським календарем (нагадаємо, що вын збігається з Григоріанським та Новоюліанським) 7 січня, за Юліанським календарем – все ще 25 грудня. А тому говорити про перенесення свята абсолютно неправильно. Можна лише говорити про перехід на той чи інший календар. Саме ж Різдво в літургійному календарі як і раніше буде фігурувати 25 грудня (за календарем, за яким живе та чи інша церква).

Плутанина ж з датами сталася через уже згадувані неточності календарів. Створений ще в Римській імперії Юліанський календар дає похибку в один день приблизно раз на 128 років. За час його існування таких похибок назбиралося на два тижні. Саме тому "25 грудня" в Юліанському припадає на "7 січня" у точніших календарях. До речі, і сьогодні ця похибка продовжує збирати секунди, хвилини і години на нову розбіжність у датах. Мине якихось вісімдесят років, і Різдво за Юліанським календарем теоретично святкуватимуть вже не 7-го, а 8 січня (якщо точніше, вперше це має трапитися у 2101 році).

Зазначимо, що і Григоріанський календар, нехай він набагто точніший за Юліанський, все ж не ідеальний. "Зайва" доба за ним "набігає" за 10 тисяч років. Що навіть за мірками церкви – солідний термін. Щодо Новоюліанського, який "взяли на озброєння" православні церкви, то він практично вічний. Понад сорок тисяч років має пройти, щоб цей календар "збився" на добу.

"В принципі, проти" і "в принципі, не проти"

Тож які українські православні церкви готові перейти (і якщо готові, то коли) на новий календар, а які ні?

Предстоятель УПЦ КП патріарх Філарет в інтерв'ю в "Українській правді" влітку 2019 року зазначив, що церква готова розглянути питання переходу на Новоюліанський календар.

"В принципі, це можливо. Переважна більшість православних церков перейшли на цей календар. Тільки п'ять православних церков до цієї пори цього не зробили. Це Єрусалимська, Російська, Українська, Сербська і Грузинська. Перехід можливий. Але за яких умов? Якщо народ погодиться перейти. Тому що в 20-і роки ХХ століття переходили на новий календар, на Григоріанський, але люди до церкви не приходили. Наприклад, на Різдво 25 грудня. Свято, а в храмі немає людей ", – сказав Патріарх.

Водночас, предстоятель УПЦ МП Онуфрій виключив можливість переходу.

"Нагадаю ще раз, що Єрусалимська Церква, на землі якої народився Спаситель світу, як мати всіх Церков святкує цю подію за Юліанським календарем, тобто, 7-го січня за новим стилем. У нашій Церкві з часів Хрещення Русі святим рівноапостольним князем Володимиром ухвалений і діє статут Єрусалимської Церкви. Тому, незважаючи на те, що в деяких православних державах Церква перейшла на Григоріанський стиль, ми залишаємося вірними історичної традиції, не змінюючи стильової календар. Будь-яка зміна традицій завжди тягне за собою нові суперечності, суперечки і протистояння ", – сказав в інтерв'ю сайту Київської метрополії предстоятель УПЦ МП Онуфрій.

Що стосується ПЦУ, то про перехід на новий календар Митрополит Епіфаній висловлювався точку зору ще у грудні минулого року.

"Є календарне питання: чи можемо ми в Україні 25 грудня святкувати Різдво або не можемо? Це може внести смуту, це може внести розкол. Тому я стою на позиції: ми повинні реформуватися розумно, мудро, щоб не внести знову якийсь розкол в Церкву. Все потрібно втілювати в життя поступово", – сказав Митрополит в ефірі одного з телеканалів.

Вирішує сама церква

Як теоретично може відбутися процедура переходу Церкви на новий календар, розповів сайту "Сьогодні" єпископ Православної Церкви України, митрополит Переяславський і Вишневський Олександр (Драбинко).

"На сьогоднішній день це суто теоретичне питання. Його потрібно ретельно вивчати и витратити на це стільки часу, скільки необхідно. Хоча подекуди можна прочитати, що ПЦУ наче вже переходить на Новоюліанський календар або ініціює це. Ні. Питання має сьогодні повне право на існування і обговорення, а в подальшому, якщо воно буде рецепійование церковною свідомістю і співтовариством, і на втілення в життя. Якщо говорити суто теоретично, то для переходу на календар, за яким відзначають церковні свята в інших Помісних Православних Церквах, досить було б рішення Синоду Церкви на підставі підсумків роботи календарної та богословсько-канонічної комісій", – сказав митрополит Олександр.

Зазначимо, що не так давно, в 2014-му році, як раз рішенням свого Синоду перейшла на новий для себе календар Польська православна церква. Правда, тут стався "зворотній" перехід – якщо раніше Церква жила за Григоріанським (або Новоюліанським) календарем, то тепер вона живе за Юліанським. Якогось окремого рішення від державної влади в разі, якщо церква вирішить перейти на інший календар, зрозуміло, не потрібно.

Календар – Не домінанта

При цьому в Церкві (принаймні в ПЦУ, – авт.) не надають календарю особливого "сакрального" значення.

