Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Цифрова держава у всій красі: як працюють онлайн-послуги в Естонії

7 серпня 2019, 07:00

Христина Коновалова

Естонці віддалено платять податки, оформляють народження і смерть

Естонія пройшла блискавичний шлях від колишньої радянської республіки до члена ЄС. І за кілька років стала першою в світі електронною державою. Досвід Естонії з впровадження онлайн-послуг зараз переймає Україна. Журналіст "Сьогодні" побувала в Таллінні і дізналася, як людям живеться в цифровому суспільстві.

Естонський бюджет на 80% складається із податків від бізнесу.

"Перші е-послуги з'явилися в податково-митному департаменті. Реформа вивела Естонію на перше місце з оптимізації витрат. Тепер на збір 100 євро йде менше 1 євро, інші країни витрачають 5-7 євро", – говорить начальник відділу розвитку е-послуг Мінекономіки Янек Розов.

Приклад популярної послуги – подача онлайн-декларацій фізособами.

"Люди хочуть отримати переплачений прибутковий податок. Але декларацію з безліччю таблиць складно заповнити. Вирішити проблему дозволяє система е-послуг", - пояснює Розов.

Виглядає це так: в Естонії немає великої бази даних, що містить всі дані. Інфосистема розрізнена, але реєстри пов'язує сервіс з обміну даними X-Road.

"Коли людині треба отримати інформацію для декларації, вона входить до системи. Туди з реєстрів підтягуються особисті дані. І людина в 75% випадків лише перевіряє інформацію для е-декларації і відправляє в податкову. Коли ж виходить зі свого облікового запису, дані повертаються до реєстрів", – уточнює Розов.

Виходить, лише сама людина може вивчити в акаунті всі дані про себе. А чиновники бачать робочу інформацію про людей: поліцейські – щодо правопорушень, лікарі – про здоров'я.

Онлайн-сервіси популярні в Естонії: для громадян і підприємств діє 3000 е-послуг. Причому з реального світу в цифровий можна потрапити з народження. Наприклад, реєстрація дитини, виділення допомоги, бронювання місця в дитсадку об'єднані в пакет для батьків. Е-послуги поки не торкнулися весіль, розлучень, угод з житлом. Але в 2020-му подача заявки на одруження теж стане електронною. 

Е-школа: шоломи і роботи

Інновації активно впроваджуються і в системі естонського освіти. Зараз країна посідає перше місце в ЄС за швидкістю інтернетизації шкіл. Сприяв цьому держпроекту "Стрибок тигра", що стартував ще в 1997-му.

"Це була приватна ініціатива екс-президента Естонії Тоомаса Ільвеса. Проект дозволив інвестувати кошти в розвиток комп'ютерної та мережевої інфраструктури. Особливий акцент був зроблений на освіті. В результаті гроші йшли через фонд інтернетизації, що не були підзвітні Міносвіти або місцевим органам влади. Такий підхід дозволив ефективно проводити інтернетизацію в країні", – розповіла нам вчитель інформтехнологій Талліннської центральної російської гімназії Людмила Рождєственська.  

Завдяки освітнім реформам естонці отримали можливість навчати підростаюче покоління креативно. Так, у згаданій гімназії навчається 1270 дітей, в класах знаходиться по 25-35 учнів. Інформатику вивчають з 1-го класу, тому сучасне обладнання життєво необхідно.

"Зараз фінансування йде від єврофондів, держпрограм і міськпрограм Таллінна. Ми муніципальна школа, тому комп'ютери, які стоять в класах, часто не є нашою власністю, а знаходяться в оренді, яку оплачує місто. Це дозволяє раз в п'ять років оновлювати шкільні комп'ютери і ноутбуки", – продовжує Рождєственська. 

Здавалося б, розвинені технології дозволяють буквально напхати школи гаджетами, але тут є актуальними не стандартні кабінети інформатики, а ... мобільні класи.

