В " Укрзалізниці " пояснюють подорожчання квитків загальним зростанням цін по країні . Останній раз залізничники підвищували вартість проїзду в 2014-му . З того часу споживчі ціни в Україні зросли на 60-70 % , в 4-6 разів подорожчала комуналка , аргументує директор з економіки та фінансів компанії Андрій Рязанцев .
Підвищення тарифів можна було уникнути
"Полученные средства направим на развитие пассажирской инфраструктуры. Сейчас мы закупаем пассажирские вагоны, которые производит национальный производитель. Достаточно быстрыми темпами осуществляется модернизация вагонов, инвестируем в ремонт подвижного состава", – рассказал Андрей Рязанцев.
" Укрзалізниця " щорічно повинна купувати 300 вагонів , щоб через кілька років відновити парк , вважає колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава. Саме купувати , а не модернізувати . Більшість вагонів випущені до 1991 року. Їх просто доведеться списати через кілька років . При цьому купувати вагони повинна держава , а не " Укрзалізниця " за свій рахунок . Так роблять європейські країни – пасажирські перевезення зазвичай дотаційні .
"Повышения тарифов можно было избежать. Правительство фактически устанавливает заниженные тарифы для Укрзализныци. Если бы госбюджет компенсировал железной дороге разницу между себестоимостью и тарифом подорожания для пассажиров бы не было. К сожалению, этот механизм у нас в стране не действует. С одной стороны, государство устанавливает тарифы, но никакой компенсации железной дороге не дает", – комментирует Кава.
При цьому проїзд в електричках не подорожчає. Місцева влада повинна давати свою згоду на індексацію тарифів . Також вони зобов'язані співфінансувати ремонт і покупку нових електричок . Цього вони не роблять . Тому приміські поїзди в країні зношені на 85-97 % – всі вони зроблені в 60-90 – х роках минулого століття .
Яким буде комфорт в поїздах
Фото: AFP/YURIY DYACHYSHYN
"За эти деньги можно что-то отремонтировать, но в целом не стоит ждать, что кардинально все поменяется", – комментирует он.
"Тариф должен учитывать подвижную, инвестиционную, инфраструктурную составляющие. Этого всего нет. "Укрзализныця" не получит выгод, которых хочет. Во-первых, тариф формируется еще по советским нормам. И государство жестко регламентирует тарифы "Укрзализныци". Поэтому компания не может самостоятельно влиять на стоимость билетов", – говорит Гаврона.
У 2017 році " Укрзалізниця " заявила про плани ввести в " нічних експресах " три класи комфорту : " економ " , " стандарт " і " комфорт " . Так , поїзди класу " комфорт " будуть не старше 10 років . Кожен вагон обладнають біотуалетами , кондиціонерами та холодильниками . Пасажири зможуть придбати повноцінну їжу і користуватися холодильником і мікрохвильовкою .
Рухомий склад " стандарт " -класу буде віком до 20 років . Пасажирів не буде гарантуватися розетка в кожному купе і підсвічування підлоги вагона . А вік постільної білизни не обмежать шістьма місяцями , як це хочуть зробити в " комфортних потягах " . Плацкартні вагони залишать без кондиціонера і біотуалету .
"Три класса комфортности сделает услугу более предсказуемой для пассажиров. Соответственно пассажир, покупая билет, будет знать, какой уровень комфорта ему стоит ожидать", – отмечает Александр Кава.
Але є зворотний бік введення класів комфортності . Таким чином " Укрзалізниця " узаконить невиконання існуючих норм , вважає Бондаренко . Проїзд в " комфортних " і " стандартних " поїздах буде на порядок дорожче ніж в " економних " . В силу зношеності парку залізниць може виявитися , що левова частина поїздів стане " економом " .
"Эта инициатива – попытка ослабить нормативную базу, чтобы не нести ответственность за ухудшение комфорта проезда. Само повышение тарифов не обеспечит комфортного проезда. Инфляция съест все повышение и, в лучшем случае, все останется на том же уровне", – отмечает Александр Бондаренко.
Найефективніший спосіб боротися за комфорт – це розголос , вважає координатор проекту правової підтримки пасажирів Бондаренко .
"Писать жалобы не имеет никакого смысла. Единственный действенный механизм – через социальные сети поднять шум, тегнуть министра инфраструктуры или главу "Укрзализныци". Обычно только после резонансного случая принимаются меры", – добавляет он.
Читайте також: Сервіс в "Укрзализниці": які права є у пасажира поїзда і як їх захистити
Як купити квиток і заощадити
В " Укрзалізниці " рік розділений на 13 періодів , коли вартість проїзду може зменшуватися або збільшуватися . Періоди затверджені наказом Мінінфраструктури №170 про тарифи на перевезення залізничним транспортом .
Найдорожчий проїзд – перед Новим роком , з 25-30 грудня, він підвищується на 10 % . При цьому найдешевший день для поїздок – 31 грудня , тоді вартість квитка нижче на 30 % ніж в інший день . Дешевше можна їздити з 21 по 31 січня на 14 % і весь лютий на 5 % . Влітку проїзд дорожче на 7 % .
Також вартість квитка залежить від дня тижня . У вівторок і середу їздити дешевше , ніж в інші дні . А найдорожчий проїзд – в п'ятницю та неділю . У понеділок і суботу вартість проїзду не змінюється . На 30 % дорожче обійдеться проїзд на поїзді , який призначається додатково . Часто " Укрзалізниця " запускає їх влітку і перед святами .
Вартість поїздки не залежить від місця у вагоні : верхнє або нижнє , бічне або ні , ближче до провідника або подалі . Однак на ціну квитка впливає клас вагона : купейний , плацкартний , загальний , з місцями для сидіння першого , другого і третього класу . Їх вартість в одному поїзді може значно відрізнятися .
Для тих , хто їздить на Інтерсіті , діє спеціальна бонусна програма , але тільки для пасажирів першого класу : за кожні 100 витрачених гривень можна отримати на бонусний рахунок 10 гривень . Їх можна витратити на покупку квитків , але скористатися грошима можна тільки після десятої поїздки .
Нагадаємо , раніше сайт " Сегодня" писав , що " Укрзалізниця " розглядає можливість поліпшити якість сигналу Wi – Fi в швидкісних поїздах за рахунок включення цієї послуги у вартість квитка.
Читайте також:
- Названа причина майбутнього зростання цін на залізничні квитки
- В ціну квитків можуть включити нову послугу – в.о. голови "Укрзалізниці"
- В Україні з 1 квітня подорожчають залізничні квитки – УЗ
- В Україні оновився перелік поїздів з придбанням квитків через інтернет
- "Укрзалізницею" до Європи: куди і за скільки можна поїхати потягом
- Омелян розкрив план з інвестицій в автодороги і залізницю України