Цими вихідними завершився перший етап чемпіонату України з футболу. Наші команди зіграли 22 тури по 6 матчів в кожному, або 132 матчі. Ми вирішили проаналізувати такий аспект, як залученість уболівальників, або відвідуваність матчів Прем'єр-ліги – які команди і стадіони серед лідерів, і про які цифри взагалі йде мова. Для затравки – перші дані. Як думаєте, яка заповнюваність арен за підсумками першого етапу? Виявляється, лише одна п'ята, а 79 відсотків місць були порожні!
Зазначимо, що третина українських клубів свої "домашні" матчі через війну та з інших причин змушені проводити не у своєму рідному місті. Це "Шахтар" (Донецьк, грав у Харкові), "Зоря" (Луганськ, у Запоріжжі), "Олімпік" (Донецьк, у Києві), "Колос" (Ковалівка, у Києві). Звичайно, це значною мірою накладає відбиток на статистичні результати.
Один зі 132-х матчів першого етапу пройшов без глядачів – такою санкцією УАФ покарав київське "Динамо", і на поєдинок проти "Ворскли" в 19 турі пускали тільки дітей, і офіційних даних по відвідуваності того поєдинку немає. Тому в нашу статистику цей матч не потрапив. Без нього, на 131-му матчі Прем'єр-ліги були присутні загалом 552 971 уболівальник (в середньому 4221 на гру).
Рекордна відвідуваність цього сезону була в уже далекому третьому турі на "українському Класико": матч "Динамо" – "Шахтар" (1:2) наживо дивилися 41 203 вболівальника. Друге місце зайняла гра цих же команд у Харкові, коли на мінімальну перемогу "гірників" дивилися з трибун 21 907 чоловік.
Дивіться також: Календар і результати матчів чемпіонату України
Стадіони Прем'єр-ліги
Було задіяно 12 арен. Більше всіх матчів прийняв стадіон "Україна" у Львові, на якому свої домашні поєдинки проводили і "Карпати", і "Львів". Найменша навантаження випало на "Арену-Львів", яка прийняла лише дві гри ФК "Львів" на початку сезону.
Середня ... | ||||
стадіон | матчів | ... відвідуваність, чол | ... заповнюваність,% | вміщує |
Олімпійський | 10 | 14 147 | 20,2 | 70 050 |
Арена Львів | 2 | 6 742 | 19,3 | 34 915 |
Металіст | 11 | 6 682 | 16,7 | 40 003 |
Дніпро-Арена | 11 | 4 687 | 15,1 | 31 003 |
Ворскла | 11 | 3 927 | 15,8 | 24 795 |
ім.Гагаріна | 11 | 3 920 | 32,5 | 12 060 |
ім.Бойка | 11 | 3 912 | 30,9 | 12 680 |
Оболонь-Арена | 11 | 2 805 | 55,0 | 5 100 |
Славутич-Арена | 11 | 2 768 | 23,6 | 11 756 |
Україна | 20 | 2 520 | 9,00 | 28 051 |
Ніка | 11 | 1 707 | 24,4 | 7 000 |
Динамо | 12 | 1 193 | 7,10 | 16 873 |
Як бачимо з таблиці, київські стадіони відзначилися. НСК "Олімпійський" став найбільш відвідуваною ареною першого етапу в абсолютних числах (в середньому 14 147 осіб на одному матчі), а стадіон "Динамо" – найменш відвідуваною (в середньому 1 193 людини на грі). Якщо дивитися на відсоток заповнюваності арен, то тут в лідерах найменший стадіон чемпіонату – київська "Оболонь-Арена", на якій всі свої "домашні" матчі проводив сільський клуб "Колос" з Ковалівки. Середня заповнюваність арени на Оболоні 55 відсотків – більше половини, а жоден інший стадіон не показав навіть результату в одну третину. Звичайно, такі відсотки – це більше заслуга розмірів арени, а не зусиль клубу. Але ми сьогодні дивимося на статистику.
Найвища заповнюваність у відсотках від місткості арени в першому колі була на матчі "Колос" – "Динамо" (0:4). Маленька "Оболонь-Арена", що стала тимчасовим "будинком" для клубу з Ковалівки, приймало столичного гранда і була заповнена майже на 96 відсотків. Щоправда, в абсолютних числах цей поєдинок зайняв всього 36-е місце за відвідуваністю – 4892 людини, і це лише ненабагато вище за середню цифру для матчів Прем'єр-ліги.
