«Для оплати комуналки не потрібно йти до банку - платіть онлайн без комісії. Навіть у складних обставинах Ощад залишається тихою гаванню для клієнтів», - запевняє банкір Андрій Пишний
Як в умовах карантину працює Ощадбанк, чи переходять клієнти в онлайн, чи буде банк штрафувати за прострочені платежі, які кредитні канікули пропонуються позичальникам? На найактуальніші питання про роботу банку відповів його голова Андрій Пишний.
Як змінилась робота банку в умовах карантину? Банки, в тому числі Ощад, змушені були призупинити діяльність частини відділень. Як переформатували свою роботу, щоб клієнти зовсім не залишились без банківських послуг?
Перш за все я хочу побажати доброго здоров'я і подякувати команді Ощадбанку, особливо працівникам відділень. Вони повноцінно обслуговують тих клієнтів, які все-таки вирішили під час карантину відвідувати відділення.

Сьогодні Ощад працює в штатному режимі і надає весь спектр послуг - від розміщення депозитів до видачі кредитів - і клієнтам-фізособам, і бізнесу. Понад півтори тисячі ключових відділень працюють - навіть у складних обставинах Ощад завжди залишається з клієнтами. Не працюють відділення в закритих на час карантину торговельних центрах. Також тимчасово ми переглянули роботу відділень, які знаходяться недалеко одне від одного, адже кількість відвідувачів все-таки зменшилась. У деяких областях через епідеміологічну ситуацію закрито більше відділень.

Наша інкасаторська служба - найбільша серед банків - забезпечує безперебійне підкріплення готівкою банкоматів і відділень, інкасацію торговельної мережі, клієнтів, серед яких багато банківських установ. Жодних обмежень щодо роботи Ощадбанку або проведення операцій. Це наша принципова позиція.
Інкасатори Ощадбанку перед виїздом
Нагадаю, Ощад був і залишається однією з ключових ланок соціально-економічної підтримки країни. Наша місія - залишатись працювати до останнього клієнта. Так було, коли банк останнім йшов з Криму, Ощад - єдиний банк, який обслуговує клієнтів уздовж лінії розмежування на Донбасі. І подібних прикладів у нашій історії маса.

Сьогодні ж ми пропонуємо людям якомога швидше переходити на дистанційне банківське обслуговування. Контакти поза домом несуть ризик як для співробітників, так і для відвідувачів. Усі операції клієнти-фізособи можуть проводити в онлайн-банкінгу Ощад 24/7, який повноцінно дублює послуги, що надаються у відділеннях. Ощад 24/7 забезпечує доступ клієнта до всіх його рахунків, депозитів, операцій з обміну валют тощо.

Наші бізнес-клієнти активно обслуговуються в онлайн-банкінгу СorpLight, де доступні практично всі основні операції для ведення бізнесу.

Чи будете ви коригувати роботу відділень в разі погіршення епідеміологічної ситуації?

Звичайно, і графік у тому числі. Для нас важлива безпека як співробітників, так і клієнтів.

І все-таки чи змінилась поведінка клієнтів за цей період? Можливо, ті, хто до сих пір не наважувався користуватись дистанційним обслуговуванням, все ж перейшли в онлайн?

Так, ми спостерігаємо зростання кількості операцій в Ощад 24/7 майже на 30%.

Вражає, що є чимало молодих людей близько сорока років плюс-мінус, які щомісяця ходять у касу платити за комунальні послуги. Чому? Не розумію. При цьому в них круті смартфони останніх моделей. Для оплати комуналки не потрібно йти до банку - платіть онлайн без комісії. Ви нічого не втрачаєте: навпаки, сидіть спокійно вдома і платіть у зручний для вас час...

І ось протилежний приклад. Познайомився нещодавно з подружньою парою за 70. Вони протягом багатьох років - клієнти відділення в Шевченківському районі Києва. Так от, з початку року за допомогою хол-менеджера в нашому відділенні вони удвох освоїли Ощад 24/7. «Чому ми не зробили цього раніше? Це ж так зручно», - сказали вони мені при зустрічі. Такі випадки дуже радують і підтверджують, що ми на правильному шляху.

Звертаюсь до молодого покоління: навчіть, допоможіть своїм батькам, бабусям і дідусям платити онлайн! Донесіть їм думку: для оплати комуналки не потрібно йти до відділення банку.
Співробітники Ощадбанку закликають клієнтів переходити в Ощад 24/7
Розкажіть детальніше для любителів банківських кас про переваги онлайн-обслуговування.

Ощад 24/7 - онлайн-банкінг, який можна встановити як на комп'ютер, ноутбук, планшет, так і на смартфон, і отримувати максимально можливий спектр банківських послуг.