"Ми маємо деякі застережння щодо календаря. Але, як сказав Господь, "субота створена для людини, а не людина для суботи". Точно так само не люди для календаря, а календар для людей. Скажу з власного досвіду. Парафіянами нашої парафії є й люди, які живуть за Новоюліанським календарем. 25 грудня ми, як завжди, служимо літургію – це день пам'яті святителя Спиридона за старим стилем і Різдво за новим календарем. Щодня під час Божественної літургії ми символічно згадуємо і Народження Христа-Спасителя, і його євангельську проповідь, і Хресну дорогу з Голгофою, і Воскресіння. Кожне Богослужіння пронизане символізмом. Наприклад, співробітники посольств або гості наших парафіян, які приїжджають в Україну під час різдвяних відпусток або канікул і які живуть за новим календарем, приходять до нас в храм, моляться і відзначають таким чином Різдво. А чому ми повинні бути проти? Люди святкують згідно тієї традиції, в якій вони виховані і якої дотримуються. Так, у нас в цей час піст, у нас святкування Народження Христа ще попереду, але це нам не заважає розділити в молитві спільно з ними радість Народження Спасителя, який народжується в храмовому богослужінні щодня. Тим більше, що будь-яка освічена людина сьогодні знає, що дати і Різдва, й інших свят – умовні, це не незаперечні догми віровчення, це частина переказів і традиції",- сказав митрополит Олександр.

За його словами, питання календаря не є домінантою для церкви.

"Це не догматичне питання – коли святкувати. Це питання календаря і доцільності. У мене була практика: кілька років тому я був у відрядженні в Німеччині – того року ми тричі святкували Преображення Господнє. Перший раз за новим стилем, другий – за старим, третій – найближчої неділі, оскільки єпископ тоді не зміг 19 серпня бути присутнім на одній з Преображенських парафій саме в день свята, тому призначив храмовий день на найближчий вихідний. Було здійснено богослужіння по чину свята Преображення, освячені фрукти. Нікого це не бентежило. У вихідний день люди змогли приїхати з різних міст, чого вони не змогли б зробити в календарну фіксовану дату. Нещодавно отець Георгій Коваленко зробив таке зауваження: якщо вже ми перейшли на такий ритм життя, коли календарні дати свят для більшості є робочими днями, то, можливо, свята, що випадають на такі дні, доцільно прив'язати до вихідних? Храми можуть бути порожніми у великі свята тому, що немає можливості, а не бажання їх відвідати. У цьому я з ним згоден. Від себе скажу, що у нас не Російська імперія, де побутової календар був прив'язаний до церковного. У нас світська держава зі своїми правилами і законами. Тому я думаю, що повнота євхаристійного зібрання громади з приводу того чи іншого святкування церковної події залежить від присутності в ній Христа, а не від фіксованої дати. Можливо, богослужіння великих свят дійсно можна дублювати. Життя вносить свої корективи у другорядне, а головне – Христос і Євхаристія", – сказав митрополит Олександр.

Які ще свята можуть змінити дату?

Які ще зміни в датах свят може спричинити за собою перенесення Різдва (тобто перехід на інший календар)? Як пояснив митрополит Олександр, до дати святкування Різдва прив'язані деякі інші свята, наприклад Благовіщення, Стрітення, Старий Новий рік.

"Те ж Хрещення не прив'язане до Різдва. Ми просто звикли, що Хрещення входить до циклу Різдвяних свят. Але це абсолютно інше свято, який не прив'язане до дати святкування Різдва. Якщо Великдень ми обчислюємо за місячним календарем, в 40-й день – Вознесіння, в 50-й – П'ятидесятниця, то до Різдва такої прив'язки інших свят немає. А ось Обрізання Господнє – Старий Новий рік, як ми його називаємо – повинен святкуватися на 8 день після Різдва", – каже митрополит Олександр.

Таким чином, зміна, яку може спричинити за собою "перенесення Різдва" на 25 грудня (за нашим, світським календарем) – це "зникнення" Старого Нового року. Свято просто "повернеться" в початкове положення, ставши просто Новим роком (святкуватиметься 1 січня). Що ж стосується інших свят, то вони також "займуть" свої місця в новому календарі, який тепер буде збігатися по датах зі світським. Припустимо, те ж саме Хрещення у всіх календарях святкується 6 січня, але ми його відзначаємо за Юліанським календарем. Тобто тоді, коли на наших календарях вже 19-е. При переході на інші календарі свято стануть відзначати 6 січня.

А ось незручності, подібні до тих, що зазнали православні поляки після перенесення Різдва з 25 грудня на робочий день 7 січня, нам не загрожують, починаючи з 2017 року, в Україні вихідними є і 25 грудня, і 7 січня. Так що, в будь-якому оразі Різдво припаде на вихідний день.

Нагадаємо, раніше новини "Сьогодні" розповідали, що одна з найстаріших різдвяних ярмарок у Європі вже почалася у французькому Страсбурзі.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...