"У нас звичайні кабінети, де встановлені комп'ютер з інтернетом, документ-камера і проектор. А якщо потрібно – нейрошоломи, мікроконтролери, роботи – приносимо в приміщення в пластикових коробках", – уточнює педагог. 

Нові технології дозволяють докорінно змінювати методику вивчення інформатики.

"Зараз естонські школярі вивчають візуальні мови програмування: починаючи з 3-го класу – Scratch, з 8-го – Pyton. Для порівняння: в Білорусі діти вчать Pascal, який вже нікому не потрібен", – зазначає Рождєственська. 

Як же в Естонії виглядає навчання, скажімо, точних наук? Цей предмет в 3-6 класах ведуть два вчителі – початкової школи та інформатики.

"Наприклад, частина курсу математики для третьокласників побудована на використанні Lego WeDo (програмовані комп'ютери з моторчиком), а в 6-му – Lego Mindstorms (конструктор з деталей і електронних блоків)", – розповідає вчитель. Це обладнання учні використовують у проектній роботі. Умовно, можуть надіти нейрошолом і вчитися керувати роботом. "Навіть якщо в результаті робот буде тільки рухатися і обходити перешкоди, це хороші досягнення для школяра", – вважає Рождєственська.

Естонські школи використовують різноманітні е-послуги в організації навчання. Зокрема, спілкування всередині школи, корпоративна пошта, інформаційне середовище знаходяться в Google-системах.

"Кожен першокласник отримує свій аккаунт вже у 2-му півріччі. Це його персональне навчальне середовище. І після закінчення школи людина повинна вміти керувати інформацією, комунікувати в цифрових середовищах, розбиратися в безпеці в інтернеті, вирішувати життєві проблеми за допомогою ПК", – каже Рождєственська.

А ще майже 20 років в Естонії не використовують паперові журнали успішності – оцінки в цифровому вигляді доступні не тільки вчителям, а й батькам з учнями.

"Учитель входить в журнал з особистим кодом, і тільки він може вносити записи", – уточнює Рождєственська. 

Але не все гладко. Людмила Рождєственська каже, що цифровизация привела до розшарування шкіл – не тільки за оснащеністю, а й за рівнем цифрової компетенції вчителів:

"У Таллінні є школи, де директор посилає вчителям лист по e-mail, а потім ходить по кабінетах і каже: відкрийте пошту".

Е-медицина: виписка рецепта і реєстрація смерті 

Естонська система охорони здоров'я – окрема тема. За роки незалежності вона в Естонії не тільки повністю встала на рейки діджиталізації, але і може стати відмінним прикладом реформ для ЄС.

В Естонії діє страхова солідарна медицина. Це означає, що медстраховку мають всі громадяни. Оплачує страхування роботодавець, виходячи з зарплати співробітника (в середньому естонці заробляють "брудними" 1000-1200 євро на місяць). Для цього перераховується соцподаток – 33%, що йде на пенспотреби і на медстраховку.

"Усі працюючі застраховані, включаючи дітей і літніх людей. Вони отримують страховки за рахунок працюючого населення", – роз'яснює начальник станції швидкої допомоги Північно-Естонської регіональної лікарні Аркадій Попов.

Гроші платників податків йдуть до фонду страхування, звідти – в лікарняні каси, потім – як оплата послуг лікарень.

"Фонд розраховує бюджет на кожну лікарню. Тому для пацієнта все безкоштовно в муніципальних закладах. Як виняток, хворий може заплатити 5 євро при візиті до відділення екстреної медицини. Це зроблено, щоб люди зверталися до лікарів лише в разі хвороби", – говорить Попов.

Місцева медицина побудована на алгоритмізації процесів. Якщо пацієнт не потребує термінової допомоги, звертається до сімейного лікаря. Спеціаліст оглядає, робить первинні дослідження, і при необхідності проводить консультації з вузькопрофільних лікарем.

"Скажімо, у людини болить серце, кардіограма відсилається до кардіолога", – пояснює Попов.