Сьогодні ним користуються понад 4 млн наших клієнтів. Ми його запустили чотири роки тому і кожного року нарощували кількість користувачів по мільйону осіб щорічно. Причому спочатку перевели туди своїх співробітників і їх родичів, показавши таким чином приклад: мовляв, ми самі касами не користуємось і вам не радимо - не стійте в черзі, платіть онлайн.

Найпопулярніші сервіси - платежі, карткові перекази, поповнення мобільних телефонів, відкриття депозитів онлайн, обмін валют онлайн. Ще раз хочу звернути увагу на те, що оплата комунальних послуг онлайн здійснюється без комісії для всіх користувачів банкінгу.

Ви можете встановити в смартфоні цифрові гаманці G Pay і Apple Pay, прив'язати до них картку та безпечно, безконтактно і зручно оплачувати з їх допомогою покупки в торговельній мережі. Це особливо актуально зараз, коли люди прагнуть мінімізувати контакти з готівкою.

Обов'язково рекомендую скористатись сервісом «Мобільні заощадження». Це як депозит, який ви можете під 9% річних поповнювати і знімати в будь-який зручний для вас час. Чудова пропозиція - ви отримуєте дохід, вільно користуючись своїм рахунком.

Якщо у вас є карткові рахунки в інших банках, їх можна прив'язати до Ощад 24/7 і використовувати всі свої картки в єдиному мобільному додатку або у власному кабінеті веббанкінгу.

Про систему СorpLight можу сказати, що це система дистанційного обслуговування для клієнтів мікро-, малого та середнього бізнесу. Вона забезпечує клієнту в режимі реального часу онлайн-доступ до особистого кабінету для виконання операцій. Має більше 40 функцій. А нещодавно ми додали новинку для клієнтів, які мають зарплатні проєкти. Тепер можливо дистанційно відкривати рахунки своїм працівникам і замовляти картки для виплати заробітної плати.

Система є затребуваною - щодня бізнес-клієнти здійснюють дистанційно до 10 тис. фінансових операцій. З початку 2020 року до системи СorpLight приєдналось ще 8 тис. нових клієнтів, а загальна кількість користувачів становить 104 тис.

З тимчасовим закриттям частини відділень, напевно, зросло навантаження на канали підтримки клієнтів. Які вони в Ощаді?

Навантаження на контакт-центр майже не змінилось - понад 2,5 млн звернень клієнтів. Найпопулярніші питання в період карантину: графік роботи відділень і як підключити Ощад 24/7. Цікаво, що в березні на 30% збільшилась кількість звернень через чат-боти в Facebook і Telegram, тобто клієнти поступово освоюють весь спектр дистанційних каналів обслуговування.

У контакт-центрі більшість дзвінків бере на себе автоматизована система IVR, допомагаючи клієнту розібратись із поточними питаннями по картковому рахунку. Крім того, можна замовити зворотний дзвінок консультанта. У контакт-центрі є окрема лінія для клієнтів мікро-, малого та середнього бізнесу, що є дуже важливим у нинішніх умовах для стабілізації економічної ситуації.

Ліц. НБУ №148 від 05.10.2011
Яка ситуація з депозитами? Чи спостерігаються відтоки? Як заспокоюєте клієнтів?

На початку карантину зіграв роль психологічний фактор, і невелику нервозність вкладників, особливо валютних, ми відчули. Це було пов'язано зі зростанням курсу і дефіцитом валюти через перебої завезення готівкової валюти в країну. На сьогодні валюти в країні достатньо. Резервів НБУ теж досить, щоб якісно управляти ситуацією на валютному ринку.

Ні держава, ні Національний банк, ні банки не встановлювали жодних обмежень щодо доступу до депозитних рахунків у рамках тих угод, які ви уклали з банком. Незалежно від того, в якій валюті депозит - гривня, долар США або євро.
Банки сьогодні видають, якщо ви звернетесь до них, депозити з рахунків. Якщо ви маєте намір їх вилучити, ви отримаєте готівку. Тільки запитайте себе: навіщо? На сьогодні банки пропонують абсолютно адекватні умови заощадження і прибутковості за вкладами.

На даний момент відтоків депозитів у себе ми не спостерігаємо. Історично склалось так, що навіть у найбільш непрості часи Ощад залишався тихою гаванню для вкладників. Це відповідно відображалось на цифрах приросту депозитного портфеля. Після 2014 року були місяці, коли лише Ощад демонстрував приріст депозитного портфеля. Це говорить про велику довіру до держбанку з боку вкладників - як громадян, так і бізнесу.
А що з роздрібним кредитуванням? Поки на паузі? Кредитні канікули для позичальників?
Ні. Якщо клієнт має бажання і можливість взяти кредит під час карантину, ми йому не відмовляємо при дотриманні всіх вимог до позичальника. Видаємо і кредитні картки, і автокредити, і навіть іпотеку. Звичайно, попит зменшився, але він є.

