Ми оновили правила збору та зберігання персональних даних

Ви можете ознайомитисЬ зі змінами в політиці конфіденційності. Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з оновленими правилами і даєте дозвіл на використання файлів cookie.

Прийняти

Таксі в Україні в рази дешевші, ніж за кордоном: звідки такі ціни і чи можуть вони зрости

15 грудня 2019, 07:23

Анастасія Іщенко

94% українського ринку таксі працює в тіні

/ Фото: Pixabay

Реклама

Сотні тисяч людей по всьому світу постійно користуються послугами таксі. І українці не виняток. Понад 14 млн пасажирів в країні їздять на таксі. А щорічно понад 200 тис. водіїв здійснюють близько 280 млн поїздок. При цьому існує думка, що ціни на таксі в Україні набагато нижчі, ніж в інших країнах. Сайт "Сьогодні" вирішив розібратися, чи дійсно таксі в Україні так вже й дешеве і що впливає на формування цін.

Ціни на таксі в Україні залишаються досить низькими

За оцінками Офісу ефективного регулювання (BRDO), обсяги ринку таксі в Україні становлять 40 млрд грн на рік. Але в той же час згідно з різними підрахунками, 94% цього ринку працює в тініі, відповідно, податки до бюджету не надходять.

Вартість послуг таксі в Україні залишається однією з найнижчих. Нещодавно фахівці порталу Momondo склали рейтинг найдешевшого і дорого таксі з аеропорту до центру міста. Вони проаналізували 140 столиць світу, керуючись цінами, вказаними на офіційних сайтах аеропортів.

Експерти відзначили, що середня відстань з аеропорту до міста становить 21 кілометр, а середня вартість поїздки – близько 25 євро. Київ же займає 84 місце в загальному рейтингу і ділить його зі столицею Марокко – Рабатом. Експерти підрахували, що для того, щоб доїхати з аеропорту "Бориспіль" до центру столиці, потрібно заплатити 16 євро (близько 441 грн). У той же час, в Токіо за це потрібно заплатити 200 євро (щоправда, і відстань від аеропорту до центру столиці становить там понад 70 км, тоді як у Києві не перевищує 30 км.), В Осло і Рейк'явіку – 100 євро, в Ніцці , Лондоні і Вашингтоні – 90 євро.

"До першої п'ятірки країн з найдорожчими послугами таксі входять Японія, Норвегія, Ісландія, Монако і Великобританія, а до п'ятірки країн з найдешевшими послугами – Таджикистан, Узбекистан, Туніс, Гамбія і Гвінея-Бісау", – зазначає аналітик Київської школи економіки Павло Яворський.

Спікер ОС "Асоціація відповідальних перевізників" Олександр Дяченко додає, що ціна на таксі в Україні порівняно низька – 3-4 долари (вартість середньої поїздки), проти 10-15 доларів в країнах західної Європи.

"Це обумовлене низькою купівельною спроможністю населення, високою конкуренцією на цьому ринку і невтручанням держави. Доступ до ринку таксі мають як великі компанії, так зовсім маленькі служби, що працюють в провінції, або спеціалізовані таксі у великих містах. У великих містах невеликі служби, що працюють на масовий ринок і не мають достатньо автомобілів для покриття всього міста, об'єднуються для обміну замовленнями. Таким чином за пасажира йде постійна боротьба, при цьому ціна є чинником №1 при виборі тієї чи іншої служби", – пояснює Дяченко.

За його словами, на високу конкуренцію в таксі також сприяє збільшення впровадження мобільних додатків. Завдяки декільком додаткам, пасажир має можливість одномоментно порівнювати ціни (та й інші умови поїздки) відразу декількох сервісів і вибирати який найбільш влаштовує.

Держава практично не контролює ринок таксі

Як уже зазначалося, ринок таксі в країні практично не регулюється державою і існує сам по собі.

"Позитивним фактором, що впливає на ціну, є те, що держава практично не втручається в бізнес таксі. Фактично тільки 2-3% водіїв таксі (в основному преміум сегменту) мають необхідні дозвільні документи та платять податки", – каже Дяченко.

Якщо за контроль ринку візьметься держава – ціни на таксі злетять в кілька разів. Таку думку висловив і Юрій Сивицький, член правління консорціуму Intecracy Group.

"Так як в Україні практично відсутній держконтроль за ринком таксі, ціни визначає виключно попит і пропозиція. Завдяки тому, що практично всі таксі та їх клієнти сьогодні користуються онлайн-сервісами, у нас і попит величезний, і пропозиція значна. У тому випадку, якщо держава почне контролювати ринок таксі, ціни зростуть приблизно в 3 рази, впаде відповідно і попит", – зазначив Сивицький.

Таксисти кажуть, що ціни повинні бути вище

Якщо говорити більш глобально, на ціни впливає рівень економічного розвитку країни і економічної свободи галузі.

"В цілому, в розвиненіших країнах вартість праці вища, ніж в бідних, і це підвищує вартість послуг таксі. Крім того, важливим фактором є врегульованість ринку. Часто послуги таксі підпадають під ліцензування та необхідність відповідати вимогам якості та безпеки пасажирських перевезень (в тому числі забезпечувати страхування пасажирів). Більш того, в деяких країнах для захисту екології видають обмежену кількість ліцензій, розподіляючи їх через аукціони. Такі заходи також підвищують вартість перевезень", – каже Яворський.

Він додає, що в Україні фактично будь-який водій може надавати послуги таксі, навіть якщо у нього відсутня ліцензія. Відповідно, така структура ринку дає можливість надавати послуги за нижчими цінами.

Самі ж водії таксі вважають, що ціни на поїздки в країні, як мінімум, занижені вдвічі, але такі умови диктує ринок.

"Штучне зниження цін невідворотно погіршує якість, адже водій, який менше заробляє або менше витрачає на догляд за автомобілем, не може надавати сервіс належного рівня. Штучне підвищення цін також шкідливе, адже це призведе до зменшення кількості клієнтів таксі. Скорочення ринку таксі небажано через увагу до його соціально-економічної функції в країні. За оцінками ГС "АВП" близько 100 тис. громадян використовують таксі як тимчасову роботу або додатковий заробіток. Штучне підвищення ціни і, як наслідок, скорочення ринку позбавить цих громадян можливості заробити на хліб в разі безробіття або тимчасових фінансових труднощів", – коментує ситуацію Дяченко.

Експерт також відзначає, що в окремих випадках ціна залежить від наявності природної або штучної монополії. Наприклад, зовсім маленький районний центр не цікавий великим сервісам таксі, і там, як правило, існує тільки одна служба або просто група водіїв, які домовляються між собою. У такому випадку тариф визначається виключно купівельною спроможністю місцевих жителів і волею водіїв.

"Штучна монополія – це саме випадок з аеропортом. Основні місця скупчення потенційних пасажирів (вокзали, аеропорти) найчастіше стають місцем зловживання з боку місцевих чиновників або банально криміналітету. Водії, які стоять в таких місцях, необґрунтовано завищують ціни і платять мзду, а чужих таксистів банально не пускають, в тому числі із застосуванням фізичного насильства. Частково цю проблему вирішують ті ж програми: вибрати і викликати таксі можна заздалегідь в обхід митних персонажів, які смикають ключі в вестибюлях аеропорту", – зазначає Дяченко.

Нагадаємо, раніше сайт "Сьогодні" розповідав, чи змусять таксистів в Україні витратитися на придбання дитячих автокрісел, які віднедавна є обов'язковими при перевезенні дітей.

Читайте найважливіші та найцікавіші новини у нашому Telegram

Реклама

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...