Сьогодні в Одесі офіційно стартує круїзний сезон: у гавань зайде невеликий лайнер Hamburg з однойменного німецького міста. До політичних пертурбацій в країні, сезон 2014 року обіцяв стати найбагатшим за останні 20 років, адже ще взимку до Одеси планувало зайти удвічі більше суден, ніж торік. Однак після подій у Криму багато круїзних компанії відмовилисяпрямувати в українські порти: зокрема, в Одесі скасували 38 прийомів. Минулорічний рекорд заходів побити не вдасться: за 2013 -й Південну Пальміру відвідало 120 лайнерів, а в цьому планується близько 60.
"20 заходів скасувала італійська компанія Adriana, замість зупинки в Одесі вона продовжить стоянку в Стамбулі. Найбільший лайнер сезону Costa Deliziosa замість семи раз вирішив зайти лише три", – розповідає прес-секретар адміністрації морських портів України Ігор Казакуца.
Деякі компанії відмовилися відвідувати Одесу, пояснюючи свою відмову нестабільністю в країні і тривогою з приводу безпеки: замість Пальміри судна кинуть свої якорі в турецьких, грецьких, болгарських чи грузинських портах. А деякі круїзи взагалі опинилися під загрозою зриву через масове повернення квитків пасажирами.
Багато туристів, які купили путівки ще восени або взимку, з початку весни почали здавати їх назад. "Як пояснювали самі пасажири, вони бояться виїхати в тур і не повернутися назад – дуже впав попит на чорноморські круїзи", – повідомили в Адміністрації морських портів. Зате на наступний рік інтерес до одеської бухти знову зросте: вже зареєстровано 77 заявок – на 20 більше, ніж у цей же час торік.
Бум швартування лайнерів припаде на серпень-жовтень: на одеському морвокзалі приймуть 70 суден, тобто приблизно двоє суден кожні три дні. "Така тенденція простежується вже кілька років поспіль – туристи вибирають для відпусток другу половину літа і першу половину осені. У цей час не спекотно, і пасажири можуть вдосталь погуляти по місту", – розповідає турменеджер Валерія Наумова. Вона додає, що основна маса круїзників – це сімейні пари з дітьми або літні європейці: більшість із них цікавлять Оперний театр, прогулянки по старому місту та місцева кухня. В основному ж нашу гавань відвідають невеликі судна на 500-1000 пасажирів і не більше двохсот метрів у довжину.
Найефектніші лайнери сезону, довжиною майже 300 метрів, Costa Deliziosa і MSC Orchestra, одесити зможуть побачити у серпні-вересні: ввечері вони барвисто підсвічуються, а з їх палуб завжди чутно живу музику. Не скасувала свій візит 50-метрова круїзна яхта-лайнер Harmony G з ексклюзивним дизайном в стилі хай-тек, яка має на борту лише 46 пасажирів – біля неї дуже люблять фотографуватися одесити. Закриє круїзний сезон 23 грудня фінський червоний лайнер Isabella 1, який, до слова, стане рекордсменом за кількістю відвідувань – 41 раз.
Продавці очікують на простіші теплоходи
5 жовтня городян порадує 200 -метровий білосніжний італійський лайнер Silver spirit. Круїз коштує пасажирові мінімум в 3000 євро. На борту всі каюти – класу "люкс", а корпус світиться ілюмінацією. Для круїзного лайнера це лише четвертий сезон.
У іншого люксового судна Amadea, яке пришвартувалося в Одесі 11 травня, всі палуби пофарбовані насиченим бірюзовим кольором – побачити настільки барвисте видовище можна з височини – Потьомкінських сходів або верхівки готелю "Одеса". А ось білосніжна AIDAaura з посмішкою на носі цього разу зупинятися в Одесі не буде.
"Визначально, що продавці сувенірів в районі морвокзалу більше очікують не на люксові лайнери, а бюджетні. Пасажири дорогих судів – в основному західноєвропейські пенсіонери, вони не дуже марнотратні", – розповідає турменеджер Валерія Наумова.
Тим часом в адміністрації морських портів зазначають, що незважаючи на політичні процеси в Криму, низка закордонних круїзних фірм планують запустити на наступний рік тури по Чорному морю на лайнерах, розрахованих на дві тисячі туристів. "Вже заплановано три кругових круїзи, починаючи з червня, зі Стамбула через Сочі, Бургас, Ялту, Севастополь з нічної зупинкою в Одесі", – повідомляють у прес-службі адміністрації.