Ще сімейний лікар може оформити е-направлення, з яким пацієнт відвідає медустанову. Без направлення естонці можуть потрапити лише до дерматолога і психіатра.

Якщо у пацієнта гостра проблема, дзвонить в Центр тривоги на загальний для ЄС номер – 112. Структура відноситься до МВС. Оператори приймають дзвінки для поліції, рятувальників, пожежників, швидкої. Коли пацієнт дзвонить в центр, виклик пріоритезується.

"По медицині є 4 категорії викликів – "дельта", "чарлі", "альфа", "браво". Термінове – "дельта", виїзд за хвилину", – пояснює Попов.

В тренді
Світ протистоїть коронавірусу: онлайн-карта 30 березня і всі подробиці

Медсистема ще переноситься в діджитал-режим.

"Цифрові меддані є з 1990-х. В єдину мережу інформацію об'єднали в 2010-х. Сьогодні загальна система інтернет-здоров'я складається з декількох сегментів. Наприклад, є портал для пацієнтів, де людина може подивитися виписки з лікарень, карту швидкої допомоги, виписані рецепти. У липні-2019 стартував проект – "е-смерть": реєстрація факту смерті цифровим шляхом, без паперів", – каже Попов. 

Як інтернет-медицина працює в Естонії, цікаво простежити на системі "е-амбуланс" – проект для швидкої допомоги, який стартував у 2015-му. Під час чергування бригади працюють в "е-амбуланс" через планшети з спецпрограмами або ноутбуки.

"На початку роботи з системою лікар проходить ідентифікацію. Робить це керівник бригади, використовуючи, наприклад, мобільний ID. При вході в систему вносить дані щодо команди і початку зміни", – розповідає Попов.

Коли приходить виклик за адресою, перші дані про пацієнта бригада отримує від Центру тривоги.

"Лікар, перебуваючи в машині, ідентифікує пацієнта за його ID-кодом. Лікар вносить код, і система автоматично підтягує дані реєстру народонаселення в мобільний робочий кабінет системи "е-амбуланс". І лікар бачить на планшеті: ім'я та прізвище, вік, стать, хто сімейний лікар, історію хвороби, файли з томографією і рентгеном", – уточнює Попов.

Висновок лікар може внести в "е-амбуланс" під час або після виклику, закріпити цифровим підписом.

"Дані доступні в порталі пацієнта для сімейного лікаря, відділення екстреної медицини, родичів, тому не треба роздруковувати висновок", – зазначає Попов.

Е-поліція: перевірка онлайн

В Естонії прозоро реалізована реформа електронної поліції. Систему впроваджували IT-фахівці МВС.

"Нашими клієнтами є поліція, прикордонної охорони, центр порятунку, академія безпеки. Десять років тому у департаментів були свої IT-відділи. Був створений один відділ інформаційних технологій. Зараз центр обслуговує третину всіх послуг публічного сектора інфотехнологій: це 118 сервісів, і 27 з них працюють 24/7", – пояснює глава проекту е-поліції Центру інформтехнологій і розвитку МВС Імре Колло.

Проект для копів стартував три роки тому. Пілотний софт був запущений через півроку. Система називається "Мобільна географічна інформаційна система".

"Це детальна карта, яка має кілька шарів – для лікарів, рятувальників, поліцейських. В системі можна побачити місце, де сталася аварія, які ресурси виїжджають, де знаходяться – в хвилинах і кілометрах, чи є затори по маршруту. Це зручно для викликів, зворотного зв'язку і навігації, адже можна підібрати найкоротший маршрут. Плюс на екрані передається оперативна інформація від диспетчерів", – пояснює лікар Аркадій Попов.

Карта працює незалежно і в режимі реального часу, але не має відношення до Google Maps, адже дані там недетальні і застарілі.

