Згідно з Конституцією України, одним з органів управління країною є парламент – Верховна Рада (ВР). Як і будь колегіальний орган, ВР працює ефективно в тому випадку, якщо не менше половини її народних депутатів є якщо і не однодумцями, то хоча б людьми, що мають схожі цілі, які дотримуються в роботі близьких принципів. В ідеалі така більшість утворюється в результаті перемоги на виборах однієї політичної сили. На практиці ж таке моновластіе в демократичних країнах трапляється крані рідко. Тому декільком політичним силам, які пройшли в парламент, доводиться утворювати коаліцію.
В Україні необхідність наявності у ВР коаліції, яка об'єднує не менше 225 депутатів, передбачена Конституцією (ст. 83). Саме це об'єднання пропонує кандидатуру прем'єр-міністра і членів уряду. Розподіл портфелів в уряді, безумовно, важлива робота. Але ще більш важливим завданням для парламентської коаліції є законодавче забезпечення реалізації узгодженої програми розвитку країни, контроль (в межах своїх повноважень) дій виконавчої влади щодо реалізації цієї програми.
такої програми, що має назву "коаліційну угоду", був оприлюднений увечері в п'ятницю, 14 листопада. Над цим документом більше двох тижнів працюють "Блок Петра Порошенко", "Народний фронт", "Самопоміч", Радикальна партія і "Батьківщина". В даний час текст угоди займає 66 сторінок. Напевно, це добре, бо як кажуть європейські політики, чим товще угоду, тим довше живе коаліція. Ми зупинимося тільки на тих аспектах проекту коаліційної угоди, які явним чином впливають на бізнес в країні і функціонування економіки.
Реформа влади
Першим пунктом угоди очікувано стали заходи, спрямовані на оновлення влади і боротьбу з корупцією. Тут і створення в січня 2015 Національними антикорупційного бюро з Національним агентством з питань запобігання корупції (II кв. 2015), та забезпечення відкритості інформації (включаючи земельну кадастр), та інші виглядають безумовно правильними кроки. Але сложнейший і найважливіше питання – наявність в учасників коаліції бажання далеко зайти в реальній боротьбі з корупцією – звичайно, залишається за рамками даної угоди.
Другий пункт – судова реформа. Хоча це питання заслуговує взагалі бути першим, бо ефективна судова влада в країні може сприяти і боротьбі з корупцією, і зростанню економіки, і поліпшенню інвестиційного клімату тощо. В угоді перераховано досить багато заходів, реалізація яких націлена на реформу системи. Але знову ж постає питання реалізації. Наприклад, прекрасний принцип: рівень життя суддів і прокурорів повинен відповідати їх зарплаті або введення обов'язкового декларування не лише доходів, але витрат самими суддівськими працівниками, а також їх родичами та пов'язаними особами. Але от розробка ефективного механізму відповідного контролю ... Однак добре вже те, що депутати публічно беруть на себе зобов'язання вести таку роботу. Радує і те, що суддям планується залишити тільки функціональний імунітет.
Переробка системи
В угоді декларується перехід від адміністративного контролю до підтримки бізнесу. В розвиток цього положення приводиться перелік конкретних заходів, реалізація яких дійсно може змінити існуючу систему. Настільки ж потенційно ефективними виглядають і заходи, спрямовані на спрощення процедур у сфері будівництва. Наведено значний список кроків, які потрібно здійснити для реформування системи сільського господарства, транспорту. Хоча очевидно, що дійсне реформування цих галузей в країні, навіть за умови постійної роботи влади у цьому напрямку, може вийти за тимчасові рамки роботи цього складу ВР.
Багатообіцяючими виглядають заходи з реформування податкової системи, вони включають:
- зменшення кількості податків в країні до дев'яти: податок на прибуток, ПДВ, податок на доходи фізосіб, акцизний податок, рентний платіж, податок на нерухомість (включаючи землю), екологічний податок, єдиний податок (в т.ч. фіксований сільгоспподаток), мито;
- встановлення особистої фінансової відповідальності працівників податкових і митних органів за втрати підприємців, що стали наслідком незаконних дій або бездіяльності чиновників.