Команди Прем'єр-ліги
Командою з найвищою середньою відвідуваністю домашніх матчів стало київське "Динамо" (14 147 осіб на грі), а на виїзді найпопулярнішим клубом виявився "Шахтар" (9 378 глядачів в середньому). Найгіршою домашньою командою за цим показником як в абсолютних числах, так і у відсотках, став "Олімпік". На донецький клуб в Києві ходили в середньому 1193 людини, а "домашня" арена команди (стадіон "Динамо" ім. Валерія Лобановського) була в середньому заповнена всього на 7 відсотків. Найменш популярнішою командою на виїзді стала "Ворскла" (в середньому 1998 осіб на грі).
Середня відвідуваність | Середня заповнюваність,% | |||
будинки | на виїзді | будинки | на виїзді | |
Динамо | 14 147 | 8 163 | 20,20 | 46,26 |
Шахтар | 6 682 | 9 378 | 16,70 | 43,78 |
Дніпро-1 | 4 687 | 3 470 | 15,12 | 15,89 |
Ворскла | 3 927 | 1 998 | 15,84 | 14,01 |
Десна | 3 920 | 3 494 | 32,51 | 15,36 |
Маріуполь | 3 912 | 2 979 | 30,85 | 16,24 |
Карпати | 3 544 | 3 335 | 12,63 | 19,80 |
Колос | 2 805 | 3 002 | 55,01 | 14,32 |
Зоря | 2 768 | 3 759 | 23,55 | 21,17 |
Львів | 2 264 | 3 302 | 7,21 | 19,78 |
Олександрія | 1 707 | 3 810 | 24,39 | 16,20 |
Олімпік | 1 193 | 3 762 | 7,07 | 17,71 |
В абсолютних числах найбільш відвідуваною командою стало "Динамо", на другому місці "Шахтар", а далі – прірва. Цікаво, що положення в турнірній таблиці не впливає на показники відвідуваності. У таблиці нижче кольором виділені команди, які за підсумками першого етапу потрапили в ТОП-6. Виходить, що в першій шістці по відвідуваності три таких команди, рівно стільки ж і в нижній шістці.
глядачів | Позиція в таблиці | |||
будинки | на виїзді | всього | за підсумками першого етапу | |
Динамо | 141 468 | 89 791 | 231 259 | 2 |
Шахтар | 73 503 | 103 160 | 176 663 | 1 |
Дніпро-1 | 51 556 | 38 165 | 89 721 | 7 |
Десна | 43 125 | 38 436 | 81 561 | 4 |
Маріуполь | 43 035 | 32 765 | 75 800 | 8 |
Карпати | 38 979 | 36 690 | 75 669 | 12 |
Зоря | 30 449 | 41 354 | 71 803 | 3 |
Колос | 30 860 | 33 025 | 63 885 | 6 |
Ворскла | 43 194 | 19 975 | 63 169 | 10 |
Львів | 24 904 | 36 317 | 61 221 | 9 |
Олександрія | 18 780 | 41 914 | 60 694 | 5 |
Олімпік | 13 118 | 41 379 | 54 497 | 11 |
Висновки
Зведені дані по всьому першому етапу чемпіонату України.
- середня заповнюваність трибун Прем'єр-ліги – 21.77 відсотка
- загалом подивитися на футбол наживо прийшов 552 971 уболівальник
- найбільше глядачів було на матчі "Динамо" – "Шахтар" (41 203)
- найменше на матчі "Олімпік" – "Маріуполь" (254)
- загалом 13 матчів з 131 показали заповнюваність трибун понад 50%
- 21 матч Прем'єр-ліги зібрав на трибунах менше тисячі осіб, причому один з них ( "Карпати" – "Десна") був "найвеселішим" для фанатів – він виявився найрезультативнішим (2:6)
- стадіон "Україна" у Львові прийняв найбільшу кількість матчів – 20, і виявився другим з кінця за середньою заповнюваністю арени (загалом 9%)
- найвідвідуваніший клуб на домашньому стадіоні – "Динамо" (14 147 у середньому)
- найвідвідуваніший клуб на виїзді – "Шахтар" (9 378 в середньому)
- тільки "Динамо" (231 259) і "Шахтар" (176 663) привели на трибуни більше 100 тисяч чоловік за першу частину сезону
Порівняння з Європою
Якщо порівнювати нас з "Велико. п'ятіркою" європейський чемпіонатів, то відставання за заповнюваністю трибун просто колосальне. У вищому дивізіоні Англії грають майже в два рази більше команд (20), і трибуни там фактично заповнені (майже 97%!). Так само йдуть справи в Німеччині. А в Іспанії, Італії та Франції середня заповнюваність на рівні 68-76 відсотків.
Подивимося на наших сусідів. З семи країн, з якими ми межуємо, тільки в одній середня відвідуваність матчів вищого дивізіону менше – в Молдові (близько 14%).
Дивіться також: Турнірна таблиця чемпіонату України