В одній патрульній машині – двоє поліцейських: один за кермом, другий стежить за інформацією. Для роботи використовуються планшети з зовнішньою клавіатурою і роутером. Це дозволяє оперативно реагувати на події і стежити за інформацією.

"Коли поліцейський входить в систему, йде перевірка прав користувачів. Потім приступає до роботи. В системі присутні різні модулі, основні – карта і запити. Також є щоденний рапорт, звіт, чат, завдання, процедури", – уточнює Колло.

Зокрема, модуль запитів важливий для естонців: він дозволяє водіям не возити права постійно.

"Патрулюючи, поліцейський може в системі перевірити документи водіїв. Вводиться номер автомобіля – і відома вся інформація, наприклад, ім'я та прізвище власника авто, громадянство, документи, чи знаходиться транспорт у розшуку", – перераховує Колло.

Єдине, що вимагає поліція, якщо особисто перевіряє чи затримує водія, – будь-яке посвідчення особи.

"Але можна і за фото ідентифікувати людину. Зазвичай в Естонії не штрафують людей за відсутність документа при собі", – уточнює розробник.

Естонська поліція давно забула про необхідність складати щоденні паперові звіти.

"Під час зміни патрульні збирають інформацію про виконану роботу, перевірки. Згодом кримінальній поліції може знадобитися інформація про події: чи був патруль на місці, чи займався перевіркою, і ця інформація буде доступна", – каже Колло.

Е-уряд працює у мобільних

Найкоротше засідання естонського уряду пройшло в минулому році і тривало ... 28 секунд! Як це стало можливим – розповів глава Урядового секретаріату Айвар Рахно.

"Раніше уряд засідав по 4-5 годин, зараз звичайний час – менше півгодини. Оперативність досягається за рахунок того, що вперше в світі уряд став приймати рішення за допомогою комп'ютерів", – пояснює чиновник.

Це означає, що проекти рішень знаходяться в загальному електронному доступі, і кожен міністр може запропонувати правку. І якщо ніхто не заперечує, правка вноситься в проект.

"А найкоротше засідання йшло 28 секунд тому, що всі добре підготувалися і в жодного міністра не виникло питань щодо порядку денного. Прем'єр просто оголосив, що всі рішення прийняті", – пояснив Рахно.

При цьому паперовий документообіг зараз в уряді практично виключений, адже проекти документів і прийняті рішення передаються в системі тільки в е-вигляді.

Як же уряд став цифровим? Комп'ютеризація установи почалася 19 років тому. Спочатку зал засідань обладнали величезними комп'ютерами, потім – стаціонарними ноутбуками.

"Сьогодні ж міністри приходять зі своїм ноутбуком або смартфоном", – розповів Рахно.

Загалом, в уряді Естонії працюють 15 осіб, включно з прем'єром. Також є 11 міністерств.

"Інтернет-зв'язок уряду з усіма підпорядкованими органами робить його мобільним. І виїзні засідання не рідкість. Вони проводилися, наприклад, в школах і за кордоном. А найдивніше засідання проходило в соборі. Інтернету там не було, але міністри використовували мобілки", – згадує Рахно.

Система уряду працює наступним чином: для участі в системі кожен чиновник має е-картку та ID, що дають право цифрового підпису.

"Це дозволяє приймати рішення в будь-якому місці. Міністри вважають за краще мобільний інтернет, що дозволяє їм здійснювати регулярні поїздки в регіони, не роблячи перерв в роботі", – повідомив Рахно.

Якщо ж міністра немає в столиці, але він хоче взяти участь в засіданні уряду, то може це зробити віддалено.

"А влітку, в період відпусток, бувають і випадки, коли всі міністри беруть участь у засіданні через систему", – додав чиновник.

Нагадаємо, раніше новини "Сьогодні" писали про те, що до кінця 2019 роки українці зможуть отримувати 180 електронних послуг. Україна продовжує реформувати систему державного управління. У 2018 році запрацювали понад півсотні нових центрів адмін послуг. Триває процес децентралізації.

Реклама

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...