Втім, терміни реалізації всіх цих заходів в угоді не вказані.
Немає часових рамок і у пропозиції створити замість міліції Національну і муніципальну поліції з одночасним кардинальним реформуванням всієї структури органів охорони правопорядку. Також лихоліття і завдання створення Національного бюро розслідувань, якому повинні перейти слідчі функції органів прокуратури та СБУ.
Але не потрібно забувати, що за своєю суттю, коаліційну угоду – вид дорожньої карти, з якою погоджуються і відповідно до якої мають намір діяти його підписанти. Не можна очікувати від нього високого ступеня конкретики та ще й з датами, т.к. після скоєння перших же кроків в якомусь напрямку стане очевидним, що намічене вчора сьогодні вимагає коректування. І проте в проекті коаліційної угоди вказані заходи не макро, а середнього рівня, які можуть зробити істотний позитивний вплив на умови ведення бізнесу в країні.
Конкретні заходи
Серед конкретних заходів, що плануються в угоді зазначені:
- прийняття нового закону "Про Рахункову палату", який повинен закріпити її положення як вищого органу державного фінансового аудиту;
- поділ сервісної та правоохоронної функцій податкової служби, шляхом створення Служби фінансових розслідувань;
- забезпечення бюджетної автономії та фінансової самостійності місцевих бюджетів, включаючи закріплення за місцевими бюджетами стабільних джерел доходів;
- впровадження системи електронних держзакупівель і вимоги до всіх потенційних постачальникам розкривати своїх кінцевих власників (фізосіб);
- обов'язкова корпоратизація усіх держпідприємств і впровадження на них інституту незалежних директорів;
- підвищення показників, при досягненні яких необхідно отримувати дозвіл АМКУ на концентрацію;
- зниження кворуму, необхідного для проведення загальних зборів акціонерного товариства, до 50% + 1 акція (зробити це планується до кінця поточного року);
- створення спеціального органу страхування та фінансування експорту в вигляді Експортно-кредитного агентства;
- завершення до 1 січня 2016-го інвентаризації та розмежування сільгоспземель державної, комунальної та приватної власності;
- проведення в 2015 р. загальнонаціональної нормативної грошової оцінки сільгоспземель;
- зрівняння плати за надрокористування для підприємств усіх форм власності та повернення до диференційованих ставок плати за надрокористування, в залежності від глибин видобутку (що стимулює розробку складних родовищ);
- впровадження обов'язкового державного медичного страхування як частини системи соціального страхування;
- поступове приведення (до 2017 р.) цін на енергоносії для всіх категорій споживачів, включаючи населення, до економічно обґрунтованого рівня (з наданням адресних дотацій для незахищених верств);
- реорганізація НАК "Нафтогаз України" з поділом за видами діяльності, сертифікацією оператора газотранспортної системи (IV кв. 2015). Умови для залучення інвесторів в управління газотранспортною системою і підземними сховищами газу планується створити в III кв. 2015 р .;
- оновлення базового законодавства про газовий ринок (I кв. 2015 р.), його гармонізація з європейськими нормами.
Ця коаліційна угода майже напевно буде підписана. А що забезпечить її виконання? Один з найважливіших факторів – рівень мислення народних депутатів, який повинен відповідати складності керованого ними об'єкта – країни. На хвилі обновленческого ентузіазму в парламент потрапило досить багато людей, які ще вчора були далекі від складних процесів держуправління. Їм доведеться багато чому і швидко вчитися. І при цьому вкрай важливо, щоб вони не втратили розуміння того, що правильно з точки зору держави і. Ключові моменти цього "правильно" і записані в коаліційній угоді. У тому числі і для пам'яті народним депутатам.