Думати про наслідки для бізнесу та економіки – це не про наших політиків та чиновників. У цьому українські платники податків зайвий раз переконалися, коли влада всупереч протестам підприємців та зауваженням експертів ухвалила законопроєкт №5600. Тепер за виконання популістських обіцянок президента та його команди доведеться заплатити всім. І це ще не останній сюрприз, який приготували слуги. Міністерство інфраструктури підготувало проєкт наказу щодо обмеження терміну експлуатації вантажних вагонів до 22 років. Під благою личиною оновлення вагонного парку чиновники намагаються проштовхнути корупційну ініціативу, реалізація якої може "поховати" український експорт.
Експерти підрахували, що під списання згідно з умовами, прописаними у проєкті наказу МІУ, підпадає близько 75 тис. вагонів. Серед них – 63% усіх піввагонів та 100% зерновозів. Першими користуються переважно підприємства ГМК, другими – АПК. Обидва ці сектору сумарно забезпечують сьогодні 2/3 українського експорту. Отже, якщо наказ Мінінфраструктури набуде чинності, то український експорт практично зупиниться. За попередніми розрахунками, мінімальні збитки для національної економіки становитимуть понад 2 млрд дол. на рік. Ця сума зіставна з кредитом у 2,7 млрд дол., який українська влада півтора роки випрошувала у МВФ.
Навіщо, скажете ви, МІУ проштовхує збиткову ініціативу? Збиткову для економіки це так, але не збиткову для чиновників. Неважко здогадатися, що за бажанням одночасно списати 75 тисяч вагонів стоять інтереси вагонобудівних лобістів. Ціна питання – 107 млрд грн, саме стільки грошей знадобиться, щоб побудувати заново таку саму кількість вантажних вагонів. Із цих коштів 50 млрд грн припадає на "Укрзалізницю", яка ніяк не може вилізти з боргової кабали і постійно генерує збитки. Але лобісти упустили одну важливу деталь: на виробництво нових вагонів при 100% завантаження потужностей всіх вагонобудівних заводів знадобиться не менше п'яти років. За цей час Україна майже повністю втратить національний експорт та 10 млрд дол.
Очевидно, що розпочинати модернізацію української залізниці з оновлення вагонного парку – не найкраща ідея. Експерти вважають, що найважливішим напрямком для інвестицій є покращення безпеки шляхів. За даними "Укртрансбезпеки", лише за перше півріччя 2021 року в Україні сталося 79 залізничних аварій та одна катастрофа, що на 43% більше, ніж у 2020 році. Статистика показує, що майже 90% аварій трапляються через погану якість полотна, а не через несправність вагонів.
Щодо останніх, то важливий їх технічний стан, а не вік. Такий підхід до управління вагонним парком успішно застосовується в ЄС. Ще одним перспективним напрямком інвестицій є модернізація та виробництво локомотивів. На сьогодні знос електровозів в Україні становить 94%, тепловозів – 98%. Без локомотивів навіть технічно справні вагони не поїдуть. МІУ варто відкликати проєкт наказу про обмеження терміну експлуатації вагонів та подумати над актуальнішими напрямками для інвестицій бюджетних коштів.