Що стосується животрепетного питання для всіх позичальників, то ми обнуляємо штрафні санкції і пені, пов'язані з невиконанням зобов'язань через карантин. Фізичним особам - йдеться про сумлінних позичальників - Ощад пропонує програми реструктуризації з метою зниження кредитного навантаження.

За кредитними картками скасовано обов'язковий платіж у розмірі 5% від суми використаного кредитного ліміту. Це послаблення діятиме з квітня на період карантину та додатково 30 днів після його завершення. Скасування такого платежу за всіма кредитними картками відбувається автоматично.

При цьому хотілося б, щоб клієнти пам'ятали: карантин закінчиться, а кредитна історія і зобов'язання залишаться.
Поточна криза найбільш боляче вдарила по малому бізнесу. Близько 700 тисяч підприємців зупинили діяльність. Ощадбанк має пропозиції для підтримки таких клієнтів? Кредитні канікули, інші пільги, реструктуризації?

Звичайно. Зниження фінансового навантаження на мікро- та малий бізнес у поточних умовах необхідне, як повітря. Ми дуже хочемо, щоб вони вистояли і згодом продовжили роботу і розвиток своєї справи. Ми одразу проаналізували клієнтську базу, кожен кейс окремо, визначили коло
клієнтів, бізнес яких особливо страждає в умовах карантину, і, не чекаючи їх звернень, перевели їх на кредитні канікули. Підприємці можуть скористатись відстроченням платежів за тілом кредиту до трьох місяців за відновлюваними кредитними лініями і строковими кредитами. Клієнти з галузей машинобудування, будівництва, готельного та ресторанного бізнесу, розважальних послуг, торгівлі, автомобільної сфери (продаж і виробництво), металургії, туризму, транспорту (міжнародні пасажирські перевезення) вже отримали кредитні канікули.
Чи продовжить Ощадбанк кредитування малого бізнесу, зокрема діючих клієнтів?

Ми не зупиняли кредитування клієнтів МСБ, розуміючи, що без фінансової підтримки їм буде важко. Особливу увагу приділяємо тим галузям, які є важливими для підтримки життєдіяльності економіки, наприклад, АПК. Адже зараз іде посівна, і далі сільськогосподарські роботи вступають в активну фазу.

У березні банк видав клієнтам малого та середнього бізнесу кредитів на суму 623 млн грн, в тому числі 246 нових кредитів на загальну суму 211 млн грн. Значна частина позичальників - клієнти агропромислового комплексу.
Чи продовжить дію програма «Доступні кредити 5-7-9%»?

Державна програма «Доступні кредити 5-7-9%» продовжує діяти. Крім того, Кабінетом Міністрів України та Верховною Радою України внесено зміни до нормативних документів, які значно розширять коло потенційних учасників програми, і після завершення карантину програма дасть потужний імпульс відновленню сектора МСБ і його подальшому розвитку.

На ескроу-рахунок Фонду підтримки підприємництва в Ощадбанку надійшло 20 млн грн для компенсації відсотків за кредитами в рамках програми. Цих коштів достатньо для компенсації відсотків за кредитами протягом 2020 року. На початок квітня за програмою «Доступні кредити 5-7-9%» Ощадбанк видав більше 100 кредитів на суму 70 млн грн.
І наостанок, що ви порадите нашим читачам? Що робити, де шукати відповіді?
Ми опинились у цій ситуації всі разом раптом і одразу. Нічого схожого раніше з нами не відбувалося. Тому ставте нам питання. А ми будемо шукати і давати на них відповіді через різні канали комунікації.

Зверніть увагу на нашу сторінку у Facebook, на офіційний сайт Ощаду, на наш youtube-канал Oschadbank.tv. Я постійно комунікую на своїй особистій сторінці у Facebook, показуючи, що і як робить наша 30-тисячна команда для вас, даю відеокоментарі. На сайті oschadbank.ua, наприклад, вже є розділ, який ми назвали «Бережіть себе». У ньому розміщено питання, які сьогодні найчастіше ставлять нашим працівникам у контакт-центрі.

Підприємці можуть комунікувати через портал «Будуй своє», який ми спеціально для них створили, і на однойменній сторінці у Facebook.

Якщо ви там не знайдете відповідь на своє питання, напишіть у Facebook на сторінці Ощадбанку, і ми обов'язково дамо на нього відповідь.

Будьте здорові, зберігайте спокій, і тоді ми вийдемо з цієї ситуації більш сильними і мудрими.