segodnya.ua
Українська продукція - в кожному європейському супермаркеті
Як бізнес формує позитивний імідж України за кордоном
Напередодні дня народження прийнято озиратися назад, підводити підсумки, робити висновки. До чергової річниці нашої країни - Дня Незалежності - ми вирішили нагадати, з чого починалася наша економічна самостійність і чого нам вдалося досягти. Як приклад звернемо увагу на експорт. Адже саме він багато в чому формує імідж країни і допомагає їй заробляти.

Нагадаємо, що в перше десятиліття після здобуття Україною незалежності економіка країни стабільно летіла в прірву. Аж до початку XXI століття ВВП країни падав, причому в деякі роки - більш ніж на 10%. І тільки 2000 року вдалося зупинити це падіння.

Незважаючи на те, що Україна вже тоді торгувала практично з усім світом (зовнішньоторговельні операції проводились з 193 країнами), обсяги цієї торгівлі були досить скромними. Наприклад, 2000 року за кордон було продано товарів і послуг всього на 14 млрд доларів, причому левову частку експорту становила сировина. Зокрема, 40% - метали.
За наступні двадцять років обсяг українського експорту зріс майже вчетверо.


Наприклад, у 2019 році Україна продала своїх товарів на 50 млрд доларів. Причому в структурі нашого експорту зросла частка товарів з доданою вартістю, продуктів переробної промисловості.
Всі ці роки Україна по праву вважається житницею Європи. Зерно є одним з основних продуктів українського експорту. І, скільки б не лунало зневажливих заяв про те, що експорт сировини - не привід для гордості, зерно вважається важливим стратегічним продуктом у всьому світі. На нього завжди буде високий попит, і країни - експортери зернових культур мають можливість заробляти навіть в періоди найжорсткіших криз.

На сьогоднішній день в Україні виробляється майже 10% всього зерна, яке споживається в світі. За даними Продовольчої і сільськогосподарської організації ООН (ФАО), обсяг експорту зернових в світовому масштабі становить 435 млн тонн на рік, і кожна восьма тонна експортного зерна вирощена в Україні.
Україна є основним постачальником пшениці в країни Євросоюзу.


У минулому році, наприклад, частка нашої країни в обсязі європейського імпорту пшениці склала 42%. Отже можна сказати, що практично кожна друга хлібина на прилавках європейських країн - родом з України.
Однак Україна відома в Європі, та й в усьому світі, не тільки своїм зерном. В останні роки однією з основних статей експорту стала і продукція м'ясопереробної промисловості, зокрема, куряче м'ясо. Якщо в 2001 році обсяг експорту українського м'яса і субпродуктів становив близько 160 млн доларів, то до 2020 року ця сума зросла майже до 712 млн дол. З них близько 580 млн доларів виручено від продажу за кордон української курятини.

У 2019 Європа та інші країни світу в загальному спожили понад 414 тисяч тонн цієї продукції, виготовленої в Україні. В тому числі, за даними Єврокомісії, Україна посіла третє місце в рейтингу експортерів м'яса птиці в країни ЄС, поставивши в торгові мережі Європи 134 тис. тонн такої продукції. Отже і в м'ясних відділах європейських магазинів практично гарантовано можна побачити українську продукцію, яка там затребувана і користується попитом.
Втім, туристи з України, можливо, не завжди зможуть "впізнати" український продукт в європейських супермаркетах. Наприклад, один з найбільших експортерів української курятини, лідер української агроіндустрії компанія "Миронівський хлібопродукт", або МХП, добре відома в Україні такими своїми брендами, як "Наша Ряба", "Секрети Шефа", "Бащинський" та іншими. У той же час в Європі та в інших країнах світу продукція цієї компанії продається і під іншими брендами: "Qualiko", "Ukrainian chicken", "Assilah", "Sultanah".

Ці марки добре відомі, їх люблять споживачі. Проведені дослідження показали, що впізнаваність українських брендів серед зарубіжних споживачів становить 97%! Якість українського товару відповідає міжнародним стандартам FSSC 22000, ISO 22000 та BRC Food.
На сьогоднішній день компанія МХП експортує м'ясну продукцію до 85 країн світу на всіх континентах і є найбільшим українським постачальником м'яса птиці на експорт. Так, в минулому році з 414 тис. тонн м'яса птиці, виробленого в Україні та проданого за кордон, понад 373 тис. тонн склала саме продукція МХП.
МХП є одним з найбільших роботодавців України. Холдинг об'єднує понад 40 підприємств, розташованих у 16 регіонах України, і забезпечує роботою понад 28 тисяч осіб. Декілька підприємств холдингу розташовані і за кордоном, й на них трудяться близько 4 тис. осіб. Зокрема, в структурі МХП є два дистрибуційних центра в Нідерландах і Об'єднаних Арабських Еміратах. А в минулому році МХП придбав одну з найбільших в Південно-Східній Європі корпорацій по переробці м'яса - компанію Perutnina Ptuj. Ця компанія має 110-річну історію і представлена в 22 країнах. Отже тепер фактично українська продукція буде продаватися і під брендами цієї компанії, які також добре відомі в Європі: "Perutnina Ptuj", "POLI" , "Jata" , "Topiko" , "Pullus" , "Agronatur".

На жаль, на сьогоднішній день позитивний імідж України як товаровиробника і української продукції - це в основному заслуга бізнесу. Якби держава надавала експортерам підтримку, успіхи країни в цьому напрямку - а також валютні надходження в країну від експорту - могли бути набагато значнішими.