Не можна сприймати везіння, як щось належне. Коли-небудь воно закінчиться і тоді доведеться розбиратися з усіма проблемами разом. Приблизно в такій ситуації опинилася українська влада в 2020-2021 роках. Через кризу, викликану пандемією, минулий рік видався дуже складним для всіх країн. ВВП багатьох розвинених держав за підсумками 2020 року впав на 10%, в той час як українська економіка просіла лише на 4%. І сталося це не через хорошу роботу українського уряду. Просто пощастило.
Весь минулий рік рекордними темпами зростали ціни на головні товари українського експорту – руду, метал і сільгосппродукцію. Наприклад, залізна руда подорожчала на 70%, сталь – на 35%. Це призвело до значного зростання доходів від експорту і податкових надходжень до бюджетів усіх рівнів. Тільки одних чорних металів і залізної руди за підсумками 2020 року було експортовано на 12,8 млрд дол., що склало 35% всього експорту товарів з України. Такі успіхи ГМК дозволили уряду більш-менш впевнено закрити бюджет-2020.
До липня 2021 року світові ціни на руду і метал трималися на високому рівні. За січень-серпень з країни було експортовано чорних металів на 9 млрд дол. Це дозволило перевиконати план по доходах бюджету на 27,7 млрд грн, зміцнити курс гривні і прожити майже три квартали без кредитів МВФ. Можна сказати, знову пощастило. Але це, як, втім, і попереднє везіння, було сприйнято урядом як належне. Мало того Кабмін вирішив, що підприємства ГМК заробляють занадто багато.
Тому протягом 2020-2021 років була підвищена рента на видобуток руди, підняті тарифи на залізничні вантажні перевезення і перевалку руди в портах. Вінцем підвищення фіскального тиску став урядовий з/п №5600, який був розроблений нібито для додаткового оподаткування надприбутків олігархів, проте "під шумок" було вирішено підняти податки для всієї економіки і громадян. Однак, починаючи з липня, цінова ситуація на експортних ринках змінилася.
За останні два з половиною місяці ціна на залізну руду впала майже в 2,5 рази, до 97,4 дол./т, ціни на чорні метали знизилися більш ніж на 10%. Експерти вважають, що через зміни в економічній політиці Китаю, падіння цін продовжиться і в 2022 році. Це означає, що вдача українського уряду закінчилася. Недалекоглядна політика, яка проводилася Кабміном проти ГМК протягом 2020-2021 років, призведе до того, що компаніям галузі доведеться платити значно більше податків і зборів в умовах, коли доходи від експорту значно знизяться.
Іншими словами, якщо влада прийме з/п №5600 і в черговий раз підвищить тарифи на залізничні вантажоперевезення, то в наступному році можуть початися перебої в роботі підприємств. Деякі можуть взагалі зупинитися. Наприклад, через дефіцит брухту – проблеми, яку металурги і рудокопи вже кілька місяців безуспішно просять вирішити уряд. Втрати для ГМК та економіки можуть стати катастрофічними. Щоб не доводити до крайнощів, Кабміну потрібно відмовитися від фіскальних планів стосовно бізнесу. Тоді, можливо, в 2022 році промисловці знову зможуть врятувати економіку.