Становище української ГМК багато в чому визначається ситуацією в Китаї. Звідти надходять новини одна тривожніша за іншу. 17 вересня ф'ючерси на залізну руду на Даляньская товарній біржі торгували по 97,4 дол./т. У порівнянні з липнем 2021 року, ціна руди обвалилася майже в 2,5 рази. За прогнозами експертів, у 2022 році цінова кон'юнктура для українських експортерів продовжить погіршуватися.
Справа в тому, що в 2022 році Пекін приймає Зимові Олімпійські і Зимові Параолімпійські ігри. Для поліпшення міжнародного іміджу країни влада Китаю напередодні проведення змагань вирішили скоротити викиди СО2, тобто скоротити виробництво сталі. Зниження попиту на руду з боку КНР призведе до подальшого зниження світових цін.
Сьогодні в гірничо-металургійному комплексі працюють понад 600 тис. українців. Металурги і рудокопи забезпечують більше 10% ВВП країни, близько 45 млрд грн податкових відрахувань та 30% від загального обсягу капітальних інвестицій в економіці. ГМК – це промислове серце України, від роботи якого залежать своєчасні виплати пенсій та соціальних допомог, а також стабільність національної валюти.
Промисловці б'ють на сполох: різке погіршення цінової кон'юнктури на світових ринках і зростання фіскального тиску з боку української влади можуть спровокувати серйозну кризу в ГМК вже в 2022 році. Підвищення ренти на видобуток залізної руди, зростання тарифів на залізничні вантажоперевезення і перевалку руди в портах призвели до зростання собівартості експортної продукції і зниження її конкурентоспроможності.
"Вишенькою на торті", згідно з планами влади, має стати прийняття з/п №5600, який підвищить податки у всій економіці. Складається враження, що уряд намагається навмисне загнати ГМК в нульову рентабельність. Робити це вкрай недоцільно, так як втрата прибутковості автоматично призведе до падіння податкових відрахувань та валютних надходжень від експорту.
Важким ударом для ГМК стало стрімке зростання цін на газ. У вересні 1 тис. куб. м газу в середньому обходилася для промислових підприємств у 18,5 тис. грн. У жовтні ціна, за прогнозами, може зрости до більш ніж 30 тис. грн.
З урахуванням таких цін на газ, зростаючого дефіциту брухту та зростання фіскального тиску, вже в наступному місяці в Україні можуть початися зупинки металургійних виробництв.
Фіскальні плани уряду економічно необґрунтовані і дуже небезпечні для промисловості та економіки в цілому. Поки не пізно закликаю Кабмін переглянути майбутнє підвищення податків і тарифів на вантажоперевезення, а, також, ввести мораторій на експорт брухту з України. Якщо сьогодні влада не допоможе ГМК, то завтра промисловці не зможуть допомогти уряду врятувати економіку від нової кризи.