Запевнення влади щодо покращення ситуації в "Укрзалізниці" не підтвердилися. Статистика – уперта річ, і вона говорить про серйозні проблеми. За даними Держстату, за десять місяців 2021 року обсяг залізничних вантажних перевезень руди знизився на 3,3% порівняно з аналогічним періодом 2020 року. По зерну зниження становило 7,8%. Нинішній рік був примітний рекордними цінами на ЗРС та зерно, тому логічно було б очікувати зростання обсягів перевезень за даними експортними позиціями. Чому ж у результаті ми отримали падіння вантажів, які становлять основу українського експорту?
Причини банально прості. "Укрзалізниця" у союзі з Мінінфраструктурою продовжує вирішувати всі проблеми за рахунок підвищення тарифів на вантажоперевезення та вартості оренди вагонів. Наприклад, у розпал виконання експортних контрактів оренда вагонів під перевезення кукурудзи зросла в ціні у 12 (!) разів. Це найменше схоже на грамотне управління залізничною логістикою, а швидше нагадує економічний шантаж аграріїв, які в умовах монополії УЗ були змушені погодитися на нові кабальні ціни та тарифи.
Відправники вантажу відзначають, що через неефективну роботу менеджменту "Укрзалізниці" значно знизилася якість послуг залізничного монополіста і на 20% впала оборотність вагонів. Останній показник надзвичайно важливий для експортерів, оскільки повільніша логістика з боку УЗ призводить до систематичного зриву експортних контрактів. В результаті компанії змушені платити неустойки та штрафи, а також зазнавати збитків через недоотриманий прибуток. Згідно із заявами бізнесу, з кожним днем на залізниці дедалі гостріше відчувається дефіцит локомотивів.
Вважаю, що Кабмін має розібратися, чому "Укрзалізниця" створює штучні проблеми експортерам. Така політика може призвести до зниження експортної виручки та податкових надходжень у масштабах усієї економіки. Деякі негативні наслідки можна спостерігати вже зараз. Курс гривні впав до 5-місячного мінімуму, за останній тиждень листопада НБУ для утримання курсу змушений був продати на міжбанку 630 млн дол. За фактом це 90% отриманого кредиту від МВФ. У перший тиждень грудня було продано ще 150 млн дол. Як видно, помилки горе-управлінців з УЗ обходяться Україні занадто дорого.